Vilken kabel från den här mojängen till högtalarna?

Permalänk
Medlem

Vilken kabel från den här mojängen till högtalarna?

Jag ska extrahera ljudet från mitt Nintendos HDMI så att ljudet kan gå till högtalarna (och bilden till projektorn). Jag gissar att följande pryl kan hjälpa mej med det:

https://www.24.se/datortillbehor/kablarkontakter/monitor-kabl...

Så... ska jag köpa en optisk kabel till högtalarna eller en sån där Coaxial-kabel?

Högtalarna (R1280DB) tycks ha båda kontakter för ljud in.

Permalänk
Medlem

Kvittar nog vilken anslutning du kör med. Kör optisk först och se om det funkar.

Permalänk

som tidigare sagt kvittar nog vilket du väljer coax eller toslink är samma signal bara att det sitter en översättare i varje ände som översätter till/från ljussignal genom fiberkabel med toslink

inget av den har någon direkt fördel mot den andra möjligen om att fiberkabeln är känsligare än coax mot böjningar isf. Ljudmässigt vinner du inget på att välja det ena över det andra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Vilken Nintendo konsol?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Vilken Nintendo konsol?

Nintendo Switch

Skrivet av Rouge of Darkness:

som tidigare sagt kvittar nog vilket du väljer coax eller toslink är samma signal bara att det sitter en översättare i varje ände som översätter till/från ljussignal genom fiberkabel med toslink

inget av den har någon direkt fördel mot den andra möjligen om att fiberkabeln är känsligare än coax mot böjningar isf. Ljudmässigt vinner du inget på att välja det ena över det andra.

Jag behöver typ 4m kabel från Nintendot till högtalarna. Är inte optisk kabel mycket dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av white-k:

Nintendo Switch

Jag behöver typ 4m kabel från Nintendot till högtalarna. Är inte optisk kabel mycket dyrare?

Det är ju bara att kolla där du vill handla kablarna men generellt är de optiska ganska billiga, speciellt om du vill ha längre längder.

Permalänk
Skrivet av white-k:

Nintendo Switch

Jag behöver typ 4m kabel från Nintendot till högtalarna. Är inte optisk kabel mycket dyrare?

priskillnaden är i stort sett obefintlig vi snacka kanske max 10:- skillnad i längden 5 meter.

om du behöver 4m är nog coax lättare att hitta då toslink oftast säljs i 1, 3, eller 5m medans coax kan säljas i mer varierande längder.

men runt 200-300:- för 4-5M coax eller toslink är ganska normalt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag har en rulle 2.5mm coax, kan rulla av ett par meter om du vill testa jag kör själv alla konsoller in i surroundstärkare så ljudet går över hdmin till högtalarna bild till proj el tv, pm adress och meter så kan jag skicka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Jag har en rulle 2.5mm coax, kan rulla av ett par meter om du vill testa jag kör själv alla konsoller in i surroundstärkare så ljudet går över hdmin till högtalarna bild till proj el tv, pm adress och meter så kan jag skicka.

Skickades från m.sweclockers.com

Wow, verkligen jättesnällt!
Men jag hade visst googlat lite för slarvigt när jag kollade priserna förut. Nu när jag googlade igen så ser jag att kablarna inte är så fasligt dyra.

Permalänk
Medlem

Vad vill du uppnå?

Om du vill ha 5.1 Ljud behöver du nått annat, pga att switch använder 6CH LPCM och coax/toslink kan inte hantera det.

Om du bara vill ha stereo ljud kan du koppla in hörlursuttaget med 3,5mm, men lösningen du kollar på funkar nog bra. Men glöm inte ställa den på 2ch.

Edit: såg att du hade stereo högtalare. Tex https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... i hörlursuttaget är billigaste lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Vad vill du uppnå?

Om du vill ha 5.1 Ljud behöver du nått annat, pga att switch använder 6CH LPCM och coax/toslink kan inte hantera det.

Om du bara vill ha stereo ljud kan du koppla in hörlursuttaget med 3,5mm, men lösningen du kollar på funkar nog bra. Men glöm inte ställa den på 2ch.

Edit: såg att du hade stereo högtalare. Tex https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... i hörlursuttaget är billigaste lösningen.

Tja, i och för sig, har du ju rätt i det. Tänkte inte på att mojängen har en "3,5"-kontakt.
Kvalitetsskillnaden på ljudet kanske inte är nämnvärd om det bara är för nintendospelande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av white-k:

Tja, i och för sig, har du ju rätt i det. Tänkte inte på att mojängen har en "3,5"-kontakt.
Kvalitetsskillnaden på ljudet kanske inte är nämnvärd om det bara är för nintendospelande?

Jag tror inte att du kommer märka nån nämnvärd skillnad. Iaf inte jämfört med en no-name adapter med en billig dac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag tror inte att du kommer märka nån nämnvärd skillnad. Iaf inte jämfört med en no-name adapter med en billig dac.

Jag testar med det. Tackar!