Bethesda blir en del av Xbox Game Studios

Permalänk
Medlem

Som många nämnt här tidigare så skulle detta kunna ses som ett typiskt Ballmer steg. Köpa upp Bethesda i syfte att bygga ut portföljen för sin egen spelbutik, ganska exakt 8 år för sent. Precis som Bing, Microsoft phone, Microsoft iPad (glömmer av vad den hette), o.s.v.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon5930: jasså? Fungerar bra för mig också (Chrome).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dalton Sleeper:

@anders190: Den fungerar bra (i Edge)

Skrivet av loevet:

@anders190: jasså? Fungerar bra för mig också (Chrome).

Verkar vara min Tele2 som blockerar, eller om det är mitt 4G modem. Provade mobilen som har Telia, fungerar fint där. Udda!

Men ja... jävlar vilken nyhet att läsa.

Permalänk
Medlem

Vem som helst hade varit en bättre förvaltare av Bethesda än Zenimax, men kul att det blev Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Skrattretande att när Microsoft köper en stor spelstudio och som kommer kommer göra att en massa spel kommer vara XBox-exklusiva så hurrar folk men grinar och gnäller över Epic Games som inte ens gör spel exklusiva till någon plattform. Tummen ner för alla dubbelmoralister här.

Tycker alltid att det är dåligt med exklusiva spel, oavsett om de är exklusiva för PS, XB, PC eller Switch.

Finns många exempel på dubbelmoral. Ser många inlägg här som beklagar sig om Microsoft gör de exklusiva (vilket jag instämmer i), men i andra trådar så hyllar (exakt samma signaturer) Sony för att de har många exklusiva titlar på gång för PS5, och påpekar att det är dåligt att Microsoft inte har fler exklusiva titlar för Xbox Series.

Jag menar; hur skall de ha det? 😵

Synnerligen gott om hycklare i konsoltrådarna (på flera sidor).

Hoppas själv att tillverkarna (alla) lägger av med sådana kundfientliga och antikonsument-åtgärder.

Bojkotta skiten! 🤬

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Sa aldrig att det är bra, tyckte jag var rätt tydlig med att det inte är bra.

Gott. Håller med helt.

Exklusivitet till playstation och nintendo är ett faktum, och vill man spela de spelen är det köp av deras konsoler som gäller.
Hade naturligtvis varit trevligt om Sony släppte alla sina spel till PC.

Nej, om vi fortsätter att köpa så kommer ju de företagen bara att fortsätta med dylika skitmanipulation av marknaden. Dags att vi bojkottar sådan skit - och vägrar att gå med på att köpa!

Vissa kundfientliga företag lyssnar bara på sina kunder när man "röstar med plånboken", och inget annat.

Det är som att klaga på att det finns en marknad för maffian, men ändå betala skyddspengar. Så länga majoriteten gör så blir det svårt att ändra på något. All skit kommer fortsätta som alltid.

Anledningen till att det gör xbox mindre lockande är för att dessa spel kommer till PC.

Vilket är utmärkt!

Har man en bra PC, och inte behov av konsol i TV-rummet, så är det ju perfekt att man inte tvingas köpa tex. en Xbox (och man skulle även önska samma sak om PlayStation, men Sony är ju som sagt stora r-vh-l).

Sparar miljö och resurser, och alla kan spela sin spel där det helt vill (PC i detta fallet).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

För kunderna finns ingen vinning i detta i sig, risken att behöva köpa båda konsolerna om man inte satsar PC+PS5 blir stor.
För Microsoft och Xbox fanboys är det ju mumma.

En jättevinst för konsumenterna. Du behöver inte ens köpa xbox konsol, spelen finns till din PC.

Visa signatur

Dator AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz 19MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC, Corsair RM650x 650W, ASUS PRIME B350-PLUS, | Microsoft Surface Book | Intel Core i5 och Intel NUC Teve 49" SUHD 4K Smart TV KS7005 Konsoller Xbox one S | N64 | Snes | Nes | GBA SP-101

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Undrar om den där snubben på ID software som klagade på series s svettas nu...

Tror inte på någon "slump" där.

Direkt när jag läste om deras uttalande, så gissade jag direkt att det låg något politiskt eller affärsmässigt bakom (så etablerade studios gör inte sådana uttalanden av en slump).

Nu fick vi svaret på varför.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas Sony får smaka på sin egen medicin

CDPR nästa ?

Visa signatur

“All cruelty springs from weakness.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Nä, det är inte hållbart med en Netflixtjänst om folk förväntar sig både kvalitet och det mesta som kommer på bio.

Nu efter Disney så kommer Paramount tydligen starta ännu en tjänst. Snart är det en per bolag. Inget blev billigare, och inget blev enklare än VHS.

Det är givet att det kommer konkurrens.

Så blir det ju även konkurrens mot Game Pass nu när Sony lanserat sin motsvarighet (och delvis samma för Nintendo).

Men kvaliteten måste ju inte gå ner bara för det. Har enormt många bra filmer och series på Netflix av högsta kvalitet, och många riktigt bra AAA-spel på Game Pass (just nu sjörövare och flyg som gäller för mig).

Blir musiken sämre bara för att vi har Spotify istället för CD-skivor eller musikradio? Knappast.

Själv är jag stort fan av riktigt bra tjänster som just Netflix, Game Pass och Spotify. Skulle inte vilja vara utan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Insåg just också att hoppet om ett VR anpassat Elder Srolls 6 precis gick i graven 😢.
Skyrim VR var bland det bästa VR spelet i något år, trots att det var bland den sämsta implementationen av VR.

Min förhoppning har alltid varit att de skulle haft VR i baktanken under utvecklingen av ES6, även om de släppt det som en separat version efter den vanliga. Men med Microsofts inställning till VR så lär det inte ske.

Ingen satsar på vr då der är ingen i stort sett som bryr sig nämnvärt om vr. Många har köpt sina vr maskiner som sitter där och samlar damm.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Så inge mer Fallout, Elder Scrolls, Doom, Quake, Dishonored, Wolfenstein till Playstation-ägare. Det var tråkigt att höra.

Om den här utvecklingen fortsätter kommer alla utvecklare till slut ägas av ett fåtal stor-koncerner. Välj mellan att köpa underhållning från Disney-Apple-Microsoft-Amazon-Walmart-Alphabet-Ford Corporation eller Samsung-Tencent-Sony-Foxconn-Nintendo-Toyota Corporation.

Alla mina vänner som äger ps skryter hela tiden om exklusiva spel till ps. Men nu när xbox förvärvade bethesda och andra bolag så är det plötsligt dålig still. Som xbox ägare så välkomnar jag nyheten.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Skrattretande att när Microsoft köper en stor spelstudio och som kommer kommer göra att en massa spel kommer vara XBox-exklusiva så hurrar folk men grinar och gnäller över Epic Games som inte ens gör spel exklusiva till någon plattform. Tummen ner för alla dubbelmoralister här.

LOL, ingen nyhet om exklusivitet er ännu? Exklusivitet är Sonys grej och PS fanboys älskar det som argument för vilken konsol som är bäst.
Låt säga att de blir exklusiva så blir de det till xbox, PC och mobil. Du behöver inte ens köpa en xbox 🤷‍♂️, ifall du redan har en PC.

Visa signatur

Dator AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz 19MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC, Corsair RM650x 650W, ASUS PRIME B350-PLUS, | Microsoft Surface Book | Intel Core i5 och Intel NUC Teve 49" SUHD 4K Smart TV KS7005 Konsoller Xbox one S | N64 | Snes | Nes | GBA SP-101

Permalänk
Medlem

Nu är det ingen tvekan längre. Det blir en xbox. Ps har endast VR och ett par exlusiva titlar som jag är lite avundsjuk på, men det ryktas om att MS samarbetar med ett par företag som håller på med VR så jag håller tummarna att det finns någon sanning i det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Kul bra för pc spelarna hoppas de bojkottar sony bara (ie så vore det bra om alla plattformar var öppna ogillar igentligen exlusiva spel oberoende av plattform, men vem vet sony kanske ser till att köpa upp alla andra existerande spelstudios precis som de gjorde förut på filmsidan för att vinna så blue-ray blev standard)

Japp.

Sony köpte upp massa filmbolag för att vinna BluRay-kriget. De försenade även PS3 med ca ett år pga. det, och fördyrade även konsolen. Detta lät Microsoft för för första gången att komma in och bli en av de stora spelarna på marknaden. Utan BluRay och den prion som Sony lade på det så hade det nog inte hänt.

Men å andra sidan har moderna streamingtjänster som Netflix idag nästan helt spelat ut BlueRay (även om jag själv ibland uppskattar att köpa riktigt bra filmer på skivor).

Lite som Japanarna med Pearl Harbor som för Sony med BluRay; lysande briljant taktik och maktuppvisning, men dåligt strategiskt på sikt (förlorade på det totalt).

Här är förresten en bra video som just tar upp Sonys felsatsning på BluRay med PS3:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Bra för dem att de identifierar problemet och inte bara går "kolla vad snygg och kraftfull hårdvara vi har" för det säljer inte bland målgruppen. Konsoler har alltid handlat om vilka spel man kan, och inte kan, spela på dem.

Det bästa vore ju om det, som på PC, kunde handla om främst hårdvara. Då kan man ju köpa vilken hårdvara som passar ens behov bäst, och behöver inte tänka på vilka spel som är "exklusiva". Bara att köpa vilka spel man vill, och vilken hårdvara man vill.

Underbart!

Visa signatur

Permalänk
Sötast

Saknas nu bara att de köper upp Epic / Unreal Engine så att de kan tvinga bethesda att gå över till 2000-talet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

Som många nämnt här tidigare så skulle detta kunna ses som ett typiskt Ballmer steg. Köpa upp Bethesda i syfte att bygga ut portföljen för sin egen spelbutik, ganska exakt 8 år för sent. Precis som Bing, Microsoft phone, Microsoft iPad (glömmer av vad den hette), o.s.v.

Microsoft Surface heter de.

Riktigt bra dessutom (även om jag också gillar iPad). Skiver detta på en Surface Book.

Dessutom kan påpekas att alla dessa du nämner, Microsoft Phone, Bing och Surface *inte* är uppköpta. De är egenutvecklade inhouse.

Visa signatur

Permalänk

Känns som att Microsoft försöker köpa sig ur krisen med att ha skralt med utvecklare som inte kan mäta sig med Sonys. Sen om Bethesda är så värst imponerande uppköp låter jag vara osagt med tanke på hur illa det företaget har skött sig mot sina kunder på senaste.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Saknas nu bara att de köper upp Epic / Unreal Engine så att de kan tvinga bethesda att gå över till 2000-talet!

Om vi bortser från att Bethesda levererat banbrytande spel i 20 år då? Det är ju en sak att släppa snygga teknikdemon, en annan att leverera massiva spel som legat i framkant med sina visuella kvalitéer.

Vilka motsvarande open world-spel har Epic släppt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Alla mina vänner som äger ps skryter hela tiden om exklusiva spel till ps. Men nu när xbox förvärvade bethesda och andra bolag så är det plötsligt dålig still.

Hoppsan!!

Lika inkonsekvent som många här på forumen då.

Festligt hur vännerna vänder kappan efter vinden så snabbt ivf!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zargoz:

Ingen satsar på vr då der är ingen i stort sett som bryr sig nämnvärt om vr. Många har köpt sina vr maskiner som sitter där och samlar damm.

Nu är det ett i det närmaste unikt exempel men Half-Life: Alyx gjorde att det sålde VR-lösningar som glass i solsken, kan företagen våga (eller ha råd) att satsa och ta risker skulle vi kunna få se fler sådanna titlar. Nu när så många fler sitter på lösningar så kanske det ökar chansen för fler titlar med VR-stöd.

Misstänker dock att du har rätt, folk spelar klart Alyx och VR-lösningen börjar samla damm då man inte hittat något nytt att spela eller säljer vidare. Finns mycket värt att spela, men de flesta hittar nog inte dit eller kanske inte gillar utbudet. Finns en hel del kvalitetstitlar medans mycket känns mer lågkvalitet och techdemo. På gott och ont.

Pavlov VR, Minecraft VR, Beat Saber, Blade & Sorcery, Boneworks, DCS World, Skyrim VR, Elite Dangerous, Fallout 4 VR, The Forest, Gorn, Half-Life: Alyx, Hellblade VR, Moss, Onward, Project Cars, Race the Sun, Rez Infinite, Space Pirate Trainer, Subnautica, Superhot VR, The Talos Principle VR, Thummper, Ultrawings, Walking Dead: Saints & Sinners, War Dust, Lone Echo, Robo Recall, Tetris Effect, Vader Immortal, Stormland, Phantom: Covert Ops, Espire 1: VR Operative, Dirt Rally samt säkert något mer spel jag för stunden glömt bort. Men beror förstås på vad man gillar också. Men man behöver nog vara lite insatt i vad och hur man vill spela också. Och framförallt skjutspel av olika slag finns det massor av.

Blir intresant att se om Microsoft på allvar tänker satsa på VR. De har ju Mixed Reality samt HP Reverb G2 ihop med Valve och förstås HP. Men ja.. frågan om. Halo VR? VR-stöd till Forza? Motocross Madness 3 med VR-stöd? Hade iallafall jag gillat. Och just Motocross Madness 3 hade jag tagit med eller utan VR dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Baby steps!
Kan ju hoppas att folket på Zenimax talar väl för GoG så MS tar en titt på det.
MS har ju redan gått med i GoG Galaxy intergrationen.

Det sistnämnda hade jag helt glömt. Det är ju lovande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Verkar vara min Tele2 som blockerar, eller om det är mitt 4G modem. Provade mobilen som har Telia, fungerar fint där. Udda!

Men ja... jävlar vilken nyhet att läsa.

Prova att pausa/stänga av annonsblockerare (brukar vara de som krånglar med sådant för mig).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Prova att pausa/stänga av annonsblockerare (brukar vara de som krånglar med sådant för mig).

Värt att prova, dock är jag så illa tvungen att ha det på när jag sitter på 4G, all extra laddning bråkar rejält med anslutningen.

Icke-problem så fort fibern är indragen. De var och grävde utanför huset. Grannhuset fick men så fortsatte de förbi.

Edit: Fungerar visst nu, udda. Något tillfälligt bekymmer troligen, men blir att prova nästa gång det händer.

Permalänk
Medlem

Fallout och Obsidian under samma tak?! Oooooooh...........

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det bästa vore ju om det, som på PC, kunde handla om främst hårdvara. Då kan man ju köpa vilken hårdvara som passar ens behov bäst, och behöver inte tänka på vilka spel som är "exklusiva". Bara att köpa vilka spel man vill, och vilken hårdvara man vill.

Underbart!

Jo exklusivitet kan anses "anti-consumer", men det är så pass ingrott att det aldrig kommer försvinna. Håller en part på med det så måste de andra svara med samma medel eller så blir de nästan objektivt det sämsta valet som saknar titlar.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition ~3255/17000 MHz

Permalänk
Medlem

Todd Howard kunde sälja Skyrim igen, den här gången med spelstudion. 😁

Permalänk
Medlem

För att citera Hodd Toward; "Windows, it just works"

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Tycker nog att det blev lite väl mycket hype över det hela? Förstår att Bethesda har klassiska IPs som lever på gamla meriter men om det här inte resulterar i bättre spel ifrån Bethesda lägret så spela roll liksom.

Mitt intryck av Bethesda var att det var en/flera studios i fritt fall, vad har ändrats iom detta köp igentligen?