Schysst ljud för under 5000 SEK? - alt. lösning [DALI 104 + Technics förstärk]

Permalänk
Medlem

Schysst ljud för under 5000 SEK? - alt. lösning [DALI 104 + Technics förstärk]

Hejsan, Sweclockers.

Söker efter förslag på ett nytt ljudsystem eller en annan lösning då mitt nuvarande system som jag fick av min mormor förmodligen stått still i säkert 15-20 år, en bekant sa till mig att vissa rörliga delar som ex. diskanten kan torka? när man inte använder de på länge, kan det vara såhär?

Jag är inte särskilt duktig på ljud ska tilläggas.

Det är en ''Technics'' förstärkare och två st dali 104:or som jag anser låter för djävligt. Prövade att klippa upp nya högtalarkablar utan framgång och prövade en ny aux kabel till min mobil utan förbättring. Har för mig att Dali är en respekterad fabrikör inom ljudsystem?

Jag har precis flyttat hemifrån och det blir nog mig som förfesterna hamnar på och vill gärna ha schysst ljud hemma liksom!

Har egentligen två frågor:

1. Ifall man skall köpa ett nytt system helt och hållet - vad kan det vara värt att investera i? Min budget är cirka 5000 SEK men kan sträcka mig ett par lax till ifall det är märkbar skillnad i ljudkvalité
2. Om ni anser att det kan vara värt att chansa med något (ny förstärkare, nya högtalare osv) - vad ska man investera i då?

Tusen tack!

Ha en fortsatt trevlig lördag!

felstav
Permalänk
Medlem
Skrivet av oskitron:

Hejsan, Sweclockers.

Söker efter förslag på ett nytt ljudsystem eller en annan lösning då mitt nuvarande system som jag fick av min mormor förmodligen stått still i säkert 15-20 år, en bekant sa till mig att vissa rörliga delar som ex. diskanten kan torka? när man inte använder de på länge, kan det vara såhär?

Jag är inte särskilt duktig på ljud ska tilläggas.

Det är en ''Technics'' förstärkare och två st dali 104:or som jag anser låter för djävligt. Prövade att klippa upp nya högtalarkablar utan framgång och prövade en ny aux kabel till min mobil utan förbättring. Har för mig att Dali är en respekterad fabrikör inom ljudsystem?

Jag har precis flyttat hemifrån och det blir nog mig som förfesterna hamnar på och vill gärna ha schysst ljud hemma liksom!

Har egentligen två frågor:

1. Ifall man skall köpa ett nytt system helt och hållet - vad kan det vara värt att investera i? Min budget är cirka 5000 SEK men kan sträcka mig ett par lax till ifall det är märkbar skillnad i ljudkvalité
2. Om ni anser att det kan vara värt att chansa med något (ny förstärkare, nya högtalare osv) - vad ska man investera i då?

Tusen tack!

Ha en fortsatt trevlig lördag!

Hej!

Jag är inte speciellt bra på ljud men vet att Dali tillhanda håller reserv element väldigt länge efter de slutat tillverkar sina serier. Byta en diskant ser inte så svårt ut.

Har du cd-spelare till förstärkaren? Testat använda den alt. radio?

Permalänk

kan troligen vara så att upphängningen torkat och hårdnat vanligt fel när de fått lite ålder speciellt om de är för sparsamt använda så det inte motionerats.

kan även vara så att det helt enkelt är förstärkaren som gått kaputt av hög ålder då de inte håller för evigt kondensatorer osv kan mycket väl ha blivit för gamla efter 20 år och korrosion uppstår varesig man vill eller inte så den kan behöva gås över allmänt elektrisktt och friska upp lödpunkter och potentiometrar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Diskanten torkar inte men kantupphängningar och elektrolytkondensatorer kan göra det, är kanterna skadade, har du provat om högtalarna låter likadan eller olika, du måste mata dem med exakt samma ljud och de ska stå på samma ställe i rummet så att du inte lyssnar på skillnader i placering eller insignal.
Ställ högtalarna bredvid varandra och använd en signalgenerator för att spela upp rosa och vitt brus på en i taget så du kan använda balanskontrollen för att snabbt kunna skifta mellan vilken som låter.

Om delarna är hela så är det antagligen bäst att lägga pengarna på rumsakustik eller en bra eq/dsp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Börja med att felsöka,
den utrustningen ifall den inte är trasig ska inte låta "för djävligt" ,
kolla upphängningen (mjuka ringen runt kanten) på basarna, diskanter brukar hålla mycket längre. Koppla in dem till en annan förstärkare och kolla om de låter likadant där, testa en annan högtalare på din förstärkare.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

@oskitron: Kan du beskriva missljudet? Skorrar eller brusar det, t.ex.? Uppstår missljud när du vrider på volym och andra reglage?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Diskanten torkar inte men kantupphängningar och elektrolytkondensatorer kan göra det, är kanterna skadade, har du provat om högtalarna låter likadan eller olika, du måste mata dem med exakt samma ljud och de ska stå på samma ställe i rummet så att du inte lyssnar på skillnader i placering eller insignal.
Ställ högtalarna bredvid varandra och använd en signalgenerator för att spela upp rosa och vitt brus på en i taget så du kan använda balanskontrollen för att snabbt kunna skifta mellan vilken som låter.

Om delarna är hela så är det antagligen bäst att lägga pengarna på rumsakustik eller en bra eq/dsp.

Diskanten i sig torkar inte, men om det är ferrofluid i den så kan denna torka ut däremot.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roxkz:

Diskanten i sig torkar inte, men om det är ferrofluid i den så kan denna torka ut däremot.

Då får man byta olja.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då får man byta olja.

Självklart, kostar inte många kronor. Bara påtalade effekten av uttorkning och ålder även på vissa diskanter.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@oskitron

Leta efter ett par sånna här så lär du bli nöjd, om du har platsen dvs. Dom är typ 165cm höga och foten är väl 20cm bred också, har jag för mig.

https://www.blocket.se/stockholm/Bang___Olufsen___Beolab_Pent...

Dom brukar dyka upp på blocket titt som tätt.

Den jag har länkat är den "aktiva" versionen med förstärkare inbyggd, till dom behöver du bara en källa. Dom finns också som passiva och heter då Beovox Penta, dom ovan heter Beolab Penta.
Anyhow, dom passiva går att få tag på för så lite som 2000:- på blocket. Om man parar dom sen med något schysst slutsteg/förförstärkarkombo alt. strömstark integrerad så har du inte minst tryck, men också helt okej för "finlir".

Det man ska se upp med med dom här högtalarna (gäller både aktiva och passiva) det är att kantupphängningarna till basarna torkar så det bör man kika innan man köper något. Folk som säljer dom brukar också vara snabba på att påpeka att man har bytt kantringarna då det är ett känt fel på högtalarna.

Peace