Hitta någon glasmaster som kan laga en spricka i ett glas?

Permalänk
Avstängd

Hitta någon glasmaster som kan laga en spricka i ett glas?

Tja,

Som rubriken luder så behöver jag en som kan laga ett glas då den har en spricka och det går inte att få tag på en ny.

Det är inget drickasglas utan den är gjord i glas.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad är det för pryl av glas* som behöver lagas? Man kan inte laga en spricka i glas utan då behöver man byta eller försöka dölja sprickan.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Vad är det för pryl av glas* som behöver lagas? Man kan inte laga en spricka i glas utan då behöver man byta eller försöka dölja sprickan.

Den är till för en lampa.

Om jag inte miss fel så kan man väl bara värma upp glaset igen?

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tja,

Som rubriken luder så behöver jag en som kan laga ett glas då den har en spricka och det går inte att få tag på en ny.

Det är inget drickasglas utan den är gjord i glas.

Vad är det värt?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blade80:

Vad är det värt?

Menar du hur mycket pengar jag vill lägga på det här?

Eller menar du hur mycket den lampglas är värd?

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Troligen värdet på lampan/glaset

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Troligen värdet på lampan/glaset

Ah tror inte den har något värde i sig utan mer minne som spelar större roll.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Bild?
Låter väldigt svårt eller om det ens är möjligt extremt dyrt.
Glaslim är ju väldigt lättflytande och om du lade en minimal droppe på sprickan skulle den kunna rinna ner, och det som stannar kvar på ytan kanske inte blir så väldigt synligt? Finns det en del av sprickan där du skulle kunna testa?

Ska den bara hålla eller ska den se ut som ny?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imaculent:

Bild?
Låter väldigt svårt eller om det ens är möjligt extremt dyrt.
Glaslim är ju väldigt lättflytande och om du lade en minimal droppe på sprickan skulle den kunna rinna ner, och det som stannar kvar på ytan kanske inte blir så väldigt synligt? Finns det en del av sprickan där du skulle kunna testa?

Ska den bara hålla eller ska den se ut som ny?

Så ser den ut.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Om jag säger att det finns ett sätt men att det kostar dig 1000kr, skulle du betala det?

Kan du köpa en lika dan? Ersätta med något bättre?

Jag skulle gått till en glasblåsare och kolla vad personen i fråga ska ha för att fixa den om det ens går.

Men som sagt...vad är det värt för dig att få det fixat?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blade80:

Om jag säger att det finns ett sätt men att det kostar dig 1000kr, skulle du betala det?

Kan du köpa en lika dan? Ersätta med något bättre?

Jag skulle gått till en glasblåsare och kolla vad personen i fråga ska ha för att fixa den om det ens går.

Men som sagt...vad är det värt för dig att få det fixat?

1000kr är inga problem att betala så läge dom gör ett bra jobb.

Den är över 10 år gammal och tror inte det går att köpa en ny.

Då det är mammas lampa som bliv skadad under flytten så betyder den mycket för min mamma och mig.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Är ledsen att behöva säga detta men det går inte att laga. Du kan få skadan mindre tydlig men det troliga är att den kommer att växa med årstiderna och temeperaturförändringar.
Glaslim kan täta men eftersom det är frostat glas så kommer ställen där limmet kommer åt göra att frostningen försvinner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Celebmir:

Är ledsen att behöva säga detta men det går inte att laga. Du kan få skadan mindre tydlig men det troliga är att den kommer att växa med årstiderna och temeperaturförändringar.
Glaslim kan täta men eftersom det är frostat glas så kommer ställen där limmet kommer åt göra att frostningen försvinner.

Om det inte går att laga så måste det väl kunna göra en kopia av den?

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Inga bekymmer, hur många tio tusen kan ni lägga ?

Eller så får man leta upp en sån begagnad och köpa istället.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Om det inte går att laga så måste det väl kunna göra en kopia av den?

Borde väl finnas någon glashytta i närheten av dig? Hör av dig dit och fråga om pris. Stora saker kan väl snabbt bli dyrt tyvärr

Permalänk
Medlem

Om det är en lampa med bara ett lampglas så borde det gå hyfsat lätt att hitta en ersättning som passar. Är det flera lampskärmar som i en takkrona så blir det till att byta alla så att de ser lika ut.

Permalänk
Medlem

I och med att den var ur produktion, så kolla runt i antik/secondhand affärer så kanske ni hittar något passande, under tiden så kan man ju alltid sätta skärmen så att skadan syns så lite som möjligt.
Sätt i så fall lite lim i sprickorna så att inte de sprider sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Inga bekymmer, hur många tio tusen kan ni lägga ?

Eller så får man leta upp en sån begagnad och köpa istället.

Var det ett skämt det kan ju inte kostar tio tusen kronor?

Skrivet av xoxava:

Borde väl finnas någon glashytta i närheten av dig? Hör av dig dit och fråga om pris. Stora saker kan väl snabbt bli dyrt tyvärr

Den är inte så stor. Bor i Göteborg får googla lite mer.

Skrivet av Celebmir:

Om det är en lampa med bara ett lampglas så borde det gå hyfsat lätt att hitta en ersättning som passar. Är det flera lampskärmar som i en takkrona så blir det till att byta alla så att de ser lika ut.

Det är totalt 5 st lampor på den och vara en som är skadad så vill ha en lika dån.

Skrivet av loefet:

I och med att den var ur produktion, så kolla runt i antik/secondhand affärer så kanske ni hittar något passande, under tiden så kan man ju alltid sätta skärmen så att skadan syns så lite som möjligt.
Sätt i så fall lite lim i sprickorna så att inte de sprider sig.

Vill unika att den går ännu mer sönder så den får ligger i ett säkert ställe tills jag har hittat någon bra lösning på problemet.

Det är svårt att hitta om man inte vet vad den heter,.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det är totalt 5 st lampor på den och vara en som är skadad så vill ha en lika dan.

Vill unika att den går ännu mer sönder så den får ligger i ett säkert ställe tills jag har hittat någon bra lösning på problemet.

Det är svårt att hitta om man inte vet vad den heter,.

Tror ändå att det är svårt att få den lagad, så ta en bild på den och gå runt och leta efter likadan alternativt 5 liknande på second hand/antik är väl det bästa alternativet. Behöver ju inte vara lösa lampskärmar, utan köp hela lampan och sen lämna de delarna som ni inte behöver till återvinning. Brukar alltid finnas en avdelning med ljuskronor, och de är ju inte "inne" just nu så det bör ju inte vara så svårt egentligen.
Finns ju gott om secondhand butiker runt om i Göteborg.

Annars har du en lamphandlare i Kungsbacka inne vid torget som renoverar gamla lampor, han har en stor mängd reservdelar, och han kan ju annars hjälpa dig att hitta någon ersättning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Tror ändå att det är svårt att få den lagad, så ta en bild på den och gå runt och leta efter likadan alternativt 5 liknande på second hand/antik är väl det bästa alternativet. Behöver ju inte vara lösa lampskärmar, utan köp hela lampan och sen lämna de delarna som ni inte behöver till återvinning. Brukar alltid finnas en avdelning med ljuskronor, och de är ju inte "inne" just nu så det bör ju inte vara så svårt egentligen.
Finns ju gott om secondhand butiker runt om i Göteborg.

Annars har du en lamphandlare i Kungsbacka inne vid torget som renoverar gamla lampor, han har en stor mängd reservdelar, och han kan ju annars hjälpa dig att hitta någon ersättning.

Jag har nu skrivit till lite olika glashyttan och får se vad som händer.

Vet du vad den lamphandlare i Kungsbacka heter eller om dom har någon Facebook sida som man kan skriva till dom?

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vet du vad den lamphandlare i Kungsbacka heter eller om dom har någon Facebook sida som man kan skriva till dom?

Har ingen aning vad den heter, står inget namn på utsidan på butiken ens (kollat på Google Earth till och med för att vara säker).
På adressen så är det enda företaget som jag hittar som kan stämma heter "Elektrotjänst".
Adressen dit är: Storgatan 11 434 30 Kungsbacka
Och han har telefonnumret: 0300-103 82

Tror inte att butiken har någon Facebook sida, utan det är en gammal herre som sköter om det hela, men han är mycket kunnig om lampor av alla de slag.
Bäst är nog att ta med sig lampskärmen dit och kolla om han har någon till utbyte alternativt byta ut alla 5 mot några liknande.

