Advokatbyrå för förenklat tvistemål

Permalänk
Medlem

Advokatbyrå för förenklat tvistemål

Hej!

Efter att ha köpt ett spel med en ogiltig produktnyckel och blivit dåligt bemött av kundtjänst har jag beslutat att föra det till tingsrätten. Skulle vilja ha tips på en advokatbyrå för att kontrollera stämningsansökan då jag har rätt att få ersättning för en timmes advokatkostnader(?). Oklart om det behövs då det verkar vara simpelt men tänker att det skadar inte. Tips på en advokatbyrå som ger rådgivning online? Det skulle vara det smidigaste.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Råder dig att vända dig till ARN först innan du börjar investera otroliga mängder tid och pengar för en spelkod.

Permalänk
Avstängd

@Vertex09:

Fick denna länk https://www.advokatsamfundet.se/ av högsta domstolen du kan ju skicka ett mail till någon du känner för.

Själv skicka jag ett mail till jättemånga och fick en som ville hjälpa mig.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Råder dig att vända dig till ARN först innan du börjar investera otroliga mängder tid och pengar för en spelkod.

Skrivet av superegg:

@Vertex09:

Fick denna länk https://www.advokatsamfundet.se/ av högsta domstolen du kan ju skicka ett mail till någon du känner för.

Själv skicka jag ett mail till jättemånga och fick en som ville hjälpa mig.

Summan är nästan obetydlig ~100 kr d.v.s. under ARNs gräns. Gör det mest för att det är kul och en rolig erfarenhet! Kanske skippar advokatbyrån och bara fyller i en blankett från http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/.

Tack för tipset angående hemsidan!

Permalänk
Medlem

Tänk på att det kostar 900kr att göra en stämningsansökan då det är ett mål som rör såpass lite pengar, känns inte som det är värt den summan för att få en nyckel för 100kr.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på om du drar det vidare, så är det väl så att om dom på något vänster skulle vinna så får du stå för kalaset? Det lär bli mer än en hundring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Tänk på att det kostar 900kr att göra en stämningsansökan då det är ett mål som rör såpass lite pengar, känns inte som det är värt den summan för att få en nyckel för 100kr.

Skrivet av Danzle:

Värt att tänka på om du drar det vidare, så är det väl så att om dom på något vänster skulle vinna så får du stå för kalaset? Det lär bli mer än en hundring.

Skickades från m.sweclockers.com

Efter närmare eftertanke skippar jag hjälp från advokatbyrå då målet eventuellt ses som för enkelt för att jag ska kunna få ersättning för det. 900kr som det kostar att ansöka kommer jag yrka att @Webhallen betalar.

Permalänk
Medlem

Vad säger företaget när du vill reklamdera nyckeln?
När jag har haft problem har jag ringt konsumentvägledaren i kommunen som faktiskt hjälpt till på ett mkt bra sätt. Skulle prova det först och även prova direkt till företagets ledning innan man går vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vertex09:

Hej!

Efter att ha köpt ett spel med en ogiltig produktnyckel och blivit dåligt bemött av kundtjänst har jag beslutat att föra det till tingsrätten. Skulle vilja ha tips på en advokatbyrå för att kontrollera stämningsansökan då jag har rätt att få ersättning för en timmes advokatkostnader(?). Oklart om det behövs då det verkar vara simpelt men tänker att det skadar inte. Tips på en advokatbyrå som ger rådgivning online? Det skulle vara det smidigaste.

Tack på förhand!

Har du fått någon ersättning från företaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vertex09:

Hej!

Tack på förhand!

Är det enbart att du blivit dåligt bemött som du valt att ta det till rätten, eller är det något mer?

Kan du förklara lite mer vad som har hänt, dvs har du fått någon ersättning, blivit nekad?

Och vad är det din stämningsansökan är tänkt att innehålla?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag har nog precis som du lite rättshaveristläggning och det är något man för sin egen skull ska försöka jobba bort. Det leder bara till förlust av tid, pengar och energi.

Permalänk

Vet inte alls vad som hänt men jag hade problem med en kod jag fick på köpet med grafikkort hos webhallen. Men då det var nvidia experience som gjorde att det inte fungerade, fick vända mig till nvidia. Löste sig efter ett par veckor och fick ny kod från nvidia.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vertex09:

Hej!

Tack på förhand!

Skrivet av Vertex09:

900kr som det kostar att ansöka kommer jag yrka att @Webhallen betalar.

Jag har aldrig sett att någon får ersättning för utlägg gällande anmälningsavgiften till tingsrätten. Det omfattas inte riktigt av utlägg som är skäliga att få igen. Dock kan du få förlorad arbetstid, milersättning m.m. utöver din företrädares kostnader (om du väljer att få en tilldelad).

Bra att du hoppar över advokatbiten. Tingsrätten är förstås, i detta fall, rätt alternativ eftersom ARN inte tar ditt mål som är ett värde på 100:-. De tar teknik m.m. för ett lägsta värde om 500:-.

Jag skulle vara försiktig med detta och jag förklarar varför nedan.

Du har köpt en digital kopia av ett spel. För att nyttja det så mailas du en kopia eller att du får det direkt efter köpet i en separat ruta eller annat. Spelar ingen roll hur, du får dock ta del av den.

Tvisten är enkel i sin helhet, från start till slut.
Bevisbördan finns hos företaget. Dem ska bevisa att felet inte ligger hos dem. Dem behöver inte visa att du stulit den, eller att du "blivit hackad" eller annan anledning.
Dem kan helt enkelt titta att produkten används. Sedan presenterar dem hur flödet fungerar från det att kund köpt produkten till det att dem mottagit nyckeln.
Om den processen förklarar att det bara är betalaren som får ta del av informationen så blir det knepigt. Nästa steg är alltså att du motbevisar deras påståenden. Ditt motbevis är ju inte att nyckeln är ogiltig, det är bara ett konstaterande. Du ska motbevisa deras bevis.

Knepigt minst sagt. Lycka till.

Permalänk
Inaktiv

Du kontaktar företaget och säger att de har sålt en piratkopia till dig. Om de inte fixar en nyckel så kommer du kontakta företaget som äger mjukvaran och berätta att det aktuella företaget som du har konflikt med säljer piratkopior av deras programvaror och du hänvisar till den licens som du köpte.

Jag hade själv ett liknande strul och jag gjorde liknande ovanför på ett fint sätt och företaget höll på att skita ner sig och jag fick rätt mjukvarulicens direkt.

Angående små rättsliga ärenden som kostar minst tiotusentalskronor att genomföra, så är det självklart att små enskilda ärenden inte ska göras genom detta. En helt annan sak är gruppanmälan där flera har blivit drabbade.

*edit*
Nu framgår det ej varför nyckeln är ogiltig. Men om det är en lagligt inköpt licens från dem så är det någon som de flesta mjukvarutillverkare ser mycket allvarligt på, om nyckeln enbart är regionsspärrad för sverige etc, så får man det svårare.