Stänga av Wifi-direct och Miracast på TV:n?

Permalänk
Medlem

Stänga av Wifi-direct och Miracast på TV:n?

Hej,

Tänkte köpa en sån här: https://www.philips.se/c-p/50PUS6203_12/6000-series-tunn-smar.... Nu undrar jag lite om någon kan säga om det går att stänga av Miracast helt på de här nyare Philips tv-apparaterna, alltså att göra det omöjligt att koppla någon enhet alls till tv:n via Miracast, skärmspegling och jag undrar även om avstängning av WiFi också avaktiverar WiFi-direct? På de äldre Philips-apparaterna gick det tydligen att avaktivera Miracast i menyn, men nu verkar detta lite otydligt i manualen.

Jag undrar därför att på Samsung tv:s går det inte att avaktivera varken det ena eller det andra, tv:n är helt öppen för världen. Det gör det, speciellt om man bor i lägenhet, väldigt irriterande när grannarna trycker fel och försöker casta sina mobilskärmar på min tv (ibland kanske också för att jävlas). Jag behöver egentligen inga smart-tv funktioner alls, det bästa vore väl om dessa gick att avaktivera helt, men såna smart-tv:s görs inte.

Hoppas på svar.

Förtydligade rubriken från "Philips smart-tv"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

@pehlm:

Hittade det här så det verkar gå att blockera iaf.
Tror den är frånslagen innan den aktiveras då kommer ingen in.

Reset Wi-Fi Miracast connection
 (Home) > Settings > All settings > Network > Reset Wi-Fi Miracast connection
Clear the list of connected and blocked devices that are used with Miracast.

Re: Använder inte Miracast själv.

http://mcrj.ulan.se/#!album-12-16

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Ja det var just den där inställningen du refererade till som gör mig lite fundersam. Har väl blivit lite nojig kanske men Samsung har samma funktion med enheter som tillåts eller nekas och sedan kan rensas men alltihop är igång redan efter att tv:n har bootat upp, och går inte att avaktivera, det är bara att koppla upp med screen mirroring, mycket dåligt.

Om Miracast är avaktiverat vid start är det ju okej, då köper jag tv:n, det verkar vara troligt att det är så, men kan man vara säker? Har du en Philips-tv så du kan prova?

Nej använder inte Miracast heller, men tydligen grannarna

Men tack ändå!

Permalänk
Medlem

Kanske jag ändå slår till lite större med denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5094185, den har Android TV, med Chromecast inbyggd, men inget Miracast krafs, får väl se....

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det måste man öppna källor/miracast & skapa anslutning.
Hur ska en utomstående kunna komma in i dina inställningar?

Re: Du har väl en router med lösenord till ditt wifi?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Som jag förstår det måste man öppna källor/miracast & skapa anslutning.

Ja det är nog så det är.

Citat:

Hur ska en utomstående kunna komma in i dina inställningar?

Nej det gör de nog inte, men det är väldigt irriterande när grannen försöker spegla sin mobil på min tv.

Citat:

Re: Du har väl en router med lösenord till ditt wifi?

Självklart! Men Miracast använder inte wifi, utan wifi direct och går inte via routern.

Permalänk
Medlem

Ok jag har forskat vidare det enda som går är att blockera användare.

Men du har väl inte allt för många grannar som provar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ok jag har forskat vidare det enda som går är att blockera användare.

Förstod det.

Citat:

Men du har väl inte allt för många grannar som provar.

Nej iofs men jag tycker det är konstigt att dyra tv apparater, idag, inte har möjligheter att stänga av funktioner som man inte vill använda. På mobiler eller surfplattor går allt att stänga av/sätta på, men inte på sk "smart-tv:s", då förväntas man använda allt som erbjuds med allt på utan att kunna stänga av det.

Tack för din uppmärksamhet!

Permalänk
Medlem

Jo så sant blev förvånad själv hade ingen aning om att det ligger öppet för alla.

Re: Saxat från manualen.

Blockera en enhet
Första gången du får en anslutningsförfrågan från en
enhet kan du välja att blockera enheten. Förfrågan
och alla framtida förfrågningar från enheten kommer
då att ignoreras.
Så här blockerar du en enhet ...
Välj Blockera ... och tryck på OK

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De vill väl göra det enkelt att spegla mobilen utan wifi nätverk. Möjligheten i fallet med Philips (och även Sony Bravia) är ju att Miracast (med wifi-direct funktionen) är avaktiverad innan man öppnar med Källor->Miracast, för det är inte fallet med Samsungs tv appparater. de är öppna att casta till direkt efter boot. Om det är så att de inte är aktiverade skulle jag förstås aldrig öppna Miracast, undrar var man kan finna information om det? Får väl fråga på Philips supportsida kanske.