Permalänk

Fyndvaror skick?

Är det några här på forumet som någongång har köpt så kallade fyndvaror ifrån butik?

De går ut att dessa komponenter är en produkt som de av olika anledningar har fått i retur. Det kan bero på att försändelsen inte har lösts ut, har returnerats inom ångerrättsperioden eller att produkten är ett reparationsexemplar etc etc.

Nu till frågan, är det någon som köpt fyndvara, och vad var det då som gjorde den till en fyndvara vid ditt köp?
Fungerade det till 100% eller märkte du något fel/slitage?

Permalänk
Medlem

Det brukar gå bra att köpa fyndvaror oftast.
Butikerna lämnar garanti på fyndvaror också.
Det jag skulle hålla mig undan ifrån är dock skärmar då folk gillar o lämna tillbaka skärmar som har döda pixlar, bleeding etc.
Likaså grafikkort med mycket coilwhine.

Permalänk
Medlem

Jag passar ibland på att köpa fyndvaror och demo-ex. För mig har det bara varit förpackningen/emballaget som varit dåligt, varan har funkat perfekt. Har bland annat två st DDR3-stickor i min filserver som var fyndvara från Webhallen, har rullat på bra 24/7 nu i två år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Jag har köpt flertalet produkter som varit "fynd".

Bland annat i7-7700k, Ram-minnen och Pure Rock cpu-kyl.

Enda "felet" jag hade med de var att förpackningen hade varit öppen, dock fanns alla sladdar/papper kvar.

Tror sidorna brukar skriva ifall något saknas samt om något är fel.

Jag köpte CPU från Dustin och CPU-kyl samt RAM från Netonnet.

Permalänk

Hm, intressant.. Har alltid varit skeptisk och tänkt att den tidigare ägaren lämnat tillbaka av den pga något fel uppstått.

Såg nyligen t.ex DDR4 minnen för 400kr billigare men inte vågat slå till.

Permalänk
Medlem

Köpte skärm som fyndvara på Netonnet för 1/3 av ordinarie pris. Emballaget var minimalt skadat, det enda som var ett problem var en död pixel som knappt gick att se längst uppe i vänstra hörnet, något jag definitivt skulle offra för att få en skärm 2000kr billigare.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Avstängd

Skärmar/laptops är nästan alltid pixelfel på. KÖP ALDRIG SKÄRMAR/LAPTOPS om du inte vill ha pixelfel.

Chassin skulle jag inte heller köpa om man inte kan leva med någon mindre repa.

Förr var det märkbart billigare att köpa fyndvaror men nu är det väldigt svårt att hitta något värt att köpa utan det rör sig om några kronor billigare eller gamla produkter som är utgångna ur ordinarie sortiment.

Jag tror det är väldigt vanligt att man säljer returnerade varor som nya idag om man kan.Kanske någon som jobbat inom handel kan svara på det?

Permalänk
Hedersmedlem

Fick för 2,5 år sedan ett superbilligt GTX 780 på NetOnNet som jag fortfarande tror de hade skrivit fel pris på. Hade förpackningen inte varit öppnad hade kortet lika gärna kunnat vara splitter nytt.

Permalänk
Medlem

Har köpt en skrivare och en Xbox One-kontroll som båda var fynd arro av klass 1 hos Webhallen. Inga problem. Gillar deras system med klasser på fyndvaror.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett nätagg från webhallen.
Kom hem, öppnade. Till min stora förvåning var lådan total krossad i ena hörnet.
Nätagget va snett som om en blind satt upp en hylla och ställt en 32" tjock tv på den.
Det hade fått sig en sån kyss att det aldrig hoppade igång.
Skickade såklart tillbaka det. Notera detta var fyndklass 1 alltså den bästa klassningen.

Emballaget som nätagget låg i hade inte en enda skråma.

Sen följdes månader med mailkontakt, telefonsamtal och diverse för att paket bara försvann.
Tog sjuklig tid och ork, därav handlar jag aldrig mer från webhallen.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Inaktiv

Jag har varit med böjda pinns på en CPU en gång men det gick att fixa med hjälp av en lupp och en instrumentmejsel och ibland har man fått moderkort\CPU som bara gått att överklocka med ca 8%. Frånsett det har jag inte haft några problem vad jag kan komma på. Har handlat begagnade varor eller demo-ex med sammantaget goda erfarenheter från Komplett, Webhallen, Aquatuning och NetOnNet. Man kan ju tjäna en hel del men man ska även kolla priset på nya prylar för ibland när det är prissänkningar pg. kan de begagnade varorna vara dyrare än nya, tom. i samma butik.

Permalänk
Medlem

Köpte en acer predator xb271hua för 4300:-, kunden hade tydligen beställt fel, han skulle ha IPS varianten och inte Tn panelen. Paketen var öppnad men inte mer än så och jag är supernöjd för det priset.

Köptes på fyndhörnan på Inet och jag har 1 års garanti.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Man kan ju tjäna en hel del men man ska även kolla priset på nya prylar för ibland när det är prissänkningar pg. kan de begagnade varorna vara dyrare än nya, tom. i samma butik.

Du menar såhär?
https://www.komplett.se/product/921609/demovaror/datorutrustn...
Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming-Demo - 7.745:-
https://www.komplett.se/product/917197/datorutrustning/pc-kom...
Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC - 7.559:-

Kan förresten tagga @komplett så dom inte råka få någon stackare att köpa en demo-vara dyrare än en icke-demo.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.