i5 7600K till 9700K/9900K - värt?

Permalänk
Medlem

i5 7600K till 9700K/9900K - värt?

Tjenare! Mina nuvarande specs har ni i min signatur.

Jag har varit nöjd med min dator när jag bara gejmade, men sedan jag började på min utbildning förra året (Mobilapplikationsutveckling) har jag börjat störa mig på att hur långsamt datorn öppnar mina program som t.ex. IntelliJ, Android Studio, Photoshop och Unity. Men det är inget konstigt, då jag har alla program på min 4TB HDD 5400 rpm.

Därför funderar jag på dessa för att ge datorn en rejäl knuff:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11812129/

PLUS ett Z390 mobo med tillhörande 9700K eller 9900K som kommer snart.

120GB M2 - endast OS
1TB SSD - endast spel
256GB SSD (som jag har nu) - endast program
4TB HDD (som jag har nu) - resten tjafs

Min främsta fråga är egenligen om en i7:a är en värd investering från min nuvarande i5:a? Jag spelar mycket, alla olika möjliga spel och programmerar mycket. Skulle jag ha nytta utav en i9:a?

Jag har även läst att man bör ha påkostade RAM-minnen, är mina ok eller bör jag byta?
(Corsair Vengeance LPX 3000MHz DDR4 16 GB)

Många frågor men jag är analytisk

Tack på förhand!
/ Dave1080

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag inte uppdaterat bara för att det kommer en ny version av 8th gen. Speciellt om jag suttit på 7th gen CPU. Troligtvis en för liten prestanda-boost som gör det värt pengarna.

Själv går jag efter principen att köpa ny dator var 3-4 år. Om ens det i nuläget. Det är för små steg i mellan.
Kollar jag på vad jag använder min dator till så skulle det vara spel=nej, arbete=ja(beroende på vilken typ av arbete)

Gällande programmering och liknande så kommer man långt med den CPUn du har i dag. Jag skulle tro att det är den andra uppgraderingen som är prio i ditt fall

Frågan är dock om du själv tycker det är värt pengarna?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Personligen hade jag inte uppdaterat bara för att det kommer en ny version av 8th gen. Speciellt om jag suttit på 7th gen CPU. Troligtvis en för liten prestanda-boost som gör det värt pengarna.

Gällande programmering och liknande så kommer man långt med den CPUn du har i dag. Jag skulle tro att det är den andra uppgraderingen som är prio i ditt fall

Jag håller med, faktiskt. Ångrar något kraftigt att jag inte skaffade en i7:a istället, men då fanns det bara 7700K som var ökänd för temperaturproblem. Då blev det som det blev.

Skrivet av Tickles:

Frågan är dock om du själv tycker det är värt pengarna?

Det är det jag inte vet. Kanske är det bättre att bara köra på dem i kundvagnen däruppe? Tror datorn i stort sett blir mycket snabbare med enbart OS i en egen M2 och framförallt programmen som kommer att vara installerade i en SSD istället för 5400rpm HDD.

Permalänk
Medlem

Jag råder dig att bara enbart byta ut din hårddisk till en SSD. OS, unity, den IDE du fördrar osv på din SSD. Sedan alla program som tar mycket plats på din HDD som spel, filmer och bilder

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

@Dave1080: sitter själv som fullstack (ett ord jag inte gillar) på en 4th gen i7 iofs men den fungerar bra i jobbet. Det som slöar ner är SQL och vissa saker i visual studio men det är inget jag lider av.

Börja med att uppgradera till SSD osv för att sedan avgöra om du verkligen behöver ta steget till en nyare CPU.är ju trots allt ca 7-8000kr extra...om nu inte återförsäljarrna i Sverige får för sig att köra den giriga strategin som de gör nu med 8000serien..

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Jag råder dig att bara enbart byta ut din hårddisk till en SSD. OS, unity, den IDE du fördrar osv på din SSD. Sedan alla program som tar mycket plats på din HDD som spel, filmer och bilder

Sant. Det är egentligen bara perfektionisten i mig som inte vill beblanda program i en disk som är "avsedd för annat". Men jag kan ju alltid skapa partitioner en idé jag sitter på är att köpa en M2 för att ha OS och alla utvecklarprogram på den. Då kommer jag billigt undan med "samma" resultat. Dock kommer jag ändå skaffa nätagget, sitter ganska nervös här med min 5 år gamla Fractal.

Jag får intrycket av er att det inte är värt det att uppgradera min CPU, tack för svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Sant. Det är egentligen bara perfektionisten i mig som inte vill beblanda program i en disk som är "avsedd för annat". Men jag kan ju alltid skapa partitioner en idé jag sitter på är att köpa en M2 för att ha OS och alla utvecklarprogram på den. Då kommer jag billigt undan med "samma" resultat. Dock kommer jag ändå skaffa nätagget, sitter ganska nervös här med min 5 år gamla Fractal.

Jag får intrycket av er att det inte är värt det att uppgradera min CPU, tack för svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig helt, bättre att köpa en ny PSU om den är så pass gammal
Att skaffa m.2 eller sata SSD är vilket som egentligen, du kommer med stor sannolikhet inte märka någon skillnad alls. Förutom att du får punga ut lite mer för m.2

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"