Mitt försök till att uppdatera BIOS på Asus z170 pro gaming gick inte bra :(

Permalänk

Mitt försök till att uppdatera BIOS på Asus z170 pro gaming gick inte bra :(

Hej alla!

Jag var i full gång att uppdatera Bios till den senaste versionen för mitt Asus z170 pro gaming, efter några omstarter och blinkande på skärmen så stod datorn och brumma utan att jag fick någon bildsignal. Jag gjorde en fulomstart och satte på datorn igen, men ingen bild. Kollade i moderkortsmanualen, där stod det att man kunde reset:a mobo genom att sätta en mejsel på två pins, eller alternativt dra ur nåt batteri för att reset:a cmos (?) vad det nu är????
Ah iallafall, jag har testat allt detta men inget vill funka dessvärre när jag sättet på strömen på datorn så verkar den gå som den ska, men jag får inte nån bild.. plus att mitt tangentbord (corsair k70 med röd led) och min steelseries mus inte lyser upp alls. Är mitt mobo rökt?

Visa signatur

Define S | 6600K | Noctua NH-D15 | Z170 Pro Gaming | 16 GB DDR4 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Gigabyte GTX970 | Win 7

Permalänk
Permalänk
Medlem

Testa detta
https://www.asus.com/support/FAQ/1012219/

Flashback hade varit det bästa men ditt moderkort verkar inte ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrFalafel:

Hej alla!

Jag var i full gång att uppdatera Bios till den senaste versionen för mitt Asus z170 pro gaming, efter några omstarter och blinkande på skärmen så stod datorn och brumma utan att jag fick någon bildsignal. Jag gjorde en fulomstart och satte på datorn igen, men ingen bild. Kollade i moderkortsmanualen, där stod det att man kunde reset:a mobo genom att sätta en mejsel på två pins, eller alternativt dra ur nåt batteri för att reset:a cmos (?) vad det nu är????
Ah iallafall, jag har testat allt detta men inget vill funka dessvärre när jag sättet på strömen på datorn så verkar den gå som den ska, men jag får inte nån bild.. plus att mitt tangentbord (corsair k70 med röd led) och min steelseries mus inte lyser upp alls. Är mitt mobo rökt?

Hur uppdatera du bios? man ska undvika att göra det via Windows på Asus brädor.

Hursom man bör göra datorn helt strömlös en stund efter uppdateringen.

Sedan viktigt, man ska aldrig uppdatera bios om man har nån form av OC det får man återställa först till stock innan uppdatering.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@hasenfrasen: Tack för tipset men mitt mobo har ingen sån reset tyvärr

Visa signatur

Define S | 6600K | Noctua NH-D15 | Z170 Pro Gaming | 16 GB DDR4 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Gigabyte GTX970 | Win 7

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Testa detta
https://www.asus.com/support/FAQ/1012219/

Flashback hade varit det bästa men ditt moderkort verkar inte ha det.

Ah, testade detta men tyvärr inga framsteg. Har jag brickat den kanske? fan :/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Hur uppdatera du bios? man ska undvika att göra det via Windows på Asus brädor.

Hursom man bör göra datorn helt strömlös en stund efter uppdateringen.

Sedan viktigt, man ska aldrig uppdatera bios om man har nån form av OC det får man återställa först till stock innan uppdatering.

Via UEFIn och alternativet "by Internet", så här: https://www.asus.com/us/support/FAQ/1012815/

Hur länge ska den vara strömlös. Sitter på jobbet nu, ska hem om några timmar, då har den varit utan ström länge. Räcker det?

Har testat att ta ut cmos batteriet och pillat med en mejsel på två pins för att återställa mobon (som de visar i manualen). Inget hände då heller.

Japp, jag satte allt på default innan firmware uppdateringen.

Är de enbart moderkortet som är boven eller kan de vara nåt annat som spökar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Koppla loss övriga diskar och tillbehör.

Formatera en USB sticka med FAT32 filsystem.
Tanka ner senaste BIOS till ditt modermodem.
Lägg både ZIP filen och en upppackad BIOS på stickan. (i rooten, inte i undermappar!).

Stoppa in stickan, koppla in ström och starta datorn. Gå ut och njut av solen. Eller Vänta, vänta vänta, och vänta lite till. (+20 minuter).

Permalänk
Medlem

Jag läste att nån annan med ditt moderkort med samma problem löste det genom att koppla skärmen till utgången på moderkortet istället och då kunde han se BIOS ploppa upp och sedan flasha om bios genom att trycka på F1 till EZFlash.

Läste även lite om "Crash Free Bios" som finns på moderkortet men hittade inga vettiga svar. Borde stå om det i moderkortsboken om du har den kvar.

Hoppas nått av detta hjälper dig!
Om inte kanske du har garanti kvar å kan få den utbytt?

Edit: Här är instruktioner till Crash Free Bios: https://www.manualslib.com/manual/972232/Asus-Z170-Pro-Gaming...

Permalänk
Medlem

Japp, och dessutom buggar vissa ASUS modeller ur med dubbla skärmar. Så kör med enbart en skärm.

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Koppla loss övriga diskar och tillbehör.

Formatera en USB sticka med FAT32 filsystem.
Tanka ner senaste BIOS till ditt modermodem.
Lägg både ZIP filen och en upppackad BIOS på stickan. (i rooten, inte i undermappar!).

Stoppa in stickan, koppla in ström och starta datorn. Gå ut och njut av solen. Eller Vänta, vänta vänta, och vänta lite till. (+20 minuter).

Grymt! Hittade här att för min CPU så är inte den senaste versionen validerad, utan till 0229. https://www.asus.com/us/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk... Ska jag ta ned den versionen då eller kommer den senaste också funka?

Skrivet av Krakkan:

Jag läste att nån annan med ditt moderkort med samma problem löste det genom att koppla skärmen till utgången på moderkortet istället och då kunde han se BIOS ploppa upp och sedan flasha om bios genom att trycka på F1 till EZFlash.

Läste även lite om "Crash Free Bios" som finns på moderkortet men hittade inga vettiga svar. Borde stå om det i moderkortsboken om du har den kvar.

Hoppas nått av detta hjälper dig!
Om inte kanske du har garanti kvar å kan få den utbytt?

Edit: Här är instruktioner till Crash Free Bios: https://www.manualslib.com/manual/972232/Asus-Z170-Pro-Gaming...

Tack för tipsen! Ska testa allt, så håller vi tummarna Annars blir de att försöka för den utbytt, ska vara 3 års garanti på grejerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrFalafel:

Annars blir de att försöka för den utbytt, ska vara 3 års garanti på grejerna.

Garantin lär inte täcka brickad bräda vid BIOS uppdatering.
Då ska Asus och/eller din säljare vara väldigt schysta...

Permalänk
Medlem

Jag har samma moderkort som dig, och blev riktigt skraj när jag uppdaterade BIOS, då den satt och arbetade i 10 minuter på maxad hastighet. Till slut fick jag modet till mig att force restarta, och vips stod det att BIOS uppdaterades efter omstarten

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Garantin lär inte täcka brickad bräda vid BIOS uppdatering.
Då ska Asus och/eller din säljare vara väldigt schysta...

Ok, bra att veta! Då får man vara lite extra ihärdig och ligga på dem Ett nytt z170moderkort kostar inte så fasansfullt mycket men de är ändå en lök i runda slängar.. om de nu bara är mobon som är defekt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Seziuo:

Jag har samma moderkort som dig, och blev riktigt skraj när jag uppdaterade BIOS, då den satt och arbetade i 10 minuter på maxad hastighet. Till slut fick jag modet till mig att force restarta, och vips stod det att BIOS uppdaterades efter omstarten

Fick du ström i kringutrustningen direkt efter? Jag får ingen ström i tangentbord och mus. Har testat en forcerad omstart flera gånger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@DrFalafel: Kommer inte ihåg ifall jag fick ström eller inte, är rätt säker på att jag fick dock.

Testa ta ur grafikkortet, ha ute CMOS-batteriet i en minut när du dragit ut nätagget och spammat startknappen, sedan starta datorn utan grafikkortet med skärmen inkopplad i skärmen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

med skärmen inkopplad i skärmen.

*i moderkortet menade hen.

Permalänk

Har varit i kontakt med ASUS support och de verkar vara stenhårda med att BIOS-relaterade fel eller liknande inte täcks av garantin. Aja, surt.

Visa signatur

Permalänk

Har du testat att flasha med Crash Free Bios som @Jimi84 och @Krakkan föreslagit?
Testa att koppla ur allt som inte krävs för att starta upp med USB-minnet samt ha bara en minnessticka i när du gör det och låt den jobba på länge.

Edit: Du kan använda den senaste versionen av BIOS, din processor stöds från och med version 0229.
Edit2: BIOS chippet verkar vara socklat så möjligheten att köpa ett färdigprogrammerat chip och byta finns alternativt programmera om det i en extern programmerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrFalafel:

Har varit i kontakt med ASUS support och de verkar vara stenhårda med att BIOS-relaterade fel eller liknande inte täcks av garantin. Aja, surt.

Detta är så sjukt. Hur fan kan man släppa nya BIOS-versioner utan att garantera att de fungerar? Nuförtiden borde även alla moderkort ha fallback/backup-funktioner för BIOS så att det inte ens skall kunna hända att man sabbar ngt.

Jag har Z170 Pro Gaming med, hade blivit så jävla förbannad om mitt moderkort pajjat efter BIOS-uppdatering.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!