Är det värt att vänta på fler HDMI 2,1 skärmar? Om inte, köp råd!

Permalänk
Medlem

Är det värt att vänta på fler HDMI 2,1 skärmar? Om inte, köp råd!

Hej!
Har förbeställt ett ps5 för ett tag sedan samt att jag även funderat på att uppdatera min dator. Har då även blivit sugen på en Samsung Odyssey C27G75 eller liknande. Är det något som är värt att köpa eller ska jag vänta på fler HDMI 2,1 skärmar?

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Beror väll lite på vad du har nu.
Men jag kommer inte byta min Oled C7 och Marants 6013 reciver för de nya konsollerna. Ser inte fördelarna än mot priset.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att bästa kan vara att vänta till konsolerna kommer ut och se vad konsolerna egentligen stödjer!

Permalänk
Medlem

Tack för svaret ändå

Permalänk
Medlem

Här är lite rykten om kommande Asus skärmar med HDMI 2.1. Kommer i 27", 32" samt 43". Släps lagom till jul.
https://blurbusters.com/asus-leads-race-to-first-hdmi-2-1-gam...

Permalänk
Rekordmedlem

Monitorer har nästan alltid DP så de kan kopplas till en dator utan att begränsas av hdmi 2.0 så på dem är hdmi 2.1 bara viktigt om man ska ansluta en spelkonsol.
Å andra sidan så kommer ju hdmi 2.1 på datorerna nu, Nvidia 3000 serien innebär för första gången att man kan köra ut 4K 60Hz hdr10 till en tv eftersom det är omöjligt med hdmi 2.0 och tvar inte brukar ha DP.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.