Enig riksdag står bakom slopande av Radio- och TV-avgiften

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Jämförde du precis infrastruktur med en tv-apparat?

Jasså... ar du någon åsikt i varför?

Jag avskyr cyklister som totalt struntar i regler, cyklar på gångbanor, mot enkelriktning och precis var de vill precis som jag avskyr radiotjänst som verkat tro att de kan sätta sin avgift på vilka produkter som det än behagar dem och stämma dig om du inte betalar, trots att du inte har dessa enheter. (Finns en fin tråd om det på Sweclockers).

Jag tvingas ändå betala för båda som skatt. Så.. vad är det du vill ha sagt? Att vårt samhälle har vid födseln rätt att cykla? Jag jämförde en skatt mot en annan skatt.

Permalänk
Avstängd

Innan så var det så att man betala per hushåll men om det bor 4 personer så skulle alla dom fyra få betala för samma hushåll än innan det gör att dom får in mycket mer pengar än innan då skulle dom kunna sänka den till 50 kr per person då dom ändå får in mer pengar än vad dom behöver ha.

Om dom får in mer pengar hoppas jag att dom lägger pengar på något bra men som det ser ut just nu så lägger dom inte pengar på något bra än så läge.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Går det igenom så är det en ansvarsfull sak kvar att göra och det är att sparka ut alla vänster extremister och batik häxxor från svt och göra det till en public service kanal som inte är politiskt vriden och skatt eller avgift är inte det stora problemet med svt

Sen är det fortfarande ett konstigt system att behöva betala för tjänster man inte använder och 200kr månaden är väll inga stora pengar men man kan få 20 betalkanaler för samma pengar vilket får det att kännas som en orimlig summa för "public service"

Det kanske leder till något gott som svetsar löfven som inte avslutade utbildning blir stenad av arbetslösa när han åker till norrland men har svårt att se hur nått gott kommer ur det varken med skatt eller avgift och trots jag är ateist in i benmärgen kanske ett citat från jesus är på sin plats

kasta inte era pärlor åt svinen

Finns det någon människa som inte är "politiskt vriden"? Blir SVT mer neutralt enligt dig om det inte finns några "vänstermänniskor" där? Personligen tror jag att det måste finnas människor som sympatiserar åt olika håll i en sådan verksamhet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Innan så var det så att man betala per hushåll men om det bor 4 personer så skulle alla dom fyra få betala för samma hushåll än innan det gör att dom får in mycket mer pengar än innan då skulle dom kunna sänka den till 50 kr per person då dom ändå får in mer pengar än vad dom behöver ha.

Om dom får in mer pengar hoppas jag att dom lägger pengar på något bra men som det ser ut just nu så lägger dom inte pengar på något bra än så läge.

Mest rättvisa vore ju då om man behöll denna biten så att du kan få avdrag om du bor mer än en i samma bostad som har denna skatt, eller att bara ägaren till bostaden i så fall blir skyldig att betala. (Finns fördelar/Nackdelar med båda).

Oavsett så behövs denna lag ses över. Frågan är dock vem som vinner och vem som förlorar på det, och hur den fördelas. Men den kan inte fortsätta som den gör i 50 år till iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK Sverigedemokraterna är Sossar... Vad bra, då kan man rösta på S om man sympatiserar med Sverigedemokraterna då?

Det blir ju väldigt pinsamt för Jimmie Åkesson att kritisera Löfven i så fall.

But wait, there's more.. Alla partier i riksdagen är ju överens om förslaget. Innebär det då att samtliga av riksdagens partier är Sossar?

Ja, mer eller mindre. De skiljer sig i vissa sakfrågor men ligger egentligen väldigt nära varandra. Det är lite som att diskutera olika fotbollslag. Alla lagen spelar just fotboll.

Permalänk
Medlem

Många slantar som försvinner om detta och höjd bilskatt går igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag tvingas betala för sabla massa cykelbanor och hyrcyklar i denna stad... och jag äger inte ens en cykel. Lite så detta samhälle fungerar.

Och... jag äger ingen TV, så vet att detta kommer kosta extra även för mig. Men om jag kan betala för att göra Radiotjänst arbetslösa... så är det helt okej

Du var mig en elak en. Cykelbanor är ju inte bara till för cyklister, det håller cyklister borta från vägar. Cykelbanor räddar liv och håller vårdkostnader nere. Bra för miljön är det också att folk kan ta cykeln istället för bilen.
Hyrcyklar är också bra för miljön.

TV är nöje och påverkar miljön negativt.

