Vilket ljud för Vovlo V60?

Permalänk
Medlem

Vilket ljud för Vovlo V60?

Skall beställa en ny bil nästa vecka, märke och modell är redan spikad.

Någon som har erfarenhet av stereon i nya V60? Det sitter vad jag förstått, en skaplig stereo i från början.
Tyvärr har jag haft lite begränsad möjlighet att provlyssna de olika stereo paketen.
Volvo har tre paket att välja på.

1. Original, som ingår i bilen. 330W
2. Harman Kardon. 600W (+10'115kr)
3. Bowers & Wilkins. 1400W (+33'915kr)

Jag tänkte välja bort glastak till förmån för 600W systemet. (Har en budget att hålla.)
Är den värd det? (Väljer jag bort mera options, kan jag välja B&W systemet, men känns inte helt nödvändigt?)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Välj standard.
Sen lämnar du in bilen till tex BRL som du låter uppgradera ljudet åt dig för de pengarna du sparar genom att inte välja något överprisat från Volvo.
Lovar dig att du får betydligt mycket mer för pengarna och det kommer inte synas att dom rört bilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Välj standard.
Sen lämnar du in bilen till tex BRL som du låter uppgradera ljudet åt dig för de pengarna du sparar genom att inte välja något överprisat från Volvo.
Lovar dig att du får betydligt mycket mer för pengarna och det kommer inte synas att dom rört bilen.

Skulle man kunna få bra ljud för 10'000kr idag? Inklusive arbetet?

Sedan är jag tyvärr mer eller mindre låst till de tre alternativen ovan. Jag skall "beställa bil", men jag skall inte köpa bilen, det blir leasing, likvärdigt med hyrbil. Så inga modifikationer efter leverans. Och varje pryttel man plockar på, innebär en högre månadskostnad några år fram över.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Skulle man kunna få bra ljud för 10'000kr idag? Inklusive arbetet?

Sedan är jag tyvärr mer eller mindre låst till de tre alternativen ovan. Jag skall "beställa bil", men jag skall inte köpa bilen, det blir leasing, likvärdigt med hyrbil. Så inga modifikationer efter leverans. Och varje pryttel man plockar på, innebär en högre månadskostnad några år fram över.
https://drive.google.com/uc?export=download&id=15UJioqfOfmruxzKMJp23IyFnwgUhk0iK

10k räcker inte jätte långt men lägger du kanske 15-18 så får du fina grejer. Iom att det är en leasingbil så är det ju inte speciellt smart att göra ingrepp på bilen då du får återställa det om du skall lämna tillbaka den.

Hade jag vart i din sits hade jag tagit B&W, vad jag hört skall det låta bra. Jätte tråkigt om du väljer nåt av de billigare å sedan blir missnöjd. Måmadskostnaden kan inte skilja speciellt mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

10k räcker inte jätte långt men lägger du kanske 15-18 så får du fina grejer. Iom att det är en leasingbil så är det ju inte speciellt smart att göra ingrepp på bilen då du får återställa det om du skall lämna tillbaka den.

Hade jag vart i din sits hade jag tagit B&W, vad jag hört skall det låta bra. Jätte tråkigt om du väljer nåt av de billigare å sedan blir missnöjd. Måmadskostnaden kan inte skilja speciellt mycket?

Tyvärr är hoppet till B&W systemet ganska högt i månads kostnad.
Därför som jag kastade ut frågan här, till folk som har erfarenhet av de olika nivåerna. Måste ju finnas några Sweclockare som har lystnat, en del köpt, andra avstått? (Pga pengar? Pga ljudkvalité? osv)
Precis som du skrev, är det inte bra att göra någon åverkan på bilen, då den skall lämnas tillbaka i samma skick efter avtalstidens slut.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Rent generellt är Volvos instegsljud inte att rekommendera om man gillar bra ljudkvalite (gäller konkurrenterna också). Det är mkt billiga komponenter i de systemen, det är tack vare professionell tuning som det ändå blir acceptabelt för de som inte bryr sig så mkt om ljudkvalite.

Här är en kul artikel om Volvos arbete med ljud:
(skriven av Volvo själva)
https://www.volvocars.com/se/volvomagasin/artikel/med-ora-for...

Permalänk
Medlem

Hellre glastak än extra pengar på ljud. Men kanske bara är jag, tror dock inte det vanliga ljudsystemet är såpass dåligt.
Vågar man gå på en diesel 2019? Förbjuds ju i fler och fler städer i blandannat tyskland och skulle inte förvåna mig om det blir samma i Sverige.

Snygg färg 😊, passar bra på volvon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

HK är inte direkt bra, det kanske borde vara ljudsystemet som levereras som standard. Det duger nog till lite vardaglig musik och man hör ju typ vilken låt det är (svårt att ställa in så ljudet passar de flesta låtarna). Alla dagar i veckan skulle jag ha valt B&W, men då ska man ju klara det ekonomiskt också. Har dock bara åkt med i XC90 med B&W, vet inte om det skiljer sig nämnvärt.

Spenderar ganska mycket tid i bilen, körglädje och hyfsat ljud gör en lite gladare varje dag och det är jag beredd att ge några extra kronor för.

Nu efteråt skulle jag också ha valt så stort glastak som möjligt, även om det kan uppstå problem.

Permalänk

Har en XC40 med Harman Kardon, är väldigt nöjd med ljudet men det är ju bara en subjektiv bedömning.

Permalänk
Medlem

Räkna lite på kostnaderna. Hur mycket extra per månad blir det för olika valen?
Tex om det hade varit 30k extra för topp paketet, över 3 år, och kör kanske 1500mil/år, så blir det ju runt 6+ kr/milen för ljudanläggningen. Lycka till att förklara den för frun, "stereon kostar mer per mil än dieseln". Nu antar jag att det inte tillkommer 30tkr om du leasar, men det kan vara värt att räkna på

Permalänk
Medlem

Fusionsröd med ljus inredning? Blir nog riktigt snyggt

Jag köpte v60 ganska nylingen, förvisso beg, men jag prioriterade hjälpsystem och funktioner före hästkrafter och annat lull-lull som glastak eller stereo. Har du valt intellisafe eller vad det heter? Adaptiv farthållare, aut. helljus och trafikskyltsavläsning är det jag uppskattar mest med min bil. Backkamera är nåt jag fick med utan att aktivt leta efter, i dagens bilar är det inte dumt med tanke på hur kass sikten man har bakåt.

ps. Läs på om vinande balansaxlar på de nya VEA-motorerna, problemet verkar inte vara löst trots att motorerna funnits på marknaden flera år. de klenare motorerna är inte utrrustade med balansaxlar, tyvärr finns ingen riktig info från Volvo själva vilka motorkoder det gäller.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Är du begåvad med guldöron? Lyssnar du på mycket musik? Då hade du nog vetat att du vill ha B&W tror jag.

Är du som jag som bara lyssnar på SR, podcasts och kanske lite Spotify så kommer säkert standard att duga bra, och HK kommer vara en fin uppgradering.

Prova en standard stereo och se om du gillar ljudet, Volvo har bra ljud från början i min mening.

Jag hade valt bort glastak även om det hade kostat extra, jag tycker inte alls om det.

Permalänk
Medlem

Då var bilen beställd, leverans i Mars.
Valde HK-systemet, blir säkert gott nog. Kan återkomma i Mars/April om vad jag tycker om systemet, om någon är intresserad?

@MrMadMax
Jag har panorama glastak på nuvarande bil (snart 4år), det ser jättelockande ut, om man aldrig har haft det innan. Har man haft det, känns det inte så nödvändigt längre. Denna bil har såpass lutande vindruta, att ägaren/föraren inte ens kommer se ut genom taket, då vindrute balken sitter där. Baksätes passagerare skulle säkert uppskatta det. Men av erfarenhet vet jag att det kommer in en del värme den vägen på varma sommardagar, ACn får jobba hårdare. Läckage risken minimeras också utan luckan.
Jag blev hel frälst på färgen. Alla funderingar på en V90 försvann iom att den inte kan beställas med denna röda.
(Gillar egentligen inte rött på bil, men denna är inte helt vanlig röd.)
Diesel är inget problem, då det är en leasing bil. Efter hyresperiodens slut lämnar jag tillbaka bilen och försäljning av den, blir någon annans huvudvärk. En av anledningarna till att jag Leasar!

@klirre
"Fusionsröd med ljus inredning? Blir nog riktigt snyggt " Håller med!
Jag prioriterade alla hjälpsystem som går att få.
Intelisafe
Adaptiva LED strålkastare. (Bländar bara av där det behövs.)
Adaptiv farthållare.
360 kamera... m.m. m.m.
Alla bokstavsförkortningar som gick att välja. Bilen kan parkera själv. (Det kan jag också, men det finns andra som skall köra den också!)

Alla motor problem som kan tänkas uppstå, får verkstan lösa. Har bilen vinande balansaxlar, så åker den in på verkstan, hyrbil vid verkstads besök ingår i Leasingen. Får man stopp vid vägkanten trycker man på Volvo On Call knappen, så får de lösa problemen.

@tBiorrith
"Är du som jag som bara lyssnar på SR, podcasts och kanske lite Spotify så kommer säkert standard att duga bra, och HK kommer vara en fin uppgradering."
Den vägen fick det bli! Jag lystnar inte så våldsamt mycket på musik längre, men lite fint vill man ha det, så HK kändes som en bra medelväg att gå.
Valde bort panorama hålet. Har som sagt ett på nuvarande. Har kört mycket hyrbilar på alla resor senare år och har inte känt att jag saknat panorama hålet i dem. Hoppas jag inte kommer sakna det i denna heller?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@klirre
"Fusionsröd med ljus inredning? Blir nog riktigt snyggt " Håller med!
Jag prioriterade alla hjälpsystem som går att få.
Intelisafe
Adaptiva LED strålkastare. (Bländar bara av där det behövs.)
Adaptiv farthållare.
360 kamera... m.m. m.m.
Alla bokstavsförkortningar som gick att välja. Bilen kan parkera själv. (Det kan jag också, men det finns andra som skall köra den också!)

Alla motor problem som kan tänkas uppstå, får verkstan lösa. Har bilen vinande balansaxlar, så åker den in på verkstan, hyrbil vid verkstads besök ingår i Leasingen. Får man stopp vid vägkanten trycker man på Volvo On Call knappen, så får de lösa problemen.

Ser bra ut Hade själv valt samma färg om jag skulle titta på ny bil, fick bli osmium grå när jag köpte begagnad men ljusa säten lyckades jag hitta

Säkerthetsfunktionerna är som sagt bra, rä'tt prioriterat i min mening. RIsk att man inte kan leva utan dem i framtiden bara.

Jag såg först inte att du skulle leasa, mest därför jag ville varna om motorerna. Som det ser ut nu vill Volvo inte ta i det, utan lägger bara locket på. Förhoppningsvis tar de tag i skiten, annars finns risken att ingen vill ha bilarna begagnade. Det kan ju ev. påverka dig med dagen du lämnar tillbaka bilen, om de får för sig att det är ditt fel. Nu hoppas jag verkligen inte det men man vet aldrig.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@klirre: Det är det roligaste med en ny bil. Man får äran att plocka ihop exakt hur bilen skall se ut. (Så långt plånboken tillåter givetvis.)
Jag tror jag kommer trivas i denna förar miljön.
Sedan är frågan om jag kommer vara nöjd med ljudet?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Ljudet är ju svårt att bedöma åt nån annan, tycker det låter bra nog i min V60 med "standardstereon" med blåtand osv. Sämsta är att ljudet börjar hacka efter 30-40min vid långkörning om man tar det via BT, enda lösningen är att starta om strömningen från telefonen eller boota om infotainmentsystemet. Hoppas den buggen är löst i nya V60n.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Bilen kan parkera själv. (Det kan jag också, men det finns andra som skall köra den också!)

Bilarna är grymt bra på att parkera, lite för bra bara.
De skulle ha en funktion för att komma ur fickparkeringar med

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

@Turbonisse: Ljudet är ju svårt att bedöma åt nån annan, tycker det låter bra nog i min V60 med "standardstereon" med blåtand osv. Sämsta är att ljudet börjar hacka efter 30-40min vid långkörning om man tar det via BT, enda lösningen är att starta om strömningen från telefonen eller boota om infotainmentsystemet. Hoppas den buggen är löst i nya V60n.

Ang ljudhacken så var det mycket tal om att det var Googles fel med något av blåtandsprotokollen i kombination med vilken telefon man har, jag rootade min och fick bort 80% av hacken. Fungerar perfa på brorsan gamla iPhones och Sony, men inte på mina äldre Samsung.

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Intressant, märker några få hack med mina Bose QC35II också. Dock har det aldrig hackat när jag använt peltorkåpor med blåtand. Samma mobil till allt, Nokia 5 med android 8.1.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

@Dalton Sleeper: Intressant, märker några få hack med mina Bose QC35II också. Dock har det aldrig hackat när jag använt peltorkåpor med blåtand. Samma mobil till allt, Nokia 5 med android 8.1.

Det skiljer säkert i buffring, signalstyrka, protokoll (APTX, APTX-HD, LDAC...), vilken bluetoothversion som stöds av de båda enheterna, vilket bitrate musiken rullar i samt hur mycket den behöver komprimeras för att passa den handskakade bandbredden.

Kan tillägga att jag lämnade tillbaka mina QC35II illakvickt (Har trådade QC25 sedan länge), först pga dålig range och signalkvalite, men också ljudkvalite då de inte verkar stödja APTX, LDAC eller annat protokoll som stödjer högre bitrate. Det lät som det klipptes bort i toppen av diskanten, i botten av basen. Klangljud existerade inte längre när de spelades tillsammans med andra toner (komprimeringsartefakter kanske).

När de var kopplade till PC med 100-meters bluetooth så tappade de synken och det blir delay på ljudet, återhämtade sig inte. Det var också en konstant fördröjning på säkert 30-50ms. Gick jag ut i köket från vardagsrummet (ett par meter) så vart delayer ännu längre (permanent) och till slut sprakade det och ljudet bröts.

https://www.androidauthority.com/sony-ldac-codec-790690/

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Inte för att gå för långt OT, men har märkt lite tendenser till sånt på mina QC35 II med. Har dem primärt för att lyssna musik på jobbet, då har jag alltid mobilen i fickan så räckvidd etc. spelar inte så stor roll. Jag köpte dem på mellandagsrea, var lite sugen på Sonys variant men tyckte inte att det motiverade nästan 1000:- till på ett par hörlurar som var dyra nog.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Fick ett trevlig mail igår. Fabriken i Gent meddelade att de lagt sista handen på bilen igår, nu skall den skeppas hit. Jag trodde att man byggde V60n i Torslanda, men det bör ju inte spela någon praktisk roll.

Skrivet av Json_81:

Bilarna är grymt bra på att parkera, lite för bra bara.
De skulle ha en funktion för att komma ur fickparkeringar med

Bilarna har en så kallad "park out" funktion. Så du får även hjälp att ta dig ur trånga parkeringar om du så önskar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Första utlåtande.

Har nu haft bilen en vecka.
Första intrycket, med bara radion, ljudet är OK, men inte värt pengarna för HK systemet.
Men skenet bedrar. Stoppa i lite egen musik! I mitt fall en USB pinne med lite favoriter i skaplig kvalité och ljudet tog ett jätte kliv uppåt.
Jag tror att radion spelar 128kbit mp3'or, i alla fall gör det inte ett finare ljudsystem rättvisa. (DAB hjälper inte heller kvalitén.)

Kristallklart, väldefinierat ljud med BRA tryck i basen! Det saknas givetvis den där riktigt låga djupbasen som ett par 10-12" basar skulle presterat. Men den förväntade jag mig inte heller. Nu har jag inte jämfört med original ljudet man skulle fått om man inte lade +10k extra, men jag skulle säga att nog är det värt pengarna med Harman Kardon systemet i nya V60.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Kul att du är nöjd, för nöjes skull hade jag försökt prova en med standardljud om jag var du.

ps. Du måste väl ändå ha en MY19, MY18 är ju "gamla" V60 Classic.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@klirre: Givetvis, så är det. Är inte så hemma med interna beteckningar. Men en 2019 års modell är det.
Tack för att du redde ut det. (Redigerade bort det i förra inlägget.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Hellre glastak än extra pengar på ljud. Men kanske bara är jag, tror dock inte det vanliga ljudsystemet är såpass dåligt.
Vågar man gå på en diesel 2019? Förbjuds ju i fler och fler städer i blandannat tyskland och skulle inte förvåna mig om det blir samma i Sverige.

Snygg färg 😊, passar bra på volvon.

Det är inte bara diesel som förbjuds, det är bara det media talar om dock. Både gamla diesel och bensin bilar förbjuds.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Högtalare behöver spelas in innan de låter som det är tänkt. Kan i vissa fall ta uppemot 100 timmar innan de kommer till sin rätt. Är du fortfarande inte nöjd med ljudet går det säkert att ordna utan större ingrepp på bilen. Du kan ju kolla in bilstereoforum.se.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Kul att du är nöjd Vi plockade själva ut en V60CC (MY19) för en månad sedan men valde att köra på originalstereon med motivationen att det mest är radion som är igång i bilen och att vi redan varit rätt frikostiga med tillval så det var dags att dra lite i bromsen.

Som referens så upplever jag det ljudet helt OK, inte alls platt och burkigt som en del andra originalanläggningar man hört. Det blir dock ingen världsomvändande skillnad mellan musik från radion eller Spotify med lite högre kvalitet på strömmen. Hade tidigare en V50 med High Performancestereon och tycker basvalet på V60n låter bättre än vad den gjorde.

Sen så ska B&W ljudet i Volvos nya modeller vara något av det bästa som finns tillgängligt på bilmarknaden idag när det gäller original. Har inte källan framför mig nu men läste någonstans att man ställt upp med originalljudet i någon billjudtävling mot entusiaster utan att avslöja att det varit original och knipit en tredjeplats. Men sen kostar det ju därefter också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag tror att radion spelar 128kbit mp3'or, i alla fall gör det inte ett finare ljudsystem rättvisa. (DAB hjälper inte heller kvalitén.)

Märker stor skillnad i min Tiguan med Dynaudio paketet mellan radio och och mp3/streaming från telefonen också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."