Tjänsteledigt hur blir det med A-kassan, uppsägningstiden och några andra frågor

Permalänk
Medlem

Tjänsteledigt hur blir det med A-kassan, uppsägningstiden och några andra frågor

Ska begära tjänstledigt denna vecka för att studera till hösten.(6 månader innan begär jag eftersom arbetsgivaren har rätt att flytta fram tjänsteledigheten 6 månader).

Hur blir det med A-kassan, pausas den när man börjar studera och skall man fortsätta betala. Hur funkar det helt enkelt?

Hur funkar uppsägningstiden när man är tjänsteledig, är det som vanligt att om man har 3 månaders uppsägningstid så skall man 3 månader innan tjänsteledigheten är slut säga upp sig om man ska börja jobba någon annanstans?

Hur tror ni arbetsgivare resonerar, förväntar de sig att man inte ska återvända?

Är det något annat jag behöver tänka på?

Permalänk
Medlem

Är nog bättre att vända dig till din fackorganisation/A-kassa än SweClockers.

Permalänk
Medlem
  • Du får inga räknade dagar till A-kassan under den tid du är tjänstledig. Det är enbart förvärvade dagar (arbetsdagar) som räknas.

• Du måste fortsätta betala din medlemsavgift eftersom du är fortsatt medlem i a-kassan.

• Gällande uppsägningstiden behöver du diskutera det med din arbetsgivare.

• Resonemangen kring din fortsatta anställning är lika olika som det finns arbetsgivare. Diskutera med dem.

• Om du säger upp dig, fundera då på om du vill jobba den sista perioden eller bli arbetsbefriad. Ifall arbetsgivaren erbjuder arbetsbefrielse med full lön kommer inte den återstående tiden räknas till din a-kassa. Du måste ha aktiva arbetsdagar för det.

• Under alla omständigheter är detta en öppen dialog du bör ha med din arbetsgivare, så att det inte existerar några frågetecken. Informera dem om dina planer. Kanske inte att du aktivt kommer söka nytt jobb, men om det skulle 'dyka upp ett' under studieperioden.

Permalänk
Medlem

Står på din A-kassas hemsida vad som gäller, vänd dig dit i första hand. Studier är tid som kan hoppas över, men du måste givetvis fortsätta betala för a-kassan. Tänk på att du inte får a-kassa under studieuppehåll, som under sommaren. Tjänstledigheten räknar såklart inte a-kassan som månader med inkomst för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:
  • Du får inga räknade dagar till A-kassan under den tid du är tjänstledig. Det är enbart förvärvade dagar (arbetsdagar) som räknas.

• Du måste fortsätta betala din medlemsavgift eftersom du är fortsatt medlem i a-kassan.

• Gällande uppsägningstiden behöver du diskutera det med din arbetsgivare.

• Resonemangen kring din fortsatta anställning är lika olika som det finns arbetsgivare. Diskutera med dem.

• Om du säger upp dig, fundera då på om du vill jobba den sista perioden eller bli arbetsbefriad. Ifall arbetsgivaren erbjuder arbetsbefrielse med full lön kommer inte den återstående tiden räknas till din a-kassa. Du måste ha aktiva arbetsdagar för det.

• Under alla omständigheter är detta en öppen dialog du bör ha med din arbetsgivare, så att det inte existerar några frågetecken. Informera dem om dina planer. Kanske inte att du aktivt kommer söka nytt jobb, men om det skulle 'dyka upp ett' under studieperioden.

Skrivet av Petterk:

Står på din A-kassas hemsida vad som gäller, vänd dig dit i första hand. Studier är tid som kan hoppas över, men du måste givetvis fortsätta betala för a-kassan. Tänk på att du inte får a-kassa under studieuppehåll, som under sommaren. Tjänstledigheten räknar såklart inte a-kassan som månader med inkomst för övrigt.

När jag börjar plugga så har jag arbetat i mer än 1 år och har då rätt till A-kassa. Så om jag skulle säga upp mig i tid med att tjänsteledigheten tar slut så skulle jag kunna få A-kassa. Äre 45 dagar karens eller liknande, inte för att jag ska göra men tror ni det skulle funka.

Bra information!

Permalänk
Medlem

45 dagar karens innebär arbetsdagar. Dvs nio veckor. Plus den veckas karens som alltid finns, så totalt tio veckor utan ersättning från a-kassan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

När jag börjar plugga så har jag arbetat i mer än 1 år och har då rätt till A-kassa. Så om jag skulle säga upp mig i tid med att tjänsteledigheten tar slut så skulle jag kunna få A-kassa. Äre 45 dagar karens eller liknande, inte för att jag ska göra men tror ni det skulle funka.

Bra information!

*Edit* Svar finns i det inlägg @cyklonen skrev ovan detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

45 dagar karens innebär arbetsdagar. Dvs nio veckor. Plus den veckas karens som alltid finns, så totalt tio veckor utan ersättning från a-kassan.

och efter 12 veckor hamnar man i FAS 3 eftersom man måste vara aktivt arbetssökande på a-kassa och då slutar man få a-kassa och får en liknande ersättning från försäkringskassan, försöka leva på a-kassa är ganska lönlöst.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

och efter 12 veckor hamnar man i FAS 3 eftersom man måste vara aktivt arbetssökande på a-kassa och då slutar man få a-kassa och får en liknande ersättning från försäkringskassan, försöka leva på a-kassa är ganska lönlöst.

Vad är det som säger att TS inte kommer vara aktivt arbetssökande? FAS 3 ska inte inledas förrän man stått 450 som arbetssökande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Vad är det som säger att TS inte kommer vara aktivt arbetssökande? FAS 3 ska inte inledas förrän man stått 450 som arbetssökande.

Du kommer inte hamna i jobb- och utvecklingsgarantin fören dina dagar med a-kassa är slut. Har du inte barn är det 300 dagar du får a-kassa. Karens dras inte från ersättningsperioden.

Söker du inte jobb kommer du inte få ersättning via JOB/aktivitetsstöd heller. Sen är det givetvis 300 dagar som i 60 veckor, eller 300 ersättningsdagar.

Fas 3 var ca 125 veckor in i arbetslösheten om du hade a-kassa i 300 ersättningsdagar. Idag finns det inte, och aktivitetsstöd får du när du deltar i vilket program som helst hos Arbetsförmedlingen.

Permalänk
Inaktiv

Lägg till att de på Rosenbad har pratat om att ändra Akassan.
http://www.duochjobbet.se/nyhet/sa-paverkas-arbetslivet-av-ja...
Ytterligare en punkt handlar om a-kassan. Fler ska kunna få ersättning, men den ska också trappas ner och fasas ut i takt med arbetslöshetens längd.
Så när du blir klar med skolan vet du inte vilka som sitter på Rosenbad, oavsett detta så har säkert villkoren ändras. Vad jag tolkar är en majoritet för att ändra på akassan och den fungerar superdåligt så det är inte konstigt.

Nå att säga upp sig efter studierna och börja stämpla är ingen självklarhet att du kommer att kunna. Men har du en bra utbildning så kan du söka ett nytt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Hur funkar uppsägningstiden när man är tjänsteledig, är det som vanligt att om man har 3 månaders uppsägningstid så skall man 3 månader innan tjänsteledigheten är slut säga upp sig om man ska börja jobba någon annanstans?

Hur tror ni arbetsgivare resonerar, förväntar de sig att man inte ska återvända?

Ungefär så ja, har du inte sagt upp dig tre månader innan tjänstledigheten är slut förväntar de sig nog att du ska återvända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Ska begära tjänstledigt denna vecka för att studera till hösten.(6 månader innan begär jag eftersom arbetsgivaren har rätt att flytta fram tjänsteledigheten 6 månader).

Hur blir det med A-kassan, pausas den när man börjar studera och skall man fortsätta betala. Hur funkar det helt enkelt?

Är det något annat jag behöver tänka på?

Jag gjorde samma grej o här är lite tips;

Hur arbetsgivaren resonerar spelar inte så stor roll för dig. När tjänstledigheten är slut börjar du jobba som vanligt. Eller om du vill sluta så säger du upp dig 3 mån innan tj.led. går ut.

Är du med i facket så meddela dom att du är tjled för studier så sänks/slopas avgiften fast du behåller alla förmåner. Tänk på att många fack kan ge bidrag till tex kurslittratur.

Du kommer att vara berättigad till studentrabatter, utnyttja dom. Tex bank, ica, busskort, massa klädbutiker, hård o mjukvara osv
Registrera dig på studentkortet och mecenat.

A-kassan funkar som vanligt, du behöver inte tjäna in nya dagar för att få rätt till ersättning när tjänstled är över. Men för att få ersättning kan du såklart inte vara tjänstledig eller studera.

Vill du jobba extra på sommaren eller helger så tänk på att få det godkänt av din arbetsgivare. Du får tex inte jobba hos en konkurrent, du är ju faktiskt fortfarande anställd. Praktik under utbildningen undantaget.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

@WoodPC: Om du har unionen idag så har dom "Unionen student" du får bla tillbaka kostnaden för dina böcker osv under studietiden, kostar 150kr för hela studietiden, kom ihåg o spara kvitton o sånt bara. Ring och prata med dom.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Oj, det gäller enbart folk under 25

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

En liten inflik: A-kassan räknar dina senaste 12 arbetade månader där du jobbat mer än X h under en månad oavsett ifall du studerade samtidigt. Jag tror att det är 80h där de drar gränsen, men kan vara värt att kolla upp. Om man inte har jobbat en månad, eller jobbat mindre än 80h måste man ha en anledning för att de ska hoppa över den, t.ex studier/sjukdom så kallad överhoppningsbar tid. Detta kan dock resultera i att om man jobbar extra under sina studier så kan man faktiskt förstöra sin A-kassa om man jobbar 80+h/månad men inte kommer upp i heltid. Då kommer de från dagen du ansöker om A-kassa begära ut uppgifter om din inkomst/arbetade tid och börja räkna baklänges från det datumet. Har du du jobbat extra under studier med flera månader där du jobbat t.ex 80-100h så är det dessa månader de baserar din A-kassa på tills de har totalt 12 månader. Jobbar du antingen 79h eller heltid så kommer de antingen hoppa över de små månaderna eller så räknar de ju en heltidsmånad vilket är perfekt.