Bästa golvfläkten för rimlig summa pengar?

Permalänk
Medlem

Bästa golvfläkten för rimlig summa pengar?

Hej!

Kort och gott som tråd titeln, någon som vet vilken den mest tystgående golvfläkten är? Finns inte mycket av reccenssioner att gå på om man säger så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Hej!

Kort och gott som tråd titeln, någon som vet vilken den mest tystgående golvfläkten är? Finns inte mycket av reccenssioner att gå på om man säger så

En tystgående fläkt måste snurra långsamt.
Men ju större blad desto mörkare och behagligare blir ljudet, så kör på den största för pengarna. Hastigheten brukar man kunna ställa in, så drar du ner den blir den tystare och tvärtom, man vill ju ändå inte sova i en storm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

En tystgående fläkt måste snurra långsamt.
Men ju större blad desto mörkare och behagligare blir ljudet, så kör på den största för pengarna. Hastigheten brukar man kunna ställa in, så drar du ner den blir den tystare och tvärtom, man vill ju ändå inte sova i en storm.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket sant, ja! Har nog aldrig kört en bord/golvfläkt på något annat än lägsta farten, brukar räcka långt det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag sökte också efter en tystgående golvfläkt, men efter att ha köpt 3st olika och testat ytterligare 5-6st i butik så insåg jag att det finns inga tysta fläktar, åtminstone inte om man vill ha en märkbar kylningseffekt. Skulle istället rekommendera dig att leta efter en som har ett, i dina öron, behagligt ljud (tyvärr innebär det ju att du måste hitta en butik där det är tyst nog att "provlyssna" fläkten).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Just nu verkar det största problemet vara att överhuvudtaget få tag på en fläkt, slutsålt överallt ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Just nu verkar det största problemet vara att överhuvudtaget få tag på en fläkt, slutsålt överallt ju.

Ja det finns fan ingenstans, har varit slut i över en vecka nu

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Just nu verkar det största problemet vara att överhuvudtaget få tag på en fläkt, slutsålt överallt ju.

Ingen fara för mig, ska inte köpa just nu

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Just nu verkar det största problemet vara att överhuvudtaget få tag på en fläkt, slutsålt överallt ju.

Ja, det är helt sjukt hur varenda butik i hela Stockholm inklusive förorter inte har en enda fläktjävel överhuvudtaget.
Bra tänkt där. När det är den värsta värmeböljan på länge som pågått under flera veckor så fortsätter de bara att sälja värmeelement och liknande istället. De skulle kunna karva guld med smörkniv om de var lite effektivare med att beställa hem fler fläktar.
Är rätt förbannad över detta efter att ha besökt en stor mängd butiker över hela Stockholm idag. Min lägenhet går lätt upp till 30 grader inomhus och jag håller på att förgås av värmen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Köp Tower fans dom är bättre än vanliga fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ja, det är helt sjukt hur varenda butik i hela Stockholm inklusive förorter inte har en enda fläktjävel överhuvudtaget.
Bra tänkt där. När det är den värsta värmeböljan på länge som pågått under flera veckor så fortsätter de bara att sälja värmeelement och liknande istället. De skulle kunna karva guld med smörkniv om de var lite effektivare med att beställa hem fler fläktar.
Är rätt förbannad över detta efter att ha besökt en stor mängd butiker över hela Stockholm idag. Min lägenhet går lätt upp till 30 grader inomhus och jag håller på att förgås av värmen.

Så här är det precis varje år, man undrar ju om folk slänger ut sina inköpta fläktar efter sommaren eftersom alla verkar ha behov av att köpa ny.
Bara glad över att det varit mildare den här veckan mot hur det varit tidigare under sommaren även om det fortfarande blir riktigt varmt om dagarna så är det inte i närheten av förra veckan och veckan innan det.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Köp Tower fans dom är bättre än vanliga fläktar.

Vad baserar du det här på? Vad är den principiella skillnaden utöver att en tornfläkt har en högvarvig mindre fläkt? Visst, det erbjuder möjlighet att dämpa fläktljudet, t.ex. som i någon Dyson-fläkt som varit på tapeten i någon tråd här. Men då kostar det också. Jag köpte mig en liten, billig, tornfläkt får något år sedan eller två. Varken pris, luftflöde eller ljudnivå var i paritet med en traditionell fläkt. Tornfläktar kan kanske vara bra, men inte tack vare att de är just tornfläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Så här är det precis varje år, man undrar ju om folk slänger ut sina inköpta fläktar efter sommaren eftersom alla verkar ha behov av att köpa ny.
Bara glad över att det varit mildare den här veckan mot hur det varit tidigare under sommaren även om det fortfarande blir riktigt varmt om dagarna så är det inte i närheten av förra veckan och veckan innan det.

Jo, håller med. En fläkt borde vara något de flesta har hemma. Jag har ingen på grund av flytt där föräldrarna fick behålla min gamla fläkt.
Helt vansinnigt att samtliga hushåll i hela stan plötsligt verkar sakna fläkt.

Jo, det är inte riktigt lika varmt nu, men ändå jobbigt varmt, speciellt när man ska sova.
Någon portabel AC anläggning hade också varit trevligt att köpa, men allt som överhuvudtaget har med nedkylning att göra verkar vara totalt borta från marknaden, även sådant som kostar många tusentals kronor.

Jag antar att även samtliga kylskåp och frysar är slut också, folk skulle ju riskera att kunna köpa sådana för att pressa sig in i dem för att få en kyleffekt och sådant måste ju stoppas till varje pris verkar det som...
Ja, jag är bitter, men det är som taget ur någon dålig skämtfilm att samtliga butiker i stan plötsligt skulle vara helt slutsålda på alla fläktar bara för att en värmebölja dykt upp. Det känns ungefär på samma nivå som om någon skulle placera ut ett bananskal och samtliga förbipasserande skulle halka på det.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jo, håller med. En fläkt borde vara något de flesta har hemma. Jag har ingen på grund av flytt där föräldrarna fick behålla min gamla fläkt.
Helt vansinnigt att samtliga hushåll i hela stan plötsligt verkar sakna fläkt.

Jo, det är inte riktigt lika varmt nu, men ändå jobbigt varmt, speciellt när man ska sova.
Någon portabel AC anläggning hade också varit trevligt att köpa, men allt som överhuvudtaget har med nedkylning att göra verkar vara totalt borta från marknaden, även sådant som kostar många tusentals kronor.

Jag antar att även samtliga kylskåp och frysar är slut också, folk skulle ju riskera att kunna köpa sådana för att pressa sig in i dem för att få en kyleffekt och sådant måste ju stoppas till varje pris verkar det som...
Ja, jag är bitter, men det är som taget ur någon dålig skämtfilm att samtliga butiker i stan plötsligt skulle vara helt slutsålda på alla fläktar bara för att en värmebölja dykt upp. Det känns ungefär på samma nivå som om någon skulle placera ut ett bananskal och samtliga förbipasserande skulle halka på det.

Samma sak när det blir vinter så blir ni stockholmare lika överraskade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Samma sak när det blir vinter så blir ni stockholmare lika överraskade

Mjo, jag antar det. Kanske får ta lärdom av detta och köpa mig ett fint värmeelement nu istället.
När första köldknäppen kommer lär det ju bara finnas mängder med fläktar och samtliga värmeelement kommer att vara slut..

Skönt att det här regn och åskvädret kom in idag iallafall. Äntligen går det att andas ordentligt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SUMITOMO:

Samma sak när det blir vinter så blir ni stockholmare lika överraskade

Nästan alla stockholmare iaf:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Vad baserar du det här på? Vad är den principiella skillnaden utöver att en tornfläkt har en högvarvig mindre fläkt? Visst, det erbjuder möjlighet att dämpa fläktljudet, t.ex. som i någon Dyson-fläkt som varit på tapeten i någon tråd här. Men då kostar det också. Jag köpte mig en liten, billig, tornfläkt får något år sedan eller två. Varken pris, luftflöde eller ljudnivå var i paritet med en traditionell fläkt. Tornfläktar kan kanske vara bra, men inte tack vare att de är just tornfläktar.

öh jo ? dom flyttar mer luft än vanliga fläktar alla fall enligt mig och när det är som varmast så är dom rätt ok där vanliga fläktar är skit så jag vet inte varför du är så negativ, köpte min på tretti eller vad den heter sidan för 2 år sen för runt 1000 spänn eller mindre funkar fortfarande bra.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör en sån "http://www.clasohlson.com/se/Pelarfl%C3%A4kt/36-5528" och en golvfläkt i sovrummet. Blir bäst resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

öh jo ? dom flyttar mer luft än vanliga fläktar alla fall enligt mig och när det är som varmast så är dom rätt ok där vanliga fläktar är skit så jag vet inte varför du är så negativ, köpte min på tretti eller vad den heter sidan för 2 år sen för runt 1000 spänn eller mindre funkar fortfarande bra.

Fint att du är nöjd! Att de flyttar mer luft enligt dig är ju ett tämligen svagt argument, antingen gör det ju det eller inte. Det är ingen "åsiktsfråga". Själv vet jag inte hur det ligger till och det verkar inte du heller göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag kör en sån "http://www.clasohlson.com/se/Pelarfl%C3%A4kt/36-5528" och en golvfläkt i sovrummet. Blir bäst resultat

Har haft min i några år och funkar fint, men jobbarkompisen köpte en sådan iår.
Han säger att den funkar fint samt har en funktion jag saknar att man kan ställa timer på den, så han har så att den startar upp i hans lilla rum nån timma före han slutar jobbet.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha en golfläkt igång om man inte är hemma? Den kyler ju inte luften utan det känns ju bara svalare när den fläktar bort den varma luften som huden värmer upp.
Skulle väl vara om man få den att ta in luft utifrån då (som man inte vill nu pga all brandrök :/ )

Permalänk

Lånar den här tråden istället för att göra en ny liknande.

Behöver en bra golvfläkt för runt 1500kr, tips uppskattas!

Kan något i den här stilen vara bra? https://www.lamp24.se/Golvflakt-Highland-I-med-fjarrkontroll....

Går dem modellerna att jämföra med en traditionell fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShippEn32:

Lånar den här tråden istället för att göra en ny liknande.

Behöver en bra golvfläkt för runt 1500kr, tips uppskattas!

Kan något i den här stilen vara bra? https://www.lamp24.se/Golvflakt-Highland-I-med-fjarrkontroll....

Går dem modellerna att jämföra med en traditionell fläkt?

Det är ganska bra att välja en radialfläkt (som du gjort) istället för den traditionell

då radialfläkten flytta mer luft till ett lägre varvtal vilket gör ljudnivån blir lägre. Just den du valt vet jag tyvärr inget om.

Dyson gör tysta och svindyra fläktar
http://shop.dyson.se/flaktar-varmeflaktar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@ShippEn32: Började läsa tråden ifrån början och tänkte "vad är det frågan om? Det är väl inte så varmt nu, att alla fläktar är slutsålda... Tittade sedan på datumet... hahaha...

Den lär inte vara så tyst när den är så smal. Tänk på att den måste snurra ganska fort för att ge någon som helst effekt.
Satsa på så stor diameter som möjligt på fläktbladen för att kunna köra den tyst.

Det bästa är nog att skaffa en stor takfläkt istället, dom flyttar betydligt mer luft och är tysta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Om du kan låta bli att komma nära fläkten så kan jag tipsa om att montera bort gallret. Det blir en makalös skillnad på ljudet. Min fläkt blev nästan ljudlös.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT sett till att "rimligt pris" ingår i rubriken, men någon som testat Dysons fläktar utan blad? Dyra som satan men verkar estetiskt lockande och sägs vara lite tystare än vanliga fläktar och lite mer "premium".

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kanske lite OT sett till att "rimligt pris" ingår i rubriken, men någon som testat Dysons fläktar utan blad? Dyra som satan men verkar estetiskt lockande och sägs vara lite tystare än vanliga fläktar och lite mer "premium".

Av de recensioner jag sett är de inte så mycket bättre, speciellt sett till priset. Verkar mest vara en gimmick, fläkt utan fläktblad.

Jag körde på en:
https://www.conrad.se/Golvfl%E4kt-Honeywell-HHV-180E2-150-W-S...

