Permalänk
Medlem

6 månader utan ADSL

Hej på er och god fortsättning
Nu ska jag gnälla av mig lite!

När man bor ute på landet och får informationen om att man ska få Fiber så ska ni veta att man blir glad.
Det är lite som julafton.

Den här känslan dör ut ganska fort när ens ADSL slutar fungera då företaget (UE) som gräver fiberkabel lyckas att klippa av min ADSL lina.

Bjärekraft (Fiber leverantören) ligger i tvist med markägaren (åkermark) och får ej lov att färdigställa något förrän allt är löst med markavtal etc.
Telia påvisar att dom ej får lov att laga kabeln tills dess att Bjärekraft har kommit överens med markägaren

För att göra denna sjukt långa historia kort så skiter Telia Fullständigt i mig och mitt ADSL
Detta har nu varit såhär i ca 6 månader och inget händer.
Jag har pratat med företaget
1. Som är ansvarig för Fibergrävningen, (UE)
2. Som är ansvarig för installationen (UE)
3. Bjärekraft som jag la beställningen hos. (min huvud Entreprenör)

Då ingen av dessa företag "får lov" att laga kabeln så ligger allt tyvärr på Telia / Skanova.
Telia gjorde en liten söt "lösning" och gav mig en 4g router där vi fick surf. Dock så vill dom inte fylla på den mer med extra surf.
Ni som bor på landet vet att 3g/4g inte alltid är den bästa, viket leder till att man får lägga denna på lite olika ställen i huset beroende på vilken tid på dygnet det är för att ens få någon hyfsad mottagning.

I dagsläget så får jag dela internet från min telefon så jag kan titta på TV om kvällarna
Som sagt detta har pågått i 6 månader nu, 6 månader utan internet TV (på normalt sätt)

Jag vet inte vad jag ska göra längre.
Nu har jag gnällt färdigt.

Hej på er!

Permalänk

Där en ledningsägare har markavtal/ledningsrätt, har dom alltid rätten att underhålla sin investering. Det innebär att en nätägare, t.ex. Telia, har rätt att laga sin kabel eller komma fram till sina brunnar, stolpar och skåp.

I det här fallet kan det vara så att den som gräver fibern (i slutänden på uppdrag av dig själv), har förstört så mycket på den aktuella fastigheten (marken) att det kan uppstå tvist om vem som egentligen förstört marken om det dyker upp en ny entreprenör för att laga skadan och också börjar gräva. Det kanske är oklart hur pass stora skadorna egentligen är.

Att Telia skiter i ditt ADSL vet jag inte. Det är din nya nätägare som med sin UE har förstört kablar för din nuvarande leverantör. Det är väl inte Telias fel? Och du har fått en mobil router som alternativ lösning från Telia.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

@Andreas Epradius:

Jag är fullt medveten om detta gällande servitut på kabel. Dock så måste jag nämna igen att det är 6 månader som den ej har blivit lagad på, Ej fått återkoppling, eller ens försökt att driva detta vidare, vilket (enligt mig) är helt orimligt.

Nej det är inte Telias fel att den är avgrävd, men detta är ju inget speciellt ärende då detta händer väldigt ofta.
Det handlar inte om att marken har blivit förstörd, det handlar bara om fel ersättning som Markägaren (bonden) får i detta fall.

Jag har fått en 4g router från Telia, Men om detta då ska driva både TV och internet så ska du veta att det snabbt slukar upp min surf.
Jag har ändå försökt vara sparsam på surfen och inte alls ha mycket TV tid eller ens jobba hemifrån (It tekniker)
Då dom ej vill ge mig mer surf så är då frågan, Vad är billigast i längden? Att laga en gammal teknik som kommer att försvinna någon gång detta året eller förse mig med extra surf tills dess att Fiber är installerat samt få en nöjd kund?
Enligt min mening så slår det ena ut det andra med hästlängder.

Och enligt ny information så ska Skanova ta ett beslut om dom ska dra om denna kabel om ca 2 veckor. (ett beslut)
Då kommer där ytterligare en fråga, hur F*N kan det helt plötsligt (Efter en jäkla massa gnäll från förra veckan) komma upp på tapeten för Telia/Skanova att kanske dra om kabeln? EFTER 6 MÅNADER?
Nej du, här har bara en massa ignoranta människor varit inblandade och inget mer.

Permalänk

När du skrev att dom inte får färdigställa, så tolkade jag det som det står halvt uppgrävt och inte blir klart. Och att mitt i allt detta så ligger Telias trasiga kabel.

Om det inte beror på att det är en pågående tvist mellan markägaren och den nya nätägaren så är det ju väldigt konstigt att dom inte bara åkt ut och lagat den. Sen vet i vart fall inte jag bakgrunden. Men det kan ju vara så att det är förstört på flera ställen längs sträckan. Ingen aning.

Vet inte heller hur det ser ut där du bor. Vilka förutsättningar det är. Är det kanske ett område där det finns god mobiltäckning och fiberutbyggnad är ju bevisligen på gång. Telia kan i dessa fall välja att avsluta att abonnemang istället. Så ett alternativ mot att laga din kabel, hade kunnat vara att avsluta abonnemanget helt och det hade varit upp till dig att skaffa ett nytt valfritt mobilt abonnemang.

När det gäller kundnöjdhet etc. så är nog de flesta operatörer måna om att ha nöjda kunder. Men det blir ju lite gråzon/vit fläck på kartan i sådana här områden när det byggs ut med fiber. Om området är under avveckling på kopparsidan, samtidigt som en konkurrent bygger ett nytt nät, så är det väl gissningsvis så att man erbjuder provisoriska lösningar. Jag vet inte alls hur olika operatörer resonerar. Men om man ser att ett konkurrerande nät byggs upp och grävs hem till dig. Och det är den operatören som gräver sönder för en annan operatör..... Då vet jag inte om det där med en nöjd kund är ett tungt argument. Du har ju redan valt en annan operatör

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.