World of Warcraft: Shadowlands försenas till senare i år

Permalänk
Medlem

Jag började lira i slutet av WotLK och slutade efter att vi downade Jaina i BfA. Har med andra ord haft break på drygt 1,5 år och har inga planer på att återvända. Tidigare så har nya expansioner alltid lockat tillbaka mig till spelet men efter Legion så blev jag bara allmänt trött på det och BfA var sjukt tråkigt och fantasilöst. Raida med polare är alltid något jag kommer sakna även fast det är sjukt tidskrävande och svårt att få det "vanliga livet" att rulla på samtidigt, åtminstone för mig. Många sköna minnen och många bra vänner har man fått så det är alltid kul att minnas tillbaka

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | FiiO K11 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Velar fram och tillbaka om jag ska köra Shadowlands, har ju som tradition att testa varje ny expansion men nu känner jag inget sug
Något speciellt ni ser framemot i Shadowlands?

Du kan se fram emot att se din gubbe göra lika mycket skada som i vanilla och se alla de roliga "borrowed power" försvinna i pre-patchen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Finns sjukt mycket att göra i spelet, speciellt om man är achivement hunter. Hittar alltid någon timme per dag att lira WoW.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hade skitkul i Wow i början, träffade en hel del skönt folk då vi var en guild som var så långt ifrån hardcore och man kunde komma in genom att bara bjuda in folk som man känt sedan tidigare så vi bestod utav ett gäng finniga tonåringar under 20år upp typ 40års ålder.

Det började kul som sagt sedan satt man bara där och grindade vilket förstörde det hela för mig så jag lade ner precis innan TBC kom.
Fick frågan om att börja spela när WOTLK kom, var lite nytt och spännande men även här tappade jag intresse ganska snabbt.

Wow classic lanseras och folk jag spelade med från första början ville att man skulle vara med, levelingen var väl kanske det mest spännande för att få återse gamla trevliga platser och en del quests satt i bakhuvudet efter alla dessa år.
Tyvärr kunde inte ens battle groundsen kunde rädda min fortsättning denna gång, till att börja med så vart man ju ganska avtänd redan när folk cleara MC efter 1-2 veckor + alla jävla add-ons, questie eller vad det nu heter var inte ens påtänkta förr i världen, var som en helt ny värld öppnade sig när spelet släpptes för länge sedan speciellt när man kom från Knight-Online som var ett helt okej MMO för sin tid men vart kastat tillbaka till stenåldern av wow
Räckte med att lira MC ett par gånger och jag höll seriöst på att somna och då kastade jag in handduken för det blir ingen mer comeback för min del även om det var kul större delen av tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Velar fram och tillbaka om jag ska köra Shadowlands, har ju som tradition att testa varje ny expansion men nu känner jag inget sug
Något speciellt ni ser framemot i Shadowlands?

Top of mind:
Nytt leveling-system
Omgjorda klasser med nya abilities (Edit: Det är inte mycket nytt, men det är iaf ändringar)
Ser ut som en riktigt bra första raid
Fortsatt utveckling av M+
Det är ny content i världens bästa MMO

Spelar själv ganska mycket, ligger på ~ 130 dygns played på 120 i BfA på main och alts jag aktivt spelat under expansionen och jag tror att det kommer att ligga på detsamma under SL.
Det ska bli riktigt kul att se om de får till ett någorlunda balanserat system med covenants / soulbinds / legendaries till skillnad från azerite gear / essences / corruption. I vart fall verkar det inte vara möjligt att grinda progression-items på samma sätt som i BfA vilket är bra. En stor fördel är ju att rewards från rep kommer vid honored istället för exhalted och att du bara kan få 100 soul ash per vecka för att crafta legedary-items.

Oavsett vad så tror jag att det kommer att bli extremt obalanserat i första tieret när stats från gear är låga och man får störst impact av abilities som gör mycket skada. Jag saknar inte direkt att grinda trinkets och azerite armor från world quest gear istället för att ta det som droppas från heroic. Men vem vet, vi kanske får en ny font-trinket så att man slipper byta på två tiers

Permalänk
Medlem

Testsvit

Kan ni snälla lägga in shadowlands i testsviten? Vill gärna se hur rtx påverkar prestanda!

Permalänk
Medlem

WoD var rätt meningslöst om man inte raidade, garrisonville. Rng togs ett steg ytterligare. Tog för länge innan flying kom.
Legion var rng deluxe, repetetivt, legendaries... Tog för länge innan flying kom. Surv-hunter togs bort :/
Bfa äger jag, men aldrig provat. Verkade som Legion 2.0 så sket i det.

