Permalänk

Speldator till 11-åring

Hej, ber om ursäkt redan i förväg då jag vet att det skapas liknande trådar hela tiden. Hittade dock ingen som direkt motsvarade min frågeställning så vi kör en till..

Ska alltså köpa en speldator till min 11-åring. Maxbudget 8-9k. Mus och keyboard finns.

Bygger gärna själv, inte för att jag kan, utan för att det skulle vara ett roligt projekt att pröva.

Datorn skall alltså användas till spel enbart, han kör i nuläget Overwatch, Roblox, Fortnite.

Viktigaste är att datorn är någorlunda framtidssäker och kan uppgraderas i framtiden.

Är det någon som har ett förslag på skärm så mottas det gärna.

Är tacksam för alla svar.

Mvh Johan

Permalänk
Hedersmedlem

Ska en skärm ingå i budgeten?

Vad spelar han på idag, är det bara att han ska ha en egen för sig själv?

Permalänk
Medlem

Två prisvärda alternativ:
Ryzen 1300X, RX 560
6 201 Kr

Ryzen 1600, GTX 1060
8 894 Kr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zipparn:

Två prisvärda alternativ:
Ryzen 1300X, RX 560
6 201 Kr

Ryzen 1600, GTX 1060
8 894 Kr

Värt att känna till - AMD-grafikkort har fördelen att man kan köra med en billigare FreeSync-skärm, vilket kan klara av lägre framerates på ett snyggare sätt utan tearing. AMD-grafikkort är dock jobbiga att få tag på p.g.a. kryptohetsen (de är relativt bra för mining).

Lämpliga ersättare för RX560 är Nvidia GTX 1050 eller GTX 1050 Ti.

Den andra datorn är nästan identisk med min (förutom ett annat grafikkort). Får du tag på ett RX 580 8GB till samma pris som ett GTX 1060 6GB (svårt!) så kan det vara ett bättre val (just pga Freesync-biten).

Jag tycker att den andra datorn är betydligt mer prisvärd, för de 50% extra pengarna så får man betydligt mer dator. Du får en dator som står sig rätt bra för spel i 1080p några år framåt, medan den första datorn lär klara hans befintliga spelbehov tillräckligt bra.

Till sist - det är mATX-chassi i byggena ovan. Det är "tillräckligt bra" för expansion tycker jag. (Jag har exakt samma chassi själv.) Man får en lite mindre kompakt låda än ett full stort ATX-chassi, men i gengäld får man färre PCI-platser (oviktigt för de flesta) och mindre plats för hårddiskar (om man tycker att det är viktigt).

Vill man ha en större låda byter man till ett Fractal Design Define R5 eller liknande, och ett Asus Prime B350-Pro.

Enda abret är endast 8 GB minne. Det kan vara ett problem i vissa spel i framtiden (och redan idag går vissa spel bätre på 16 GB än 8), men med tanke på att minne är dyrt just nu så är det smart att bara köpa 8 GB.

Permalänk

Tack så hemsk mycket för svar Zipparn och för din utförliga förklaring pv2b. Nä, skärm ingår inte i budget och han kommer enbart att ha den att spela på.

Lutar nog åt att jag tar era råd och köper alternativ 2 då, något särskilt man bör tänka på när det gäller skärm isåfall?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför diskuterar vi Freesync och G-Sync skärmar? Kunder i denna prisklass köper oftast inte ens dessa skärmar. Så varför tar du upp det över huvud taget?

Självklart är ett mer kompakt chassi bättre än ett större. Större chassi är inte bättre. Och nej, ett kompakt chassi hämmar absolut inte möjligheter för framtida uppgraderingar.

Det finns inga behov av mer än 8 Gb minne i denna prisklassen. Inte ens om man bortser från prisklass.
Visst kan det vara bra att köpa 16 Gb inför framtiden. Men det är ekonomiskt smartare att vänta till priserna går ner igen. Det finns gott om tid tills dess att 16 Gb behövs.

Vi borde inte krångla till det för TS. Hans 11 åring vill nog spela spel med sina kompisar på 1920x1080.

Ang skärm; Köp 144 Hz 1920x1080, med tanke på prisklassen.

Permalänk
Medlem

@Sandstormen: Med dagens galna priser så kika på de nya Ryzen APU. Då har du inbyggd grafik som man ska kunna lira lättare spel på. Sedan kan du uppgradera till ett dedikerat graffe vid behov framöver.

Top modellen ska kosta ca 1800kr (Ryzen 5 2400G). Ska motsvara ett GTX 1030 i grafik. Släpps 12 Feb.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Med de specifikationer i datorn ovan så kommer datorn ha svårt att driva runt spel i högre upplösning än 1920x1080. För bäst bild är det därför bäst att köpa en sådan bildskärm. Det blir också billigare.

Om du ska ha ett AMD-grafikkort i kan det vara värt att kolla efter en skärm med FreeSync-teknik. Det gör att man inte behöver drabbas av "tearing"-problem när spelets FPS inte matchar bildskärmens frekvens, och gör indirekt datorn subjektivt mer spelbar även vid lägre FPS.

Är det ett Nvidia-kort du ska ha har de en liknande funktion som heter G-sync, men den finns bara på bildskärmar som förmodligen ligger utanför din budget. Tekniken är ungefär samma som FreeSync, fast det är Nvidias egna och dyrare sådan.

Bildskärmar är ett ganska komplext område. Det finns en bra artikel på Sweclockers - Sweclockers guide till bildskärmar som är läsvärd.

Permalänk
Medlem

@Implor
GT 1030 duger bra för Overwatch, men tyvärr är Fortnite inte så bra optimerat, så man ligger på 30-60 fps där vilket kommer kännas väldigt begränsande för en ny dator. Men det vore väldigt ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Sandstormen: Med dagens galna priser så kika på de nya Ryzen APU. Då har du inbyggd grafik som man ska kunna lira lättare spel på. Sedan kan du uppgradera till ett dedikerat graffe vid behov framöver.

Top modellen ska kosta ca 1800kr (Ryzen 5 2400G). Ska motsvara ett GTX 1030 i grafik. Släpps 12 Feb.

Vilken utsökt dålig idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@Implor
GT 1030 duger bra för Overwatch, men tyvärr är Fortnite inte så bra optimerat, så man ligger på 30-60 fps där vilket kommer kännas väldigt begränsande för en ny dator. Men det vore väldigt ekonomiskt.

Skrivet av Zipparn:

Vilken utsökt dålig idé.

Jo kanske är i underkant :). Men alternativet finns! Frågan är hur petig han är just nu. Skulle vara intressant och se en omfattande review från tredje part.

EDIT: Går ju att gå ner i upplösning också. 1600x900 är inte så fruktansvärt :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro