Destiny 2 - GTX 1070 och 1440p

Permalänk
Medlem

Destiny 2 - GTX 1070 och 1440p

Hej!
Sitter och funderar på vad jag ska uppgradera i datorn. Jag tror att min i7-3770K fortfarande hänger med.
Jag har kollat när jag spelar Destiny 2 och mitt GTX 1070 ligger på 100% GPU usage medans CPU ligger runt 75-80%. Det är inte en så trevlig upplevelse då FPS pendlar mellan 144 (när man "reser") och ner till 40-45 FPS när mycket saker händer på skärmen.

Frågan är om ett byte av grafikkort räcker, eller om det är dags att uppgradera CPU också? (Den här har jag haft i 6,5 år nu har jag för mig).

Tacksam för svar

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Hur ser det ut när du kör 1080p? Hänger processorn fortfarande med där och tillåter grafikkortet att jobba i 100%? När FPS raser ner till 40-45, går grafikkortet fortfarande på 100%? Om svaret är ja på dessa frågor så är det grafikkortet du bör uppgradera i första hand. Din CPU börjar bli gammal, men det finns ingen speciell anledning att uppgradera allt samtidigt, så testa med ett nytt grafikkort först.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Avstängd

Lite beroende på dina grafikinställningar. Men med grafiken på högsta och 1440p borde spelet lira i mellan 80 och 100 FPS ungefär. Sen finns de säkert en hel del saker till som kan påverka prestandan. Processorer äldre än Skylake blir ju många gånger påverkade negativt av fixarna för Spectre och Meltdown bland annat. Kan dock tycka att de inte borde dra ner prestandan så hårt.
Jag hade börjat med att undersöka om de finns en massa saker som suger resurser i av datorn. kanske till och med en nyinstallation av Windows om du inte hittar något. Om prestandan fortfarande är låg så kan en uppgradering av dator vara på sin plats.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Hur ser det ut när du kör 1080p? Hänger processorn fortfarande med där och tillåter grafikkortet att jobba i 100%? När FPS raser ner till 40-45, går grafikkortet fortfarande på 100%? Om svaret är ja på dessa frågor så är det grafikkortet du bör uppgradera i första hand. Din CPU börjar bli gammal, men det finns ingen speciell anledning att uppgradera allt samtidigt, så testa med ett nytt grafikkort först.

Jag körde MSI Afterburner för att faktiskt kunna se lite mer specifikt och inte bara min estimering på CPU usage.
I 1080p så går GPU mellan 50-75% och CPU usage ligger på 50-65%
I 1440p så går GPU mellan 75-100% och CPU usage ser ungefär likadant ut som på 1080p

Det skiljer en del i FPS också, men inget jätte markant skillnad (den visade ingen data i Afterburner, jag tittade bara på den counter som är inbyggd i Destiny). Min tolkning är att det är GPU som inte orkar med och inte CPU?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts