Lönsamt med bergvärme egentligen?
Sitter och räknar på kostnaderna för berg och jordvärme åt en släkting, det jag får ut vid en hastig överlagsräkning om man lejer ut allt på entreprenad är strax under 100K för jordvärme (räknar på mellan 40-90K för själva pumpanläggningen ensam i båda fallen, räknade in montering, slang, borrning/grävning, återställning, mm på detta i exemplet) och kanske 170K för bergvärme med litet mariginal och bättre grejer.
Så långt verkar det väl hyfsat, vi får alltså ut här, i vårt fall att pumpen är den stora kostnaden.
Men när jag läser om de så verkar det som att de bara håller ca 15-20 år oavsett fabrikat? Verkar ju extremt kort livstid tycker jag, slår man ut kostnaden för pumpen och dess installation samt alla småkostnader som tillkommer över 20 år så blir det ju ett rätt saftigt påslag på den löpande kostnaden även om man kan sänka elförbrukningen till en tredjedel, tror jag om man skulle i tankeexemplet köra den som enda uppvärmningskälla till det aktuella huset. (är nog ett par hundra kvadrat där totalt, så jag räknade på det).
I min kalkyl så går kostnaden ganska +/- 0 eller till och med back om man väljer det dyrare exemplet; det blir alltså en högre löpande kostnad jämfört med nuvarande lösning om man räknar av den i mitt tycke extremt korta livslängden för en såpass dyrbar maskin.
(billigare är knappast lönt att montera då installationskostnaderna och reparationer, mm gör det dyrare i slutänden, åtminstone är det min rent praktiska erfarenhet av luft/luft maskiner till uppvärmning av bostadshus, som bonus drar de dyrare maskinerna dessutom avsevärt mindre el...)
Dethär känns ju som moment 22 tycker jag hur m,an än vrider och vänder på det...
(Anledningen till funderingarna är att personen av ålder skäl inte längre kan hålla på med ved i samma utsträckning som förut och att denne vill kunna lämna gården i perioder, vilket man inte kan med nuvarande system. Direktverkade el blir väldigt dyrbart så det går bort, luft/luft funkar men det är svårt att få upp behaglig temperatur inne till rimlig kostnad som det ser ut nu, i så fall behöver man installera fler pumpar och då är det inte längre lönsamt utslaget över tid, dessutom låter luft/luft pumparna ganska illa så det går helt och hållet bort att ha dem nära sovrum och liknande, fläktar i rummen går också bort, tänkte mig att man kanske kunde återanvända det vattenburna systemet, om inte annat för att spara pengar.)
Edit, med flera luftvärmepumpar så blir elkostnaden ca 4 gånger så hög (Edit, räknar på att de kan gå ned något i effekt om de avlastar varandra) som med jordvärme och kostnaden för flera luft/luftmaskiner av hög kvalitet börjar närma sig den för inköp av en jord/bergvärmepump. (billiga luft/luft maskiner förbrukar upp till tre gånger mer el och håller bara några år i realiteten så det är inte ett alternativ jag tänker befatta mig med då jag tröttnat rejält att hålla på med budgetmaskinerna, kostnaden för installation blir ändå densamma.)
Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number