Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hund:

Flera lager är ju typ det bästa som hänt tangentbord sedan.. tangentbordet uppfanns!

Jag avskyr dem. Jag vet att shift, control osv är funktionstangenter också men de är man van vid att använda på ett annat sätt. Musik, volym, skärmstyrka (på laptop) och så vidare vill jag inte hålla på att kleta med flera tangenter samtidigt för att fixa med. Min bärbara var till och med inställd på default att inte använda FN-tangenten.

Skrivet av Hund:

Och mig veterligen finns det väl inget respektabelt märke som gör något tangentbord med extra fysiska mediaknappar heller?

Finns massor, sen beror det på din definition av "respektabelt".

Permalänk
Medlem

@jH0Ni:

Jag sitter själv med mx brown, men tycker inte att de är speciellt taktila. När jag skriver relativt fort eller slår i botten vid knapptryck så känner jag knappt någon skillnad mot linjära switchar. Fick tipset om att Matias-switchar ska vara väldigt mycket mer taktila till känslan än samtliga brytare i mx-stil. Har beställt ett bord från massdrop med matias clicky (som inte kommit ännu), så kan inte uttala mig ännu men det kan vara värt att läsa på om ifall du är ute efter taktil känsla. Tänk på att nästan inga keycaps passar på dem, vilket är lite trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KSC:

@jH0Ni:

Jag sitter själv med mx brown, men tycker inte att de är speciellt taktila. När jag skriver relativt fort eller slår i botten vid knapptryck så känner jag knappt någon skillnad mot linjära switchar. Fick tipset om att Matias-switchar ska vara väldigt mycket mer taktila till känslan än samtliga brytare i mx-stil. Har beställt ett bord från massdrop med matias clicky (som inte kommit ännu), så kan inte uttala mig ännu men det kan vara värt att läsa på om ifall du är ute efter taktil känsla. Tänk på att nästan inga keycaps passar på dem, vilket är lite trist.

Tack för tipset! Jag har gått med i en GB på massdrop för ett set med keycaps, så jag vill kunna utnyttja dom så klart. Det lutar nog mot Zealios just nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag håller helt med @Hund, dedikerade media-knappar är ett otyg och tillverkare som kastar dem på sina tangentbord kan under inga omständigheter definieras som respektabla.

Hur många millisekunder fortare det än må gå att ändra volymen eller byta spår med en dedikerad mediakontroller (jag är tveksam till att tidsbesparingen är positiv - dvs jag tror att min setup där jag kan styra vad jag nu behöver från home row är snabbare än att hålla på att flytta händerna och kleta med en dedikerad kontroller) är det hur som helst inte värt att ha en dåligt integrerad, ful klump någonstans på tangentbordet.

Permalänk
Proffsmobbare

Är det någon här som hoppat på All Metal KeyCap?

https://www.kickstarter.com/projects/652182444/all-metal-keyc...

Dold text

Galet sugen på en blåanodiserad i aluminium, det fanns även en bonus-artisan med en bergstopp ingraverad. Kan inte lista ut hur man hoppar på bara, är det helt avslutat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laine:

Är det någon här som hoppat på All Metal KeyCap?
...
Galet sugen på en blåanodiserad i aluminium, det fanns även en bonus-artisan med en bergstopp ingraverad. Kan inte lista ut hur man hoppar på bara, är det helt avslutat?

Alternativt så finns liknande (fast inte riktigt lika snygga) på Aliexpress (första jag hittade: kan säkert finnas trevligare varianter om du söker på "metal keycaps")

P.S: Det står Leverans "September 17"? Så jag begriper inte heller om det är avslutat eller inte ) D.S.

Edit: f.ö. ( *nyfiken* ) Vem är det du mobbar professionellt... och vem betalar dig för att vara en "bully"?

Permalänk
Skrivet av Laine:

Vet inte riktigt om detta är rätt plats att posta på, men vill dela med mig av ett pågående bygge!

Mäktigt Laine, hoppas bygget går bra! //Vurti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Khers:

Jag håller helt med @Hund, dedikerade media-knappar är ett otyg och tillverkare som kastar dem på sina tangentbord kan under inga omständigheter definieras som respektabla.

Hur många millisekunder fortare det än må gå att ändra volymen eller byta spår med en dedikerad mediakontroller (jag är tveksam till att tidsbesparingen är positiv - dvs jag tror att min setup där jag kan styra vad jag nu behöver från home row är snabbare än att hålla på att flytta händerna och kleta med en dedikerad kontroller) är det hur som helst inte värt att ha en dåligt integrerad, ful klump någonstans på tangentbordet.

Du får tycka precis som du vill. Det är inte för tidsbesparing, jag vill kunna stänga av musiken eller sänka/stänga av volymen med en hand. Sen är de varken klumpar, dåligt integrerade eller fula i mitt tycke.

FN-knapp är det mest hopplösa som finns på ett tangentbord.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,
Nu kanske jag blir påhoppad för att jag inte har byggt mitt egna tangentbord, men...
Hur gör ni som kör med ANSI-uppsättning och fortfarande använder er av svenskt inmatningsspråk?

Har för närvarande en schyst ISO-planka, men jag funderar på att plocka hem några tangentbord från Kina, mest för att se hur bra de håller. Jag menar, det handlar ju inte om så mycket pengar.

Det finns ju trots allt ett mycket större utbud av ANSI-tangentbord.

Skrivet av Andreaz1:

Jag avskyr dem. Jag vet att shift, control osv är funktionstangenter också men de är man van vid att använda på ett annat sätt. Musik, volym, skärmstyrka (på laptop) och så vidare vill jag inte hålla på att kleta med flera tangenter samtidigt för att fixa med. Min bärbara var till och med inställd på default att inte använda FN-tangenten.

Massor? Trodde att det bara existerade på kontorstangentbord från Logitech.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreijer:

...Hur gör ni som kör med ANSI-uppsättning och fortfarande använder er av svenskt inmatningsspråk?
...
Det finns ju trots allt ett mycket större utbud av ANSI-tangentbord.

En del växlar mellan inmatningspråk med t.ex. "Shift+Alt", en del kör "International US" som inmatningsspråk, en del kör SWERTY och en del kör med "SVANSI" (dvs precis det du nämner: ANSI-layout med Svenska som inmatning).

Alla sätt funkar bra: det är personlig preferens som avgör.

(Min personliga åsikt: Det fippligaste med SVANSI (på en icke programmerbar bräda) är "<>", men eftersom jag inte använder dessa så ofta funkar det fint att "shift+alt"+",."+"Shift+Alt" (alternativt "skärmtangentbord", alternativt "infoga specialtecken"))

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

En del växlar mellan inmatningspråk med t.ex. "Shift+Alt", en del kör "International US" som inmatningsspråk, en del kör SWERTY och en del kör med "SVANSI" (dvs precis det du nämner: ANSI-layout med Svenska som inmatning).

Alla sätt funkar bra: det är personlig preferens som avgör.

(Min personliga åsikt: Det fippligaste med SVANSI (på en icke programmerbar bräda) är "<>", men eftersom jag inte använder dessa så ofta funkar det fint att "shift+alt"+",."+"Shift+Alt" (alternativt "skärmtangentbord", alternativt "infoga specialtecken"))

Tack för upplysningen. Jag skall ha det i åtanke och jag tror nog att det blir bäst om jag helt enkelt köper ett ANSI-TGB och testar hur det känns.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreijer:

Massor? Trodde att det bara existerade på kontorstangentbord från Logitech.

Nästan alla tillverkare jag känner till har en eller flera modeller med dedikerade mediaknappar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Nästan alla tillverkare jag känner till har en eller flera modeller med dedikerade mediaknappar

Det betyder ju dock inte att tangentbordet i sig, är bra.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreijer:

Det betyder ju dock inte att tangentbordet i sig, är skräp.

Nej, precis vad jag försöker säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Nej, precis vad jag försöker säga.

Haha, jag menade förstås att det inte betyder att tangentbordet behöver vara bra. Ursäkta mig.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Någon som känner till färgkoden (RAL eller motsvarande) för ABC99 (Tangentbordet till ABC 806 m.fl)?
i.e.

Fick en retro-nostalgi-vibb av XDA Godspeed (Ares/Solar)

(hade en ABC806 med ett ABC99 (/ABC77?) tangentbord som pojkspoling) och tänkte försöka få till det färgtemat på ett bygge

Edit:Här var en "bättre" bild (i.e. som stämmer bättre med mitt minne av kulören)

Dold text

*) Bilder stulna från Massdrop.com och http://www.pc-museum.com/ och https://digitaltmuseum.se/

"Bättre" bild
Permalänk
Medlem

Tänkte skaffa mig nytt tangentbord då jag tröttnat något fruktansvärt på mitt nuvarande (Logitech G510s och dess mjukvaru-problem) och kände att det var dags för ett mekaniskt.
Precis som @Andreaz1 så vill jag ha "separata" mediaknappar vilket begränsar utbudet ganska rejält men har kollat på Corsair K70
Tänkte höra om någon har koll på om det är ett någorlunda bra tangentbord eller om man ska försöka hitta något annat.

Av någon anledning har jag fått för mig att bruna cherry-brytare skulle vara "bäst" för mig, detta är dock utan att provat någon av brytarna.

Det jag vill ha är ett fullstort, bakgrundsbelyst och med mediaknappar då jag ofta både ändrar volym och byter låtar osv och vill ha det så smidigt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddanb:

Tänkte skaffa mig nytt tangentbord då jag tröttnat något fruktansvärt på mitt nuvarande (Logitech G510s och dess mjukvaru-problem) och kände att det var dags för ett mekaniskt.
Precis som @Andreaz1 så vill jag ha "separata" mediaknappar vilket begränsar utbudet ganska rejält men har kollat på Corsair K70
Tänkte höra om någon har koll på om det är ett någorlunda bra tangentbord eller om man ska försöka hitta något annat.

Av någon anledning har jag fått för mig att bruna cherry-brytare skulle vara "bäst" för mig, detta är dock utan att provat någon av brytarna.

Det jag vill ha är ett fullstort, bakgrundsbelyst och med mediaknappar då jag ofta både ändrar volym och byter låtar osv och vill ha det så smidigt som möjligt.

Skulle föreslå att binda media-knapparna till f-tangenterna och köpa ett tangentbord utan dedikerade mediaknappar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av freddanb:

Att vilja ha mediaknappar verkar inte vara tillåtet här Säg gärna till om du hittar något som passar dig, vi ser ut att ha ungefär samma krav och jag har letat länge. Personligen tycker jag dock fonten på Corsairmodellerna är för spejsig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Skulle föreslå att binda media-knapparna till f-tangenterna och köpa ett tangentbord utan dedikerade mediaknappar.

Det är ju dock det jag helst vill slippa hålla på med då jag tycker det är omständigt och egentligen helt onödigt att behöva fippla med med extraknappar och grejer bara för att byta en låt... Men får ta och kolla vidare helt enkelt.

Skrivet av Andreaz1:

Att vilja ha mediaknappar verkar inte vara tillåtet här Säg gärna till om du hittar något som passar dig, vi ser ut att ha ungefär samma krav och jag har letat länge. Personligen tycker jag dock fonten på Corsairmodellerna är för spejsig.

Ja det verkar ju inte bättre än så tyvärr, ska väl fortsätta leta och se om det finns något som verkar trevligt.
Håller med om att Corsair-tb't inte ser så överdrivet trevligt ut men verkar vara svårt att hitta något annat med dom funktioner jag vill ha.

Den här hade varit klockren för min del om det bara fanns belysning på det...

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av freddanb:

Ja det verkar ju inte bättre än så tyvärr, ska väl fortsätta leta och se om det finns något som verkar trevligt.
Håller med om att Corsair-tb't inte ser så överdrivet trevligt ut men verkar vara svårt att hitta något annat med dom funktioner jag vill ha.

Den här hade varit klockren för min del om det bara fanns belysning på det...

Om du söker efter K70 (med RGB och utan) och inte K70 LUX eller K70 Rapidfire så levereras det med klassiska keycaps.

Dold text

För den som gillar mediaknappar kan jag tänka mig att volym-scrollhjulet på K70 är en trevlig funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Om du söker efter K70 (med RGB och utan) och inte K70 LUX eller K70 Rapidfire så levereras det med klassiska keycaps.

För den som gillar mediaknappar kan jag tänka mig att volym-scrollhjulet på K70 är en trevlig funktion.

Ja den såg ju faktiskt bättre ut helt klart. Verkar tyvärr som att det är en utgången modell som inte går att få tag på i svenska butiker, i alla fall vad jag lyckats se. Men har ett alternativ till om jag lyckas leta fram en återförsäljare som har den!

Tack!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ingen här som sitter på ett ortholinear tangentbord de vill göra sig av med? Är extremt sugen på att testa det.

Permalänk
Proffsmobbare

Jag har sökt runt lite men hittar inget om det;

6.25U spacebar, sitter stems/stabilizer på samma avstånd från brytaren i mitten på 6.5U?

6.5U Corsair har 52mm mellan brytare och stabilizer. Någon som orkar mäta sin 6.25U?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Jag gillar att ha de enlaste, men föredrar att ha dem som en FN funktion till andra vanliga knappar, tex F-tangenterna. Själv använder jag tangentbordskortkommandon för det mesta, så jag ser dem gärna där.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Laine:

Jag har sökt runt lite men hittar inget om det;

6.25U spacebar, sitter stems/stabilizer på samma avstånd från brytaren i mitten på 6.5U?

6.5U Corsair har 52mm mellan brytare och stabilizer. Någon som orkar mäta sin 6.25U?

50mm cc har jag på min 6.25u spacebar

Permalänk
Medlem

@freddanb och @Andreaz1: Ni har inte funderat på en makrobräda? Nu har jag dålig koll på vad som finns. Men med en makrobräda kan ni ju ha era jävla mediaknappar, samtidigt som det är fritt fram att välja ett vettigt tangentbord.

Men jag tänker mig något sådant: https://www.amazon.com/dp/B0722CX35D/ref=psdc_12879431_t5_B07... man kan nog komma avsevärt billigare undan om man gör en själv.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hund:

@freddanb och @Andreaz1: Ni har inte funderat på en makrobräda? Nu har jag dålig koll på vad som finns. Men med en makrobräda kan ni ju ha era jävla mediaknappar, samtidigt som det är fritt fram att välja ett vettigt tangentbord.

Men jag tänker mig något sådant: https://www.amazon.com/dp/B0722CX35D/ref=psdc_12879431_t5_B07... man kan nog komma avsevärt billigare undan om man gör en själv.

Fullstort. Mediaknappar. Det är vad vi har sagt och av någon anledning fortsätter du att behandla oss som idioter och föreslå saker som inte passar våra krav. Jag vet inte vad det är som är så svårt att förstå. Om du inte vill hjälpa till behöver du inte bemöda dig med att skriva.

Det är ganska tydligt att man inte kommer få någon hjälp här så jag har redan gett upp och gått tillbaks till att leta själv. Din definition av "vettigt" är uppenbarligen inte samma som vår så ge dig bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddanb:

Das Keyboard 4 kanske? De har t.om. en snurra för att ändra volym.

EDIT: Nevermind, är inte bakgrundsbelyst.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Fullstort. Mediaknappar. Det är vad vi har sagt och av någon anledning fortsätter du att behandla oss som idioter och föreslå saker som inte passar våra krav. Jag vet inte vad det är som är så svårt att förstå. Om du inte vill hjälpa till behöver du inte bemöda dig med att skriva.

Det är ganska tydligt att man inte kommer få någon hjälp här så jag har redan gett upp och gått tillbaks till att leta själv. Din definition av "vettigt" är uppenbarligen inte samma som vår så ge dig bara.

Men med en macropad har du ju ett gäng knappar som du kan programmera att göra vad du vill. Eller måste dina mediaknappar ha någon speciell form?

På vilket vis har jag behandlat någon här som en idiot?

Anledningen att du inte får några rekommendationer av någon är för att det inte tycks finnas bra tangentbord med den typ av mediaknappar som du eftersöker. Och eftersom att trycka på två knappar samtidigt är för mycket besvär för dig, tänkte jag att en macropad kan vara en god idé.

Jag förstår inte hur du kan bli sur för att någon försöker hjälpa dig? Har vi en väldigt dålig hårdag eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.