Följ Black Week på SweClockers

Lönsamt med bergvärme egentligen?

Permalänk
Avstängd

Lönsamt med bergvärme egentligen?

Sitter och räknar på kostnaderna för berg och jordvärme åt en släkting, det jag får ut vid en hastig överlagsräkning om man lejer ut allt på entreprenad är strax under 100K för jordvärme (räknar på mellan 40-90K för själva pumpanläggningen ensam i båda fallen, räknade in montering, slang, borrning/grävning, återställning, mm på detta i exemplet) och kanske 170K för bergvärme med litet mariginal och bättre grejer.

Så långt verkar det väl hyfsat, vi får alltså ut här, i vårt fall att pumpen är den stora kostnaden.

Men när jag läser om de så verkar det som att de bara håller ca 15-20 år oavsett fabrikat? Verkar ju extremt kort livstid tycker jag, slår man ut kostnaden för pumpen och dess installation samt alla småkostnader som tillkommer över 20 år så blir det ju ett rätt saftigt påslag på den löpande kostnaden även om man kan sänka elförbrukningen till en tredjedel, tror jag om man skulle i tankeexemplet köra den som enda uppvärmningskälla till det aktuella huset. (är nog ett par hundra kvadrat där totalt, så jag räknade på det).

I min kalkyl så går kostnaden ganska +/- 0 eller till och med back om man väljer det dyrare exemplet; det blir alltså en högre löpande kostnad jämfört med nuvarande lösning om man räknar av den i mitt tycke extremt korta livslängden för en såpass dyrbar maskin.
(billigare är knappast lönt att montera då installationskostnaderna och reparationer, mm gör det dyrare i slutänden, åtminstone är det min rent praktiska erfarenhet av luft/luft maskiner till uppvärmning av bostadshus, som bonus drar de dyrare maskinerna dessutom avsevärt mindre el...)

Dethär känns ju som moment 22 tycker jag hur m,an än vrider och vänder på det...

(Anledningen till funderingarna är att personen av ålder skäl inte längre kan hålla på med ved i samma utsträckning som förut och att denne vill kunna lämna gården i perioder, vilket man inte kan med nuvarande system. Direktverkade el blir väldigt dyrbart så det går bort, luft/luft funkar men det är svårt att få upp behaglig temperatur inne till rimlig kostnad som det ser ut nu, i så fall behöver man installera fler pumpar och då är det inte längre lönsamt utslaget över tid, dessutom låter luft/luft pumparna ganska illa så det går helt och hållet bort att ha dem nära sovrum och liknande, fläktar i rummen går också bort, tänkte mig att man kanske kunde återanvända det vattenburna systemet, om inte annat för att spara pengar.)

Edit, med flera luftvärmepumpar så blir elkostnaden ca 4 gånger så hög (Edit, räknar på att de kan gå ned något i effekt om de avlastar varandra) som med jordvärme och kostnaden för flera luft/luftmaskiner av hög kvalitet börjar närma sig den för inköp av en jord/bergvärmepump. (billiga luft/luft maskiner förbrukar upp till tre gånger mer el och håller bara några år i realiteten så det är inte ett alternativ jag tänker befatta mig med då jag tröttnat rejält att hålla på med budgetmaskinerna, kostnaden för installation blir ändå densamma.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Mycket av vinsten med bergvärme ligger ju i att värdet på fastigheten ökar.
Fast det är ju bara relevant om man tänker flytta.

Vettigast på kort sikt är nog luft-luft.
Bra monterat så behöver du ju inte höra ute delen alls, låt bli att skruva fast den på en resonerande vägg.
Och inne delen ger ju som mest ifrån sig ett susande.
Är det problem att nå delar av bostaden med värmen från inne delen, sätt upp en till !

Med en dåligt isolerad kåk som kör direkt el så kan du nog spara in 2 luft-luft värmepumpar på ett år.

Permalänk
Medlem

Skulle nog fundera på solceller istället idag. då drift kostnaden är -10%på 30år. inom en snar framtid så kommer kostnaden för att spara energi på ett eller annat sätt att minska viket gör att du endast behöver köpa en ytterst liten del av din totala energi.

Som du skriver så är driftlängden orimligt kort på berg/mark pumpar. Sedan ska du veta att energipriset på el kommer att fortsätta gå upp i samma takt som nu. Så du kommer alltid att vinna på att få en låg energiförbrukning.

Jag borrade 2003 och då kostade 198m med 12m foderrör med 12KW Nibe panna 87000kr. Så de som är i den branschen idag har otroligt stora marginaler.

Ska du köpa kolla med ditt försäkringsbolag vilket fabrikat på panna du ska köpa. Det gjorde jag och det är jag glad över idag då grannarnas ivt har strulat betydligt mer än min NIBE. Har haft ett driftstopp sedan start 2003

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

eftersom det är vatten buret så kan du alltid sätta en vatten luft pump eller vad det kallas, altså en värmepump utan inne del som kopplas till expansions tanken istället. nackdelen är att dom ofta är lite större och ljudligare utomhus. själv har jag 2 pumpar luft/luft och använder direkt verkande el till vatten systemet som får stöd värma till rum inte pumparna når.

värt att notera är hur många i området som använder sig av bergvärme. är det är ett typiskt "villa område" så kan man få dålig effekt om alla kör bergvärme då man suger bort värmen som finns.

ett annat alternativ till bergvärme är mark värme(vet inte om det kallas så). en släkting till mig hade en stor tomt så han grävde upp den och la ned markvärme, samma princip som bergvärme men på betydligt mindre djup men över en stor yta. nackdelen var att hans "gräsmatta" mer bestod av lervälling i ett par år, kan bero på att hans planterings skills inte är så bra

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Vad är nuvarande uppvärmningslösning? (Ved?)
Var i landet ligger huset?
Beräknad årsförbrukning för uppvärmning?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Tänk på att pratar vi så långa tidshorisonter som 15-20 år är det nog troligt att vi inte kommer kunna åtnjuta så pass låga elpriser som vi har i dagsläget under hela perioden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Som du skriver så är driftlängden orimligt kort på berg/mark pumpar.

Jag borrade 2003 och då kostade 198m med 12m foderrör med 12KW Nibe panna 87000kr. Så de som är i den branschen idag har otroligt stora marginaler.

Innebär detta att du redan tvingats byta kompressor/pump?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror också mycket på var du bor.

Ligger temperaturen oftast över 0'an så är det väldigt få system som slår en luft-luft värmepump eller ett luft-vattensystem om du har vattenburen värme. Detta beror på att de flesta sådana system levererar bäst när det är några plusgrader. Då är det fortfarande effektivt att ta ut värme ur luften och värmebehovet inne börjar öka. Blir det kallare så minskar verkningsgraden successivt. Med det sagt så har jag värmt upp ett helt hus med en luft-luft värmepump även under köldknäppar ner till -25. Det funkade eftersom jag hade ett förhållandevis litet hus och hade tagit i när det gällde storleken på anläggningen och tagit en modell större än säljaren förordade.

Befinner du dig i norra Sverige så ger jord eller bergvärme mycket större utdelning. Bergvärme är inte beroende av utetemperaturen eftersom värmen hämtas på ett djup där det alltid är samma temperatur. Så din verkningsgrad är alltid densamma och du slipper fundera så mycket. Huset kommer alltid att vara varmt och kostnaderna kommer inte att öka oproportionerligt när det blir kallare ute.

För mig personligen finns det två saker i investeringen i en värmepump. Det första är att sänka mina löpande kostnader, den andra är att göra av med mindre energi vilket sparar vår miljö.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är alternativen till bergvärmen, det är väl det som är det intressanta för annars går det inte att jämföra på ett bra sätt, man måste även värdera komforten och det är kanske det svåraste, tex så kan man åka hemifrån utan större problem om man har värmepump men det funkar dåligt med vedpanna, har man ackumulatortankar kan man kanske behöva elda varannan dag om det är kallt, pellets och flis kräver också tillsyn på ett annat sätt och sånt måste också vägas in.
Värmepumpar som blåser runt luft inomhus skapar ljud och en annan värmespridning, bör också värderas.
Och inom en inte allt för avlägsen framtid så tror jag också att vedeldning kommer att förbjudas inom tätorter (åtminstone nyinstallation)
Värmepump är bekvämt och har man dessutom golvvärme så ökar komforten ännu mer och värmepumpen får dessutom troligen högre verkningsgrad eftersom "innevattnet" kan vara kallare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Innebär detta att du redan tvingats byta kompressor/pump?

Nej då jag inte har mjukstart på min pump så rycker hela pumpen till vid varje start vilket gjorde att en kabel till pressostaten gick av.
tyvärr så köpte jag ett nytt styrkort före jag såg problemet. Ringe NIBE support som direkt sa att jag behövde ett nytt kort. (med det nya kortet går det koppla förbi pressostaten (tror du det är ett vanligt problem?) Tyvärr så har min VVSare ställt min panna på fel håll så min servicelucka är mot väggen så det var ett h...….. att komma åt och löda dit kabeln.

Jag har ett välisolerat enplans hus med golvvärme. Tyvärr så är golven kalla mer än 11 månader om året. Jag rekommendera att man installerar elektrisk värme också i badrum toa så man kan få varma golv där i alla fall. (snittar på 24-26 temp på utgående vatten från pannan men har ändå 24c i huset så golven känns tyvärr kalla) Värmer ca 265m2

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Hos mig själv kör jag en luft/luft maskin på 8,5 Kw för underhållsvärme när man är borta, den täcker nedervåningen hyfsat, är kanske 170 kvadrat inredd yta totalt hos mig så det torde vara hyfsat jämförbart, dock är taket sämre isolerat hos mig (kommer att beställa lösull dit när jag har tid att göra klart utskivningen vid takfoten) så jag vet inte hur exakt jämförelsen blir, men tror två sådana
Skulle täcka upp hela kåken, elkostnaden just nu lär dock bli kanske 3-4K tror jag med alla avgifter med en sådan lösning om man grillade på fullt i alla rum tror jag vid hastig överlsagsräkning i skallen just nu... Dock är det ju orimligt hög elkostnad, hos mig skulle det inte fungera på grund av den höga elförbrukningen att köra så. (på 70-talet var här direktverkande el med centralthermostat, undrar vad förbrukningen låg på då... Så, tja, av förklarliga skäl var jag tvungen att montera någonting för basvärmen när vi flyttade in hit... Därför blev det den samt vedvärmen jag håller på att göra om till vattenburet... men, som sagt, jag har samma problem, åker man bort måste man kallställa allt till 15-16 grader på pumpen, vilket resulterar i minusgrader i vissa rum. Så, jag har själv samma fundering... )

Det är detta jag har använt i mitt räkneexempel. (det är en släkting som funderar över sjövärme)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Hos mig själv kör jag en luft/luft maskin på 8,5 Kw för underhållsvärme när man är borta, den täcker nedervåningen hyfsat, är kanske 170 kvadrat inredd yta totalt hos mig så det torde vara hyfsat jämförbart, dock är taket sämre isolerat hos mig (kommer att beställa lösull dit när jag har tid att göra klart utskivningen vid takfoten) så jag vet inte hur exakt jämförelsen blir, men tror två sådana
Skulle täcka upp hela kåken, elkostnaden just nu lär dock bli kanske 3-4K tror jag med alla avgifter med en sådan lösning om man grillade på fullt i alla rum tror jag vid hastig överlsagsräkning i skallen just nu... Dock är det ju orimligt hög elkostnad, hos mig skulle det inte fungera på grund av den höga elförbrukningen att köra så. (på 70-talet var här direktverkande el med centralthermostat, undrar vad förbrukningen låg på då... Så, tja, av förklarliga skäl var jag tvungen att montera någonting för basvärmen när vi flyttade in hit... Därför blev det den samt vedvärmen jag håller på att göra om till vattenburet... men, som sagt, jag har samma problem, åker man bort måste man kallställa allt till 15-16 grader på pumpen, vilket resulterar i minusgrader i vissa rum. Så, jag har själv samma fundering... )

Det är detta jag har använt i mitt räkneexempel. (det är en släkting som funderar över sjövärme)

Låter som det är bättre att lägga 200`000kr på att byta fönster och isolera huset som första åtgärd.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Tänk på att om vattenradiatorerna är tänkta för ett högtemperatursystem så passar de dåligt för värmepump. En värmepump vill jobba under lägre temperaturer och går ö h t inte så högt som en ved / oljepanna.

Klarar du årets kallaste dag med under 60 grader på utgående från pannan fungerar det.

Bergvärme är en fantastisk energikälla men eftersom det är rätt höga initiativkostnader så är det mer lönsamt ju mer energi du behöver. Har hört någonstans att för stora byggen som typ varuhus ( tänk IKEA, Biltema etc) så är det i stort sett bara bergvärme man använder, när det är möjligt. Men detta beror säkert också på att marken kan ge frikyla på sommaren. (man leder upp svalt vatten ur marken för att kyla sommartid)

Sen bör man räkna på att en värmepump ger mellan 3 och 5 gånger inmatad effekt tillbaka i värme beroende på omständigheter.

Jag har själv bergvärme, tyvärr satte förra ägaren in en för klen anläggning, så jag toppar upp med ganska mycket elpatron, men det är fortfarande betydligt billigare än att elda pellets ex vis.
Ang drifttid så pajjade kompressorn vid drygt 50k h, enligt firman som reparerade berodde detta troligen på tillverkningsfel eller att kylmedia lösts i oljan som skummade och gav högt slitage, ersättningskompressorn är försedd med oljeförvärmning för att hindra detta vid start när pannan är kall. Jag behövde bara byta kompressorn. Övriga kostnader på pannan är ett par kontaktorer, ett motorskydd, en växelventil samt ett par slangar, inga stora kostnader på alla de drifttimmar som den går. (Eftersom den är klen så går kompressorn ganska konstant 24/7 under de månader man ligger under några få +) Enligt förra ägaren så sparade han väl minst 35 000 per år från att ha olja, så den installationen betalade sig ganska fort trotts allt. Borrhål och element håller länge så nästa gång slänger vi bara in en helt ny och effektivare panna.

Luft / Luft kan byggas med flera innedelar på en utedel, de betalar sig absolut fortast och idag är de betydligt tystare än förr, det är dock inte optimalt om man har många rum så luftflödes hindras.. Dagens LLVP är mycket effektiva.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vi borrade hösten 2016. Kostade 150 000 att sätta in. Valde en Nibe 3-12kw. Måste säga att det fungerat sjukt bra hittills. Under 2017 gjorde vi av med nästan exakt 10 000kwh. Detta då både hushållsel och uppvärmning. Vårt hus är 180 kvadrat och renoverat (isolerat) 1991.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Låter som det är bättre att lägga 200`000kr på att byta fönster och isolera huset som första åtgärd.

Det är redan gjort på 80-talet med treglasfönster hos skallen som skall ha detta system, jag använde bara mitt hus (som är mycket äldre...) som exempel för vad jag använde som referens när jag försökte räkna, jag håller på med detta här också... Tänkte försöka fylla på vinden så att det blir en halvmeter ull här också när det är klart... Min teori är att det hela fungerar som en uppochnedvänd skål när det är klart så att säga och värmen hålls kvar i själva skålen, eller hur man skall likna det. Så åtgärd ett blir att fortsätta täta "skålen" (dvs alla småläckor som inte skall vara där). (håller på att räkna på bättre uppvärmning åt båda hushållen när jag ändå håller på, så jag kanske blandar samman dem...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Tänk på att om vattenradiatorerna är tänkta för ett högtemperatursystem så passar de dåligt för värmepump. En värmepump vill jobba under lägre temperaturer och går ö h t inte så högt som en ved / oljepanna.

Klarar du årets kallaste dag med under 60 grader på utgående från pannan fungerar det.

Bergvärme är en fantastisk energikälla men eftersom det är rätt höga initiativkostnader så är det mer lönsamt ju mer energi du behöver. Har hört någonstans att för stora byggen som typ varuhus ( tänk IKEA, Biltema etc) så är det i stort sett bara bergvärme man använder, när det är möjligt. Men detta beror säkert också på att marken kan ge frikyla på sommaren. (man leder upp svalt vatten ur marken för att kyla sommartid)

Sen bör man räkna på att en värmepump ger mellan 3 och 5 gånger inmatad effekt tillbaka i värme beroende på omständigheter.

Jag har själv bergvärme, tyvärr satte förra ägaren in en för klen anläggning, så jag toppar upp med ganska mycket elpatron, men det är fortfarande betydligt billigare än att elda pellets ex vis.
Ang drifttid så pajjade kompressorn vid drygt 50k h, enligt firman som reparerade berodde detta troligen på tillverkningsfel eller att kylmedia lösts i oljan som skummade och gav högt slitage, ersättningskompressorn är försedd med oljeförvärmning för att hindra detta vid start när pannan är kall. Jag behövde bara byta kompressorn. Övriga kostnader på pannan är ett par kontaktorer, ett motorskydd, en växelventil samt ett par slangar, inga stora kostnader på alla de drifttimmar som den går. (Eftersom den är klen så går kompressorn ganska konstant 24/7 under de månader man ligger under några få +) Enligt förra ägaren så sparade han väl minst 35 000 per år från att ha olja, så den installationen betalade sig ganska fort trotts allt. Borrhål och element håller länge så nästa gång slänger vi bara in en helt ny och effektivare panna.

Luft / Luft kan byggas med flera innedelar på en utedel, de betalar sig absolut fortast och idag är de betydligt tystare än förr, det är dock inte optimalt om man har många rum så luftflödes hindras.. Dagens LLVP är mycket effektiva.

Hos mina föräldrar är det flata radiatorer från 80-talet, som just nu går till en stor vedpanna som sjunger på sista versen, tanken är att det blir någonting enklare, kanske en Vidarus eller liknande där man kan stödelda mot ett accumulatorsystem, det som är spikat på det är en nyare acctank på 500 liter som hör ihop med ett solvärmesystem som skall vara kvar.
(just nu är det en elvärmepatron som säkerhet när man kallställer, resten går med ved så länge pannan håller (Jag jobbar på annan ort så jag kan inte hjälpa dem så ofta om jag vill med deras gård annars hade vi kunnat fortsätta som förr, men jag är orolig att det skall hända farsan något när han är ute i skogen med maskinerna själv även om han säger att han fixar det, känner jag honom rätt så kommer han att köra ändå när jag är borta annars.)).

Hos mig ett gäng gamla kamflänsradiatorer som för närvarande inte är inkopplande, men jag tyckte att de var snygga och passade in i huset, samt att priset på 0:- var attraktivt...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vart att tänka på vid byte av uppvärmningskälla i gamla hus med självdragsventilation, från ex. vedeldning till bergvärme eller dylikt är ju att du kommer förlora mycket av självdraget. Då et bygger på att skorstenen är varm och ventilerar på så vis huset, källaren (om det är där pannan står idag) kommer bli fuktigare pga att pannan inte längre torkar ut den.

Så någon form av mekanisk ventilation kommer säkerligen behövas. Blir ju en extra kostnad det med.
Allra bästa hade ju varit att få in ett FTX-system som återvinner stora delar (ca 80%) av värmen i luften. Samtidigt som du får jämnare klimat/värmefördelning i huset.

Alternativt vanlig frånluftsventilation som är en energibov då man tar in luft utifrån genom väggventiler och kör rätt in i huset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av acious:

Vart att tänka på vid byte av uppvärmningskälla i gamla hus med självdragsventilation, från ex. vedeldning till bergvärme eller dylikt är ju att du kommer förlora mycket av självdraget. Då et bygger på att skorstenen är varm och ventilerar på så vis huset, källaren (om det är där pannan står idag) kommer bli fuktigare pga att pannan inte längre torkar ut den.

Så någon form av mekanisk ventilation kommer säkerligen behövas. Blir ju en extra kostnad det med.
Allra bästa hade ju varit att få in ett FTX-system som återvinner stora delar (ca 80%) av värmen i luften. Samtidigt som du får jämnare klimat/värmefördelning i huset.

Alternativt vanlig frånluftsventilation som är en energibov då man tar in luft utifrån genom väggventiler och kör rätt in i huset.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är delvis sant.

Dock är det så att främsta "motorn" i självdraget är att den varmare miljön inne skapar draget mot den kallare luften ute.

Jag har ett hus från 1932 och skorstenen är så stor och har så många pipor att det är stört omöjligt att värme från eldstäder skall värma hela murstocken så mycket att det ger ett märkbart drag. Däremot så har jag ett väldigt bra drag naturligt så fort det är lite svalare ute, sommartid och varmt ute ger dock ingen tryckskillnad och har det varit väldigt kallt ute och kommer plötslig värme kan luften faktiskt börja gå åt fel håll i en skorsten. Blir det riktigt kallt ute måste jag strypa spjällen annars blir det så torrt inne att man får ont i halsen.

Däremot ger en eldstad i källaren ofta mycket spillvärme och det kommer hela huset till nytta, detta är något som man tyvärr nästan aldrig räknar på för att kompensera. Dessutom drar en panna rätt mycket luft och det håller källaren frisk i kombination med värmen som strålar ut. Jag har kvar min gamla panna och eldar lite pellets i den och har element kopplade på den enbart i källaren. Det känns rätt lyxigt att hålla 21 grader i en oisolerad betongkällare Men det kan det vara värt när man bastar eller hänger tvätt.

EDIT: Nä jag är ingen såndär snålfarbror som går runt i tofflor, långkalsonger och morgonrock för att spara en tusenlapp eller två på vintern.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Mizzarrogh: Vinsten med en bergvärmeanläggning är generellt alternativkostnadsbesparingen. Vad kostar alternativen i drift?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Yes, termodynamik, varm luft stiger. Temperaturskillnaden ute/inne är en förutsättning att självdrag ens ska fungera.

Det kan ju fungera för dig av lite olika anledningar. Otätt hus, du har väldigt varmt, högre hus, du eldar osv.

Så bara för att det fungerar för dig är det ingen garant att det kommer fungera för TS.

Oavsett, genom att ta bort vedeldad panna kommer självdraget försämras. Kanske inte till den grad att huset mår dåligt men risken finns och är ganska stor. Med resultat att fukt kan tränga upp på vinden eller mögel i badrum.

Skrivet av Karaff:

Det är delvis sant.

Dock är det så att främsta "motorn" i självdraget är att den varmare miljön inne skapar draget mot den kallare luften ute.

Jag har ett hus från 1932 och skorstenen är så stor och har så många pipor att det är stört omöjligt att värme från eldstäder skall värma hela murstocken så mycket att det ger ett märkbart drag. Däremot så har jag ett väldigt bra drag naturligt så fort det är lite svalare ute, sommartid och varmt ute ger dock ingen tryckskillnad och har det varit väldigt kallt ute och kommer plötslig värme kan luften faktiskt börja gå åt fel håll i en skorsten. Blir det riktigt kallt ute måste jag strypa spjällen annars blir det så torrt inne att man får ont i halsen.

Däremot ger en eldstad i källaren ofta mycket spillvärme och det kommer hela huset till nytta, detta är något som man tyvärr nästan aldrig räknar på för att kompensera. Dessutom drar en panna rätt mycket luft och det håller källaren frisk i kombination med värmen som strålar ut. Jag har kvar min gamla panna och eldar lite pellets i den och har element kopplade på den enbart i källaren. Det känns rätt lyxigt att hålla 21 grader i en oisolerad betongkällare Men det kan det vara värt när man bastar eller hänger tvätt.

EDIT: Nä jag är ingen såndär snålfarbror som går runt i tofflor, långkalsonger och morgonrock för att spara en tusenlapp eller två på vintern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Avstängd

Tänkte svara, men mitt inlägg försvann, vet inte varför... Men, delar av det gamla ventilations systemet, samt stenullsmattorna från 70-talet blir kvar, skulle ta ca 150 år att tjäna in det man sparar på att börja mekka för mycket med det har jag räknat på. Däremot skall det som sagt på mer i kallvinden.

Någon sade mig att bergvärme skulle förbruka el för kanske 500-1000:-/månad i en genomsnittlig villa, luft/luft kostar som sagt 4-5K/månad här om man skulle sätta i en till pump och köra dem till kanske 21-22 grader i rummen vintertid, vilket är för hög kostnad.
(den är installerad av en yrkesman och verkar fungera som den skall, kallställer man till 16 grader med bara huvudpumpen på och backup pumpen avstäng så snittar det på ca 1500/per enhet/månad de kallaste månaderna, vilket ligger runt taket för vad jag har lust att betala totalt om det går att få ned... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Alternativen som jag kan se det så har ni att välja på:

1. Luftvärmepump (Vilket inte är ett alternativ)
2. Bergvärme
3. Pellets till vedpannan (Vilket är nästan samma jobb som ved)
4. Vedeldning (Vilket inte kommer funka)

Uppvärmning handlar inte bara om återbetalningstid utan det finns en komfortfaktor att ta hänsyn till. Även om investeringen med bergvärme är initialt hög och så kommer den fortfarande ge den lägsta månadskostnaden. Ligger ändå pengarna och dammar på ett räntekonto så gör de 150k för en bergvärmeinstallation mycket mer än inlåningsräntan, ska det lånas för installationen så är ju räntorna låga.

Vad som är helt säkert är att elen i framtiden inte kommer vara så billig den är idag, kWh priset kommer stiga rejält inom närmsta 10 åren.

Permalänk
Avstängd

Tackar för input alla, är det någon som vet mer om solceller och realistisk yta kontra investering?
Solceller har ju ca dubbla den livslängden (30-40 år) om de är av hyfsat hög kvalitet.
Är intresserad av att räkna på solceller i vilket fall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Tackar för input alla, är det någon som vet mer om solceller och realistisk yta kontra investering?
Solceller har ju ca dubbla den livslängden (30-40 år) om de är av hyfsat hög kvalitet.
Är intresserad av att räkna på solceller i vilket fall.

Har precis byggt en anläggning från Nibe på 7,2kw toppeffekt. Fråga på du.

Nu kommer även bidraget halveras i kommande budget från 30% till 15%. Så ska man bygga så är det nu. Eller om man är minsta intresserad åtminstone skicka in en ansökan om bidrag för solceller som den blir diarieförd i rätt kalenderår...

Permalänk
Medlem

Något som är värt att nämna om du ska köra mark eller bergvärme, kolla upp företaget du tänkt anlita först. Sök runt på nätet efter omdömen, kolla upp deras ekonomi på allabolag eller dylik site.

Känner folk som får fylla på brinevätska (vätskan som cirkulerar i slangarna som går ner i borrhålet) varje år pga taskiga installationer, dåliga inkopplingar av värmepump i huset etc, skräp i slangarna som förstört cirkulationspumpar m.m.. Men att företaget som utfört tjänsten aldrig åtgärdar. Finns gott om skojare i branschen. Själv har jag inte fyllt på brinevätska sedan installationen 2008.

Något som jag även ångrar idag är att jag borrade så kort, har bara 148m djupt hål. Har aldrig behövt gå in med stödel men jag kan inte heller expandera systemet till mitt gästhus, så tänk efter innan om du har några expansionsplaner för framtiden. Och dagens pumpar anpassar varvtalet/belastning efter behov, 2008 så gjorde dom inte det utan då stod kompressorn bara och slog på för att köra max o sedan slå av hela tiden istället om man överdimensionerade borrhålet. Och det är starterna som dödar kompressorn med tiden.

