När är rätt tid att leasa bil?
Hejsan!
Ber om ursäkt i förväg i fall texten är lång och svår att läsa
Jag vill helst undvika att ta bussen till arbetet och kunna åka in på helger och handla vilket inte går i dagsläget.
Länge velat ha en "sprillans ny bil" eller nära på; då jag alltid fått mardrömsbilar när jag handlat hos bilhandlare (mycket på grund av min okunskap och blåögdhet att alla är ärliga) och gärna slippa det mesta av krånglet med reparationer osv.
Då lät leasingbil perfekt för mig; för en månad sedan fick jag fast jobb (utan prövoperiod) och när jag rådfrågade min kollega (som vet om alla mina bekymmer) så rekommenderade han att jag köper en bil för 12 000 kr högst.
Jag vill ju helst slippa allt krångel och bara köra runt sedan lämna in på service (som ingår som jag förstått det?) när man kört en viss sträcka / ett tag har gått.
Vad skiljer mig från andra som tar leasingbil? Tror att jag har mer pengar över än många andra varje månad nu när jag äntligen blivit av med skulderna. Men det är främst för att jag varken har barn, bor i ett attraktivt område eller några högre utgifter och inte för att jag har någon superlön direkt. Visst läget kan ju förändras, men närmsta två åren har jag ju råd med en leasingbil?
Sitter man inte "säkert" på jobbet trots en riktig anställning eller vad är problemet? :/ (om det nu inte blir arbetsbrist såklart eller att man grovt missköter sig)
Nu låter jag väldigt "impulsiv" men det här är ett mål jag jobbat mot länge (sju år) och när jag äntligen trodde att jag kunde göra det så avråder folk mig från det.. men när ska folk rekommendera mig att göra det är min fråga?
Förstår att ni inte kan göra en riktig bedömning baserat på mitt inlägg; men ni som har lite mer livserfarenhet än mig själv kanske kan hjälpa mig med några checklistor jag bör bocka av innan jag ens går in i bilhallen och funderar på något.
Hade tänkt att inte mer än 3 500 kr i månaden inkl. försäkring och exklusive bensin och kör inte så värst mycket, kanske 2 mil om dagen på sin höjd (vardagar) och inte mer än så.
P.S Har ingen familj eller någon annan att vända mig till angående dessa frågor och antar att en bilhandlare knappast är opartisk.
Tack på förhand!