Utöver det blir du glad av att göra folk arbetslösa.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

EU har ju ställt krav på bredband til lalla invånare i Digital agenda 2020 och de skjuter även till pengar på en del ställen där det bäst behövs så bredband till alla komemr att lösas dock är det inget krav på fiber. De flesta är alltså redan med och betalar lite för bredbandsutbyggnad.
Och de som kalgar på tv och hävdar att nyheterna finns på nätet bör ju fundera en vända till på hur nyheterna hamnar där, nån måste ju göra ett journalistiskt arbete och på nätet är många extremt vinklade och otroligt mycket som inte komemr från public service bolag verkar vara "fake news" eller vridet till ren propaganda.

Public service har nog aldrig varit lika viktigt och behövts lika mycket som efter att folk har börjat läsa så kallade nyheter på Facebook och andra siter som bara håller på med kommersiell hjärntvätt åt det håll det finns mest pengar..

Jo, förvisso men där hamnar man återigen i träsket av definitioner på bredband.
Bredband förekommer i många olika former och tekniker men det är endast ett fåtal som är framtidssäkert.
Man borde alltså inte godkänna lösningar som att dra en koppartråd eller fippla lite med nån telefonstation och sedan kalla det för bredband, något jag förutsätter att EU skulle nöja sig med för att kunna säga att de lyckats väl med agendan.
Bredband skall vara framtidens kommunikation och fungera ett bra tag till, likt kopparnätet var då det begav sig, det håller dock inte måttet längre för dagens kommunikation, handel mm.
Det får gärna existera kopparnät vid sidan om som redundans att falla tillbaka på i händelse av katastrofer, krig eller attentat men inte som primär lösning. Kostnaden för att underhålla kopparnät lär dock inte vara särskilt rolig.
Sedan har vi ju 4G och 5G, bra tekniker i sig men på tok för begränsade i sitt nuvarande utförande om du jämför med en fast fiberuppkoppling i dagsläget.

Håller dock med dig i det du säger om Public service gällande "Fake news". Facebook och hörsägen är sällan något man bör förlita sig på. Källkritik är viktigare idag än någonsin tidigare och det lär fortsätta vara så.
Det är verkligen viktigt med kvalitativa reportage, även om jag hör till dem som inte tycker att SVT klarar av uppgiften att hålla sig objektiva i ur och skur, dock finns det gott om mycket värre skräckexempel.

Numera borde det ju inte vara något hinder för dem att slänga upp alla kanaler som live-tv via SVTPlay likt SR's radiokanaler. Jag tycker fortfarande att förslaget är bra då det i förlängningen minskar antalet "SVT-pirater" samt gör det tillgängligt för alla utan restriktioner eller dumma licenser/tillstånd.

Edit: Vem vet, nästa skärm kanske blir en TV, då jag förhoppningsvis inte behöver bry mig om den har en sändare eller inte.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Går pengarna till att SVT ska kunna ha b skådisar på så ska det låta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KTL:

Väldigt hipsterkrets.

Det här är också en feltolkning av läget. Mest programmerare/projektlerade/ingenjörer och liknande i bekantskapskretsen som påverkar min syn här. Tror världen har fler lager av komplexitet än det du ser i den här frågan.

Skrivet av KTL:

Jag är dock säker på att det finns en stor majoritet för att det ska bort.

Jag säger samma sak, fast tvärt om då ;).

Skrivet av KTL:

Men då är vi på en punkt eniga i alla fall. Utbudet och kanalerna funkar inte som det är nu. Jag kan vara OK om de sätter låga summan en hundring per år och bantar ner till ren och enkel nyhetskanal t.ex. För det material som produceras här, vi kan lika gärna tända brasor med pengarna i nuläget.

Ja jag kan på intet sätt försvara exempelvis skattefinansierade sportsändningar. Och ja, det produceras en hel del som inte känns rimligt att tvingas på folk via skatt så jag förstår dig till fullo och håller med om att även det här skulle kunna förbätttras.
Ett intressant upplägg är väl att dela upp finansiering i två delar. En obligatorisk "basic" och så kan man ha en del som är frivillig med underhållningen. Svårt med gränsdragningar (vad är basic?) men det hade nog uppskattats av många om man kan hitta gränsdragningar där så många som möjligt är överens.
Så visst finns det enighet kring denna punkt. Och vi är säkert eninga om att du misstolkade mitt första inlägg en del också

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Tvångsbetala till vänsterpropaganda.. yay..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag tvingas betala för sabla massa cykelbanor och hyrcyklar i denna stad... och jag äger inte ens en cykel. Lite så detta samhälle fungerar.

