Permalänk

4g router med anslutning för telefoni

Hej.
Jag har skaffat ett abonnemang med fri surf där jag kan koppla till fler användare.
Så jag har skaffat ett SIM till min lilla mamma.

Så nu är jag ute efter en 4g router som man kan koppla ”dect” telefoner till.
Men vet inte vad jag skall leta efter. Är det VOIP eller är det till för något helt annat?
Tror det är något Gigaset som hon har hemma.

Behöver då inte vara en spel router :), men tar gärna emot förslag.

MVH Niklas

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem

Ja, det är VOIP du är ute efter. Men du behöver en telefon som är anpassad för IP-telefoni.

Detta är vad som fanns på prisjakt, när jag filtrerade ut 4G och VOIP.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s436848134&catId=v2022

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

... alternativt en Voip-server, en separat _liten_ box som oftast kopplas in med kabel (Ethernet) i router/switch.
(Vissa nya kanske stödjer WiFi.)

Lite bökigt kanske, speciellt om man är ovan vid att feppla med nätverk.

Fördelen med sådana är att de är helt agnostiska gällande typ av telefoni-utrustning man kopplar in i dem, DECT eller gammal analog... kvittar vilket.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk

Tack så mycket.

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem

Vill du ha en lösning från en leverantör så sök på hemtelefoni via mobilnätet. Minst en firma erbjuder kombinerat 4G-modem med bredband och VOIP. Ska du inte ha den operatören så är det separat telefoni-tjänst som gäller – antingen med eget modem för telefoni över mobilnätet eller VOIP/SIP/ip-telefoni som går över internet.

Permalänk

Det blev en sådan här
Huawei B525s-23a

Tack för hjälpen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrekanin:

Det blev en sådan här
Huawei B525s-23a

Tack för hjälpen.

Hej

Är i liknande situation, mor vill ej gå från beprövad decttelefon, och jag tycker Telia koppar abonnemang är väl dyrt.
Är det något särskilt krav på abonnemanget i din 4g router?

Mvh. Stig

Permalänk

Hej.
Det var väldigt lätt i detta fallet även ifall jag inte kan garantera något.
Jag har ett tre abb med fri surf som jag delar för 100SEK I månaden med Mamma.

Tog helt enkelt och satte i dect telefoner och SIM kort i routern.
Därefter ringde jag mobilnumret och det ringde på telefonerna.

För vår del fungerade det fint med telefoni, bredband (mestadels Storytel ) och tv via 4g och en gammal nvidia shield.
Hoppas att det kan hjälpa något.
MVH Niklas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@snurrekanin det du får med ett 4G abonnemang är ett mobilt telefonnummer, om du bara skaffar ren surf får du inget nummer att ringa med. De flesta abonnemang som också ger dig ett nummer har ganska mycket data vilket är bra för användare som inte behöver så surfa mycket men ändå vill ha ett telefonnummer man kan ringa till och sedan koppla några analoga telefoner till. Då ringer man som vanligt (fast det är ett mobilnummer) via sina analoga telefoner ut på telenätet via 4G uppkopplingen.

En del vill bara ha surf möjligheter och då får man inget nummer, lösningen blir då IP-Telefoni. Det går att lägga in i en del 4G routers men då krävs uppgifter från leverantörer och det är inte alla som delar ut sådant numera. I annat fall får man en telefoni dosa och det är bara plugga in den i det LAN som finns. Den dosan sköter uppkopplingen och ditt nummer, till denna kopplar man sedan analoga telefoner, typ DECT eller annat.

Jag har märkt att nummerpresentation fungerar sådär och de flesta IP-telefoni leverantörer tillhandahåller inte LDAP möjligheter. Det innebär att jag som själv har siemens DECT inte kan fixa en smidig telefonbok så lätt. Nu kör jag via Bredband2 men funderar på att byta till andra lite billigare leverantörer. Många använder mobiltelefoner idag men jag tycker det är bra och bekvämt med hederlig telefoni och DECT telefoner, jag blev galen av att leta efter mobilen varje gång det ringer. Och då jag ser mitt nummer hem som extra vill jag inte betala för hög fast avgift.

Jag kanske missade något, eller andra som tillfört information. Det finns en hel del olika lösningar för att få telefoni som man vill ha det.

Permalänk

Det stämmer, jag har ett vanligt mobilabb till mig med fri surf som jag delar med min sambo och med mamma.
De har självklart egna nummer och får ta del av den fria surfen.

Så i detta fallet har det fungerat bra med både surf och telefon via routern. Vågar inte säga något om telefonbok, har inte sett över det. Vill även minnas att det är någon gammal Siemens dect som hon har hemma.

Kan inte minnas att jag gjorde någon inställning för att få det att fungera mer än att sätta upp ett WiFi för surfen.
Men det kan jag självklart ha förträngt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skaffade en likadan router och stoppade i sim från vimla, vanligt abonnemang för samtal, fungerade det direkt utan några inställningsändringar, med när man ringer ut så tar det ca 10-12 sekunder mer att koppla upp samtal om jag jämför med min Telia lösning över fiber, detta kan man ju leva med men någon kanske vet en lösning för att snabba upp det.

I övrigt är jag tacksam för all hjälp jag fått hittills.

Permalänk
Medlem

@slug68, hmm så lång tid borde det inte ta. Det ska fungera precis som en mobiltelefon eller liknande i alla fall.

Det borde inte ta mer än 2-4 sekunder för att koppla upp ett samtal oavsett om man ringer via mobilnätet eller någon IP Telefoniserver.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DennisOlof:

@slug68, hmm så lång tid borde det inte ta. Det ska fungera precis som en mobiltelefon eller liknande i alla fall.

Det borde inte ta mer än 2-4 sekunder för att koppla upp ett samtal oavsett om man ringer via mobilnätet eller någon IP Telefoniserver.

Huaweis routrar använder inte IP-telefoni, de har en egen lösning där du kan använda valfri analogt ansluten telefon för att ringa via ett mobilabbonemang. En nackdel är att routern inte vet när du slagit färdigt numret på din analoga telefon, så den löser det med en timeout från sista slagna siffra innan den försöker koppla upp mobilsamtalet. Det är därför det tar lite längre tid att ringa ut.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem