Tjenare, har haft lite problem som började runt årsskiftet om jag minns rätt.
I början blev skärmen svart, för det mesta vid uppstart några gånger från och till i cirka 3-4 sekunder.
På senare tid blev det oftare och även när datorn varit igång i längre stunder och även i spel.
Nu får jag inte igång skärmen längre hur många uppstarter jag än försöker, tar jag loss kabeln får jag "no signal" över skärmen, annars ligger den i viloläge (tror jag, lampan på skärmen blinkar istället för lyser fast)
Har skärmen kopplad med vga-hdmi adapter, har provat att byta skärm till en annan, provat sätta i ett äldre grafikkort (radeon 5870), på det kortet fungerar skärmen med vga-dvi adapter, men ej HDMI där heller, har provat med ny vga-hdmi adapter men inget fungerar, så känns som att problemet är mjukvaru-baserat.
Har i vanliga fall ett geforce 1070 som fungerat sen jag köpte datorn, 2017-2018 ish
Någon som kan ha någon ide om vad det är som strular?/Saknar jag någon info som är intressant?
@Andreaz1: Skärmen är en äldre skärm, LG E2250T, 10 år gammal-ish. Ingen aning egentligen, men hade vga kabel från skärmen innan denna, och där satt ett vga uttag så skaffade bara en adapter till hdmi
Skärmen är en äldre skärm, LG E2250T, 10 år gammal-ish. Ingen aning egentligen, men hade vga kabel från skärmen innan denna, och där satt ett vga uttag så skaffade bara en adapter till hdmi
Den skärmen ska ha en DVI-ingång vad jag kan hitta. I så fall är det mycket bättre att du använder DVI istället för VGA, eftersom VGA är en analog signal och kanske inte ger den bästa kvalitén.
Om du inte har någon DVI-utgång på grafikkortet så använder DVI och HDMI samma typ av bildsignal och kräver därför ingen signalkonvertering, så du kan använda en enkel DVI-HDMI-kabel (t.ex. en sån här) för att koppla in skärmen via HDMI. DisplayPort klarar även av att skicka ut en DVI/HDMI-signal, så det går att koppla in skärmen med en DP->DVI-kabel också.
@perost: Gör det någon skillnad tror du då att gå dvi-HDMI jämfört med vga-hdmi?
Får prova plocka hem en dvi-dvi kabel + dvi-HDMI omvandlare antar jag och prova och se om det hjälper?
Tack för svar!
Varför vill du ha en kabel + omvandlare? Är det inte bättre att bara skaffa en kabel med rätt kontakter istället? Att gå från HDMI till DVI kräver ingen omvandling, bara en kabel med HDMI-kontakt i ena änden och DVI i andra.
@perost: Tänkte ha omvandlaren ifall dvi-dvi inte fungerade, Köpte iaf en dvi kabel idag och kopplade in, fungerar utmärkt!
Dock nyfiken på varför den tidigare lösningen slutade fungera
Tack för hjälpen iaf!!