BFA kan jag väl inte uttala mig om, men WoD och Legion var inget som imponerade. Troligtvis kommer jag nog inte köpa nån mer exp av wow. Bara classic som lockat lite för att levla om igen. Solospela och typ göra "loremaster" eller nå. Men kanske gör sig bäst som ett nostalgiskt minne istället för att återuppliva det

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ricerunner:

får ser vad Livet kan komma med istället.

Jag är lite kluven kring de tusentals timmar jag spenderat på MMORPG's. Många fina minnen och häftiga saker som man fått uppleva "i en annan värld", samtidigt som det ju finns en tanke om vad man kunde ha spenderat tiden på istället.

Det tråkiga med MMOs är tiden som behövs för att få en bra upplevelse. Tycker det räcker med att man tar paus 3 månader och sen är det helt nytt folk i guilden... många yngre som rör sig snabbt mellan spel, sen blir man såklart alltid lika glad när något old-timer dyker upp.

En av de första jag träffade vid release loggar in fortfarande, hon spelade ibland med sin 5-årige son vid datorn och nu är han vuxen. Rätt coolt

Permalänk
Medlem

Allt efter The Burning Crusade är helt ointressant för mig, men det är til fulle min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Jag är lite kluven kring de tusentals timmar jag spenderat på MMORPG's. Många fina minnen och häftiga saker som man fått uppleva "i en annan värld", samtidigt som det ju finns en tanke om vad man kunde ha spenderat tiden på istället.

Ja, jag skulle nog säga att det är svårt att mena på att det är bra investering av tid. Jag slutade själv efter TBC så har inte spelat på många år. Men med "tusentals timmar" finns det mycket saker du hade kunnat lära dig/utvecklas. Lära dig nya språk, färdigheter eller fortsätta utveckla existerande (såsom musik).

Jag spelar nu SCII nästan dagligen runt 30-90 min kanske men har reflekterat kring detta själv. Spenderar mycket onödig tid på YouTube istället för spel, vilket på vissa sätt är sämre IMO. Har skaffat plugins nu som stänger av delar av YT för att minska det hjärndöda tittandet, går väl sådär men så länge man gör lite framgång är det framgång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kedom900:

Shadowlands känns som ett wotlk 2.0 och är trött på att Blizzard inte längre kan hitta på nya saker utan måste återanvända gammalt. Vi vill ju ja nya bossar inte döda de vi redan dödat tidigare... nåja har ändå slutat spela wow så bryr mig egentligen inte så mkt längre men allt har ett bäst före datum det gälller även mmos.. få se hur länge wow kommer att hålla. är det fortfarande aktivt om 10 år?

Wotlk 2.0 vore ju drömmen när man spelat alla andra expansioner som är skit i jämförelse
Kanske är bra att dom försöker rehasha saker, de system dom försökt med de senaste 3-4 expansionerna har ju varit käpprätt å helvete (Garisson, Artifactpower, första upplagen av legion legendaries, och corruption nu var ju inte heller skit bra, obalanserad skit.)
Men håller med om att återanvända bossar är tråkigt, jag följer inte lore slaviskt men den verkar som dom inte vet vart dom är på väg.

Visa signatur

Intel i7 9700K 5.0 GHz, Corsair Hydro H115i Pro || Corsair Vengence 3000MHz 16GB || MSI Gaming M5 Z370 || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 12GB || Samsung EVO 970, 2x EVO 860 || Fractal Design Define R6 TG Blackout

Permalänk
Medlem

För mig blir det nog som vid alla expansioner från WoD till nu. Levlar upp några gubbar och kör hyffsat intensivt någon månad eller två, för att sedan lägga det på hyllan till sista contentpatchen och kolla sista raiden.

Classic är kul ibland, men ser mer fram emot TBC och WotLK.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Har en grupp vänner som fortfarande spelar aktivt, mitt gamla raiding guild lever också fortfarande och clearar mythic vid varje ny content. Spelar fortfarande aktivt även om jag jag ibland gör uppehåll på 6-12 månader då jag fortfarande har en social krets man kan spela med, får hoppa in i raider och vara med i en stabil mythic+ dungeon grupp. Hade jag inte haft det sociala nätverket så hade jag nog slutat för gott då den sociala aspekten i group finder i regel antingen inte existerar eller är fullkomligt toxic. Positiva upplevelser i PUGs är alldeles för få för att det ska vara huvudanledningen till att man spelar.

BfA har på det stora varit kul då grunden i WoW egentligen är oförändrad, dvs leveling, dungeons och raids är fortfarande av hög kvalité. WoWs största problematik designmässigt som de lagt på sig de senaste åren är för mycket slumpmässiga inslag samt för mycket fokus på temporära system ovanpå den annars väldigt tydliga grunden. Blizzard lägger lite för mycket tid på att utveckla komplexa och temporära spel-loopar och system som sedan läggs åt sidan vid nästa patch eller expansion. Det här verkar dock Blizzard har insett till viss del så spelets fortsatta utveckling verkar lovande även om de förmodligen behöver göra ett par till misstag innan det verkligen sätter sig.

Blizzard borde egentligen fokusera mer på spelbart innehåll och mer permanenta funktioner till WoW istället för att slit och släng konceptet de har kring patchar och expansioner. Istället för alla lånade krafter såsom artifacts, azerite, corruption, covenants etc så borde utöka talent systemet att vara mer omfattande istället med mer meningsfulla val. Låt end game progression fokusera helt på meningsfull gear. Lägg till mer upplåsbar cosmetics dvs. utseenden för ens karaktärer och gear samt player housing så man kan skapa sig sin egen lilla hörna av Azeroth så tror jag nog att WoW kan tilltala fler nya spelare och bibehålla gamla som börjar tröttna på skinner-box designen.

Permalänk
Medlem

För egen del kör jag uteslutande classic nu. Det är inte exakt samma som förr med ett annat meta men det är fortfarande kul och det vinner MYCKET på nostalgi. Ska dock fixa shadowlands och dra level 60 när det kommer bara för att, men med rykten om classic tbc runt hörnet så spår jag ingen huvudsaklig switch tillbaks till retail i en snar framtid.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

För mej var wow lika stort som när jag fick testat quake en gång i tiden med riktiga 3d-modeller. Det wow tillförde var stora världar utan laddningstider. Båda dessa spelen har satt en standard som är (i min värld) svårt att backa från. Nästa steg blev naturligt för mej när jag kombinerade båda dessa element och började spela star citizen med 3d-modeller och en megabana utan laddningstider 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk

WoW var ju helt otroligt när man spelade det första gången. Så snyggt, så enormt, inga laddskärmar, mängder med spelare... Jag hade aldrig sett något liknande spel. Sedan var man ju en total noob vilket i Vanilla innebar att man dog hela tiden. Men det tog ju inte lång tid innan man hade ett gäng med andra spelare som man lirade ihop med. När jag inte spelade läste jag strategiguider och planerade vilken gear man skulle grinda efter. Hitrating och liknande kunde man ju inte se i spelet på den tiden. Sedan i TBC började man raida. Men när man kom på sig själv med att komma i säng vid 04 var det dags för en paus. Kom tillbaka till spelet i Lich King, fick ett nytt gille, raidade och hade utan tvekan den trevligaste tiden i spelet. När man fick ner Lich King efter 25 minuters fight var man glad. Kändes lite som att spelet var slut när man dräpt Arthas som varit huvudfiende sedan WC3. Bytte till horde under Cata och Pandaria där jag även hade kul med att raida. Men generellt sett hade jag vid det laget dragit ner en hel del på spelandet. I alla expansioner där efter har jag nöjt mig med med LFR för att få ett hum av storyn och i övrigt mest questat och jagat achievments. I princip har jag spelat någon månad i samband med att en expansion släppts, tagit en paus på upp till ett år, spelat någon månad och sedan ägnat mig åt verkliga livet igen.

Har i alla fall över ett års /played på mina gubbar. Synd att man inte fick timlön medan man spelade, men hade man kul och fick något ut av det så är det ju inte helt bortslösad tid. Bättre att spela en kväll än att sitta och slappa framför TV:n.

Dagens WoW har blivit på tok för lätt tycker jag. Talangträden är ju ingenting längre, som exempel. Allt känns så serverat på ett fat för spelaren. I Vanilla fick man ju gå (ja, gå!) omkring i en enorm värld och utforska den som en äventyrare. Nu är man som spelare den störste hjälten i världen som alla ser upp till (Även om man heter Legololz) och om man levlar upp en alt får man exakt samma upplevelse. Eller för den delen det faktum att man ser på kartan exakt vart man ska och att quest items har en animerad effekt runt sig. Inget behov av att läsa questen eller leta efter just den ledtråd som man är ute efter. Eller titlar som tog veckor att få (t.ex. för att dräpa Lich King) som vem som helst kan få genom att döda honom på typ 10 sekunder.

Jag kommer garanterat spela nästa expansion, men sedan är frågan hur länge man blir kvar i spelet. Gillet föll i bitar och migrerade för ett år sedan och den sociala aspekten med alla roliga filurer man lärt känna är en icke obetydlig del av spelet.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk

Jag har som minst spelat alla expansioner (och vanilla) till max level, förutom pandaria. Raidat mycket i vanilla och wotlk samt ett par månader i classic. Nu har jag inte spelat på länge och känner knappt igen retail längre. Jag kommer väl att prova Shadowlands till max level, men inte mer än så. Den senaste guilden jag spelade i splittrades efter wotlk och att spela ensam i group finder är inte särskilt roligt alls, i synnerhet inte M+. Jag säger som en gammal kompis en gång i tiden sa om FF XI - det känns som läxarbete.

Classic slutade jag med då kraven sakta men säkert ökade hela tiden (min gräns går vid krav på professions), dessutom var jag äldre än genomsnittet i guilden och tröttnade på allt dravel. Det fanns visserligen några sköna snubbar, men de tröttnade de med.

WotLK har jag bäst minnen ifrån, som när vi för första gången reste från Stormwind till Borean Tundra, eller när vi hade ihjäl Saurfang. LK också förstås, men Saurfang minns jag som mer kämpig.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Spelade från TBC till Pandaria.
Därefter hade jag en lång break
Började spela i BfA (missade Legion som jag hört väldigt gott om, RIP)
Aldrig raidat på lite "högre" prog.
Började raida HC i början av 8.2 (Nazmir, The Eternal Palace Raiden med Azhara)
Slutade med att downat Mythic Azshara WR 553
Sedan en break från Mythic raiding i Nyalotha, joinade en social/raiding guild med HC prog och sedan några bossar Mythic.
Suget kom tillbaka snabbt när vi stod stilla, applya till en annan guild som var på Carapace (boss 11/12) på nyalotha
Passade trial, började progga N'zoth tog ner han WR 269 - Famed Slayer Of N'zoth (Alliance)
Sen slutade jag spela. Refund:a mitt Shadowlands och nu ska jag hålla mig borta xD
Tar så jädra mycket tid att sitta och spela WoW och få ihop livet med träning/tjejen/hund osv osv.
Kanske sugs in igen men vi hoppas inte på det.
tog bort WoW från datorn men man har ju 500/500 man får ner skiten så jäkla snabbt. Kanske får begära IP-ban så man inte börjar igen! LMAO.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImFoze:

Spelade från TBC till Pandaria.
Därefter hade jag en lång break
Började spela i BfA (missade Legion som jag hört väldigt gott om, RIP)
Aldrig raidat på lite "högre" prog.
Började raida HC i början av 8.2 (Nazmir, The Eternal Palace Raiden med Azhara)
Slutade med att downat Mythic Azshara WR 553
Sedan en break från Mythic raiding i Nyalotha, joinade en social/raiding guild med HC prog och sedan några bossar Mythic.
Suget kom tillbaka snabbt när vi stod stilla, applya till en annan guild som var på Carapace (boss 11/12) på nyalotha
Passade trial, började progga N'zoth tog ner han WR 269 - Famed Slayer Of N'zoth (Alliance)
Sen slutade jag spela. Refund:a mitt Shadowlands och nu ska jag hålla mig borta xD
Tar så jädra mycket tid att sitta och spela WoW och få ihop livet med träning/tjejen/hund osv osv.
Kanske sugs in igen men vi hoppas inte på det.
tog bort WoW från datorn men man har ju 500/500 man får ner skiten så jäkla snabbt. Kanske får begära IP-ban så man inte börjar igen! LMAO.

Precis som allt annat i livet så handlar det ju om prioriteringar, och om WoW blir svårt att titta bort från så tror jag att du har gjort ett bra val, om ändå tillfälligt

Permalänk
Medlem

Wow är ju ett spel som tilltalar olika människor av olika anledningar. En del gillar att springa runt och latcha lite, en del gillar att jaga achievements eller skaffa massa guld. Personligen så älskar jag teamworket och att överkomma utmatningar som en grupp i 5-manna dungeons M+.

Permalänk
Medlem

TBC, WOTLK, Legion. I den ordningen.

Permalänk
Medlem

Har provat spela lite efter WotLK men det blev inte riktigt samma sak. Jag spelade en hel del WC3 och man slöt hela historien med WotLK och då känner jag att Warcraft fick sitt slut. Det var också en period då jag spelade väldigt seriöst så guilden fick unika mount på servern pga av achievments och tiden fanns inte efter det heller. Är sjukt glad att jag "spelade bort en tid" för det är något jag minns även så här långt senare.

När man skrev att classic var på gång kunde jag inte hålla mig utan gick på "Kronos" och körde några karaktärer till 60 och svepte igenom AQ men efter att spenderat dag och nätter till att farma consumables för att man skulle vara "bäst och snabbast" så orkade jag inte det heller.

Jag spelar fortfarande mycket andra spel men det här med "19-22" och infinna sig för loot har jag inte riktigt tid med längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Väldigt svårt att veta, speciellt eftersom Blizzard inte ger ut siffror längre. Men jag skulle tro att just nu ligger dom ganska lika. Kan inte tänka mig att FFXIV är större än WoW vid WoWs höjdpunkter, men såhär när folk är trötta på expansionen så kan jag klart ser det.

Inte en chans att FF är större än Wow om man räknar in Classic också. Möjligt att FF ligger i närheten av retail just nu, men det kommer förändras när nästa expansion släpps.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Inte en chans att FF är större än Wow om man räknar in Classic också. Möjligt att FF ligger i närheten av retail just nu, men det kommer förändras när nästa expansion släpps.

Precis som jag tänkte Classic är fortfarande väldigt nytt, så jag glömmer bort det ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Skrivet av m4gnify:

Precis som jag tänkte Classic är fortfarande väldigt nytt, så jag glömmer bort det ibland

Vad ger det dock att kombinera classic+retail? Majoriten spelar nog antingen eller. Inte båda.
Ur ett ekonomiskt perspektiv räknas ju varje sub in. Men ur en spelares perspektiv ger det ju ingenting att 1 spelare har 10 subs och multiboxar. Eller att det är femtioelvatusen bots aktiva etc. Eller för den delen en retailspelare, han får ju inget ut av att det finns X*10^Y antal classic-only spelare.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Vad ger det dock att kombinera classic+retail? Majoriten spelar nog antingen eller. Inte båda.
Ur ett ekonomiskt perspektiv räknas ju varje sub in. Men ur en spelares perspektiv ger det ju ingenting att 1 spelare har 10 subs och multiboxar. Eller att det är femtioelvatusen bots aktiva etc. Eller för den delen en retailspelare, han får ju inget ut av att det finns X*10^Y antal classic-only spelare.

Att kombinera Classic och Retail är egentligen en självklarhet, då du måste ha en aktiv subscription för att spela den ena eller den andra, men det är samma sub. Det man räknar på när man pratar om vilket spel som är störst, så har det inte att göra med aktiva spelare, det är aktiva subscriptions, det blir alltså ffxiv vs wow, inte ffxiv vs wow retail eller ffxiv vs wow classic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Min erfarenhet är att classic spelare håller sig till classic, och retail till retail. Och varför skulle man inte kunna kombinera det?

Min poäng är att Wow in sin helhet är mycket större än FF.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Att kombinera Classic och Retail är egentligen en självklarhet, då du måste ha en aktiv subscription för att spela den ena eller den andra, men det är samma sub. Det man räknar på när man pratar om vilket spel som är störst, så har det inte att göra med aktiva spelare, det är aktiva subscriptions, det blir alltså ffxiv vs wow, inte ffxiv vs wow retail eller ffxiv vs wow classic.

Jo ur ett företags perspektiv, men ur en spelares perspektiv säger det inget om hur aktivt ett spel är. Wow är uppdelat i 2 spel, FF14 är inte det(?).

Aldrig provat FF14, men varit med under Wow's decline.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag försökte mig på att spela wow för första gången för cirka ett år sedan.

Gisses. Grafiken. Kontrollerna. Spelet i sig. Det kändes verkligen som ett 15 år gammalt spel.

Jag tror man måste ha spelat wow sedan tidigare för att tycka om det. Måste vara van vid hur det ser ut, känns och spelar. Då kan de säkert vara kul. För en ny spelare var det dock ingen trevlig upplevelse.

Permalänk
Medlem

Shadowlands markerar den första gången sen WoW släpptes som jag inte kommer att spela vid release. Besvikelse efter besvikelse tär på suget och speciellt när Legion faktiskt var ganska bra så släpper dom en sån bajsmacka som BfA. Spelade mig igenom BfDA men sen var det totalt stopp. Och Lore:n som jag älskade så mycket är ju helt skruvad nu efter WoD. Tidsresor och alternativa dimensioner gör ju att ingen är på riktigt "död" längre och ingenting känns meningsfullt.

Visst är det trist men samtidigt är det väl inte så konstigt heller. Mycket av talangen som var med och skapade spelet och de första expansionerna har gått vidare och fokusen hos Blizzard ligger inte på WoW längre.

All good things comes to an end

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413