Blev så trött på alla 199-kronors fläktar man prövat, som man i princip måste trycka upp ansiktet mot för att bli fläktad. Denna är knappast tyst, men ej heller överdrivet högljudd på lägsta hastigheten (satte möbeltassar under den för att ta bort resonansen mot golvet), men bra drag är det. Perfekt att få ner temperaturen i datorrummet på kvällen efter en varm dag. Bara ställa den vid ett öppet fönster och dra på full fart i 10-20 minuter...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Av de recensioner jag sett är de inte så mycket bättre, speciellt sett till priset. Verkar mest vara en gimmick, fläkt utan fläktblad.

Jag körde på en:
https://www.conrad.se/Golvfl%E4kt-Honeywell-HHV-180E2-150-W-S...

Blev så trött på alla 199-kronors fläktar man prövat, som man i princip måste trycka upp ansiktet mot för att bli fläktad. Denna är knappast tyst, men ej heller överdrivet högljudd på lägsta hastigheten (satte möbeltassar under den för att ta bort resonansen mot golvet), men bra drag är det. Perfekt att få ner temperaturen i datorrummet på kvällen efter en varm dag. Bara ställa den vid ett öppet fönster och dra på full fart i 10-20 minuter...

Fast recenssionerna jag sett har varit rätt bra, annat än gällande priset då, även om det finns några få på prisjakt som säger emot men där är det alltid svårt veta vem som står bakom

Permalänk
Medlem

Dysons fläktar har blad. Det är i princip pelarfläktar fast med ett fräsigare utlopp. Med tanke på priset kan designen säkert vara väloptimerad. Dess primära funktion är dock att se cool ut och sen har man öst pengar på utvecklare och låtit produktkostnaden sticka iväg för att få den så funktionell som möjligt.

Jag är 99% på att det är en gimmick ur ett fysikaliskt hänseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Av de recensioner jag sett är de inte så mycket bättre, speciellt sett till priset. Verkar mest vara en gimmick, fläkt utan fläktblad.

Jag körde på en:
https://www.conrad.se/Golvfl%E4kt-Honeywell-HHV-180E2-150-W-S...

Blev så trött på alla 199-kronors fläktar man prövat, som man i princip måste trycka upp ansiktet mot för att bli fläktad. Denna är knappast tyst, men ej heller överdrivet högljudd på lägsta hastigheten (satte möbeltassar under den för att ta bort resonansen mot golvet), men bra drag är det. Perfekt att få ner temperaturen i datorrummet på kvällen efter en varm dag. Bara ställa den vid ett öppet fönster och dra på full fart i 10-20 minuter...

Inspirerad av ditt inlägg så klickade jag hem en sådan här alldeles nyss. Stor diameter och hög effekt borgar för rikligt luftflöde, typ.

Att försöka blåsa ur hela lägenheten vid ett öppet fönster blir ju lättare om man får upp den en bit också. Ganska ful, men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Dysons fläktar har blad. Det är i princip pelarfläktar fast med ett fräsigare utlopp. Med tanke på priset kan designen säkert vara väloptimerad. Dess primära funktion är dock att se cool ut och sen har man öst pengar på utvecklare och låtit produktkostnaden sticka iväg för att få den så funktionell som möjligt.

Jag är 99% på att det är en gimmick ur ett fysikaliskt hänseende.

Jag har fått låna en "Dyson Pure Cool Link Tower" under några månader nu.

Jämfört med många andra "vanliga" fläktar så har ju den här ett ganska så enormt luftflöde samtidigt som den inte låter så mycket. Äger själv en luftrenare ifrån Electrolux, vilken blir som en liten fis i jämförelse.

Anledningen till att vi har luftrenare hemma istället för bara vanlig fläkt är pollenallergi. Som har blivit betydligt lindrigare sedan vi skaffade den första luftrenaren. Sedan så kan man ju förvisso inte säga säkert om det är dem det beror på eller att bara pollenhalten har varit så olika. Men det är ju under några år nu som det varit ganska lugnt hemma, samtidigt som det varit jättejobbigt att vara ute. Så lite nytta bör den ju göra iallafall.

Men hur som så skulle jag nog aldrig själv välja att köpa en Dyson med tanke på priset. Ca 5000 kr jämfört med 1000 kr för den andra modellen som vi har. Så pass mycket är inte den extra blåsten värd.