Permalänk
Medlem

@Julia2018: är det nya grejor man kopplar in ska man ALLTID byta strömkablarna ( då det inte finns en standard så har många PSU tillverkare kopplat kablarna som dem tycker d.v.s tar du ett corsair PSU och kopplar ett fractal PSU så kan det bli Kortslutning så om du planerar byta, absolut.

vill man kolla det gamla agget i hopp om räddning kan man testa med t.ex. en :PSU Tester dock kanske lite onödigt för ett aggreat.

jag hade inte provat starta det gamla PSU:t med Hårddisken inkopplad.

( hoppas inte jag strular till det för dig, haha )

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

Jag är inte säker att alla var ”på”, sist jag pillade där var ca 3 veckor sedan, då pekade alla upp (på).. jag har automatiserade, jordfelsbrytare, den slog inte av..

Pratade nyss med föreningens elektriker. Han sa att det är möjligt att ”datorn” har slagit ut 3 säkringar. Dock ovanligt att 3 ska slås ut. Följdfrågor, undrade han om allt fungerar som det ska, och det gör det. Allt funkar i rummet. Han undrade även vilka 3 säkringar som gått, som jag inte kan svara på, då jag var dum nog att slå på dom för att börja spela Hahah... lätt att vara efterklok.

Han erbjöd sig att komma imorgon för att titta på elen(säkringarna), dock tar han runt 700-1k /h, och jag vet inte exakt vilka som slog ut, rekommenderade han att avvakta.

Bör jag ta kontakt med mitt försäkringsbolag angående PSU? Vet inte vad den kostar, osv, men vad säger ni?

Kan även tilläggs att jag har bott här i 1 år, första gången säkringarna går.. + att dom bygger lägenheter precis i närheten, kannske någon har meckat med nätet och blivit en störning hos mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har ingen aning alls vilka säkringar det var som gick?
Om du går till skåpet och försöker minnas.
Är det t.ex. sovrum, kök och toalett som gått så är det något helknas.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Julia2018:

Jag är inte säker att alla var ”på”, sist jag pillade där var ca 3 veckor sedan, då pekade alla upp (på).. jag har automatiserade, jordfelsbrytare, den slog inte av..

Pratade nyss med föreningens elektriker. Han sa att det är möjligt att ”datorn” har slagit ut 3 säkringar. Dock ovanligt att 3 ska slås ut. Följdfrågor, undrade han om allt fungerar som det ska, och det gör det. Allt funkar i rummet. Han undrade även vilka 3 säkringar som gått, som jag inte kan svara på, då jag var dum nog att slå på dom för att börja spela Hahah... lätt att vara efterklok.

Han erbjöd sig att komma imorgon för att titta på elen(säkringarna), dock tar han runt 700-1k /h, och jag vet inte exakt vilka som slog ut, rekommenderade han att avvakta.

Bör jag ta kontakt med mitt försäkringsbolag angående PSU? Vet inte vad den kostar, osv, men vad säger ni?

Kan även tilläggs att jag har bott här i 1 år, första gången säkringarna går.. + att dom bygger lägenheter precis i närheten, kannske någon har meckat med nätet och blivit en störning hos mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Byggen kan orsaka en del elfenomen, dels så skadar de ibland sina tillfälliga eldragningar men de kan också ha motorer och liknande som kan ge upphov till spänningsspikar och andra störningar som kan fortplanta sig via elnätet.

Skrivet av Julia2018:

Räcker det inte att koppla bort PSU, som jag har gjort?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att du ska koppla loss lagringen (ev även grafikkortet) också och när du byter nätdel så kopplar du först bara in moderkort och startar och ser om du kommer in i bios, ju mindre du har anslutet desto mindre riskerar att gå sönder om det är nått mer fel än bara nätdelen, det är bra att vara försiktig och minimera risker så gott det går när man felsöker och testar.

Tänk också på att inte blanda elkablarna inuti datorn om du har modulär nätdel, välj rätt kabel!

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Jag har fått lära mig att avstänga nätaggregat i vissa fall kan hålla en del ström lagrad i vissa delar. Om det är sant eller inte vet jag ej men om det stämmer är det förstås dumt att börja skruva i saker man inte vet någonting om.

Låter i mina öron som att något är fel med elen om tre säkringar går. Men jag lutar lite åt ditt håll ändå, om det är första gången säkringen gått samt att allting har fungerat bra efteråt så är det nog att kasta pengarna i sjön att ta dit en elektriker. Om något liknande däremot händer ännu en gång skulle jag faktiskt ta dit en elektriker för att gå igenom all el. Det är tyvärr dyrare än knark men när det kommer till el är det dumt att snåla för mycket.,

Det är ingen ide att kontakta försäkringsbolaget ifall det bara är nätaggregatet som gått sönder, din självrisk är nästan garanterat dyrare än en ny och riktigt fin PSU. Spara däremot den gamla ett tag för att se så att det inte är något mer som gått sönder i datorn (eller i resten av huset för den delen), är det ett ambitiöst försäkringsbolag kan de fråga efter nätaggregatet ifall den orsakat stora skador.

Förhoppningsvis har den klarat sig. Jag skulle dock tagit det säkra före det osäkra och startat datorn första gången utan att ha hårddisken inkopplad bara för att se så att det inte är något annat som strular. Därefter koppla in hårddisken igen.

Sen hoppas jag du lärt dig att alltid ha en backup. En kopia i datorn, en kopia utanför datorn (t.ex. extern hårddisk som inte alltid är ikopplad) och om du har riktigt viktiga filer ska du även ha en kopia utanför ditt hem, förslagsvis hos en släkting men i någon molntjänst fungerar ok det med.

Jag har ju alla dokumenten på datorn i pappersform också. Dock har jag sparat på mig en hel del skit under 4 års tid som jag borde ha gjort backup på. Jag har en extern hårddisk, dock kommer jag inte ihåg när jag gjorde backup senast.

I vilket fall som helst, har ni helt rätt. Nu i efterhand känner man sig rätt dum som inte spenderade tid på att göra backup. Lätt att vara efterklok, men nu när man upplever det, kommer jag självklart att göra backup framöver.

Förhoppningsvis är det PSU, kommer uppdatera er.

Vet ni någon youtube film som förklarar/beskriver vad som skall göras när jag förhoppningsvis får igång datorn med ett nytt PSU utan hårddisk. Om jag inte har fel för mig, skall själva felkontrollen göras när hårddisken inte är ikopplad?

Har frågat, men frågar igen, tips på en PSU?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Julia2018:Alltid tråkigt att lära sig av sina "misstag" men man tar lärdom och arbetar vidare
om du kan ge oss lite specs över vad som finns i datorn så kan man basera ett PSU köp utefter det:

Vad har du för komponenter?
Prisklass?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Skrivet av Farthinder:

@Julia2018: är det nya grejor man kopplar in ska man ALLTID byta strömkablarna ( då det inte finns en standard så har många PSU tillverkare kopplat kablarna som dem tycker d.v.s tar du ett corsair PSU och kopplar ett fractal PSU så kan det bli Kortslutning så om du planerar byta, absolut.

vill man kolla det gamla agget i hopp om räddning kan man testa med t.ex. en :PSU Tester dock kanske lite onödigt för ett aggreat.

jag hade inte provat starta det gamla PSU:t med Hårddisken inkopplad.

( hoppas inte jag strular till det för dig, haha )

Nu blev jag faktiskt lite förvirrad Hahaha. Men förmodar att jag får kablar med till PSUn, och dom kablarna kommer jag självklart koppla till komponenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Julia2018:

Jag har ju alla dokumenten på datorn k pappersform också. Dock har jag sparat på mig en hel del skit under 4 års tid som jag borde ha gjort backup på. Jag har en extern hårddisk, dock kommer jag inte ihåg när jag gjorde backup senast.

I vilket fall som helst, har ni helt rätt. Nu i efterhand känner man sig rätt dum som inte spenderade tid på att göra backup. Lätt att vara efterklok, men nu när man upplever det, kommer jag självklart att göra backup framöver.

Förhoppningsvis är det PSU, kommer uppdatera er.

Vet ni någon youtube film som förklarar/beskriver vad som skall göras när jag förhoppningsvis får igång datorn med ett nytt PSU utan hårddisk. Om jag inte har fel för mig, skall själva felkontrollen göras när hårddisken inte är ikopplad?

Har frågat, men frågar igen, tips på en PSU?

Skickades från m.sweclockers.com

Om datorn startar utan disk så startar du datorn via nån annan disk som inte innehåller nått viktigt utan bara ett fungerande os och ser om allt funkar då.
Eller så kopplar man in disken och startat "allt" för om moderkortet startar ok är det liten (men inte obefintlig) chans att en nätdel som gått sönder på en avstängd dator har skadat nått mer.

Du skulle ju även kunna skaffa en ny ssd och installera om på den och sedan koppla in den "gamla lagringen"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Julia2018: japp, du får de kablar du behöver med det nya PSU:t

enkelt förklarat:
Tillverkare nr 1 kanske har ström på kabel nr 3
Tillverkare nr 2 kanske har ström på kabel nr 1

men kablarna kan se likadana ut, och dem passar ofta i varandras PSU.

Men som sagt, du får med kablar med det nya PSU:t så det behöver du inte oroa dig för

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Skrivet av Farthinder:

@Julia2018:Alltid tråkigt att lära sig av sina "misstag" men man tar lärdom och arbetar vidare
om du kan ge oss lite specs över vad som finns i datorn så kan man basera ett PSU köp utefter det:

Vad har du för komponenter?
Prisklass?

Har letat efter kvittot ca 30 min i min email, gittar inte det. Säker på att jag har varit inne och kollat upp delar tidigare. Men jag har endå lite info till er.

Köpt på Inet med Windows 8.1
Motherboard: MSI Z97 gaming 3?
Intel Core i7

Vill inte lägga allt för mycket pengar, men vill inte heller ha något skräp.

Gamla PSU heter: cooler master G650M

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Farthinder:

@Julia2018: japp, du får de kablar du behöver med det nya PSU:t

enkelt förklarat:
Tillverkare nr 1 kanske har ström på kabel nr 3
Tillverkare nr 2 kanske har ström på kabel nr 1

men kablarna kan se likadana ut, och dem passar ofta i varandras PSU.

Men som sagt, du får med kablar med det nya PSU:t så det behöver du inte oroa dig för

Vad ska jag oroa mig för? 😁 ångest!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Farthinder:

@Julia2018:Alltid tråkigt att lära sig av sina "misstag" men man tar lärdom och arbetar vidare
om du kan ge oss lite specs över vad som finns i datorn så kan man basera ett PSU köp utefter det:

Vad har du för komponenter?
Prisklass?

Hittade kvittot!!

I Z97 GAMING 3
---
1TB WD Black 7200rpm 64MB
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP RÖS
Cooler Master TX3 EVO
ASUS PCE-AC68 Dual-band AC1900
MSI Radeon R9 280X 3GB GAMING (Tahiti XTL) + 3 st spel (GOLD)
AMD Never Settle Forever - GOLD
---
Fractal Design Define R4 Titanium
Cooler Master GM 650W 80+ Bronze Modulärt
ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Svart Retail
Windows 8.1 Svensk 64-bit OEM
Montering och test av dator med valfria komponenter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Julia2018: själv kör jag med ett Seasonic PSU
enkelt, tyst och bra

finns ju t.ex Corsair PSU billigare, men bara 5 år garanti.
Inte så mycket att säga, det är ett corsair PSU, körde mitt förr i 11 år innan det gav upp

EVGA PSU
Bättre certifiering ( gold ) hyffsat pris och ett bra agg.

du kan ju alltid kolla om du har garanti på Inet? läste att en hade lämnat en recession om det agget och stort sett råkat ut för samma scenario som dig.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om datorn startar utan disk så startar du datorn via nån annan disk som inte innehåller nått viktigt utan bara ett fungerande os och ser om allt funkar då.
Eller så kopplar man in disken och startat "allt" för om moderkortet startar ok är det liten (men inte obefintlig) chans att en nätdel som gått sönder på en avstängd dator har skadat nått mer.

Du skulle ju även kunna skaffa en ny ssd och installera om på den och sedan koppla in den "gamla lagringen"

Har ingen annan hårddisk tyvärr. Har inte råd för tillfället att köpa en ny hårddisk. Men skulle kunna vänta tills nästa lön kommer.
Dock har jag Windows 8.2 OEM version, om jag inte minns rätt, kan man bara installera det en gång? /altivera det en gång? Då måste jag köpa ett nytt Windows också? Som jag verkligen inte har råd med.. men om hårddisken nu är paj, måste jag nog köpa nytt endå?

Ja som sagt, är okunnig..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Farthinder:

@Julia2018: själv kör jag med ett Seasonic PSU
enkelt, tyst och bra

finns ju t.ex Corsair PSU billigare, men bara 5 år garanti.
Inte så mycket att säga, det är ett corsair PSU, körde mitt förr i 11 år innan det gav upp

EVGA PSU
Bättre certifiering ( gold ) hyffsat pris och ett bra agg.

du kan ju alltid kolla om du har garanti på Inet? läste att en hade lämnat en recession om det agget och stort sett råkat ut för samma scenario som dig.

Du, köra online vän. Jag ringde inet, det visar sig att jag har 5 år garanti. Köpte datorn augusti 2014. Skall äta strax, sen kör jag in till inet i Malmö, om jag har tur får jag en ny direkt (om dom har tid att kolla/göra en kontroll på plats) annars får jag lämna in den! Så glad jag blir! Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Julia2018:

Har ingen annan hårddisk tyvärr. Har inte råd för tillfället att köpa en ny hårddisk. Men skulle kunna vänta tills nästa lön kommer.
Dock har jag Windows 8.2 OEM version, om jag inte minns rätt, kan man bara installera det en gång? /altivera det en gång? Då måste jag köpa ett nytt Windows också? Som jag verkligen inte har råd med.. men om hårddisken nu är paj, måste jag nog köpa nytt endå?

Ja som sagt, är okunnig..

Skickades från m.sweclockers.com

Licensen gäller även om du byter lagringsenhet men win 8.2 har aldrig funnits.
Det är inget måste att installera om på en ny lagringsenhet utan det är ett sätt att minska riskerna för dataförlust.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

Du, köra online vän. Jag ringde inet, det visar sig att jag har 5 år garanti. Köpte datorn augusti 2014. Skall äta strax, sen kör jag in till inet i Malmö, om jag har tur får jag en ny direkt (om dom har tid att kolla/göra en kontroll på plats) annars får jag lämna in den! Så glad jag blir! Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan även bota upp datorn från en usb-disk, ubuntu går att köra från ett 4gb minne.

Bör dock ingå i garantin med en liten kontroll hos inet så du inte behöver oroa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

Du, köra online vän. Jag ringde inet, det visar sig att jag har 5 år garanti. Köpte datorn augusti 2014. Skall äta strax, sen kör jag in till inet i Malmö, om jag har tur får jag en ny direkt (om dom har tid att kolla/göra en kontroll på plats) annars får jag lämna in den! Så glad jag blir! Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, man ska ha tur! Håller tummarna då

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Skrivet av Farthinder:

Ja, man ska ha tur! Håller tummarna då

När jag väl kom till inet visade sig att dom har 2 år på sina datorbygge , men själva tillverkarna har 5 år. Så dom hjälper mig skicka in nätaggregatet, återstår att se vad dom säger. Förhoppningsvis ersätter dom mig med en ny

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Julia2018:
Corsair har att man kan få ersättning från dem om deras produkter har skadat andra komponenter i datorn när de gick sönder.
Ta upp detta med Inet, om de nu ska skicka den till Corsair.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Julia2018:
Corsair har att man kan få ersättning från dem om deras produkter har skadat andra komponenter i datorn när de gick sönder.
Ta upp detta med Inet, om de nu ska skicka den till Corsair.

Det följer av KKöpL 31§ att säljarens skadeståndsskyldighet sträcker sig till följdskador.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

PSU

För mig small det till i en gammal glödlampa för flera år sen och då brännde den min PSU i dartorn,
de va kopplade till samma nätuttag.
Antagligen spänningsspikar.

Permalänk
Medlem

@Julia2018: Det hoppas vi jag hade inte samma tur, 2 månader efter garantin gått ut så Gav min PSU upp och grillade mitt modekort XD aja, det stog pall i 11 år iaf, valuta för pengarna kan man säga!

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det följer av KKöpL 31§ att säljarens skadeståndsskyldighet sträcker sig till följdskador.

Fast här har det gått mer än 3 år, misstänker att lagen inte gäller i det här fallet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."