Gällande kostnaden, ja det är stora kostnader. Men jag bytte från kombipanna el/ved/olja, och behovet av att gå ut till panncentralen för att elda varje dag, hugga/klyva ved är dyrt om man kollar på tidsåtgång. En timme om dagen gick det nog åt när jag körde ved och slog ut tiden över ett år, nu lägger jag kanske en timme om året på kontroller kopplade till pumpen. 10/10 would do again.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Tänkte svara, men mitt inlägg försvann, vet inte varför... Men, delar av det gamla ventilations systemet, samt stenullsmattorna från 70-talet blir kvar, skulle ta ca 150 år att tjäna in det man sparar på att börja mekka för mycket med det har jag räknat på. Däremot skall det som sagt på mer i kallvinden.

Någon sade mig att bergvärme skulle förbruka el för kanske 500-1000:-/månad i en genomsnittlig villa, luft/luft kostar som sagt 4-5K/månad här om man skulle sätta i en till pump och köra dem till kanske 21-22 grader i rummen vintertid, vilket är för hög kostnad.
(den är installerad av en yrkesman och verkar fungera som den skall, kallställer man till 16 grader med bara huvudpumpen på och backup pumpen avstäng så snittar det på ca 1500/per enhet/månad de kallaste månaderna, vilket ligger runt taket för vad jag har lust att betala totalt om det går att få ned... )

Det låter som att du fått lite väl höga luft/luft-siffror presenterade för dig. Jag bor i en större villa på gård, runt 200 kvadrat, med gamla risiga två-glasfönster och många fönster/dörrar som de flesta verkar vara installerade av glada amatörer. Mycket otätheter på de flesta ställen. Inget vattenburet fanns när vi flyttade in, tanten eldade i kaminer samt nyttjade elradiatorer för att hålla värmen. Första åtgärd var att installera IVT's fetaste luft/luftvärmepump och på ett år hade vi gjort av med 8800kWh totalt - hushållsel inräknat. Då har vi ändå hästar som har lite prylar igång, uppvärmda vattenbaljor med mera som tjuvar en del ström. Visserligen kör vi med pumpen ställd på blygsamma 19 grader, men raggsockar är ju mysigt

"Förutspådd" elförbrukning från Vattenfall via faktura landade på bedömningen 24'000 kWh när vi flyttade in. Tji fick dem.

Permalänk
Avstängd

Mmm... Det skall bli intressant att se statistik, höjde med 4 grader nu (till 20 grader utöver kamineländena som jag gissar skickar ut typ 95% genom skorstenen av min fina handhuggna björkved... ha ha ), samt gjorde rent filtren igen, nu blev det stor skillnad, skall bli intressant att se hur det ser ut på elräkningen, inbillar mig att det blir en tvär kurva över en viss bastemperatur, men hoppas att jag har fel så att man kan kräma på litet bättre, jag hade ca 5 grader i köket förra veckan och minusgrader i arbetsrummet, men det kanske bara var för att luften inte nådde dit riktigt, Var ca 13 grader i detta rum då, nu känns det som avsevärt högre sedan igår.

Men, oavsett så vore det skönt att bli av med varmvattenberedaren, inte för att den kostar några större summor, tror den håller sig på några hundralappar, utan för att det tar en evighet att värma var gång den tar slut om man är många som duschar någon dag, när jag är själv räcker den dock. Har genuint dåliga minnen av elektriska varmvattenberedare från då jag var liten och vattnet alltid var iskallt i timmar efter att alla andra duschat... Men, men... tror inte att det går att köra Norska direktvärmare här då jag inte får effekten att räcka till hur jag än vänder ppå det utan att man måste säkra upp, käns inte så motiverat att betala 5-10K extra om året (blir ju en del pengar utslaget över 10 år) enbart för att få snabbare varmvatten, då lägger jag hellre det på andra saker, som att täta köksvinden...

Solceller blir det troligen i vilket fall, för vatten och kanske för uppvärmning mot de gamla elementen jag har hemma (men inte monterat ännu (fick några kamflänsradiatorer av en bekant förut som jag tog rätt på för att de var fina och passade in i huset, tippar på att de är från 50-60 talet)), problemet just nu är att det inte finns någon skorsten i köket av någon anledning (måste ha varit förr, före 70 talet...) Annars hade det blivit en begagnad spispanna så länge.