Och... jag äger ingen TV, så vet att detta kommer kosta extra även för mig. Men om jag kan betala för att göra Radiotjänst arbetslösa... så är det helt okej

Jag betalar gärna för cykelbanor, vägar, skolor, dagis, äldreomsorg, sjukvård, polis, räddningstjänst o.s.v. Skattefinansierad propaganda vill jag gärna slippa tack!

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jasså... förutom personangreppet, har du någon åsikt i varför?

Jag avskyr cyklister som totalt struntar i regler, cyklar på gångbanor, mot enkelriktning och precis var de vill precis som jag avskyr radiotjänst som verkat tro att de kan sätta sin avgift på vilka produkter som det än behagar dem och stämma dig om du inte betalar, trots att du inte har dessa enheter. (Finns en fin tråd om det på Sweclockers).

Jag tvingas ändå betala för båda som skatt. Så.. vad är det du vill ha sagt? Att vårt samhälle har vid födseln rätt att cykla? Jag jämförde en skatt mot en annan skatt.

Vad jag vill ha sagt är att infrastruktur är livsviktigt i ett land, medan "oberoende" statliga tv-kanal inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Du var mig en elak en. Cykelbanor är ju inte bara till för cyklister, det håller cyklister borta från vägar. Cykelbanor räddar liv och håller vårdkostnader nere. Bra för miljön är det också att folk kan ta cykeln istället för bilen.
Hyrcyklar är också bra för miljön.

Och dessa föddes med rätten att de ska cykla? Detta är problemet, du anser det självklart att man i trafiken ska få lov att cykla, men inte betala för parkering, vägar eller annat. Jag säger då att OM jag ska betala för att detta ska fungera, så borde jag väl också kunna kräva att de använder dessa cykelvägar och inte vägen som ligger bredvid, något jag sett de skita i bara idag och igår. Dessutom ska de väl då också kunna följa de regler som gäller, då de får allt detta gratis, eller hur?

Miljön är inget fel i sig att sikta på, men det verkar alltid ske på någon annans bekostnad, som sen inte ens får har en åsikt med vad de betalar för, vilket är totalt galet.

Jag kan dock vara jävligt elak, mot personer som kräver allt gratis för "miljön", ja. Betala för dig, så stöttar jag gärna miljön. 5kr/timme för cykelparkering kanske, då vi bilar betalar 25kr/tim och busskort kostar det med. Och full krav på ett cykelkort där de får utbildning på reglerna och böter för att inte följa dem.

Vill du inte följa detta, gå eller ta bussen.

Skrivet av Storage Jar:

TV är nöje och påverkar miljön negativt.

Tro mig, jag får ingen nöje i detta, då jag saknar TV och har inte haft det på flera år. Det är mao precis lika mycket nöje för mig som de som gillar att cykla.

Skrivet av Storage Jar:

Utöver det blir du glad av att göra folk arbetslösa.

Folk som är gamar och vars enda uppgift är att nästa terrorisera folk som inte vill stötta dem...
UTAN TVEKAN JA! Stöd inte maffia metoder...

Skrivet av cyprus:

Jag betalar gärna för cykelbanor, vägar, skolor, dagis, äldreomsorg, sjukvård, polis, räddningstjänst o.s.v. Skattefinansierad propaganda vill jag gärna slippa tack!

Och jag betalar gärna för vägar som jag kan köra på, äldreomsorg, sjukvård, polis och räddningstjänst osv. Men jag betalar inte med glädje de saker jag aldrig kommer ha nytta av. Sen naturligtvis betalar jag för alla saker, så länge det är en vettig och logisk sak de går till. Jag tvingas betala saker som cykelbanor, flammskyddsmdels-skatt, kommande TV-avgiften, och div andra saker mot min vilja, men detta är lite så det fungerar.

Är en sabla skillnad mellan att betala för dem och vara glad att betala för dem dock.

Min poäng är att vi har kunnat slippa betala för TV-Avgiften om vi saknat TV (som jag tex), men jag har ingen cykel eller barn och tvingas betala för dessa också. Så, om bara TV-avgiften görs på vettigt sätt så blir den inte värre än dessa andra saker man tvingas betala för imo.

Skrivet av clappen:

Vad jag vill ha sagt är att infrastruktur är livsviktigt i ett land, medan "oberoende" statliga tv-kanal inte är det.

Inget livsviktigt att ha cykelbanor i något land.
Att ha vägar, ja... men inte specifika vägar där bara cyklister får vara som ska betalas av icke cyklister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Dom nämner ju en progressiv avgiftskala. Dvs, dom med mindre inkomst och tv kommer betala mindre idag, och dom med högre inkomst kommer betala mer/samma. Hur det blir med flera personer i ett hushåll vet jag inte. Förhoppningsvis kan man dra av hela summan på deklarationen om man inte har tv.

Lika absurt är för övrigt ränteavdraget på bostadslån, där skattebetalare sponsrar dom med bostadslån.

Om du har pengar på banken så skattar du för ränta/avkastning eftersom detta räknas som inkomst. På samma sätt dras det automatiskt av förluster på fonder/aktier/lån från din inkomst.

Möjligtvis så räknar de Tv/Radio som allmänbildande/integration i samhället och att det är något som behövs i dagsläget. Då behöver alla betala på samma vis som om det skulle gälla vägar, skola, sjukhus etc. Dessa går ej att dra av från deklaration oberoende om du har bil, barn eller blir sjuk.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Mest rättvisa vore ju då om man behöll denna biten så att du kan få avdrag om du bor mer än en i samma bostad som har denna skatt, eller att bara ägaren till bostaden i så fall blir skyldig att betala. (Finns fördelar/Nackdelar med båda).

Oavsett så behövs denna lag ses över. Frågan är dock vem som vinner och vem som förlorar på det, och hur den fördelas. Men den kan inte fortsätta som den gör i 50 år till iaf.

Ju det hade vart bra om dom lyckas fixa det så. Men jag tror att alla kommer att få betala skatten oavsett om dom bor med någon eller inte.

I dagens samhälle då gör dom allt dom kan för att dra in mer skatt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Så från att vissa hushåll betalar till att ALLA hushåll betalar. Och inte bara en person i hushållet, utan båda vuxna och potentiellt även inneboende barn.
Och sedan upp till 200kr gentemot 175kr per månad som det var förrut.
Och då SPARAR Radiotjänst ändå pengar på att säga upp 120 anställda.

Vilken jävla jätteaffär dom har gjort minst sagt!

175 i månaden gällde alla oavsett inkomst. Upp till 200 är när du når taket, om det är gränsen för statligskatt som verkar rimligt är vi uppe i dryga 36.000 i månaden innan vi når 200 kr per person och månad. Troligen kommer någon med en mer genomsnittlig lön på 25.000 betala på en nivå att ett hushåll med genomsnittliga löner inte betalar mer än idag och ett hushåll med låga löner betalar mindre än idag. Detta är också bra för glesbygden där löner överlag är lägre, mer pengar över till dem helt enkelt. Också bra för pensionärer med låg inkomst som dessutom är storförbrukare av SVT/SR.

Sen förefaller det rimligt att anta att de kommer frisera avgiften så att de totala intäkterna förblir i stort samma för Public Service, det vore en PR mardröm om de ökade intäkterna igen med 10% när de nyss höjde avgiften.

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad finns följande rapport som beskriver finansieringen av Public service i olika västländer. http://www.cbc.radio-canada.ca/_files/cbcrc/documents/latest-....

Det är IMHO ganska troligt att man från svensk sida sneglar på den finska modellen. (sid 34).

Permalänk
Inaktiv

En klar förbättring i mitt tycke. De 120 arbetslösa kan gott söka jobb i gruvorna, det är ju inte direkt som att det saknas arbetstillfällen i Kiruna eller göra som resten av Sverige tvingas göra, flytta dit jobb finns.

Win win win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ju det hade vart bra om dom lyckas fixa det så. Men jag tror att alla kommer att få betala skatten oavsett om dom bor med någon eller inte.

I dagens samhälle då gör dom allt dom kan för att dra in mer skatt.

Mjo, det är så sant som det är sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Jag skulle säga att det är det. Finns ingen oberoende media blir det allt för lätt att styra diskursen genom att köpa upp mediebolag. En balans behövs alltid mellan Public Service och privata mediebolag så att vi som invånare kan få hela bilden genom att se de olika perspektiven/vinklingarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En klar förbättring i mitt tycke. De 120 arbetslösa kan gott söka jobb i gruvorna, det är ju inte direkt som att det saknas arbetstillfällen i Kiruna eller göra som resten av Sverige tvingas göra, flytta dit jobb finns.

Win win win.

Trevligt o se fler som tycker dessa personer gör mer nytta som arbetslösa än med det skitjobbet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oouhdawg:

Ska inte dra detta mer OT, tar gärna en fortsatt diskussion, men vet av erfarenhet att kommentarerna tas bort snart om det fortsätter.

Det är rätt i sak dock att vissa saker är dyrare där borta. Men du har iaf friheten att välja ditt liv hur du vill. Du har kostnaderna för allt svart på vitt framför dig. Sen väljer DU vad du gör. Inte en stat (mellanhand).

Behöver folket en vårdnadshavare som spiller pengar som ingen annan kan pga inga konsekvenser?

Tänk på just det, friheten att välja vad DU vill göra för DINA pengar.

Bli påtvingad saker (vårdnadshavare) är för mig ett klarexempel på socialdemokratisk politik.

Njä.

Det är en illusion skulle jag vilja påstå, då du måste ha vissa saker iaf.

Permalänk
Medlem

Kommunistsamhälle. Kanske något för spotify, netflix och viaplay att ta efter? Lägg avgiften på skatten. Eller basera spotify-avgiften på hur mycket du tjänar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Perfekt om SVT får in mer cash, då kanske de har råd at betala rättigheter för idrottsevenemang så normal svensken kan se våra landslag och våra inhemska ligor oavsett idrott utan att betala den privata sektorns gnidna girigbukars överpriser.

På sikt borde det även tvinga komersiell tv att bättra på sig då de inte kan locka med idrott i samma omfattning.

SVT är världens näst rikaste TV-Bolag med en net sumarum på 1200 miljarder. (95% av statsskulden)

Sälj skiten och lägg ned och betala av skulden, då skulle skatten minska med ca 9% då vi inte behöver betala räntorna längre.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

@Markusas: Folk får väl klaga som de brukar göra, hade gärna sluppit betala det med . kollar inte gärna på vanligt tv.
Finns ju datorer med stora skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och dessa föddes med rätten att de ska cykla? Detta är problemet, du anser det självklart att man i trafiken ska få lov att cykla, men inte betala för parkering, vägar eller annat. Jag säger då att OM jag ska betala för att detta ska fungera, så borde jag väl också kunna kräva att de använder dessa cykelvägar och inte vägen som ligger bredvid, något jag sett de skita i bara idag och igår. Dessutom ska de väl då också kunna följa de regler som gäller, då de får allt detta gratis, eller hur?

Miljön är inget fel i sig att sikta på, men det verkar alltid ske på någon annans bekostnad, som sen inte ens får har en åsikt med vad de betalar för, vilket är totalt galet.

Jag kan dock vara jävligt elak, mot personer som kräver allt gratis för "miljön", ja. Betala för dig, så stöttar jag gärna miljön. 5kr/timme för cykelparkering kanske, då vi bilar betalar 25kr/tim och busskort kostar det med. Och full krav på ett cykelkort där de får utbildning på reglerna och böter för att inte följa dem.

Vill du inte följa detta, gå eller ta bussen.

Tro mig, jag får ingen nöje i detta, då jag saknar TV och har inte haft det på flera år. Det är mao precis lika mycket nöje för mig som de som gillar att cykla.

Folk som är gamar och vars enda uppgift är att nästa terrorisera folk som inte vill stötta dem...
UTAN TVEKAN JA! Stöd inte maffia metoder...

Och jag betalar gärna för vägar som jag kan köra på, äldreomsorg, sjukvård, polis och räddningstjänst osv. Men jag betalar inte med glädje de saker jag aldrig kommer ha nytta av. Sen naturligtvis betalar jag för alla saker, så länge det är en vettig och logisk sak de går till. Jag tvingas betala saker som cykelbanor, flammskyddsmdels-skatt, kommande TV-avgiften, och div andra saker mot min vilja, men detta är lite så det fungerar.

Är en sabla skillnad mellan att betala för dem och vara glad att betala för dem dock.

Min poäng är att vi har kunnat slippa betala för TV-Avgiften om vi saknat TV (som jag tex), men jag har ingen cykel eller barn och tvingas betala för dessa också. Så, om bara TV-avgiften görs på vettigt sätt så blir den inte värre än dessa andra saker man tvingas betala för imo.

Inget livsviktigt att ha cykelbanor i något land.
Att ha vägar, ja... men inte specifika vägar där bara cyklister får vara som ska betalas av icke cyklister.

Ja, faktiskt så föddes vi med rätten att cykla. Vill du ta den ifrån oss?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Undrar "hur det går med tv pejlingen" om försvinner då, fast då spelar det nog ingen roll om man har tv eller inte alla lär väl få betala skatt ändå gissar jag, typ på samma vis som att vi betalar skatt till bibliotek fast man kanske aldrig går dit och massa annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

SVT är världens näst rikaste TV-Bolag med en net sumarum på 1200 miljarder. (95% av statsskulden)

Sälj skiten och lägg ned och betala av skulden, då skulle skatten minska med ca 9% då vi inte behöver betala räntorna längre.

Eh, på riktigt!? Det är ju vansinnigt mycket pengar, särskilt med tanke på utbudet.

Permalänk
Medlem

På det stora hela tycker jag att en skatt är bättre än dagens upplägg.

Visa signatur

HTPC