Permalänk
Medlem

När är rätt tid att leasa bil?

Hejsan!

Ber om ursäkt i förväg i fall texten är lång och svår att läsa

Jag vill helst undvika att ta bussen till arbetet och kunna åka in på helger och handla vilket inte går i dagsläget.

Länge velat ha en "sprillans ny bil" eller nära på; då jag alltid fått mardrömsbilar när jag handlat hos bilhandlare (mycket på grund av min okunskap och blåögdhet att alla är ärliga) och gärna slippa det mesta av krånglet med reparationer osv.

Då lät leasingbil perfekt för mig; för en månad sedan fick jag fast jobb (utan prövoperiod) och när jag rådfrågade min kollega (som vet om alla mina bekymmer) så rekommenderade han att jag köper en bil för 12 000 kr högst.

Jag vill ju helst slippa allt krångel och bara köra runt sedan lämna in på service (som ingår som jag förstått det?) när man kört en viss sträcka / ett tag har gått.

Vad skiljer mig från andra som tar leasingbil? Tror att jag har mer pengar över än många andra varje månad nu när jag äntligen blivit av med skulderna. Men det är främst för att jag varken har barn, bor i ett attraktivt område eller några högre utgifter och inte för att jag har någon superlön direkt. Visst läget kan ju förändras, men närmsta två åren har jag ju råd med en leasingbil?

Sitter man inte "säkert" på jobbet trots en riktig anställning eller vad är problemet? :/ (om det nu inte blir arbetsbrist såklart eller att man grovt missköter sig)

Nu låter jag väldigt "impulsiv" men det här är ett mål jag jobbat mot länge (sju år) och när jag äntligen trodde att jag kunde göra det så avråder folk mig från det.. men när ska folk rekommendera mig att göra det är min fråga?

Förstår att ni inte kan göra en riktig bedömning baserat på mitt inlägg; men ni som har lite mer livserfarenhet än mig själv kanske kan hjälpa mig med några checklistor jag bör bocka av innan jag ens går in i bilhallen och funderar på något.

Hade tänkt att inte mer än 3 500 kr i månaden inkl. försäkring och exklusive bensin och kör inte så värst mycket, kanske 2 mil om dagen på sin höjd (vardagar) och inte mer än så.

P.S Har ingen familj eller någon annan att vända mig till angående dessa frågor och antar att en bilhandlare knappast är opartisk.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Hejsan!

Ber om ursäkt i förväg i fall texten är lång och svår att läsa

Jag vill helst undvika att ta bussen till arbetet och kunna åka in på helger och handla vilket inte går i dagsläget.

Länge velat ha en "sprillans ny bil" eller nära på; då jag alltid fått mardrömsbilar när jag handlat hos bilhandlare (mycket på grund av min okunskap och blåögdhet att alla är ärliga) och gärna slippa det mesta av krånglet med reparationer osv.

Då lät leasingbil perfekt för mig; för en månad sedan fick jag fast jobb (utan prövoperiod) och när jag rådfrågade min kollega (som vet om alla mina bekymmer) så rekommenderade han att jag köper en bil för 12 000 kr högst.

Jag vill ju helst slippa allt krångel och bara köra runt sedan lämna in på service (som ingår som jag förstått det?) när man kört en viss sträcka / ett tag har gått.

Vad skiljer mig från andra som tar leasingbil? Tror att jag har mer pengar över än många andra varje månad nu när jag äntligen blivit av med skulderna. Men det är främst för att jag varken har barn, bor i ett attraktivt område eller några högre utgifter och inte för att jag har någon superlön direkt. Visst läget kan ju förändras, men närmsta två åren har jag ju råd med en leasingbil?

Sitter man inte "säkert" på jobbet trots en riktig anställning eller vad är problemet? :/ (om det nu inte blir arbetsbrist såklart eller att man grovt missköter sig)

Nu låter jag väldigt "impulsiv" men det här är ett mål jag jobbat mot länge (sju år) och när jag äntligen trodde att jag kunde göra det så avråder folk mig från det.. men när ska folk rekommendera mig att göra det är min fråga?

Förstår att ni inte kan göra en riktig bedömning baserat på mitt inlägg; men ni som har lite mer livserfarenhet än mig själv kanske kan hjälpa mig med några checklistor jag bör bocka av innan jag ens går in i bilhallen och funderar på något.

Hade tänkt att inte mer än 3 500 kr i månaden inkl. försäkring och exklusive bensin och kör inte så värst mycket, kanske 2 mil om dagen på sin höjd (vardagar) och inte mer än så.

P.S Har ingen familj eller någon annan att vända mig till angående dessa frågor och antar att en bilhandlare knappast är opartisk.

Tack på förhand!

Leasing är fantastiskt om du hittar en bra deal på det! Jag är riktigt nöjd med min bil!
En Audi A1 1.4tfsi 125hk s-line.
Betalar för bilen, service, vinterdäck och förhöjda mil (från 1000 till 1500mil/år i 2år)
2263kr/mån
sen tillkommer försäkring som jag fick ett "prova på" via Audi-försäkring för 1695kr i 6mån. (Inte så mycket dyrare via länsförsäkringar annars heller 195kr/mån)
Så jag tycker du ska leasa närsom du hittar en bra deal

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte läst den här artikeln själv men Teknikens Värld lade på Facebook idag ut en artikeln som borde vara till hjälp för dig: http://teknikensvarld.se/ny-tjanst-tydliggor-prisvardheten-vi...

Mina föräldrar fick precis en leasingbil och det viktigaste är väl att du läser avtalen ordentligt och jämför mellan olika säljare och märken. Olika saker ingår och så vidare. Kom ihåg att du inte kan behandla bilen hur som helst; du ska lämna tillbaks den om några år och har du inte tagit hand om den åker du på att betala. Läs noga på vad som räknas som att "ta hand om" bilen vad gäller slitage och så vidare.

Vid de flesta avtal har jag för mig att leasing och köpa går nästan jämnt ut men på vissa avtal kan du tydligen tjäna pengar. Mest ekonomiskt och bättre för miljön är ju dock att köpa en nästan ny bil där förra ägaren tagit den stora värdeförlusten.

Permalänk
Medlem

@Von_OttO: Jo men är väl lättare sagt än gjort att hitta ett bra erbjudande eller har jag fel? Har ju ingen kännedom om detta sedan tidigare
@Andreaz1: Okej tack ska läsa igenom, och är det då bättre att ta ett vanligt billån på banken då menar du?

Permalänk
Medlem

Tycker du det är värt pengarna så kör hårt.

Instämmer med det @Andreaz1 skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

@Von_OttO: Jo men är väl lättare sagt än gjort att hitta ett bra erbjudande eller har jag fel? Har ju ingen kännedom om detta sedan tidigare
@Andreaz1: Okej tack ska läsa igenom, och är det då bättre att ta ett vanligt billån på banken då menar du?

Beror lite på vad för bil du är ute efter? Vet Lecab i Karlstad hade Audi TT för 2995kr/mån vilket får anses bra

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att köpa en nästan ny bil är det bästa alternativet. Då har någon annan tagit den största smällen rent ekonomiskt.

När det gäller leasing är det även en inlåsningseffekt som kan vara dyr om du får ändrade livsförhållanden. Kolla bara på alla som vill överlåta sin leasingbil. https://www.blocket.se/stockholm?q=leasing+%C3%B6verl%C3%A5te...

Ingen av dem hade nog tänkt att de skulle vilja avbryta leasingen inom leasingperioden.

Permalänk
Medlem

@Von_OttO: Ska jag vara helt ärlig skiter jag i vilken bil jag åker i; vill bara ha plats för två personer (jag och sambon) samt att den inte är papperstunn så att om något händer så absorberar bilen det mer än en liten "micra" typ.

och gärna sensorer så man inte krockar när man ska parkera och kamera bak. Är väl enda kraven

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är jävligt skönt att slippa ha bil. Även om man leasar är det nog ett jävla besvär och pengahål.

Mycket nöjd med min halvtimmes promenad till jobbet varje morgon - och halvtimmen hem Fixar mina 10 000 steg per dag baggis. Usch för å sitta å dega i en bil och sitta i kö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag håller med om att köpa en nästan ny bil är det bästa alternativet. Då har någon annan tagit den största smällen rent ekonomiskt.

När det gäller leasing är det även en inlåsningseffekt som kan vara dyr om du får ändrade livsförhållanden. Kolla bara på alla som vill överlåta sin leasingbil. https://www.blocket.se/stockholm?q=leasing+%C3%B6verl%C3%A5te...

Ingen av dem hade nog tänkt att de skulle vilja avbryta leasingen inom leasingperioden.

Säg den här bilen då t.ex.

https://www.blocket.se/stockholm/Leasingoverlatelse_Audi_A1_S...

och 14 månader är helt okej med mig.

Då gör jag såhär eller:

Jag kontaktar säljaren, ber en Audi verkstad att få gå igenom bilen så det inte är mer slitage än vad som anses normalt (så jag inte får ta den smällen när kontraktet går ut) sedan skriver över leasingen på mig och kontaktar Länsförsäkringar (har noll kronor i självrisk en gång per år då jag är premiekund.. eller kanske bara gäller hemförsäkring; men kan kolla upp det)

Skulle det vara en bra lösning att göra så?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JeanC:

Vad jag läste mig till när mina föräldrar skulle göra detta är att kostnaderna över de åren du har bilen brukar gå ungefär jämnt ut när du fakturerar in värdeminskning, service, försäkring, och allt annat oavsett om du leasar eller köper. Dock finns ju vissa avtal där du tjänar på leasing och det var det Teknikens Världs artikel handlade om.

Fördelen och nackdelen med leasing är att du som ovanstående skriver sitter fast under avtalstiden. Sedan bli du av med bilen efter att avtalet går ut men å andra sidan behöver du inte oroa dig för att behöva hålla på med att sälja den eller vad andrahandsvärdet på den är så eventuellt kan du köra på lite mer exotiska tillval om du leasar, någon udda färg på bilen eller så där. Mina föräldrar valde en dieselbil vilket kanske är lite skakigt att göra just nu. Diesel håller ju på att gå ur mode och miljö och politik kanske går samman i något beslut som straffar dieselbilar hårt om något år men vi behöver inte oroa oss för det för om tre år är bilen inte vår längre.

Det billigaste alternativet är ju alltid att köpa begagnat. Tittar du på bilar som har gått några hundra eller tusen mil kan du spara många tiotusen kronor och ändå få en bil som är nästan ny. Då måste du dock förmodligen få lån från banken och du kan ju så klart inte skräddarsy bilen heller.

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Har ingen kö till jobbet, fördelen med att bo i ett mindre attraktivt område; däremot en buss som går en gång i timmen och med otrevliga busschaufförer som trakasserar både mig och min sambo.

Dessutom så kommer jag alltid in till stan 30 min innan jag faktiskt börjar och på helgerna går inte bussen bättre än varannan timme.

Att gå till jobbet vill jag inte heller då det enbart är bilväg om man inte vill ta en lååååång omväg (ungefär 1 mil extra med skogsvägarna och folk kör i 95 på en 70 väg (inkl. busschaufförerna)

Permalänk
Medlem

De flesta leasingavtal är på 36 månader. 3500 kr i 36 månader är 126 000 kr, för att hyra bilen i tre år. Om du istället tar pengarna och köper en bil, så har du den kvar efter tre år. Du kan antingen köra med den massa år till eller sälja den och få tillbaka en del av pengarna. Du kan även byta bil när som helt, ruttnar du på den efter ett år, byt. När du hyr en bil och har skrivit avtal för 36 månader är det inte så lätt att bli av med den i förtid.

Som du förstår är jag en stark motståndare till att långtidshyra en bil.

Lite roligt med begreppet "leasing". Det låter bättre än att hyra!

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Tack, jag ska ta med mig det du skriver och fundera runt Är trots allt ett beslut som ändå inte görs i en handvändning utan kanske om en månad eller tre.

Uppskattar alla svar här i tråden; så tack till alla som svarat

Permalänk
Medlem

Köpte en tre år gammal Mazda cx-5 som jag precis sålt efter två års ägande. Värdeminskningen per månad blev 2700kr ( Körde 3000 mil totalt under mitt ägande) och jag betalade av 1500kr/mån på ett litet lån jag hade på bilen . Leasar nu en ny peugeot 3008 för 3100kr/mån. Då slipper jag besikta, har totalt 9000 kr lägre försäkringskostnader under tiden och gratis service. För mig blir privatleasing ett smidigare och billigare ägande.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

@PlogarN97: Har ingen kö till jobbet, fördelen med att bo i ett mindre attraktivt område; däremot en buss som går en gång i timmen och med otrevliga busschaufförer som trakasserar både mig och min sambo.

Dessutom så kommer jag alltid in till stan 30 min innan jag faktiskt börjar och på helgerna går inte bussen bättre än varannan timme.

Att gå till jobbet vill jag inte heller då det enbart är bilväg om man inte vill ta en lååååång omväg (ungefär 1 mil extra med skogsvägarna och folk kör i 95 på en 70 väg (inkl. busschaufförerna)

Ja jo absolut. Bilen blir lite av ett onödigt ont på det sättet. Tråkigt men ändå förståligt att många tvingas köpa bil. Alla har vi olika förutsättningar.

Om jag bar tvungen att köpa en bil skulle jag köpa en begagnad cirka 3-5 år.

Vad skulle en begagnad bil av lämplig modell och preferenser kosta dig per månad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twk:

Om du istället tar pengarna och köper en bil, så har du den kvar efter tre år.

Det är ju dock inte otroligt att tänka att den har minskat precis lika mycket i värde som du skulle ha betalt för leasingen. Älskar du den och vill ha kvar den så visst, då har du kvar en bil. Har den varit ett problembarn och du vill bli av med den måste du gå igenom processen att sälja den med allt vad det innebär och sedan hitta en ny bil som även den kommer minska i värde. Leasing har fördelar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Säg den här bilen då t.ex.

https://www.blocket.se/stockholm/Leasingoverlatelse_Audi_A1_S...

och 14 månader är helt okej med mig.

Då gör jag såhär eller:

Jag kontaktar säljaren, ber en Audi verkstad att få gå igenom bilen så det inte är mer slitage än vad som anses normalt (så jag inte får ta den smällen när kontraktet går ut) sedan skriver över leasingen på mig och kontaktar Länsförsäkringar (har noll kronor i självrisk en gång per år då jag är premiekund.. eller kanske bara gäller hemförsäkring; men kan kolla upp det)

Skulle det vara en bra lösning att göra så?

Jag är, som sagt, emot leasing och kommer inte att rekommendera det. Risken för dig lär dock bli mindre med kortare leasingperiod. På ett år händer det mindre i livet än på tre.

När det gäller "normalt slitage" kan du se VWs guide: https://www.vwfs.se/globalassets/pdf/skotselguide_vw_web.pdf

Det är svårt att se med spåkulan in i framtiden. Var är du om 3 år? Om/var arbetar du? Är du frisk? Var bor du? Hur har din boendekostnad förändras? Har ni fått barn? osv osv

Skrivet av Andreaz1:

Det är ju dock inte otroligt att tänka att den har minskat precis lika mycket i värde som du skulle ha betalt för leasingen. Älskar du den och vill ha kvar den så visst. Har du tröttnat på den måste du gå igenom processen att sälja den med allt vad det innebär och sedan hitta en ny bil som även den kommer minska i värde.

Leasing har fördelar också.

Absolut finns det fördelar! Den största fördelen är att du kan köra hem i en sprillans ny bil, utan att ha en krona i sparkapital. Du har inte behövt spara något i förväg och kan ändå flasha på stan i en BMW eller Mercedes

Skämt åsido så finns det exempel på prisvärda alternativ av leasing, men de enligt mig undantag.

Permalänk
Medlem

Man leasar bil för att det är ENKELT. Du slipper besikta, serva & oroa dig över värdeminskande faktorer. Tanka och va glad.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen inte betala för en leasingbil. Jag är dock inte särskilt noga med att köra en nyare bil. Jag gillar bilar men mina nyaste är båda från 01 (sommar och vinterbil) Vinterbilen, en Saab 9-5 köpte jag för 23 000 för 7 år sedan och den rullar fortfarande på med kanske 2000/ år i underhåll. Nu bör den sannolikt bytas ut om något år men besiktades med blankt papper senast. Ska bli intressant att se hur det går nästa gång

Var beredd på att få betala för eventuella skador på en leasingbil när du lämnar den. Bedöms den som onormalt sliten kan det bli dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crt:

Jag skulle personligen inte betala för en leasingbil. Jag är dock inte särskilt noga med att köra en nyare bil. Jag gillar bilar men mina nyaste är båda från 01 (sommar och vinterbil) Vinterbilen, en Saab 9-5 köpte jag för 23 000 för 7 år sedan och den rullar fortfarande på med kanske 2000/ år i underhåll. Nu bör den sannolikt bytas ut om något år men besiktades med blankt papper senast. Ska bli intressant att se hur det går nästa gång

Var beredd på att få betala för eventuella skador på en leasingbil när du lämnar den. Bedöms den som onormalt sliten kan det bli dyrt.

Du får med en skötselguide med exempel på hur bilen får se ut etc
Sen borde du väl aldrig kunna få betala mer än vad självrisken på din försäkring kostar för åtgärdandet av fel på en leasingbil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Visst är det smidigt att leasa men det har som en del skrivit innan, ett par nackdelar. En sak som oftast _inte_ ingår i avtalen är reparation/verkstad. Så gör du sönder något eller något går sönder som inte täcks av garantin så får du stå för dessa kostnader, värt att tänka på.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

Du får med en skötselguide med exempel på hur bilen får se ut etc
Sen borde du väl aldrig kunna få betala mer än vad självrisken på din försäkring kostar för åtgärdandet av fel på en leasingbil.

Enligt en bekant som jobbar som verkstadschef på en bilfirma så är det inte särskilt ovanligt att folk får betala 5-siffriga belopp när de lämnar in bilen. Kan säkert skilja mellan olika avtal men ändå värt att vara medveten om.

Permalänk
Medlem

Leasa inte en bil, det är en av dom största blåsningarna rent generellt idag förutom SMS lån osv, dom är snäppet värre.

Leasing = Fleecing!

Dave Ramsey är väldigt tydlig med varför det inte är bra för dig som låntagare(?) : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Aldrig.

Leasing är det absolut dyraste sättet att äga en bil, precis som Ramsey förklarade i klippet här uppe.

Smidigt, inget krångel osv väger inte upp förlusten enligt mitt tycke.

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

En fördel med att leasa är ifall man ska låna till bostad eller annat. Banken låter dig antagligen låna mer ifall du inte har andra dyra lån som tickar.

Tack till den som länkade till https://jamforleasing.se/privatleasing

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

och gärna sensorer så man inte krockar när man ska parkera och kamera bak. Är väl enda kraven

Inte så bra som det låter, sen jag köpte ny bil håller jag ständigt på att bli vansinnig på fanskapet för att den piper så fort man ska parkera nånstans som inte är hemma utan andra bilar i närheten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är ju dock inte otroligt att tänka att den har minskat precis lika mycket i värde som du skulle ha betalt för leasingen. Älskar du den och vill ha kvar den så visst, då har du kvar en bil. Har den varit ett problembarn och du vill bli av med den måste du gå igenom processen att sälja den med allt vad det innebär och sedan hitta en ny bil som även den kommer minska i värde. Leasing har fördelar också.

Det är snarare som så att du troligen betalar mer i leasing än värdeminskningen eftersom leasingbolagen inte bedriver välgörenhet och förväntar sig även tjäna pengar på att låna ut bilen till dig; vinst+ränta utöver värdeminskning.
När leasingtiden är slut och bilens skick inte lever upp till det godtyckliga och ibland "garanterade" restvärdet behöver du gå igenom processen att täcka upp för ytterligare värdeminskning. Det går att argumentera utifrån spekulativa scenarion hur länge som helst

Vill man ha en ny bil och saknar medel är det nog bättre att i så fall belåna huset och betala en tiondel i ränta. Har man inget hus eller ordnad ekonomi är ny bil eller leasing inget alternativ till att börja med.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

@Von_OttO: Ska jag vara helt ärlig skiter jag i vilken bil jag åker i; vill bara ha plats för två personer (jag och sambon) samt att den inte är papperstunn så att om något händer så absorberar bilen det mer än en liten "micra" typ.

Om du har möjlighet att åka till Karlstad så har Lecab en bra deal på privatleasing av Passat Sportcombi 2695kr/mån inkl takbox just nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns många kampanjer som körts där leasingen varit riktigt fördelaktig. Leasing har blivit ett bra sätt för tillverkarna att få ut bilar. Tänk även på att de kan räkna på ett högre andrahandsvärde än vad en privatperson kan eftersom en märkessäljare kommer ha ett mycket högre pris än en privatperson som försöker sälja en begagnad bil. Denna marginal kan de bjuda av ifall de vill få ut bilar.

Finns andra fördelar då vissa även har försäkringar som inte individprövas vilket innebär att personer som inte haft körkort så längr kan tjäna in mycket pengar på försäkringen vilket gör priset bättre. Sen får man inte glömma att man slipper marknadsrisken vilket i sig har ett värde.

Det finns som sagt många scenarion där leasing kan vara fördelaktigt, vissa gör det inte dyrare än att köpa bilen kontant, andra gör det bättre än att köpa en 3 år gammal bil. Det är som allt annat, man måste utvärdera det specifika scenariot.