Egentligen skulle jag vilja ha det som mina föräldrar med en stor industripanna (den är dock som sagt från -85 så de är också intresserade av alternativ den dag då den ger upp) som klarar minst 120 cm okluven kastved (helst 150 cm kastved då så att man har litet mariginal) och docka den mot solceller och någon form av elektrisk backupvärme. Men de pannorna verkar inte längre tillverkas...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag bor i norra sverige.
Installerade bergvärme 2008.
Innan bergvärmen körde jag först med ved, gick sedan över till pellets för att slutligen gå över till bergvärme.
Och kan lätt säga att det är det bästa jag gjort.

När jag eldade pellets köpte jag pellets för 25-30k /år(pelletsen har nu gått upp mycket i pris) och när den var slut eller jag var borta så gick elpatronen in.
Hade då en strömförbrukning kring 22-23kwh/ år.

Borrade 190m hål och installerade en nibe pump, Det gick på 134 tusen. Efter bergvärme installationen gör jag nu av med mellan 15-16kwh/år. ( slösar rätt hårt med el. Stänger aldrig av datorer och mycket elektronik som får vara igång). Jag "tjänade" in min anläggning på ca 5 år.(på bara pelletsköpen) Och slipper krånglet med ved, och pellets. Pellets hade hos mig en förmåga att åka runt hela huset. Och var ett bök att fylla upp förrådet, mata mataren, bära in under vintern osv. Sota pannan och sota skortsten.

Men visst ska du jämnföra priset med ved och du äger egen skog så är det oslagbart.
Dels får du bli varm när du fäller träden, sen när du drar hem dem, hugger den och staplar. Och så sparar du in en massa pengar på att inte behöva köpa ett gymkort.

För att göra en rättvis kostnad mot bergvärme. Kolla hur många timmar som används varje år för att få in veden för värmen.
Är ett hus med källare och ca 180km2, Har väldigt varmt på övervåningen snittar nog en 22 grader. Enda gången jag känner att det blir kallt är när det blir en snabb temperaturväxling utomhus. Men har då kamin + öppen spis jag kan elda i ifall jag vill.

Permalänk
Medlem

min förbrukning ca 265m2 byggår 2003 ca 24c inomhus med 4 barn

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Jag har en helt annan fråga här jag passar in emellan, som jag inte alls blir klok på...

Jag håller på att skissa på ett radiatorsystem till mitt hus (som inte har något i nuläget, då det som sagt haft direktverkande el tidigare på 70 talet. (som jag släckt ned ganska nyligen med en luftvärmepump tills vidare... Den är dock som sagt otillräcklig då den endast är tänkt som frostvakt och hålla ca 16 grader, vilket den klarar på rimlig effekt då jag inte vill belasta den i botten. (Den följde med huset så jag satte dit den igen då den var av ett bra fabrikat)))

Är klar med vilka radiatorer det kommer att bli, det kommer att bli kamflänsradiatorer, i några rum kommer kommer de vara av gjutjärn enligt klassisk modell.

Helt klart är att det blir tvårör system då jag ändå behöver dra nya rör, enrör system vill jag inte befatta mig med, av lättförklarliga skäl...

Nu till min fråga:
Jag behöver komplettera med några radiatorer till detta system, de kan beställas i följande konfigurationer:

Botten till botten, dvs thermostat och motsvarigheten till thermostaten i andra änden båda i varsin nederände, dvs så att de sitter på varsin sida nere vid golvet, denna antar jag inte är korrekt i Sverige? Eller?

Nästa man kan välja är Top och botten på samma sida, dvs thermostaten överst och vad den nu heter i botten så att de är placerade på en och samma gavel på elementet.

Den tredje, är således Thermostaten på en gavel och "vad den nu heter" linjärt motsatt denna på andra gaveln om förstås vad jag menar (vilken av dem som skall sitta överst, men jag antar att thermostaten rent logiskt sett borde vara den som skall sitta högst?)

Vilket av dessa skall jag välja för ett helt nytt system?
(Jag har just nu skruvat isär allt för inspektion, men har ingen aning om vad de gamla var byggda för, vågar inte gå efter hur de satt förut då det nog kan bli helt galet om man bygger efter fel system.)

(delar av systemet kommer från England så det kanske inte stämmer med svensk standard?)
Jag begriper mig inte riktigt på Engelsmännens system (som jag antar är ett äldre lågtrycks system de satt som standard) om det skall konverteras till ett svenskt system...

Det nya systemet kommer att bli ett modernt system med cirkulationspump var tanken.
(det jag redan hade liggande var mestadels stålrör så stålrören åker till tippen, bara radiatorer och thermostater som blir kvar, det blir koppar rör i det nya systemet, har inte lust att bygga in järnrör nära trossbotten och liknande... Men radiatorerna ser man ju om de läcker. ).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number