Nätneutralitet och Telia (Igen)

Permalänk
Medlem

Nätneutralitet och Telia (Igen)

Tycker att Telia konstant håller på o petar på gränsen till vad som är okej.

Nu har vi ett abonnemang, skillnaderna är hur mycket mängd data du har.
Har du under ett visst tröskelvärde så kan man plötsligt inte spara data vidare till nästa månad längre?
Men betalar du mer och har mer att använda varje månad, då kan du få spara vidare till nästa månad.

Det är samma abonnemang i övrigt och går under samma namn.

Gäller deras familjeabonnemang. Är man bara skadad och kräsen, eller är detta fel?

Kort bakgrund:
Jag och sambon klarar mig utan problem på 6 GB i månaden, vi använder kanske 2 GB max, totalt mellan oss båda. På semestern när man ofta åker längre i bilen så kan det dock gå en hel del för att ladda ner Greta Gris, Bamse och vad det nu är för barnprogram som önskas vid tillfället, från Netflix.
Vi har idag två enskild abonnemang där vi båda kan spara data, jag har tex Vimla 4 GB och hon har Halebop 2 GB (osäker hur det är med hennes surf och spara).
Vissa förändringar har gjort att jag inte längre kan använda Telenors nät bra, så måste byta till någon leverantör med Telias nät.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag håller med i detta fallet. Mobil Komplett 6GB har ju samma tillgång till alla tjänster på internet som Mobil Komplett 20GB har.

Permalänk
Medlem

Har ju inget om nätneutralitet att göra. De bara ger dig en extra fördel om du betalar mer.
Ungefär som att tycka det är konstigt att du måste betala extra för navigation i din bil. Självklart måste du betala extra för möjligheten att "spara" din datamängd.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad detta har med nätneutralitet att göra. Tycker dock att det är lite girigt av Telia att inte tillåta att data sparas för vissa, billigare abbonemang.

Permalänk
Medlem

Om du vill använda Telias nät, men inte Telia som operatör så prova Halebop eller Fello. Båda bra operatörer som erbjuder sparad surf oberoende surfmängd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Som många andra redan nämnt bör inte det här falla under nätneutralitet. DÄREMOT känns det som att "Fri surf på sociala medier" är något som bryter mot nätneutraliteten. Då behandlar man helt enkelt inte tjänster på samma sätt vilket känns rätt grisigt.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

@Purrfected: precis som föregående talare att kunna spara surf har inget med nätneutraliteten att göra (det har däremot den lilla notisen "fri surf på sociala medier").
Är det abonnemang för två personer, tycker det ser väldigt dyrt ut för mängden data (betalar 299 kr/månad för hallon med 25Gb surf och möjlighet att spara upp till 100Gb).
Håller med om att du bör kolla på Halebop

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tänkte mest på Burger Kings reklam för nätneutralitet ^^ Tyckte detta var lite samma grej, men kanske drar för bred paralleller.
Tänk följande scenario om man tänker på Burger Kings exempel:
Du kommer in o vill köpa 10 whoopers, du har dock bara pengar till 6. Men du har tidigare månader två månader bara tagit 4, även om du betalar för 6 st varje månad.
En annan kille kommer in o vill ha 25 whoopers, men han betalar bara för 18 st varje månad, han har dock också sparat burgare under några månader och får sina 25 whoopers.
Varför frågar du personen i kassan.
Han betalar mer varje månad och får då extra tjänster.

Ska ta o kika på Halebop med, men snubblade förbi detta och blev så förvånad att man inte kunde spara data vid lägre datamängder. Skumt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Tänkte mest på Burger Kings reklam för nätneutralitet ^^ Tyckte detta var lite samma grej, men kanske drar för bred paralleller.
Tänk följande scenario om man tänker på Burger Kings exempel:
Du kommer in o vill köpa 10 whoopers, du har dock bara pengar till 6. Men du har tidigare månader två månader bara tagit 4, även om du betalar för 6 st varje månad.
En annan kille kommer in o vill ha 25 whoopers, men han betalar bara för 18 st varje månad, han har dock också sparat burgare under några månader och får sina 25 whoopers.
Varför frågar du personen i kassan.
Han betalar mer varje månad och får då extra tjänster.

Ska ta o kika på Halebop med, men snubblade förbi detta och blev så förvånad att man inte kunde spara data vid lägre datamängder. Skumt.

Du får nog kolla på Bruger Kings reklam igen, för du har nog missförstått deras budskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Tänkte mest på Burger Kings reklam för nätneutralitet ^^ Tyckte detta var lite samma grej, men kanske drar för bred paralleller.
Tänk följande scenario om man tänker på Burger Kings exempel:
Du kommer in o vill köpa 10 whoopers, du har dock bara pengar till 6. Men du har tidigare månader två månader bara tagit 4, även om du betalar för 6 st varje månad.
En annan kille kommer in o vill ha 25 whoopers, men han betalar bara för 18 st varje månad, han har dock också sparat burgare under några månader och får sina 25 whoopers.
Varför frågar du personen i kassan.
Han betalar mer varje månad och får då extra tjänster.

Ska ta o kika på Halebop med, men snubblade förbi detta och blev så förvånad att man inte kunde spara data vid lägre datamängder. Skumt.

Hur är detta ens vagt relaterat till nätneutralitet?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Purrfected: precis som föregående talare att kunna spara surf har inget med nätneutraliteten att göra (det har däremot den lilla notisen "fri surf på sociala medier").
Är det abonnemang för två personer, tycker det ser väldigt dyrt ut för mängden data (betalar 299 kr/månad för hallon med 25Gb surf och möjlighet att spara upp till 100Gb).
Håller med om att du bör kolla på Halebop

Säger inte att du har fel, telia approach mot fri surf på VISSA sociala medier strider eventuellt mot lagen om nätneutralitet. Detta till trots, så gynnar det ju typ 98% av konsumenterna. Ja menar, vem använder i sverige idag en annan streamingtjänst än spotify för musik i mobilen? Ja, finns säkert en del men procentuellt sett, och bland vanliga användare, så är det nog en väldigt väldigt liten del. Och de försvårar inte heller för någon att använda en annan tjänst, utöver det att deras surf då används upp då. Personligen tycker jag det är skitnajs att kunna streama utan att min surf påverkas, speciellt i bilen.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

@Purrfected:

Har du sett reklamfilmen? Det handlar om att man måste betala extra för vissa tjänster såsom att få sin hamburgare snabbare. I verkligheten skulle en operatör ta extra betalt för att exempelvis få "snabbare Netflix" eller Netflix överhuvudtaget

https://www.youtube.com/watch?v=ltzy5vRmN8Q

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Du får nog kolla på Bruger Kings reklam igen, för du har nog missförstått deras budskap.

Budskapet där är väl det att om du betalar mer, så får du snabbare data. Inte bara mer, utan snabbare. Detta innebär då att du i förlängningen får tillgång till mer av "internet" så att säga. Då du har tid att komma in på fler sidor, tex.
Om man ser det som så, nu är jag inget mattesnille som ni kommer märka. Hastighet = V, Tid = T och "Internet" = I. Lägger vi då även till pengar i det hela, pengar = p.
Ska vi se om jag lyckas o inte trolla bort mig själv.
Borde ju i så fall innebära att i BKs exempel så är:
(V*P)*T=I

Ser man detta på Telias vis så skulle man kunna konvertera hastigheten till ett förhållande över en viss tid, dvs hur mycket data du kan använda per sekund i en månad tex.
(T/V)*P=I
Detta vore ju då fallet om man inte kan spara data, men för de som betalar mer, så blir det ju. Skriver buffert = b, för att särskilja andra tiden och för att jag inte orkar skriva om alla variabler
((T^b) /V)*P =I

Derp, inser nu att det ju har o göra med att chicken burgarna som de säger sig tjäna mer på är "gratis" men att whoopers som de tjänar mindre på kräver en extra avgift för att få den direkt.

Ibland så är ledningarna långa!

Är nog mest bara grinig för att giriga Telia är det enda som fungerar bra överallt här uppe och att deras alternativ på abonnemang inte alls passar mig.

Skrivet av LemonIllusion:

Hur är detta ens vagt relaterat till nätneutralitet?

Det är det nog inte, om man inte kollar vääääldigt långsökt.

Ber om ursäkt, men hoppas att någon funnit det underhållande att se hur en annan tänker.
Inte alls tydligen.

Tänkte något i stil med att man inte får tillgång till all surf när man inte betalar lika mycket, men det har ju inget med nätneutralitet o göra, det har ni rätt i.
Man har ju fortfarande tillgång till allt på nätet, bara mycket mindre av det goda.

