Max internethastighet på mitt nätverkskort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobado:

Prova med kabeln rakt in i vägguttaget får du fortfarande inte över 100 så ring din isp och fel anmäl (om dom nu laverar mer en 100 där du bor vill säga)

Jag gissar att du inte läser trådar innan du postar?

----------
Vad händer när du tvingar den till 1Gbit istället för auto?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@agdraömn: Alltså har du beställt snabbare hastighet av BBB? Eller VILL du bara HA, har du lagt en beställning samt betalat dem för att du SKA HA snabbare hastighet? annars så har de ju garanterat låst din internetlina till 100/100. Därav har du bara 100/100 när du kopplar dig i väggen. Hade jag varit en ISP hade ju jag hårdställt mina kunders upplänkar!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Inaktiv

När jag beställde bredband genom deras portal så öppnades porten bara i 100/100. Ett dygn efteråt så var hastigheten som jag hade beställt, alltså 250/100. Kanske har något med det att göra? Om det är det, så är det konstigt om supporten inte påtalade det.

Permalänk

Jag ska testa med TV:n
Kabeln är rakt in i vägguttaget.

Säg att min internetsladd tar gig samt att min dator är felfri. Men vägguttaget klarar bara att max leverera 100/mbit. Hade anslutningshastigheten i windows fortfarande stått på 100/mbit då? eller hade den stått på ett högre värde som sladden&datorn klarar.

Permalänk
Skrivet av agdraömn:

Säg att min internetsladd tar gig samt att min dator är felfri. Men vägguttaget klarar bara att max leverera 100/mbit. Hade anslutningshastigheten i windows fortfarande stått på 100/mbit då? eller hade den stått på ett högre värde som sladden&datorn klarar.

Den hade då fortfarande visat 100mbit/s då det är den svagaste länken.

Visa signatur

Jag reserverar mig för att ha helt åt helvete fel
Rigg: i5 12600K | RTX 3070 Ti | 32GB RAM
Server: i7 6700 | Quadro P2000 | 32GB RAM | 72TB
Labbsever: 2x Xeon X5650 | 48GB RAM

Permalänk
Medlem

Har Telia som ISP och hade tidigare 1000Mbit, i några månader. Men då det är onödigt att betala så mycket ändrade jag till 100Mbit istället.

Såhär ser det ut...

Datorn är ansluten till routern med 1Gb-länk och sedan är routern nu ansluten till WAN med 100Mbit-länk, vilket tidigare också var 1Gb. Så i detta fallet är det alltså ISP:n som bestämmer länken mer eller mindre.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av agdraömn:

Det beror på vilken switch som används, om nätet är av lite äldre typ kan det sitta en switch med accessportar på 100 Mbit hårdvarumässigt som i så fall måste bytas ut men det kan ju även vara Gbitutrustning som konfats ner till 100 Mbit via mjukvaran, nyare nät är för det mesta byggda med Gbit hårdvara och behöver bara konfas om för att öka farten, det kan också vara nått konf fel så att kundtjänsten tror att de öppnat upp för högre fart men switchen inte reagerat på kommandona.

Om switchen är en nedlåst Gbitare så kan den alltså rapportera Gbitlänk men ge en througput på 100Mbit eftersom länkhastigheten inte säger något annat än vilken througput som maximalt möjlig att uppnå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för alla svar. Så det jag tänker göra idag är först och främst en annan internetsladd till datorn. Ger inte det något svar så kommer jag koppla in routern och testa via trådlöst på min macbook air (kommer mac air från 2013 kunna komma över 100mbit/s ens via trådlöst?). Fungerar inte det så ringer jag tillbaka till bbb och säger att felet ligger hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Tack för alla svar. Så det jag tänker göra idag är först och främst en annan internetsladd till datorn. Ger inte det något svar så kommer jag koppla in routern och testa via trådlöst på min macbook air (kommer mac air från 2013 kunna komma över 100mbit/s ens via trådlöst?). Fungerar inte det så ringer jag tillbaka till bbb och säger att felet ligger hos dem.

Testa wireless hjälper dig inte, det du kan få ut av routern är;

1. Huruvida din kabel eller dator är felaktig, routern borde ha gigabit ethernet så datorn skall synka gigabit speed till routern.

2. Genom att kolla routerns kontrol panel kan du kolla vilken hastighet den har synkat med ISPn

Permalänk

@eneq:

Testade med router och fick fortfarande bara 100 mbit/s. Men sen testade jag en annan sak, eftersom hon på bbb hade sagt att routern klarar av mer än 100. Då tog jag ut sladden som satt mellan vägg router och stoppade den i datorn istället, så jag kopplade alltså bara routerns wan port direkt till dator utan något i väggen och då stod det 1gbit/s istället. Sedan testade jag min andra sladd (som jag trodde var trasig) mellan wan->dator och det stod fortfarande 1gbit/s. Kan jag utesluta att felet ligger hos min dator/sladd nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Kan jag utesluta att felet ligger hos min dator/sladd nu?

Japp, det kan du, routern har troligtvis 100Mbit portar med 1Gbit WAN port. Det betyder att de har hårdställt switch porten du är kopplad mot till 100Mbit.

Det enda jag kommer på att det kanske beror på är att ditt ethernet uttag är glappt och inte får kontakt på alla koppar trådarna, då får du inte 1Gbit och i sådant fall borde BBB skicka hem en tekniker till dig för att lösa det problemet.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det finns begränsningar i fastighetens switch som gör att du "bara" får 100Mbit/s? I vår bostadsrätt har vi fiber in från Telia i fastigheten men p.g.a. av switcharna som installerades för 10 år sedan är vi begränsade till 100Mbit/s. Får vår del kommer Telia att uppgradera switcharna så att även vi kan nyttja 1Gb/s om vi så önskar. Kanske är det som ställer till det...

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

@eneq:

Testade med router och fick fortfarande bara 100 mbit/s. Men sen testade jag en annan sak, eftersom hon på bbb hade sagt att routern klarar av mer än 100. Då tog jag ut sladden som satt mellan vägg router och stoppade den i datorn istället, så jag kopplade alltså bara routerns wan port direkt till dator utan något i väggen och då stod det 1gbit/s istället. Sedan testade jag min andra sladd (som jag trodde var trasig) mellan wan->dator och det stod fortfarande 1gbit/s. Kan jag utesluta att felet ligger hos min dator/sladd nu?

Jepp du får sparka på BBB, uppenbart är det inte på din sida väggen som problemet är. Nu vet jag inte hur din byggnad ser ut men jag antar BBB äger hela infrastrukturen för byggnaden och då får dom felsöka det.

Om du har kontakter i huset kan du ju alltid se om andra kunder har samma problem, du får lite mer tyngd om du kan visa på ett allmänt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nulletz:

Det är inte så att det finns begränsningar i fastighetens switch som gör att du "bara" får 100Mbit/s? I vår bostadsrätt har vi fiber in från Telia i fastigheten men p.g.a. av switcharna som installerades för 10 år sedan är vi begränsade till 100Mbit/s. Får vår del kommer Telia att uppgradera switcharna så att även vi kan nyttja 1Gb/s om vi så önskar. Kanske är det som ställer till det...

Helt rätt så kan vara fallet men då är det väldans dåligt av BBB o sälja ett abonemmang som tekniskt sett inte är möjligt, skulle nästan i så fall fundera på o söka laglig hjälp för det är ju lurendrejeri.

Permalänk

Jag har pratat med bbb två gånger och har frågat dem om felet är att det inte går att få ut 250 i väggen, för som jag nämnt tidigare i tråden, i min förra lgh så var 100 max så jag är medveten om att en sådan gräns finns, men hon försäkrade mig om att det var möjligt att få ut 250 för annars hade deras sälj inte gått igenom. Det kommer komma ut en tekniker och kolla på det nu i alla fall. Det stämmer att bbb har hand om all fiber i huset och är den enda möjliga leverantören @eneq

Permalänk
Medlem

@agdraömn: Förlåt, sitter med samma problem nu och har själv felsökt i två veckor medan BBB bara säger att det är något fel på min sida. Hur gick det för dig? Jag är i nästan exakt samma situation. Har fått deras router och kablar och hela köret.

Permalänk
Skrivet av Daakit:

@agdraömn: Förlåt, sitter med samma problem nu och har själv felsökt i två veckor medan BBB bara säger att det är något fel på min sida. Hur gick det för dig? Jag är i nästan exakt samma situation. Har fått deras router och kablar och hela köret.

Tekniker kom, konstaterade inte speciellt mycket utan bara att möjligheten att sladden var skadad från källaren upp till min lägenhet, han satte på en förstärkare men det hjälpte inte så slutade med att jag fick nedgradera till 100 mbit och köra på det. Jag tror personligen att sladden var dålig/skadad. alternativt var det en väldigt lång sladd dom dragits som gjorde att jag inte kunde få ut mer. Det enda jag kan rekomendera är att testa med olika internet sladdar och koppla direkt till väggen. Annars så ta hem tekniker och se vad dom kan göra

Skickades från m.sweclockers.com