SSD hittas inte efter uppgradering till windows 10

Permalänk
Medlem

SSD hittas inte efter uppgradering till windows 10

Tjena !

Har två hårddiskar en primär som jag har OS och några mindre program på och en andra som jag lagrar spel/bilder/dokument på.

Har haft windows 8 fram till idag och nu köpte jag windows 10 och installerade den genom en USB sticka, då jag va klar upptäckte jag att jag inte hittade min andra hårddisk, gick in i diskhanteraren och där fanns den men windows vill att jag formaterar den innan jag kan använda den. Det vill jag ABSOLUT inte då jag har massvis med bilder och dokument jag vill spara. spelen är bara att ladda ner igen men allt annat vill jag inte att det ska gå förlorat.

Någon som kan hjälpa mig att få tillgång till allt på hårddisken ? jag förschtå int någe...

Vet int om denna tråd ska vara i här eller i lagring

Permalänk
Medlem

Du gjorde väl en ren installation och inte uppgraderade och ha kvar existerande Windows filer?

https://www.diskpart.com/articles/my-external-hard-drive-says-it-needs-to-be-formatted-7201.html

Detta gäller extern vet inte om det är samma orsaker som för en intern.

Orsaker.

The file system is not recognized by Windows. For instance, file system is Ext 2/3/4.
The external drive suffers sudden power outages when it is working.
The hard drive is virus infected.
The hard drive comes with some bad sectors.
The hard drive is removed without safe removal.

Visa signatur

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080 GPU: uppgradering inför RTX 5000.

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haara_90:

Tjena !

Har två hårddiskar en primär som jag har OS och några mindre program på och en andra som jag lagrar spel/bilder/dokument på.

Har haft windows 8 fram till idag och nu köpte jag windows 10 och installerade den genom en USB sticka, då jag va klar upptäckte jag att jag inte hittade min andra hårddisk, gick in i diskhanteraren och där fanns den men windows vill att jag formaterar den innan jag kan använda den. Det vill jag ABSOLUT inte då jag har massvis med bilder och dokument jag vill spara. spelen är bara att ladda ner igen men allt annat vill jag inte att det ska gå förlorat.

Någon som kan hjälpa mig att få tillgång till allt på hårddisken ? jag förschtå int någe...

Vet int om denna tråd ska vara i här eller i lagring

Om du vet exakt vad du klickade igenom på installationen och och kan berätta så kanske vi kan hjälpa.
Tog du Custom Installation och formaterade ALLA diskarna, eller valde du körde du "uppgraderings" alternativet att den sköter allt åt dig?
Dvs:

Vilket av dessa

Vad Windows 10 gör, om du har alla hårddiskar inne så lägger den din andra som Bootsektor eller dylikt, den bör dock ej ta bort din information på den.
Alternativt är att koppla in din andra hårddisk i en annan PC och se va som sker?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: Jag är rädd att jag tog custom installation och formaterade alla. trodde nog bara C: låg i rutan så klickade på alla och "ta bort". Det finns inget sätt och rädda datan på den då ? Om jag formaterar den som den vill och jag använder något recovery program? Den skriver väl inte över de "borttagna" filerna bara för jag formaterar den igen ?

Permalänk
Medlem

@Vangen: Gjorde en ren installation. tror jag dock råka klicka i min andra hårddisk då jag ville ta bort all data på C: och tog bort allt på den andra också. Suck

Permalänk
Medlem

@Haara_90:
Tog du bara bort partitionen och inte formaterade den, så bör du kunna få tillbaka dina filer med hjälp av te.x Recuva.

Det kräver dock naturligtvis att du har en annan disk du kan spara filerna på, OS disken fungerar om det finns lika mycket ledigt utrymme på den som filerna var på disken.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haara_90:

@Niivpzi: Jag är rädd att jag tog custom installation och formaterade alla. trodde nog bara C: låg i rutan så klickade på alla och "ta bort". Det finns inget sätt och rädda datan på den då ? Om jag formaterar den som den vill och jag använder något recovery program? Den skriver väl inte över de "borttagna" filerna bara för jag formaterar den igen ?

Ja och Nej,
De mesta är förlorat, dina bilder kommer troligtvis vara thumbnails och till viss del återställda, men långt ifrån alla. Dokument kan återskapas men med större skador, osv. Avbryt inga scans, välj rätt program från början för att inte "belasta hårddisken" i sitt nuvarande skick, försök gör EN scan och återställ så mycket du kan på samma gång.
Som posten ovan, du måste ha en hårddisk till.
Enda tipset nu återstår att:
Köra en Recuva på den.
Dock får gärna någon annan svara på om du bör skapa en partition FÖRST eller om det går köra återställning på den innan det.

Kan eventuellt finnas bra Linux program för detta men är inte helt hundra på vilket jag skulle kunna rekommendera.
Ytterst få GRATISPROGRAM kommer slutföra detta jobb, speciellt om du vill ha ALLT återställt.
edit:
Tips är att ta de lugnt och sök igenom och samla information vilka program som gör bäst scan för det du vill återställa:
Sök detta på Google t.ex. och ta nyaste valen och gör egen bedömning

Edit 2:
En person gjorde som dig,
https://www.reddit.com/r/datarecovery/comments/emi725/help_ac...
De avråder Recuva t.ex.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haara_90:

Om jag formaterar den som den vill och jag använder något recovery program? Den skriver väl inte över de "borttagna" filerna bara för jag formaterar den igen ?

Nej, du ska inte du inte skapa en ny partition, och definitivt inte formatera den, även om en snabb formatering inte direkt skriver över filerna, så förstörs information om filerna och chansen att det går att återskapa dem utan att de är skadade minskar drastigt.

Är filerna väldigt viktiga för dig koppla genast ur disken och kontakta ett dataräddnings företag, då de har professionella verktyg för att återskapa filer och har förmodligen stor chans att kunna återskapa dem om disken inte är formaterad.
Räkna dock med att det förmodligen kommer att kosta tusentals kronor.

Det finns dock bättre program än Recuva vilka kan köra en RAW scan av diskar och är därmed inte beroende av det finns någon partition, som te.x GetDataBack från Runtime Software (betalprogram).
Man kan dock ladda ner gratis versionen för att se om filerna går att återskapa, gör de det kan man köpa en licens i efterhand.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Testade att göra som du sa och fick fram i princip allt som låg på den förut, vet inte riktigt hur man gör nu men är det bara att betala för licensen sen följa instruktionerna på programmet ? Är det något jag ska tänka på ?

Här är en bild på hur det ser ut.

edit

Orkade inte vänta utan köpte programmet och nu har jag alla dokument och bilder tillbaka precis som förut.
Svinenkelt att använda, bara köra en scan och sen copy till en annan hårddisk.

Tack för hjälpen alla !