Edit: Det är riktigt tur att jag inte jobbar med något relaterat till matte

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Säger inte att du har fel, telia approach mot fri surf på VISSA sociala medier strider eventuellt mot lagen om nätneutralitet. Detta till trots, så gynnar det ju typ 98% av konsumenterna. Ja menar, vem använder i sverige idag en annan streamingtjänst än spotify för musik i mobilen? Ja, finns säkert en del men procentuellt sett, och bland vanliga användare, så är det nog en väldigt väldigt liten del. Och de försvårar inte heller för någon att använda en annan tjänst, utöver det att deras surf då används upp då. Personligen tycker jag det är skitnajs att kunna streama utan att min surf påverkas, speciellt i bilen.

Så så länge man påverkas positivt är det ok? Tänk om det kommer fram att de för att kunna sälja detta fantastiska erbjudande sänker bitraten för att kunna få ned mängden data denna "perk" ska ge? Är det ok att de särbehandlar viss trafik då?

Jag är personligen väldigt sugen på att gå ifrån Spotify då de imo erbjuder för låg bitrate och inte erbjuder något annat. Man kan lyssna på vääääldigt mycket Spotify utan att det drar märkbart med surf enligt min erfarenhet. Hade man kört Tidal Hifi drar det lite mer än 4x bitrate, då hade iaf erbjudandet betytt något, men då får man allt sitta fint och betala för den data som dras.

Betalar Spotify Telia för tjänsten eller är det Telia som dealat fram det för marknadsföring? Hade lockats mer av ett företag som behandlar alla tjänster lika.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Purrfected:

Budskapet där är väl det att om du betalar mer, så får du snabbare data. Inte bara mer, utan snabbare.

Nja, alltså... Nätneutralitet handlar om att all trafik på Internet ska "behandlas" lika oberoende av dess destination.

Det innebär att en internetleverantör kan ta olika betalt för olika mängder data som skickas över deras nätverk, men börjar de ta mer eller mindre betalt för specifika domäner (t.e.x Spotify), ja då bryter de mot nätneutraliteten. Hur de väljer att ta betalt för datamängderna är dock helt upp till internetleverantören, det gäller även möjligheten att spara datamängder etc.

Man betalar mer eller mindre för en given hastighet eller datamängd på ett abonnemang för att betala för underhållet och utvecklingen av näten som krävs för att upprätthålla högre bandbredder/datamängder. Det är därför inte olagligt eller orimligt att ta mer betalt för högre hastigheter och högre datamängder som ska skickas via en internetleverantörs nät.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Förstår vad du menar, men alla är lika giriga tycker jag... Jag fick 100 gb extra surf om jag gick upp tll 15 gb i månaden abonemang.

Nu efter ett år så tänkte jag att jag kan gå ner till 1gb i månaden och sedan leva på den extra potten ett tag, oftast använder jag bara 1.5 till 2gb i månaden.

Men nix, så fort jag gjorde det började en timer ticka ner på mina extra 100 gb som sedan kommer gå ut och försvinna helt efter 100 dagar... Varför? För att dom är giriga... Ringer man Tele2 och frågar så fick man en suck och ett svar "Jadu... jag vet faktiskt inte varför vi gör så."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Så så länge man påverkas positivt är det ok? Tänk om det kommer fram att de för att kunna sälja detta fantastiska erbjudande sänker bitraten för att kunna få ned mängden data denna "perk" ska ge? Är det ok att de särbehandlar viss trafik då?

Jag är personligen väldigt sugen på att gå ifrån Spotify då de imo erbjuder för låg bitrate och inte erbjuder något annat. Man kan lyssna på vääääldigt mycket Spotify utan att det drar märkbart med surf enligt min erfarenhet. Hade man kört Tidal Hifi drar det lite mer än 4x bitrate, då hade iaf erbjudandet betytt något, men då får man allt sitta fint och betala för den data som dras.

Betalar Spotify Telia för tjänsten eller är det Telia som dealat fram det för marknadsföring? Hade lockats mer av ett företag som behandlar alla tjänster lika.

Du har absolut en poäng, det säger jag inget om. Men det är just det jag vill få fram att det är en ganska komplicerad fråga.
Ska företag inte få samarbeta på en fri marknad? Jag tycker man gör ett problem av något som inte behöver vara ett problem. Om företag a och företag b samarbetar med varandra, i vad man får anta är ett ömsesidigt positivt samarbete, som genererar fler kunder till båda, UTAN att för den delen försvåra för sina användare att använda tjänster som inte är samarbetspartner med företag A. Bryter detta mot nätneutralitet? Jag vill instinktivt säga nej.

