Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Är det någon här som överhuvudtaget fått ett 3080 från Elgiganten? Jag lade in en beställning i princip så fort som de öppnade upp kl. 16.32 (AUSS TUF, icke-OC) men har endast fått ett "Beräknat leveransdatum blir därför ändrat från Torsdag 24. September till Onsdag 30. September." mejl...

Ring och kolla rekommenderar jag!
Jag fick mitt STRIX kort från dem flyttat 23- till Onsdag 30 Sep.
Men det fick jag typ några timmar efter lagd order.
Prata med dem igår och dem skall inte fått någon annan info av ASUS så korten ser ut och landa 30 september so far. Iallafall vad gäller STRIX korten men antar att en del TUF är med också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem

Ringde nyss till komplett kundtjänst och dem har en backlog på 900 kort vad gäller STRIX OC.
Nu skall dem få en leverans den 7 oktober på 68 kort vilket killen på kundtjänst ser att jag är med på.
Sen skall dem komma en leverans i mitten av oktober på 200 kort sedan någon gång i nov 300 kort till osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av welllpapp:

Enligt Kompletts support så ska jag räkna med att min köplats gäller från det klockslag min beställning gick igenom (15:01, som det först stod på min order) och inte det som står nu (15:19, då fick jag min bekräftelse och min order ändrades senare till det). Vet inte riktigt om eller hur jag ska tro på det, haha. Men så det är ju att ha i åtanke, till er andra.

Finns det något sätt att veta när man la sin order "på riktigt" om man inte noterade det direkt efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockson:

Finns det något sätt att veta när man la sin order "på riktigt" om man inte noterade det direkt efter?

Komplett skrev tidigare på FB att det är tiden som det står under "Orderdetaljer" som gäller då det är dessa tider som bestämmer ordningen i affärssystemet.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockson:

Det är väl om man ringer dem kan jag tänka mig.
Min order gick igenom kl 14:56. men fick bekräftelse 14:59

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImFoze:

Det är väl om man ringer dem kan jag tänka mig.

Vilken modell hade du beställt?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Skrivet av Toss3:

Komplett skrev tidigare på FB att det är tiden som det står under "Orderdetaljer" som gäller då det är dessa tider som bestämmer ordningen i affärssystemet.

Då har man hört annat från supportchatten, tyckte det lät väldigt oklart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Vilken modell hade du beställt?

Har beställning på STRIX OC kortet.
Och just nu skall det skickas den 7 oktober.
Verkade varit jävligt snabb, uppdaterade Webh/Elgig/Komplett från typ 1455, och komplett släppte det lite tidigt och hann med på första batchen av 68

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Alltså, först är man i elände för att man fått leva på att F5:a nvidias hemsida i en vecka.

Nu har man "fått igenom" en beställning men med en del varningsklockor. så det känns fortfarande eländigt

Beställde sent ca 07:20, inget problem i varukorgen eller kassan, loggade in på mitt nvidiakonto som hade kvar kunduppgifterna från när jag köpte mitt 1080Ti back in the day.

Jag såg till att öppna kortet för alla internetköp innan jag tryckte beställ. Sagt och gjort pengarna reserverades efter bara någon minut.

Inget mejl eller skräppost har ännu anlänt. Det här verkar mest misstänkt då alla andra här verkar fått ett eller två mejl. Men statusen på ordern på hemsidan gick som sagt från "mottagen" till "väntar" och sen "bearbetning".

Nu gör du mig orolig, beställde 07:07 isch. Min är fortfarande väntar på deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidgit:

Nu gör du mig orolig, beställde 07:07 isch. Min är fortfarande väntar på deras sida.

Vilken bank har du? Jag har Swedbank och de verkar sega, 7.12 la jag order.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Inaktiv

Svaret jag fick när jag kollade med Komplett-chatten innan lunch var att kösystemet ska gälla, de vet inget om några Zotac-kort, eller iallafall inte den jag chattade med.

Permalänk

Satt och spammade F5 vid rtx 3080 lanseringen och försökte med fem olika butiker samtidigt. PGA extrem trafik och felmeddelanden så var Komplett och Webhallen de ända ställen jag lyckades få igenom beställningar. Men det verkade ju helt hopplöst. Försökte med flera olika modeller men den senaste infon var ju att man kanske skulle få något i början av november.

Men, gjorde en chansning och la även en beställning på NetOnNet (orderbekräftelse lanseringsdagen kl. 16:37) när de väl återlistade sina 3080 kort under eftermiddagen. Ett ASUS TUF kort då jag vid detta laget kunnat läsa lite recensioner på AIB varianter. NetOnNet verkade ju inte fått ett enda kort inför lanseringen och angav absolut inga indikationer eller datum för framtida leveranser. Satte nästan i halsen när de skickade bekräftelse om att kortet postats tisdag kväll (22 sep). Jag fick mitt 3080 igår och känner mig extremt lyckligt lottad. Betalade introduktionspriset på 7825 kr (känns dock väldigt fult om priset höjs framöver för andra köpare). Har avbeställt mina andra ordrar nu.

Lycka till, alla er andra som inte haft min tur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImFoze:

Då har du tur! Jag beställde 14:57, men det står 15:16 under orderdetaljer (och jag fick mailbekräftelsen 15:20).

Permalänk
Medlem

Nu packas mitt gigabyte gaming oc på Webhallen, kundservice killen hade just fått sitt TUF också.

Äntligen 😁.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Vilken bank har du? Jag har Swedbank och de verkar sega, 7.12 la jag order.

Oxå Swedbank men köpte det på mitt företag.
Pengarna är reserverade. Fick mail från NVIDIA 07:11.

Permalänk
Medlem

@Fidgit Då är det ett waiting game bara och se när det går igenom "på riktigt" Vi har ju beställt i stort sett identiskt så detta blir spännande att följa.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

@Don Stroker:
inte vart de nå kort skicka inte.
fick 2 månaders svaret nu

kul att dom har sagt fredag hela veckan

Permalänk
Medlem

känns som MSI kortet var helt fel häst att satsa på verkar som väldigt få har fått det

Permalänk
Medlem

@MrB123:
Misstänkte det.
Fick samma approach på min beställning på Proshop.
Just dagen där min leverans skulle skickats så får jag ett mail att den inte kommer kunna skickas.
Tror det hela har med att det går automatiskt, dvs den ser ingen lagersaldo -> skickar automatiskt mail till kund och flyttar fram leveransen.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men att köpa på faktura borde väl vara det absolut snabbaste sättet att beställa? (inet) Eller borde jag skriva in mitt kort från chrome autuofill så fort som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quzga:

Kanske en dum fråga men att köpa på faktura borde väl vara det absolut snabbaste sättet att beställa? (inet) Eller borde jag skriva in mitt kort från chrome autuofill så fort som möjligt?

Borde gå lika fort då du kan ha båda på autofyll, kort kan ju i teorin ta längre tid då du kanske måste bekräfta med visa secure el liknande, samt så om du tar faktura kanske du måste bekräfta med bank id om du aktiverat det genom klarna. Kör en testorder på något billigt om det är värt mycket för dig att få igenom din order.

Permalänk
Inaktiv

Hoppar detta tåg och köper ett 2080 Super, mitt 2070 Super har slängt in handsken av någon anledning så det åker tillbaka till KOmplett på öppet köp / defektvara retur och pengarna tillbaka dom tillverkas inte längre och komplett har dom inte på lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Hoppar detta tåg och köper ett 2080 Super, mitt 2070 Super har slängt in handsken av någon anledning så det åker tillbaka till KOmplett på öppet köp / defektvara retur och pengarna tillbaka dom tillverkas inte längre och komplett har dom inte på lager.

Du kan ju göra en fuling och köpa en 2080 Super och returnera det ifall du får ett 3080 (förutsatt att allting är i originalskick).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@Toss3: Nja, jag är emot sånt. Jag kan ju inte låna kort från butikerna det förstör hela grejen med allt. Öppet köp och ångerrätten tycker jag att vi ska nyttja på rätt sätt. Vi ska vara glada att det finns vilket många länder inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Borde gå lika fort då du kan ha båda på autofyll, kort kan ju i teorin ta längre tid då du kanske måste bekräfta med visa secure el liknande, samt så om du tar faktura kanske du måste bekräfta med bank id om du aktiverat det genom klarna. Kör en testorder på något billigt om det är värt mycket för dig att få igenom din order.

Ingen dålig idé, gör nog det haha! tackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidgit:

Oxå Swedbank men köpte det på mitt företag.
Pengarna är reserverade. Fick mail från NVIDIA 07:11.

Köpte samma tidpunkt med mitt Amex. Enligt dem så är köpet godkänt på deras sida. Står Väntar hos Nvidia.

Permalänk
Medlem

Lyckades klicka hem ett 3080 FE från NVIDIA STORE imorse.
Vaknade av larmet vid 0640 och som den nörd man är så kollade jag först lagerstatus. Lägg i kundvagnen?! Jajamen! Krånglade som vanligt. Testade på datorn men där stod ”EJ I LAGER” via chrome, edge och firefox.

Telefonens Safari läsare visade fortfarande grönt och 0650 lyckades jag från toalettstolen gå igenom betalning och få en order lagd.

Nu 1323 så kom mailet med betalning genomförd så nu väntar jag ivrigt på leverans.

Såg i en annan tråd att en till lyckats lägga order imorse.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det här med status väntar innebär att köpet är flaggat för manuell kontroll innan det går igenom som någon form av försök att hindra bottar?

Permalänk
Medlem

Verkar som att den stärkta kronan som vi åtnjutit under sommaren kan va på väg bort. Har tappat rejält mot dollarn och euron senaste veckan, fortsätter det så här kan vi snart va tillbaka på nivåerna i jan/feb.

Så varför är det relevant? Om nu introduktionspriserna på 3080 ryker inom kort och priserna justeras upp nästa månad. Då kommer man med all säkerligen också ta den nya svagare kronkursen med i den nya prissättningen. Kronan har hittills tappat nästan 5% mot dollarn sedan Ampere releasen och 2-3% mot Euron.

Kan bli så att vi går från att förväntar oss att trejeparts 3080 blir några hundralappar dyrare som lägsta pris till att närmare 9k blir det nya lägstapriset (om trenden för kronan fortsätter). Nvidia FE kommer ju också att bli dyrare utan tvekan om kronan fortsätter försvagas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pearl79:

Jag undrar om det här med status väntar innebär att köpet är flaggat för manuell kontroll innan det går igenom som någon form av försök att hindra bottar?

Jag har för mig att jag såg någon på Reddit som hade fått det bekräftat av Nvidias customer support. Jag antar att det bara är att vänta.