Permalänk
Medlem

Ser det här bra ut?

Tjena,

Tänkte slänga iväg en beställning, ser detta bra ut? Jag har minimal plats för chassit så därav valet. Finns det bättre och tystare alternativ?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10684550/

Nått som kan förbättras? Ska bara liras på burken och producera minimalt med ljud.

1. Såpass litet chassi, ska man låta Inet bygga den?
2. Asus eller MSI för lägst ljud?
3. Kanske överklockar processorn lite, men troligtvis så vill jag nog bara ha valet men kommer nog aldrig göra det : P
4. Gällande SSD, funderade på 850 men det är såpass lite prisskillnad så spelar inte roll.

Uppskattar all hjälp man kan få!

Mvh,
Abbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baaff:

Tjena,

Tänkte slänga iväg en beställning, ser detta bra ut? Jag har minimal plats för chassit så därav valet. Finns det bättre och tystare alternativ?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10684550/

Nått som kan förbättras? Ska bara liras på burken och producera minimalt med ljud.

1. Såpass litet chassi, ska man låta Inet bygga den?
2. Asus eller MSI för lägst ljud?
3. Kanske överklockar processorn lite, men troligtvis så vill jag nog bara ha valet men kommer nog aldrig göra det : P
4. Gällande SSD, funderade på 850 men det är såpass lite prisskillnad så spelar inte roll.

Uppskattar all hjälp man kan få!

Mvh,
Abbe

En vanlig invändning så här i förändringens tider. Varför inte välja ett ryzen system eller invänta coffee lake? En 7700K är ej prisvärd i dagsläget.

1. Storleken på chassit spelar ingen roll för Inet. Däremot så är din kylare för stor för chassit (16.5 / 16.2)
2. Tror det spelar mindre roll på dessa semipassiva kort. Ditt problem kan snarare vara värme i chassit som påverkar fläktkurvan.
3. Alltid trevligt att ha valmöjligheter.
4. Du får inte ut någon prestanda av en M2 i spel då du kan gott lägga pengarna på en större SSD eller spara dom.

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort kommer få väldigt lite luft på grund av nätaggs placeringen

Resultatet blir högre ljudnivå och varmare grafikkort. Skulle byta chassi eller grafikkort om jag var du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

4. Du får inte ut någon prestanda av en M2 i spel då du kan gott lägga pengarna på en större SSD eller spara dom.

Menar du att det inte kortar ner laddningstider i spel eller att han inte får ut fler FPS?

Permalänk
Medlem

Likt izzeww skriver, satsa på ett blowerkort i samma viktklass, så inte grafikkortet kvävs.

Permalänk
Medlem

Hej,

Tack för snabb återkoppling, finns det bättre alternativ gällande chassi? Men fortfarande behålla storleken?

Försökt hitta lanseringsdatum för nästa Intel generation men verkar inte vara tydlig, ännu en gång så är jag inte väldigt insatt så ni har säkert bättre koll.

Noterad gällande SSD, tar en billigare och större, bra alternativ?

Mvh,
Abbe

Permalänk
Medlem

@Gurraahh: Tack, vad finns det för blowerkort? Har inte koll vad det är för nått.

Permalänk
Medlem

@Baaff:

Ex detta skulle vara ett bra alternativ, blowerkort för även mer luft ut ur chassit, vilket hjälper i ditt fall då chassit är såpass litet.

https://www.inet.se/produkt/5405905/gigabyte-geforce-gtx-1080...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Baaff:

Ingen fara! Lycka till med bygget!

Permalänk
Medlem

@Baaff: kan verkligen rekommendera blower-design ifall du vill ha ett litet och tyst chassi. Jag kör själv ett Raijintek Metis(bilden motsvarar inte mitt eget bygge) med ett MSI GTX1070 Aero OC. Jag trodde ärligt talat inte att detta lilla chassi skulle kunna husera grafikkortet i prestandaklassen tillfredställande (och att jag var tvungen att modda top-panelen för extra fläktar). Däremot lyckades jag med väldigt små medel få detta att fungera riktigt tillfredställande genom att:

1. Rotera sidopanelerna så att luftintaget kommer framifrån istället från bak där CPUn och grafikkortets värmezon finns
2. Skära ut en bit plast som agerar skiljevägg mellan värmezonen ovanför GPUn och GPUns luftintag. Detta gjorde att grafikkortet alltid tar in kall luft från sidopanels-fronten och slussar värmen bakåt, isolerat från CPUn. Båda komponenterna mådde jättebra av denna lilla skiljevägg.

Det hade varit omöjligt att hålla grafikkortet kring 80-83 grader utan blower-design. Så denna typ av grafikkort verkar ha fått sig ett uppsving idag när man vill ha lite mindre skrymmande chassi med tysta kylningslösningar. En sak är säkert fler fläktar är inte nödvändigtvis bättre utan snarare att man tänker i banor kring hur kalluft och varmluft transporteras.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Hedersmedlem

CPU-fläkten du valt verkar inte få plats i chassit. Kolla en gång till. Det verkar vara väldigt små marginaler, dock åt fel håll om man får tro inets siffror.

Skrivet av anderjo4:

Menar du att det inte kortar ner laddningstider i spel eller att han inte får ut fler FPS?

Varken eller. En NVMe-disk ger ingen fördel varken i FPS eller laddtider i spel framför en traditionell SATA-SSD. Finns hur många som helst som testat detta, och i bästa fall är det typ 1-2% snabbare laddtid. Det finns andra saker man kan lägga pengar på istället för mer prestandavinst.

Det finns jättemånga som "upplever" att NVMe-diskar är "jättemycket" snabbare. Jag väljer att inte tro på dem om de inte kan beskriva en testmetod och siffror som ger upprepbara resultat. Om det är någon som vill säga emot, beskriv ett testscenario som går att testa i ett riktigt spel och de siffror du får.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Ofan där ser man. Förutsatte bara att laddningstiden var generellt ganska mycket snabbare. Å om det nu bara skulle vara 1-2% så är det ju definitivt inte värt de extra pengarna som du säger.
Tack för informationen!

Permalänk
Medlem

Hej, uppskattar all hjälp, såg precis att nästa Intel generation släpps den 5e Oktober med direkt försäljning, vore kanske dumt att inte vänta.

Vänligen,
Alvin

Permalänk
Avstängd

Köp ett SFX agg, problem solved..du vill inte ha en hårfön till kylare..Med en referenskylare så throttlar kortet ändå och väsnas..känns som +-0..

Kör på SFX + det MSI kortet du har i korgen.

TS:
Vänta eller kör på Ryzen om du är ute efter fler kärnor till lägre pris.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: OK, stort tack!

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilket minne du valt så ser de tinte ut som om du skall överklocka och då undrar jag ju om valet på en 7700k. Det andra är att den är notoriskt varm och i ett så litet chassi tror jag du kommer få problem. Skall du inte överklocka så hade i alla fall jag valt mer cores, tex en Ryzen 1700 och byggt därifrån.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd

@Baaff:

1. Grafikkortet tar upp 2,5 PCI platser, så det får inte plats. Ska du köra specifikt på GTX 1080 Ti är det kort med blower/referens kylare som gäller. Detsamma gäller om du ska köra med ATX nätaggregat, grafikkort med blower/referens kylare är det som gäller om du inte är villig att byta till SFX nätaggregat.
2. Sen vad ska du med alla fläktar till? Moderkortet har bara 2st 4-pin fläktkontakter.
3. Skippa NVMe disken, den bidrar inte med något.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|