Eller som sagt leta på Second Hand, antingen en identisk eller 5 liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Har ingen aning vad den heter, står inget namn på utsidan på butiken ens (kollat på Google Earth till och med för att vara säker).
På adressen så är det enda företaget som jag hittar som kan stämma heter "Elektrotjänst".
Adressen dit är: Storgatan 11 434 30 Kungsbacka
Och han har telefonnumret: 0300-103 82

Tror inte att butiken har någon Facebook sida, utan det är en gammal herre som sköter om det hela, men han är mycket kunnig om lampor av alla de slag.
Bäst är nog att ta med sig lampskärmen dit och kolla om han har någon till utbyte alternativt byta ut alla 5 mot några liknande.

Eller som sagt leta på Second Hand, antingen en identisk eller 5 liknande.

Får kolla på det sen.

Först så ska jag kolla om det går att laga eller göra en kopia om inte så kollar jag på dom här ställe.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Var det ett skämt det kan ju inte kostar tio tusen kronor?

OK.. så hur mycket tror du det kostar att för hand tillverka en kopia av ett industritillverkat och massproducerat föremål, som är så likt originalet att man inte lägger märke till någon skillnad ?

Jag hade blivit uppriktigt förvånad om det gick för 10 tusen kronor, faktiskt lite förvånad om någon vill göra det ö h t.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

OK.. så hur mycket tror du det kostar att för hand tillverka en kopia av ett industritillverkat och massproducerat föremål, som är så likt originalet att man inte lägger märke till någon skillnad ?

Jag hade blivit uppriktigt förvånad om det gick för 10 tusen kronor, faktiskt lite förvånad om någon vill göra det ö h t.

Har ingen koll på hur mycket det skulle röra sig om men kanske runt 500kr.

Har skrivit till en glashytt och jag ska ta med mig glaset så ska han kolla på det.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Mest troligt har de någon keramsand eller liknande de lägger den gamla på och antingen fusar ihop den, eller smälter över en ny skiva över avgjutning av den samtidigt som de kör en annan batch tippar jag på om de gett ett så lågt pris.

Men, berätta gärna om det bara kostar en femhundring att gjuta av en unik modell, jag är i så fall kanske också intresserad av att gjuta skärmar som är ca 550 mm i diamter, har liknande for och proportioner, samt "tulpanskärmar" med oregelbunden krona (dvs ej slipbar topp, kant flammade vingar/blad frostad insida).

Jag skulle inte starta upp ugnen för ett ensamt projekt som var värt en femhundring, friform eller pressgjutform blir priset ett helt annat än en tusenlapp...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Du har ingen information om tillverkare av lampan då, är den endast 10 år gammal så borde det finnas någon lapp på den. Kan du hitta tillverkaren så är det bara att ta kontakt med dem och hoppas att de har något glas över. Ibland kan man ha tur.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Om det inte går att laga, hitta en likadan begagnad eller köpa en ny så kommer det kosta. Att tillverka en likadan för hand kommer inte bli billigt.

Gissningsvis tar det iaf ett par arbetsdagar för en yrkeshantverkare. Bara arbetstiden med en rimlig timpenning börjar närma sig 10k. Sedan tillkommer material för själva lampan och förbrukningsmaterial vid tillverkningen. 10k är inte alls en orimlig uppskattning att göra utan att veta något om just glastillverkning. Jag baserar mitt resonemang på vad andra yrkeshantverkare kostar.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Avstängd

Jag tippar på att han gör en koldioxidhärdad kärna eller motsvarande där han trycker in sand på insidan av den trasiga skärmen, sedan översmältning av glaspulver eller en rund skiva som får falla av sin egen tyngd i ugnen.

Antagligen någonstans där de har löpande band produktion av olika artiklar så att de ständigt har allt färdigt, ugnar igång, råvaror till bulkpris, mm eller så är det någon han känner som gett ett väldigt sjysst kompispris.
Svårigheter jag ser är toppen med pärlorna som nog måste göras i en delbar form, men det kanhända de har färdiga ramar till där, det går ju att göra en delbar sandform.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Hade det varit min lampa hade jag tryckt i litet glaslim (det som kommer i sprutor, kapilärlim för glas), men det kanske inte är godkänt här...

Äkta opalglas är ett överfångsglas, men detta verkar vara frostat enkelglas, vilket troligen kan åstadkommas med blästring i detta fall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Är nog svårt och dyrt att fixa det så det ser helt original ut och min tanke landar mot hur man lagar bilrutor som fått stenskott där man drar in någon form av epoxy och kan få vettigt resultat på vissa delar men större skador blir synliga "grumliga" märken men ska man göra det annars skulle jag gissa på det är väldigt dyrt och kräver någon som är riktigt duktig med glas

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w