Permalänk
Medlem

Nytt bygge, crashar i samtliga spel

Hej!

Köpte delar igår och byggde ihop en dator tillsammans med min bror.

Allt flyter på väldigt bra, FÖRUTOM i spel.
Oavsett vilket spel det är så kommer bilden att frysa, men kan fortfarande röra runt på musen, eller så craschar de till skrivbordet...

Spel jag testat är player unkown, overwarch, heroes of the storm.

Bygget består av:
ryzen 7 1700
nvidia geforce gtx 1070
16 gb ddr4 3000 mhz ram
250 gb m2 ssd
corsair 750 wat.
gigabyte b350 (mobo)
SKärm är en AOC 27 tum 165 hz.

fått lite olika felmeddelanden, bla: "video_schedule_internal error" (BSOD?)
I overwatch fick jag "your rendering device was lost!"
I player unknown så fryser bara bilden sig.

Det jag testat:

Formaterat om datorn 2 gånger helt och hållet, installerat drivisar, testat gamla drivisar, testat med att gå ner till 60 hz och HDMI istället för displayport, testat olika spel...

Vafan kan de vara?

Permalänk

kollat bios nåt?

Visa signatur

MSI Z790 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i7 14700K | EK nuclear AIO 360 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Vengeance | MSI Geforce RTX 4070 | Samsung 990 PRO 2TB M.2 | ASUS 34" ROG Swift PG34WCDM OLED WQHD

Permalänk

har du bekräftat att ram körs i 3000mhz? hört att ryzen haft problem med slöare minnen

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Kolla så att du inte har överklockat din gpu då den kan bli ostabil när den belastas. Även om det bara är lite så kan du ha haft otur och fått en dåligt kort. Samma sak med din cpu gpu och ram.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @4,6GHz Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming
GPU Gtx 1070 SC Gaming OC
Hårddiskar WD Blue 2000gb, WB Blue 500gb, OCZ TL100 220 gb. OCZ TL100 128 gb.
PSU EVGA 1000 GQ 1000W
RAM 16GB Corsair LP 2400MHz

Permalänk
Medlem

@Hassel fd Jompenleet:
Testade att köra på 2900 innan.
Nu kör jag 2133. Jag upplever att 2100 går bättre av någon anledning.. :/

Permalänk
Medlem

@Hannezi:

Dåligt kort på vad?

cpu, gpu, mobo?

Jag har testat att överklocka samt undertklocka. Samma problem kvarstår..

Permalänk
Medlem

Du har troligtvis för hög frekvens inställt på RAM-minnena. Ryzen har lite små-strul med att få RAM:en att gå upp över 2666MHz stabilt typ. Beroende på chip. Vissa fixar 3000+ men det är sällan.

Det finns särskilda kit från G-skill som har Ryzen-profiler med ändrade timings, som tydligen fungerar mycket bättre än de "normala" varianterna på RAM från t.ex. Corsair.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Det här är verkligen ett "shot in the dark", men jag hade jättekonstiga problem med min dator tills det att jag ställe om power plan till "High Performance".

Jag har ingen aning om vad det är i den planen som löste mitt problem, men jag gick från att crasha på desktop till helt felfri användning. Är det någon här i formuet som varit med om något liknande tidigare så hjälp mig gärna att förstå för jag är helt mållös när det kommer till denna lösningen.

Annars kan du ju sakta testa varje komponent åt gången. Typ memtest86+ för RAM, prime95 för CPU, furmark för GPU. Se om den crashar på allt eller bara för någon specifik komponent.

Permalänk
Medlem

@Bic:

Testade faktiskt det igår. Hjälpte inte för mig.

SKa testa köra på 3000 på minnena istället för 2100 som ja gör nu.

Återkommer med svar!

Permalänk
Medlem

Kanske dumt förslag men viktigt att kolla, sitter grafikkortet och RAM i ordentligt? Det verkar som att din BSOD är relaterad till minnesproblem som ofta kan bero på drivers, men då du testat flera olika efter ominstallation så känns det långsökt. Finns det något nytt firmware till moderkortet att installera?

Lycka till

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

@tJev:

Tack för svaret.
Det var inte speciellt lyckat å testa klocka minnena till 3000.

Efter ja gjorde de så började datorn starta om sig i en oändlig loop.

De ja gjorde då var att ta ut båda ramminnen och byta plats på de....Än så länge ingen crash, vågar man hoppas?

Permalänk
Medlem

Kolla om du har någon biosuppdatering för ditt moderkort, Har hört att en hel kort behövts uppdateras för att fungera som de ska med Ryzen

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

@Ipzen: Uppdaterade det imorse, så ska vara senaste

Permalänk
Medlem

@omxz24:

Fortfarande crash ser de ut som.
Fick bsod när ram låg på 2900 mhz.

Spel crashar fortfarande, dvs sköärmen blir svart men ja kan röra och se musen samt alt+tabba...

Permalänk
Skrivet av omxz24:

@omxz24:

Fortfarande crash ser de ut som.
Fick bsod när ram låg på 2900 mhz.

Spel crashar fortfarande, dvs sköärmen blir svart men ja kan röra och se musen samt alt+tabba...

Stäng av datorn o dra ur alla sladdar.
Håll in start knappen i 30sek för att ladda ur systemet helt
Ryck sedan ur CMOS batteri Dvs det lilla silvriga batteriet i moderkortet
Stoppa in igen och starta. Detta resetar alla bios inställningar
Kanske funkar med stock settings

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass