Permalänk

Datorn tvärdog och startar inte

Hej!
För 2,5 år sedan gjorde jag ett inlägg här för att min Lenovo laptop hade tvärdött när jag skulle spela Universe Sandbox på Steam. Den gick inte att starta men gjorde lite tickande ljud med jämna mellanrum. Jag fick tipset av er då att reklamera datorn vilket jag gjorde och Lenovo Support tog tillbaka och reparerade den. Osäker på vad de gjorde men den funkade sen.

Igår tänkte jag att det var dags att prova spelet igen för första gången sedan det kraschade datorn för mig senast. Och fan tro så kraschade den igen! Samma sak, datorn är stendöd men var sextonde sekund typ så gör den ett dubbeltick.

Nu är datorn 4,5 år gammal så jag får nog svårt att reklamera den på nytt.

Några idéer vad det kan vara som händer?

Permalänk

Bifogar en bild på datorn varifrån det regelbundna tickandet hörs. Svårt att höra exakt varifrån, men i den gulmarkerade ringen nånstans.

Permalänk
Medlem

Hejsan. Prova att dra ur batteriet från moderkortet och se till att laddaren inte är ansluten, låt den vara ca 30 sekunder sedan pluggar du i batteriet och laddaren igen och provar att starta den.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svenkarlsson_66:

Bifogar en bild på datorn varifrån det regelbundna tickandet hörs. Svårt att höra exakt varifrån, men i den gulmarkerade ringen nånstans. <Uppladdad bildlänk>

Du har inget att förlora på att demontera wifikortet och prova utan det.
Du kan ju även prova koppla bort minnen och lagring och se om det påverkar. det kan i vart fall inte bli sämre än att den är död....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan. Prova att dra ur batteriet från moderkortet och se till att laddaren inte är ansluten, låt den vara ca 30 sekunder sedan pluggar du i batteriet och laddaren igen och provar att starta den.
Mvh Thomas

Funkade inte tyvärr.

Skrivet av mrqaffe:

Du har inget att förlora på att demontera wifikortet och prova utan det.
Du kan ju även prova koppla bort minnen och lagring och se om det påverkar. det kan i vart fall inte bli sämre än att den är död....

Vad på bilden föreslår du att jag plockar bort?

Permalänk
Skrivet av Svenkarlsson_66:

Funkade inte tyvärr.

Vad på bilden föreslår du att jag plockar bort?<Uppladdad bildlänk>

ramminnena är inte med på bilden eller om den har fastlödda minneschip endast på moderkortet nånstans.

plockar du bort SSD enheten (den övre av dem utan antenner kopplade) kommer datorn inte kunna boota till operativsystemet men iaf felsöka å se om den startar öht och iaf ger bild på skärmen vid post utan dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

https://i.imgur.com/hc9NFbj.png

ramminnena är inte med på bilden eller om den har fastlödda minneschip endast på moderkortet nånstans.

plockar du bort SSD enheten (den övre av dem utan antenner kopplade) kommer datorn inte kunna boota till operativsystemet men iaf felsöka å se om den startar öht och iaf ger bild på skärmen vid post utan dem.

När jag ändå plockar bort SSD-kortet vore det bra om jag kunde försöka rädda det jag har där som inte säkerhetskopierats. Är det en extern SSD-läsare som är mest lämplig då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svenkarlsson_66:

När jag ändå plockar bort SSD-kortet vore det bra om jag kunde försöka rädda det jag har där som inte säkerhetskopierats. Är det en extern SSD-läsare som är mest lämplig då?

Det finns usb till M.2 adaptrar men du behöver kolla om det är nvme eller satainterface på ssdn.
Du kan även sätta den i en fungerande dator (helst stationär) och läsa ut data.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.