Njea, inte precis lika bra. Det är svårt att tweaka om man inte är exakt nöjd med t ex begreppet "soluppgång".
Jag håller på att se över möjligheter till en ljussensor just eftersom jag tycker att astrour inte fungerar bra nog. (Disclaimer: Vi snackar att jag stör mig på att det kanske tänds/släcks med +/- 10-15 minuter mot vad jag hade velat).
Avvikelserna kan dock vara större om det t ex är en rejält molnig dag. (Och det finns folk som även försökt bygga logik för detta, gå mot API:er för väderlek och väga in om det ska vara molnigt etc). Men har inte lyckats hitta något jag är nöjd med och ska därför se över en ljussensor istället.
Håller även med @twk, lampor i socklar blir störande då dom vanliga brytarna förstör. Folk har börjat med allt från 3d-printade adaptrar för att sätta fjärrar i vanliga brytare till att montera upp t ex HUE-fjärrar parallelt.
Det man helst vill ha är någon typ av "puck" som sätts in bakom befintlig brytare. Då får man med fördel även sätta en fjäder i brytaren så att den alltid går tillbaka och "togglar" on/off vid tryck, vilket då funkar bra med att man även kan styra on/off via automation.
Shelly funkar bra, kör ett par sådana själv. Helt öppna och går att styra via t ex http-api och MQTT, om man inte väljer att köra deras egna app.
Plejd hade jag gärna kört då det är smutt att det är ett helt eget ekosystem som funkar "separat", men avsaknaden av ett öppet API gör att jag inte kan integrera det i mina andra lösningar.