Skrivet av Kalium:
23.2k i grundlön, så alltså ~278k på ett år. Ändå drog jag in över 200k mer än så. Har kollegor med samma grundlön som drar in 600-700k/år ganska ofta. Det är extremt få personer på mitt jobb som aldrig gör någon övertid och aldrig har något extra på lönen. Alla skiftgående operatörer har t.ex skifttillägg på lite drygt 6k. Sedan har i stort sett alla arbetsområdespoäng som ger extra. Några har ombudsroller vilket ger extra också. En del har lönepoäng för personlig prestation. En del har poäng för personlig kompetens. Har man underhållsstopp på ordinarie skift så får man en stoppremie. Alla får en liten semesterbonus på sommaren på någon tusenlapp. Alla får årsbonus om det utgår någon. Tar man semester utanför huvudsemesterperioden får man vanligtvis spridningspengar på upp till 7 semesterdagar. Alla APTer, infodagar, samt majoriteten av alla utbildningar ligger på lediga dagar så då blir det övertid. Det behövs alltid övertidspersonal till underhållsstoppen, annars finns det inte tillräckligt med folk, så det är alltid folk ute och jobbar övertid på varje stopp (en gång i månaden på varje maskin, tre maskiner).
Kan inte komma ihåg när jag senast hade en lön utan något extra. Nu kommer jag aldrig längre få det eftersom jag har fått ihop en del arbetsområdespoäng. Jobbar man på industri så tycker jag inte det är riktigt fair att bara titta på grundlönen eftersom det är så mycket annat som ingår i industriarbetares löner. Visst, alla kanske inte gör 200+ timmar övertid som jag gjorde förra året men jag har kollegor som bara gjorde 30-50h övertid på ett år som ändå tjänade bra mycket mer än vad jag gjorde för att dom har fler poäng, har ombudsroller, osv.
Som @Blomman90 skrev. Det blir lite missvisande om man tar med allt extra man gjort. (Även om man tjänat de pengarna med.) Om du väljer att jobba 80 timmars veckor, och sedan postar att du tjänar dubbelt så mycket som din lön egentligen skulle varit om du jobbat normalt, ja då kan jag dra till med hushållets inkomst istället för min egen. resultatet blir ju samma, uppblåsta siffror.
Att man tar med tex +10% lagbas tillägg, om det är en fast tjänst, då är den en del av lönen och kan nämnas som sådan. Det förändrar ju inte din arbetstid, eller insats som sådan. (Eller andra fasta tillägg.) Men de där +200'000kr extra kom säkert inte helt utan extra ansträngning? Jag misstänker att du inte haft mycket till privatliv under perioden? "äta, jobba, sova"
"Been there, done that"
På förra jobbet, hade jag en grundlön på 34'000kr, men pga alla timmar, alla resor m.m. fick jag ut mellan 50'000 och 60'000 netto i månaden. (Bara traktamentet kunde närma sig 30k vissa månader. + övertid på det.)
Men då var jag inte hemma många dagar per år. Jag var inte ens hemma i Sverige många veckor på året.
Med utlägg för hotell, hyrbilar, taxi resor m.m. hade jag ofta ut över 100'000kr/mån på lönespecen.
Men jag skulle aldrig få för mig att skriva att "jag har ut 100'000kr/mån netto". Min fasta månadslön var 34'000kr. Hade jag haft något fast tillägg, som jag har idag, skulle jag nämnt den också, separat som nedan.
Hade jag klumpat ihop det som du gjorde, kunde jag plussat ihop mina tolv lönespecar och skrivit att "jag fick ut över en miljon netto".
Enligt förra årets inkomst deklaration kommer jag dock bara upp i ca 550'000kr. Resten är ersättningar av olika slag, som inte räknas som inkomst av tjänst en gång.
Sedan årsskiftet har jag grundlön 37'000kr, +5'000kr för tvåskift. 37,5 timmar i veckan.
(Fast vi jobbar mer än 40 timmar i veckan och får lediga veckor, som vi jobbat in. Ledighet 5v semmester + 4v komp varje år är planlagt.)
Kommer byta till fyrskift inom ett år, då blir det +8000kr (istället för +5000) och var fjärde vecka ledig.
Jag kommer hem varje kväll/natt, det är värt en del.
Har inte hunnit bli många perioder övertid ännu, jag är fortfarande i en inlärnings period. Men det blir säkert +150 timmar/år när man blivit varm i kläderna. Kan ju börja med att jobba över ett par av ledig veckorna.