Spelserver på filservern eller en till burk?

Permalänk
Medlem

Spelserver på filservern eller en till burk?

Tjena!

Har idag en server med alla mina filer, nu ska jag flytta där både el och fiber ingår i hyran så tänkte dra igång lite spelservrar för mina vänner.

Den stora frågan är då, ska jag dra in windows virtuellt på samma server jag redan har, tänker då på risken för intrång då servern på ett eller annat sätt blir öppen ut över internet.

Eller ska man helt enkelt bygga en ny burk enbart för spelservrarna?

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 33Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Om du enbart öppnar portarna för själva spelen så är det väldigt liten risk att något skulle hända.
Mer chans att du får in något skit igenom hjälpverktyg eller liknande för just dom spelen du ska server av.

Annars är det mer ifall du har tillräckligt med prestanda på servern.
Vilka spel hade du tänkt?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Om du enbart öppnar portarna för själva spelen så är det väldigt liten risk att något skulle hända.
Mer chans att du får in något skit igenom hjälpverktyg eller liknande för just dom spelen du ska server av.

Annars är det mer ifall du har tillräckligt med prestanda på servern.
Vilka spel hade du tänkt?

I dagsläget är det tänkt med CS, Minecraft och Wreckfest iaf,
prestandan är Xeon X3430 2,4GHz 4 kärnor, 4 trådar, 24Gb DDr3 1066MHz, 128GB SSD, 12TB SAS

Lutar lite åt en ny burk men vore gött att ha allt på samma

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 33Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

Tjena!

Har idag en server med alla mina filer, nu ska jag flytta där både el och fiber ingår i hyran så tänkte dra igång lite spelservrar för mina vänner.

Den stora frågan är då, ska jag dra in windows virtuellt på samma server jag redan har, tänker då på risken för intrång då servern på ett eller annat sätt blir öppen ut över internet.

Eller ska man helt enkelt bygga en ny burk enbart för spelservrarna?

Jag hade satsat på ny hårdvara bara för du kan Jag har samma förutsättningar som dig där el och internet ingår i hyran (uppgraderade dock internet för rabatterat pris), så jag köpte ett rack och dunka in några rackservrar med xcp-ng. Och beställde en R320 igår som jag ska hämta på fredag för att köra freenas/isci mot hostarna. Sen en separat filserver för mina mediafiler.

SÅ är du något teknikintresserad och har lite pengar över så skaffa egna maskiner för det. Så du skiljer på "viktiga privata" saker och spel/lek sakerna. Då påverkar inget det andra. Sen om du har har router och switchar som stödjer vlan så lägg även spelservrarna på eget nät så ifall något händer med dem så kommer de inte åt ditt privata nät.

Edit: Spelservrarna kör du på egna VMS då.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag hade satsat på ny hårdvara bara för du kan Jag har samma förutsättningar som dig där el och internet ingår i hyran (uppgraderade dock internet för rabatterat pris), så jag köpte ett rack och dunka in några rackservrar med xcp-ng. Och beställde en R320 igår som jag ska hämta på fredag för att köra freenas/isci mot hostarna. Sen en separat filserver för mina mediafiler.

SÅ är du något teknikintresserad och har lite pengar över så skaffa egna maskiner för det. Så du skiljer på "viktiga privata" saker och spel/lek sakerna. Då påverkar inget det andra. Sen om du har har router och switchar som stödjer vlan så lägg även spelservrarna på eget nät så ifall något händer med dem så kommer de inte åt ditt privata nät.

Edit: Spelservrarna kör du på egna VMS då.

Ett rack vore ju drömmen faktiskt, sitter idag med en R310 så det är väl lillebror till din.
Hade gärna haft ett rack och en freenas baserad dator, hårddiskkabinett och en för spelservarna.
Men det är ju en kostnad, köpte visserligen min ganska billigt i tyskland men så ska de ju uppgraderas och grejas.

Vart har du köpt dina prylar om man får fråga?

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 33Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Vad kör du för OS på filservern nu? Är det den i sig. med FreeNAS?

Då borde det väl funka att köra dem med separata Dockers i nåt Jail?
-Alt. köra en Docker-instans med Ubuntu och sedan ha servrarna via separata LXD/LXC instanser.

Tror inte du kommer ha några problem med kapaciteten då prestandan blir som native, bara containeriserat dvs. separerade processinstanser.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

Ett rack vore ju drömmen faktiskt, sitter idag med en R310 så det är väl lillebror till din.
Hade gärna haft ett rack och en freenas baserad dator, hårddiskkabinett och en för spelservarna.
Men det är ju en kostnad, köpte visserligen min ganska billigt i tyskland men så ska de ju uppgraderas och grejas.

Vart har du köpt dina prylar om man får fråga?

Mm. De 2st R710 jag har som hostar fick jag ifrån min förra arbetsplas. Men R320 beställde jag ifrån www.ggsp.se Det kommer in en del prisvärda saker där ibland.
Jo priset är ju ett problem men det beror ju lite på vilket intresse man har också

Edit: Som filserver kör jag en HP microserver gen8 med freenas. En sådan kostar ju inte många kr.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Mm. De 2st R710 jag har som hostar fick jag ifrån min förra arbetsplas. Men R320 beställde jag ifrån www.ggsp.se Det kommer in en del prisvärda saker där ibland.
Jo priset är ju ett problem men det beror ju lite på vilket intresse man har också

Edit: Som filserver kör jag en HP microserver gen8 med freenas. En sådan kostar ju inte många kr.

Nu ljög jag lite, det är en T310 jag har, en Tower server alltså.
Kikade lite på hemsidan och det kommer garanterat bli en till burk att hosta ifrån istället och behålla min gamla T310 med freenas. Ska kika lite vad min router klarar av sen för att kunna skilja dom åt.

Tack för svaren

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 33Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

Nu ljög jag lite, det är en T310 jag har, en Tower server alltså.
Kikade lite på hemsidan och det kommer garanterat bli en till burk att hosta ifrån istället och behålla min gamla T310 med freenas. Ska kika lite vad min router klarar av sen för att kunna skilja dom åt.

Tack för svaren

Ju fler servrar desto roligare

Visa signatur

.