Hjälp med att får TV, CEC, Apple TV och Högtalare att fungera ihop, möjligtvis ett köpråd.

Permalänk
Medlem

Hjälp med att får TV, CEC, Apple TV och Högtalare att fungera ihop, möjligtvis ett köpråd.

Goddagens!

Jag har möjligtvis ett enkelt problem, men för mig svårt då jag saknar kunskaper inom receivers och bild och ljud-system.

Jag har en 32" Samsungs TV som endast tar emot innehåll ifrån en Apple TV (Fjärde Generationen) och skickar ljud till ett par externa högtalare.

Baksidan av TVn

HDMI kommer ifrån Apple Tvn
ljudet går till Högtalarna.

Bild

Banksidan av högtalarna.

Bild

Mitt mål är att styra volymen via apple fjärrkontrollen.
Det är möjligt om man väljer de interna högtalarna på tvn, men kvalitén är hemsk och därför har jag kopplat in ett par externa.
Problemet är att jag då tappar möjligheten att styra volymreglaget, som är mitt mål.

Till frågan. Går det att lösa detta problem eller är det bara att acceptera som det är? förutsatt att jag inte lägger tusentals riksdaler på problemet.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har ingen Appletv så har inte testat men funkar inte detta ?
Justera volymen
Tryck på någon av knapparna öka volymen eller minska volym på Siri Remote.

https://support.apple.com/sv-se/guide/tv/atvbab8af9b3/tvos

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har ingen Appletv så har inte testat men funkar inte detta ?
Justera volymen
Tryck på någon av knapparna öka volymen eller minska volym på Siri Remote.

https://support.apple.com/sv-se/guide/tv/atvbab8af9b3/tvos

Hej, det fungerar om jag inte använder de externa högtalarna.
Kan man koppla in nån mellanting som löser detta tror du?

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Plapo:

Hej, det fungerar om jag inte använder de externa högtalarna.
Kan man koppla in nån mellanting som löser detta tror du?

Du kan alltså styra tvhögtalarnas volym men inte linjeutgången ? Då kan det finnas nån inställning i tvn som gör om linjeutgången till en förstegsutgång dså den får variabel uynivå, vad är det för tv ? Dina länkar funkar inte som du ser ....

Kollade lite på Siri remote och den har ir sändare så det går kanske även att lära den Sonys ir koder och använda den som en vanlig ir fjärr till Sonystereon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan alltså styra tvhögtalarnas volym men inte linjeutgången ? Då kan det finnas nån inställning i tvn som gör om linjeutgången till en förstegsutgång dså den får variabel uynivå, vad är det för tv ? Dina länkar funkar inte som du ser ....

Kollade lite på Siri remote och den har ir sändare så det går kanske även att lära den Sonys ir koder och använda den som en vanlig ir fjärr till Sonystereon.

Ah! Inne i inställningar kunde man ändra så att Apple fjärrkontrollen kunde lära sig högtalarens ir kod. Nu kan jag syra högtalarna med Apple fjärrkontrollen.
Dock ändrar jag nu inte Samsungs TVns volym, utan bara de externa, vilket utifrån inte spelar någon roll.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Plapo:

Ah! Inne i inställningar kunde man ändra så att Apple fjärrkontrollen kunde lära sig högtalarens ir kod. Nu kan jag syra högtalarna med Apple fjärrkontrollen.
Dock ändrar jag nu inte Samsungs TVns volym, utan bara de externa, vilket utifrån inte spelar någon roll.

Du kan ju som sagt även kolla i tvn om utgången går att konfa om från linjeutgång till förstegsutgång, om tvn har hörlursutgång så brukar den också ha variabel utnivå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju som sagt även kolla i tvn om utgången går att konfa om från linjeutgång till förstegsutgång, om tvn har hörlursutgång så brukar den också ha variabel utnivå.

Nopp, det har inte gått hittills. jag får nöja med mig med denna halvlösning.
Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja