Software RAID 5 i 2000 pro?

Permalänk
Medlem

Software RAID 5 i 2000 pro?

Någon som vet något tredjepartsprogram som stödjer RAID 5 i 2000 pro.
Har kollat på
Veritas Volume Manager
http://www.veritas.com/products/category/ProductDetail.jhtml?...
och
PowerQuest VolumeManager
http://www.powerquest.com/volumemanager/
men de stödjer bara 2000 server.
Har inte pengar till ett RAID-kort.
Tacksam för hjälp med detta dilemma. Man vill ju inte gärna bli av med sin surt ihopsamlade filsamling

Permalänk
Medlem

varför ska du ha just raid 5?
2k ska klara raid 0/0+1/5 har jag för mig...

inbyggt alltså...(inte säker på om det är bara på server/advserver)
nåt tredjeparts vet jag dock inte om, sry.

Permalänk
Medlem

Det är bara på win2k server-versionerna som man får möjligheten att köra mjukvaruraid... lite synd faktiskt för det funkar ruskigt bra!

Permalänk

Kommer inte raid5 med alla beräkningar som behövs suga ganska mycket kraft, känns bättre då att skaffa ett litet kort för ~2000 som gör det åt dig då..
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501004130...

Permalänk
Medlem

hoho det där kortet är inte så mycket bättre än mjukvaru raid...
det klarar väll inte raid 5 , är ju praktiskt taget ett kontrollerkort med plats för etxtra hd:ar med lite mjukvara som gör raid 0 & 1 möjligt. behövs en riktigt hårdarbetande krets för sådant...

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501003143...

annars kan man lika gärna köra mjukvaruraid, inge prestanda skilnad annars...

Visa signatur

weeee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne
Det är bara på win2k server-versionerna som man får möjligheten att köra mjukvaruraid... lite synd faktiskt för det funkar ruskigt bra!

öh va? jag skrev en tråd förut om mjukvaruraid , där sa ingen att det bara går i serverversionen.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalbonde
öh va? jag skrev en tråd förut om mjukvaruraid , där sa ingen att det bara går i serverversionen.....

Han har fel, min polare kör mjukvaru-raid0 i Win2k pro, och det funkar alderles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fv02
hoho det där kortet är inte så mycket bättre än mjukvaru raid...
det klarar väll inte raid 5 , är ju praktiskt taget ett kontrollerkort med plats för etxtra hd:ar med lite mjukvara som gör raid 0 & 1 möjligt. behövs en riktigt hårdarbetande krets för sådant...

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501003143...

annars kan man lika gärna köra mjukvaruraid, inge prestanda skilnad annars...

Detta kort från promise är väl också hårdvarubaserat?
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501004724...

Lite billigare än det från Adaptec iaf.

Permalänk
Medlem

japp, de tär sant

Visa signatur

weeee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fv02
hoho det där kortet är inte så mycket bättre än mjukvaru raid...
det klarar väll inte raid 5 , är ju praktiskt taget ett kontrollerkort med plats för etxtra hd:ar med lite mjukvara som gör raid 0 & 1 möjligt. behövs en riktigt hårdarbetande krets för sådant...

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501003143...

annars kan man lika gärna köra mjukvaruraid, inge prestanda skilnad annars...

ja va fan, tog fel kort där=)
menade det Dr cain länkade till natruligtvis

Permalänk
Hedersmedlem

Win 2000 pro kan om man uppgradera till dynamiska diskar köra Simple Volume, Spanned Volume och Stripe Volume. Striped motsvarar RAID 0. Server (och adv server och troligen Data Center server) klarar Mirrored volume och RAID 5 (de hitta väll inte någon bra översättning på det så det kunde heta <nånting> volume).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Mjukvaru-RAID5 i Windows 2000 funkar riktigt bra. Det blir inte några kanonprestanda, men det funkar fint, och överlever en diskkrasch utan att slösa alltför mycket data.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Han har fel, min polare kör mjukvaru-raid0 i Win2k pro, och det funkar alderles utmärkt.

Njae, raid0 är egentligen inte raid så det är nog en definitionsfråga. Raid5 finns bara i serverversionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb
Njae, raid0 är egentligen inte raid så det är nog en definitionsfråga. Raid5 finns bara i serverversionen.

Det heter fortfarande RAID, även om det inte är redundant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Det heter fortfarande RAID, även om det inte är redundant

Det HETER striping men brukar kallas raid0. Just ordet redundant gör ju att striping automatiskt diskvalificerar sig från att heta raid.

Permalänk

Enligt t ex http://www.adaptec.com/worldwide/product/markeditorial.html?p... så heter det raid, tror det HETER raid exakt lika mycket som striping...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb
Det HETER striping men brukar kallas raid0. Just ordet redundant gör ju att striping automatiskt diskvalificerar sig från att heta raid.

Jag har inte påstått att det inte heter striping?

Permalänk
Medlem

Min poäng är att folk blir förvirrade när dom hör att Win2k Pro stöder raid men upptäcker att det bara handlar om raid0 som inte alls var det man var ute efter. Jag tycker det är dumt att striping har blivit lika med raid0 helt enkelt.

Permalänk
Medlem

raid = REDUNDANT Array of Inexpensive Disks
W2k pro stödjer RAID 0
W2k srv stödjer RAID 0 1 5

men åter till frågan, någon som vet nån mjukvara för att få RAID 5 i w2k pro???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lego
raid = REDUNDANT Array of Inexpensive Disks
W2k pro stödjer RAID 0
W2k srv stödjer RAID 0 1 5

men åter till frågan, någon som vet nån mjukvara för att få RAID 5 i w2k pro???

Jag tror att marknaden är relativt liten, därav har få erfarenhet.

Behöver man raid(5) så har man oftast råd att stoppa i Win2k server och då behöver man ingen tredjepartsprogramvara. Och har man råd med Win2k server så har man oftast råd med ett riktigt raid-kort...

Permalänk
Medlem

Du har förmodligen rätt Perb.
Man får väl bita i det sura äpplet å släpa ihop till ett kort.
Någon som har erfarenhet av RAID-kort i prisklassen <3000.-??

EDIT: Som stödjer RAID 5 då såklart

Permalänk
Medlem

Är det verkligen nödvändigt med RAID 5?

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ om du inte behöver prestandan som ett dyrt raid5 kort ger är HPT RocketRaid 404, med senaste bios stöder den Raid 5. Kortet kostar 1200:- på Datorbutiken, och stöder 8 enheter på 4 kanaler...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gaaaaaa
Ett annat alternativ om du inte behöver prestandan som ett dyrt raid5 kort ger är HPT RocketRaid 404, med senaste bios stöder den Raid 5. Kortet kostar 1200:- på Datorbutiken, och stöder 8 enheter på 4 kanaler...

Det är var ju riktigt billigt men hur bra prestanda ger det?
Billigt var det iaf

Permalänk
Medlem

w1per: Skulle tro att prestandan skulle bli lika bra som att göra mjukvaru raid i windows. Skilnande är att du lätt kan göra en bootbar raid5 enhet...

Permalänk

Har för mig att hpt372(eller om det var 376) ger möjlighet till raid5 om man flashar om, om man nu har en sådan raid-krets på sin burk redan dvs..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gaaaaaa
Ett annat alternativ om du inte behöver prestandan som ett dyrt raid5 kort ger är HPT RocketRaid 404, med senaste bios stöder den Raid 5. Kortet kostar 1200:- på Datorbutiken, och stöder 8 enheter på 4 kanaler...

Har precis köpt, fick det idag, ett HPT RocketRAID 1540 SATA.. samma som 404 men för SerialATA istället. Ska testa prestanda mellan RAID-0(2st och 3st diskar) och RAID-5(3diskar) imorgon. Ska se hur stor prestandaförlust man får genom RAID-5 om det är värt att köra det annars blir det 0'an för hela slanten.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 7 5700G - Sapphire Radeon RX7700XT - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - LG 27GP850P - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drbrain
Har precis köpt, fick det idag, ett HPT RocketRAID 1540 SATA.. samma som 404 men för SerialATA istället. Ska testa prestanda mellan RAID-0(2st och 3st diskar) och RAID-5(3diskar) imorgon. Ska se hur stor prestandaförlust man får genom RAID-5 om det är värt att köra det annars blir det 0'an för hela slanten.

Är det äkta RAID5 så vinner du istället prestanda ju fler diskar du stoppar i, däremot förlorar du alltid en hel disks utrymme eftersom paritetsdatan lagras över alla diskarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Är det äkta RAID5 så vinner du istället prestanda ju fler diskar du stoppar i, däremot förlorar du alltid en hel disks utrymme eftersom paritetsdatan lagras över alla diskarna.

Kan det knappast vara då kortet endast stöder raid 0, 1 och JBOD
http://www.highpoint-tech.com/rr1540.htm