Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Språk för YouTube-kanal

Hej,
Jag ska starta en YouTube-kanal, men är osäker på vilket språk jag ska använda. Antingen då svenska eller engelska.

Fördelen med engelska är ju att marknaden är så enormt mycket större, och att man förhoppningsvis blir bättre på engelska ju fler videor man gör. Fördelen med svenska är ju dock att mitt ordförråd är bättre, och att jag ju bor i Sverige vilket gör att det inte blir en konstig omställning om man exempelvis skulle filma på stan eller med andra personer.

Min engelska är rätt okej, men är såklart bättre på svenska så vet inte vad jag ska satsa på. Uppskattar gärna era synpunkter

Rasmus

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du är ny på det hela så är vad du behöver övning övning och övning. Ingen lär börja följa dig ändå förrän några dussin videos.

Så gör BÅDA!
Testa dig fram och se vad DU tycker känns bäst. Om du inte trivs så ser publiken det direkt och slutar följa dig.

Börja med svenska för du har 101 andra saker att tänka på i dina första videos. Sen när du har fått in "scenvanan" så kan du testa på engelska nåt avsnitt.

Men tänk på att även om svenska når en smalare publik så är även konkurrensen mycket mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Om du är ny på det hela så är vad du behöver övning övning och övning. Ingen lär börja följa dig ändå förrän några dussin videos.

Så gör BÅDA!
Testa dig fram och se vad DU tycker känns bäst. Om du inte trivs så ser publiken det direkt och slutar följa dig.

Börja med svenska för du har 101 andra saker att tänka på i dina första videos. Sen när du har fått in "scenvanan" så kan du testa på engelska nåt avsnitt.

Men tänk på att även om svenska når en smalare publik så är även konkurrensen mycket mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för dina synpunkter

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Frågan är väl vad syftet med ditt Youtubande är – bara för skojs skull eller för att dra in lite pengar. Visst har man större publik om man kör på engelska, men konkurrensen är också otroligt mycket större.

Därför kanske man realistiskt sett har större potential att växa om man ska hantera ett ämne på svenska som inte särskilt många svenskar redan ägnar sig åt, men som folk är intresserade av.

Är du riktigt bra på att pumpa ut material kan du alltid köra två parallella kanaler med olika språk.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG