Permalänk
Medlem

Alltså väldigt kul att filma med sin DJI Osmo Mobile 2 när man inte orkar flyga. Jo jag vet att det går göra utan sin Osmo också.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Ni som har Mavic Air, tycker ni räckvidden är ett problem?

Läser man runt på olika forum får man blandade synpunkter.
Är grymt sugen på en drönare men har brutal beslutsångest.
Mycket talar för Mavic Air men allt man läser med räckviddsproblemen avskräcker något.
Nu har jag aldrig ens flugit någon drönare eller hållit på med RC alls så jag har liksom inga referenser utan är bara allmänt fotointresserad (landskapsfoto i synnerhet) och vill ta det till nästa nivå. Behöver säkert inte flyga några större avstånd men vill ändå inte känna att man är väldigt begränsad.

Mavic Air Fly More Combo för 9500 eller en P4P för 13000? Antar att man kommer att vilja ha åtminstone ett extra batteri så då tillkommer det väl minst 1500 om man väljer P4P.

Av det jag har sett så duger bildkvalitén från Mavic Air så i princip är det bara räckvidden jag hänger upp mig på. Möjligtvis den lägre batteritiden också.

Uppskattar alla råd och tips men vill framförallt höra vad ni som har en Air tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MclarenII:

Mycket talar för Mavic Air men allt man läser med räckviddsproblemen avskräcker något.
Nu har jag aldrig ens flugit någon drönare eller hållit på med RC alls så jag har liksom inga referenser utan är bara allmänt fotointresserad (landskapsfoto i synnerhet) och vill ta det till nästa nivå. Behöver säkert inte flyga några större avstånd men vill ändå inte känna att man är väldigt begränsad.

Mavic Air Fly More Combo för 9500 eller en P4P för 13000? Antar att man kommer att vilja ha åtminstone ett extra batteri så då tillkommer det väl minst 1500 om man väljer P4P.

Av det jag har sett så duger bildkvalitén från Mavic Air så i princip är det bara räckvidden jag hänger upp mig på. Möjligtvis den lägre batteritiden också.

Uppskattar alla råd och tips men vill framförallt höra vad ni som har en Air tycker.

Jag skulle i dagens läge ta en Mavic Air pg.a portabiliteten.. Jag har en P4P nu med fenomenal räckvidd, men i ärlighetens namn är det sällan man är mer än 2-300 meter bort..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av MclarenII:

En del gör så här men inget att rekommendera eftersom vi är känsligare för strålning än amerikanerna. Och om det fungerar vet jag faktiskt inte.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av AndersB:

Jag skulle i dagens läge ta en Mavic Air pg.a portabiliteten.. Jag har en P4P nu med fenomenal räckvidd, men i ärlighetens namn är det sällan man är mer än 2-300 meter bort..

Tänker lite så jag med. Skulle tro att jag kommer att hålla mig inom dessa avstånd också dessutom säger ju lagen att man ska kunna se drönaren när man flyger. Så länge det fungerar bekymmersfritt med överföringen på dessa avstånden så räcker det nog för min del. Befinner mig i skrivande på ett köpcenter och just nu lutar det åt att köpa en Air och i värsta fall nyttja öppet köp om jag blir missnöjd.

Skrivet av yrfhar:

En del gör så här men inget att rekommendera eftersom vi är känsligare för strålning än amerikanerna. Och om det fungerar vet jag faktiskt inte.

https://youtu.be/0gySNYwWhtc

Den videon hade jag faktiskt redan sett 🙂👍. Kan ju vara en nödlösning om man inte är nöjd med räckvidden som den är.
Är inte ute efter att kunna flyga iväg vårdslöst och utom synhåll men vill som sagt inte uppleva lagg och överföringsproblem även på kortare avstånd och då tänker jag 300-400 meter.

Tack för svaren 🙂.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funderar att flyga lite nu när det inte verkar som om folk ger sig ut i värmen. Kan sitta i skuggan på verandan och leka med min drönare. Har bra utsikt uppåt. Men batterierna räcker inte så länge när det är 30 grader ute och blåser lagom. Får se hur jag gör?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MclarenII:

ohh! var hittar du en air fly more combo för det priset undrar jag?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid: MediaMark skulle jag tro? Finns en annons på Swec om du stänger av adblock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Så här i början är det svårt att redigera sina klipp. Min första flygning hemifrån och men vågar inte flyga för högt, stannar upp och gör karusellen och velar lite till vänster och höger. Men man lär sig kanske med tiden.

Dji phantom 3 - En av mina favoriter på YT
https://youtu.be/utWJnfKgWYE

Denna där är väl bästa exemplet på hur man flyger tvärs emot alla regler som finns...
Långt bort från visuell uppsikt samt över bebyggt och trafikerat område.

Snygg film men riskerar just de friare regler vi precis fått...

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Denna där är väl bästa exemplet på hur man flyger tvärs emot alla regler som finns...

Kunde inte sagt det bättre själv..

Permalänk
Medlem

Är sugen på att köpa en mavic air, men bor mitt i Stockholm och behöver hjälp att tyda denna karta kring Stockholm.
https://daim.lfv.se/echarts/dronechart/

Som jag förstår det får man absolut inte flyga i den utdragna cirkeln pga broma flygplats men utanför den mer ljusare röda kantiga fält är det ok att flyga upp till 50m? Några andra regler jag behöver tänka på. Behöver man fortfarande kontakta lantmäteriet för uppladdning av filmer? Boråsfilmen var fin, men kan inte tänka mig på att den är regelrätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av edroon:

Fick hem nytt body till min trasiga DJI spark som jag väntat på i över en vecka. gick ändå relativt snabbt. Beställde den via amazon.de. kan rekommendera för de som behöver reservdelar.

Satte igång och börja sjruva, löda samt flytta över allt till nya body samtidigt som jag hade allsång på skansen i bakgrunden.
Gick hur bra som helst och är jävligt nöjd och framförallt stolt över mig själv som lyckades efter första försöket få ihop allt.
Skickar med lite bilder nedan:

https://i.imgur.com/cEWD5fZ.jpg

https://i.imgur.com/fIlRiNM.jpg

https://i.imgur.com/rDgvUOz.jpg
Gissa vart

Hej Sockenplan!

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Är sugen på att köpa en mavic air, men bor mitt i Stockholm och behöver hjälp att tyda denna karta kring Stockholm.
https://daim.lfv.se/echarts/dronechart/

Som jag förstår det får man absolut inte flyga i den utdragna cirkeln pga broma flygplats men utanför den mer ljusare röda kantiga fält är det ok att flyga upp till 50m? Några andra regler jag behöver tänka på. Behöver man fortfarande kontakta lantmäteriet för uppladdning av filmer? Boråsfilmen var fin, men kan inte tänka mig på att den är regelrätt?

Hej

Det stämmer. I det ljusare området är det max 50 meters höjd som gäller men det är tillåtet att flyga drönare.

Sen gäller ju de andra reglerna om att inte köra ovanför människor, alltid ha uppsikt med mera.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MclarenII:

Varför inte Mavic Pro? Airs portabilitet (jämfört med P4P) och fantastisk räckvidd. Bästa av de båda!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Hej

Det stämmer. I det ljusare området är det max 50 meters höjd som gäller men det är tillåtet att flyga drönare.

Sen gäller ju de andra reglerna om att inte köra ovanför människor, alltid ha uppsikt med mera.

Tack.
Jag är egentligen mer ute efter att flyga över natur och göra fina filmer att lägga upp, men läste någonstans att man kan behöva kolla med lantmäteriet innan man lägger upp sina filmer. Vet du vad som gäller där?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av griid:

ohh! var hittar du en air fly more combo för det priset undrar jag?

Precis som yrfhar skrev, Mediamarkt har detta erbjudande just nu.

Skrivet av Zachtionman:

Varför inte Mavic Pro? Airs portabilitet (jämfört med P4P) och fantastisk räckvidd. Bästa av de båda!

Övervägde den starkt också men vad jag har förstått så har Airen något bättre kamera samt är ännu mindre och smidigare att ta med sig.
Inte för att Pro-modellen är stor och klumpig på något sätt men ändå en liten faktor.
Dessutom är Airen ca 2500-3000:- billigare om man jämför Fly More Combo-paketen.

Det blev i varje fall en Mavic Air till slut. Var en del pillande och trixande innan jag kom igång och jag var ganska nervös nu i början så det blev inte så många minuter uppe i luften. Var uppe på ca 60m höjd rakt ovan mig och tyckte det kändes lite obehagligt men det är så klart en vanesak. Blir nog lite mer testande imorgon. Än så länge är intrycken positiva iallafall .

Permalänk
Skrivet av griid:

Tack.
Jag är egentligen mer ute efter att flyga över natur och göra fina filmer att lägga upp, men läste någonstans att man kan behöva kolla med lantmäteriet innan man lägger upp sina filmer. Vet du vad som gäller där?

Hittade rätt så bra förklarat här: https://www.fotosidan.se/blogs/mannbro/dronarfoto-tillstand-f...
Verkar inte vara några större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MclarenII:

Hittade rätt så bra förklarat här: https://www.fotosidan.se/blogs/mannbro/dronarfoto-tillstand-f...
Verkar inte vara några större problem.

Den sidan är dock lite utdaterad... Nu ska man fylla i detta formulär, så får man en länk att ladda upp bilder/film på.
https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Rattsinformati...

Just nu har de dels mycket att göra och folk är väl på semester, så från att ha fått svar samma dag/dagen efter, så har det tagit upp mot 10 dagar innan svaret kommit.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Den sidan är dock lite utdaterad... Nu ska man fylla i detta formulär, så får man en länk att ladda upp bilder/film på.
https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Rattsinformati...

Just nu har de dels mycket att göra och folk är väl på semester, så från att ha fått svar samma dag/dagen efter, så har det tagit upp mot 10 dagar innan svaret kommit.

Aha, klickade aldrig på länken i artikeln, tack för förtydligandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Hur är det om man har kompisar utplacerade längs turen som kommunalisera med piloten under hela flygningen? Sedan kan jag hålla med om risken att flyga över ställen där folk vistas eller trafik strömmar.

Visa signatur

Permalänk

Varit ute och flugit lite till precis. Helt fantastiskt roligt. Man börjar komma över den värsta nervositeten nu. Gäller att hitta en hyfsat avskild plats så man slipper oönskad uppmärksamhet.
Flög knappt 450 m bort, över en sjö på ungefär 65 m höjd. Fick upp någon varning om "strong interference" eller liknande vid 300 m men då hade jag i princip antennerna riktade ner i marken. Vände mig mot drönaren med kontrollen och då gick det bättre. Sen finns det lite olika knep jag har läst om för att möjligtvis förbättra det ytterligare men jag kände att mycket längre bort än vad jag var nu vill jag nog inte flyga ändå :).

Edit: Kollade loggen för rätt avstånd, mindes lite fel

Permalänk
Medlem

Blev besviken på min DJI Osmo Mobile 2 när jag var i Halmstad och skulle filma en Time Laps från Centralstationen till Östrastrand. Rent av bedrövligt. Har fungerat bra innan men inte då. Filmat med min gamla mobil Nexus 6P och har nu kalibrerat om Osmo men inte testat igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Hur är det om man har kompisar utplacerade längs turen som kommunalisera med piloten under hela flygningen? Sedan kan jag hålla med om risken att flyga över ställen där folk vistas eller trafik strömmar.

Piloten ansvarar för farkosten och om inte piloten har uppsikt över den behöver denne ha en av de högre certifieringarna

Detta gäller oavsett andra som iakttar då det är piloten som ska kunna kontrollera farkosten live och itne efter andras beskrivningar.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Blev besviken på min DJI Osmo Mobile 2 när jag var i Halmstad och skulle filma en Time Laps från Centralstationen till Östrastrand. Rent av bedrövligt. Har fungerat bra innan men inte då. Filmat med min gamla mobil Nexus 6P och har nu kalibrerat om Osmo men inte testat igen.

https://youtu.be/ysD7tGExjII

Ja, oj vad det skakade🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

@jonthan: kalibrerade om en gång till och nu skakar inte time lapse längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har en Inspire 2. Kan ngn pm:a. Mig som har en sådan maskin. Har lite problem med min nämligen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Nu blir det snart köp. https://dronedj.com/2018/07/28/breaking-news-dji-mavic-2-alre...

Mavic 2 kommer således i två versioner. En med lite mindre zoom-kamera samt en med större 1'-sensor. För oss som gillar foton mer än video och saknat bra kamera på de mindre drönarna blir ju detta perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Nu blir det snart köp. https://dronedj.com/2018/07/28/breaking-news-dji-mavic-2-alre...

Mavic 2 kommer således i två versioner. En med lite mindre zoom-kamera samt en med större 1'-sensor. För oss som gillar foton mer än video och saknat bra kamera på de mindre drönarna blir ju detta perfekt!

Kul, en mycket bra drönare blir ännu bättre alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

"The DJI Mavic 2 Pro with 1-inch CMOS sensor Hasselblad camera"

Nu blev man ju lite sugen...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

"The DJI Mavic 2 Pro with 1-inch CMOS sensor Hasselblad camera"

Nu blev man ju lite sugen...

Samt upp till 8km range och omnidirectional obstacle avoidance. Saknar inte mycket direkt.