"Tänk om det kommer fram att de för att kunna sälja detta fantastiska erbjudande sänker bitraten för att kunna få ned mängden data denna "perk" ska ge? Är det ok att de särbehandlar viss trafik då?"

Detta känns ganska irrelevant i denna diskussion eftersom det då helt plötsligt faktiskt försvårar för användare att använda andra tjänster, och de facto bryter mot lagen. Och således är inte okej.
Jag tycker personligen att man måste skilja på att förenkla och försvåra. Jag tycker alla gånger att företag, så som Telia, ska kunna samarbeta med Spotify och inte "räkna" datamängden för spotify. Men du ska ändå fritt fram kunna använda andra tjänster som vanligt. Dvs med den hastigheten du betalar för. Du som då inte känner att spotify möter dina behov utan går till en konkurent hindras ju inte till det. Du förlorar inte någon "innestående surf" som skulle gått till spotify eller så. Utan du får gott använda den datamängd du betalar för hur du vill. Inom lagens ramar förstås

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Stödjer inte på något sätt Telia men tycker att man kan försöka se saken ifrån ett annat perspektiv med.

Samtal och sms kostar knappt något längre utan de flesta abonnemang har ett par tusen fria minuter eller ett par hundra sms, att då enda skillnaden mellan abonnemangen skulle vara surfmängden är inte så konstig.

Nu har jag inte inte läst det finstilta hur det här med att spar surf fungerar men det skulle eventuellt kunna skapa problem. Säg att att många av Telias kunder kanske har 10 GB i månaden men bara använder sig utan 1 GB det skulle väldigt snabbt bli väldigt stora volymer, om sedan alla Telias kunder vill använda sina kanske 100 GB sparad surf under Juli när de är på semester så blir det svårt för deras infrastruktur att klara det.

Ha en trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Säger inte att du har fel, telia approach mot fri surf på VISSA sociala medier strider eventuellt mot lagen om nätneutralitet. Detta till trots, så gynnar det ju typ 98% av konsumenterna. Ja menar, vem använder i sverige idag en annan streamingtjänst än spotify för musik i mobilen? Ja, finns säkert en del men procentuellt sett, och bland vanliga användare, så är det nog en väldigt väldigt liten del. Och de försvårar inte heller för någon att använda en annan tjänst, utöver det att deras surf då används upp då. Personligen tycker jag det är skitnajs att kunna streama utan att min surf påverkas, speciellt i bilen.

Även om det i det här fallet gynnar de flesta användarna tycker jag dock att nätneutraliteten är ganska viktig eftersom all data annars potentiellt skulle kunna censureras av ISP (det är inte ett lika stort problem i Sverige som i USA där de olika leverantörerna i princip har monopol i olika områden).
Dessutom vet man inte hur avtalet med Spotify ser ut, och det kan bli ännu värre utan nätneutralitet då Telia (t.ex) skulle kunna låta konkurrenter till spotify få mycket sämre hastigheter för att pusha användare till spotify (se comcast och Verizon vs Netflix). Det är på grund av sådana händelser som nätneutraliteten är viktig, så att internet inte bara blir ett moneygrab för de företag som står för trafiken

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Även om det i det här fallet gynnar de flesta användarna tycker jag dock att nätneutraliteten är ganska viktig eftersom all data annars potentiellt skulle kunna censureras av ISP (det är inte ett lika stort problem i Sverige som i USA där de olika leverantörerna i princip har monopol i olika områden).
Dessutom vet man inte hur avtalet med Spotify ser ut, och det kan bli ännu värre utan nätneutralitet då Telia (t.ex) skulle kunna låta konkurrenter till spotify få mycket sämre hastigheter för att pusha användare till spotify (se comcast och Verizon vs Netflix). Det är på grund av sådana händelser som nätneutraliteten är viktig, så att internet inte bara blir ett moneygrab för de företag som står för trafiken

Jag tycker också det är jätteviktigt med nätneutralitet, däremot tycker jag inte telia idag byter mot nätneutraliteten.
Som sagt skillnad på att förenkla och försvåra för tjänster.
Skulle telia säga, netflix ingen datamängd men HBO så kommer er datamängd påverkas så ser jag inga problem med det heller. Däremot om netflix blir "gratis" i den benämningen att datamängden ej räknas men HBO helt plötsligt blir datamängd gånger två. Då är vi inne på helt andra grejer! Då försvårar man ju faktiskt för kunder att välja tjänsterna som de själva gillar bäst. Och då bryter man ju mot nätneutraliteten. Men jag kan inte tycka det är fel att säga netflix gratis, hbo som vanligt.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

till vissdel OT. För mig personligen, så kan jag inte förstås hur svenska abbonemang alltid har GB gräns..
Om ja minns rätt så prövade de den modellen också här i Finland en kort tid för några år sedan (vissa operatörer)

Men de senaste par tre åren så är i stort sätt alla abbonemang utan gräns. Kollade hastigt och Telia har ett abbonemang som 5GB/Månad, alla andra har obegränsad.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Jag tycker också det är jätteviktigt med nätneutralitet, däremot tycker jag inte telia idag byter mot nätneutraliteten.
Som sagt skillnad på att förenkla och försvåra för tjänster.
Skulle telia säga, netflix ingen datamängd men HBO så kommer er datamängd påverkas så ser jag inga problem med det heller. Däremot om netflix blir "gratis" i den benämningen att datamängden ej räknas men HBO helt plötsligt blir datamängd gånger två. Då är vi inne på helt andra grejer! Då försvårar man ju faktiskt för kunder att välja tjänsterna som de själva gillar bäst. Och då bryter man ju mot nätneutraliteten. Men jag kan inte tycka det är fel att säga netflix gratis, hbo som vanligt.

okej, kan förstå den inställningen till viss del, men om man istället hade sagt "Netflix halva Datan" så är det ju indirekt som att säga "alla andra dubbla datan" alltså är det jämförbart med att försvåra för alla konkurrenter till Netflix, det kan väl inte kännas allt för långsökt?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jejk0b:

Jag tycker också det är jätteviktigt med nätneutralitet, däremot tycker jag inte telia idag byter mot nätneutraliteten.
Som sagt skillnad på att förenkla och försvåra för tjänster.
Skulle telia säga, netflix ingen datamängd men HBO så kommer er datamängd påverkas så ser jag inga problem med det heller. Däremot om netflix blir "gratis" i den benämningen att datamängden ej räknas men HBO helt plötsligt blir datamängd gånger två. Då är vi inne på helt andra grejer! Då försvårar man ju faktiskt för kunder att välja tjänsterna som de själva gillar bäst. Och då bryter man ju mot nätneutraliteten. Men jag kan inte tycka det är fel att säga netflix gratis, hbo som vanligt.

Tycker och tycker, det är ju ett klart brott mot nätneutraliteten. Om Netflix och Spotify inte påverkar datan men exempelvis Viaplay och Google play Music gör det är det ju en klar nackdel för dem. Hur ska en annan aktör kunna slå sig in på marknaden om befintliga har en massa specialdealar liksom.

Skrivet av Wyver:

till vissdel OT. För mig personligen, så kan jag inte förstås hur svenska abbonemang alltid har GB gräns..
Om ja minns rätt så prövade de den modellen också här i Finland en kort tid för några år sedan (vissa operatörer)

Men de senaste par tre åren så är i stort sätt alla abbonemang utan gräns. Kollade hastigt och Telia har ett abbonemang som 5GB/Månad, alla andra har obegränsad.

Men vad särskiljer då abonnemangen? Eller har varje leverantör bara ett abonnemang? För här är det ju liksom det man betalar för. Alla abonnemang har fria samtal och sms.

Permalänk
Medlem

@snajk:
Om man ser på Telia så hur mycket samtal och sms som ingår.
När jag ser närmare nu, så har Telia faktiskt två abbonemang med begränsning.

De andra har 600min samtal och 600 sms (för de som använder det) pris 21,90€ ingen bindnigstid
Om man betalar 3 mera, alltså 24,90€/mån så ha man samma samtal och sms men ingen begränsnng i surf.
Båda är upptill 100Mbit/s

Ser man på Elisa/Saunalahti som jag tror är störst, så är det mängden data och max hastigheten som skiljer mellan abbonemangen.

En annan sak som jag har förstått att skiljer mellan Sverige och Finland. I Finland är det sällan man har några jätte bra erbjudanden att ta en telefon på avbetalning genom anslutningen.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad