Microsoft släpper höstuppdateringen av Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Undrar hur många som faktiskt använder Startmenyn till att klicka i. Sedan Vista har jag alltid bara tryckt på Windowstangenten och sökt efter det jag är ute efter, går ju sjukt mycket snabbare. Kanske är vanligare bland mindre insatta användare?

Klickar också ofta på denna knapp men stundtals ballar den ur.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Jaha, jobbets HP Zbook har ännu inte fått 2004.

Kanske de stängt av updates? vissa företag styr dessa centralt och trycker ut dem med jämna mellanrum. Updates kan orsaka en hel del strul med drivers o dylikt o därför kanske man inte vill uppdatera för ofta på jobbet

Permalänk
Medlem

Efter uppdatering till 2004 så vägrade min startmeny fungera. Försökte backa till föregående uppdatering men fastnade istället i en bootloop och var tvungen att installera om Windows 10 på nytt. Jag avvaktar nog så länge det går.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft en problem med någon uppdatering så installerar direkt & tack för artikeln som berätta om höst uppdateringen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Vad ni klagar på tilesen på startmenyn då. Man kommer ju åt grejjer snabbare på den jämfört med 7an eftersom man slipper scrolla. Flytta musen några cm o tryck, några cm till o tryck. Jämfört med att flänga runt med vänsterhanden över hela tangentbordet. Ni är ovana vid att behöva sikta med musen?

Visa signatur

5900X | Gigabyte 4090 Gaming OC | 2x16GB 3800 MHz | Asus Crosshair VIII Dark Hero
Define R5 | SN850 1TB / KC3000 2TB | EVGA G2 850W | NH-D15
LG 38GN950 | Logitech G502X Plus + G910

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av THB:

Kanske blir en ominstallation av Windows i helgen om man orkar då.

Ominstallation?
Är det för att du verkligen behöver det, eller handlar det om att få ett fräscht OS?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kul!
Ganska roligt att köra mer än ett operativsystem – kan se fram emot släpp både från Microsoft och Apple.
Linux-släpp också för den delen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kedom900:

Ja, jag jobbar själv med IT och vet att vanliga användare inte kan använda sökfunktion och då är det lätt att gå till menyn och hitta det man är ute efter. Klassiska Windowsanvändare är vana att använda startmenyn och vet att de hittar vad de behöver där

Själv använder jag aldrig startmenyn men som sagt bra att den ändå finns. Windows 8 var ju fulltständigt oanvändbart för "vanliga" användare när de inte hade någon traditionell startmeny så skapade det stor förvirring med var man hittar saker

Angående Windows 8 är låst fullskärms-UI värdelöst för alla användare. Är det en dator med stor skärm eller en mobiltelefon de gör UI till? Vad tänkte Microsoft på med den skitversionen av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jo fast jag ville ju inte pausa utan stänga av de.

Google hade visst ett förslag på hur man går tillväga.

Man har väl aldrig kunnat stänga av helt i Windows 10 i inställningarna för Windows update. Bara pausa där. Visst finns det hack, men inget jag tänker hålla på med, jag håller mina datorer uppdaterade istället

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Förstår knappt att någon använder startmenyn? Jag söker bara efter det jag behöver, orkar inte leta runt bland massa knappar...

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Ratatosk:

Ominstallation?
Är det för att du verkligen behöver det, eller handlar det om att få ett fräscht OS?

Del 2.
Brukar alltid köra ominstallation när det kommer en stor uppdatering av Windows.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Denna har jag väntat på, dags att återgå till Windows efter att kört Fedora 32 på laptopen sen i mars. Ville inte ominstallera för nån vecka sen bara för att uppgradera direkt igen

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Del 2.
Brukar alltid köra ominstallation när det kommer en stor uppdatering av Windows.

Skulle inte ha tålamod att göra det så ofta. För mycket som behöver lägga in sen igen. Däremot gör jag det vid köp av ny CPU/moderkort.

Permalänk
Medlem

Själv fick man endless spinner vid boot efter denna uppdatering. Auto repair funkade inte. Efter 1h felsökning gick det igång igen efter att jag kopplat bort alla HDDs. Får fortsätta felsökning ikväll, säkert nån SATA-drivrutin som strular. Inte nöjd.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att läsa om alla problem som uppstår med denna uppdatering.*Tar en näve med popcorn och knölar in*

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Undrar hur många som faktiskt använder Startmenyn till att klicka i. Sedan Vista har jag alltid bara tryckt på Windowstangenten och sökt efter det jag är ute efter, går ju sjukt mycket snabbare. Kanske är vanligare bland mindre insatta användare?

Jag använder dagligen "start menyn" och ser mig som en "power user" av windows,

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Förstår inte denna nästintill avsky för att klicka i startmenyn. Att sitta med ena handen på tangentbordet och andra på musen hela dagen är ju bara obekvämt. (vilket du behöver göra för att det ska vara snabbt) Har du fäst dina program på startmenyn så tar det ju inte mer än en sekund. Men visst, för program som ligger djupt begravna i menyer så kan jag se vitsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Förstår inte denna nästintill avsky för att klicka i startmenyn. Att sitta med ena handen på tangentbordet och andra på musen hela dagen är ju bara obekvämt. (vilket du behöver göra för att det ska vara snabbt) Har du fäst dina program på startmenyn så tar det ju inte mer än en sekund. Men visst, för program som ligger djupt begravna i menyer så kan jag se vitsen.

Ja, det är väl det som är grejen, avskyn gäller väl just att det är obekvämt att behöva flytta bort ena handen från tangentbordet.
Men att folk tycker olika beror väl på vad de håller på med i grundläget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det ska vara Ctrl+Tab för flikar/dokument i ett program. Som jag förstod det var det bara ett alternativ att lägga till Edge flikar i Alt+Tab, inte generellt påslaget. Om de tvingar in det som default är det värdelöst.

Om de tvingar in alla flikar i Edge under Alt-Tab så blir Edge helt oanvändbart för min del.

Permalänk
Medlem

Jag lägger mina mest använda program i aktivitetslisten. Ca 5st.
Dem andra som exempel spel lägger jag som tiles
Och dem jag startar väldigt sällan får ligga i vanliga menyn. Tycker inte det tar många sekunder att starta det jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Definitivt vanligare bland folk som inte använder datorer lika mycket/har så bra koll på vad man kan göra. Vilket ändå är majoriteten.
Brukade göra samma, men söken fungerar ju sämmre i W10 :/

Släng ut bing som standardsök så letas det inte på nätet åtminstone

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Om de tvingar in alla flikar i Edge under Alt-Tab så blir Edge helt oanvändbart för min del.

På länken Oneone delade #18673751 står det att man kan ändra detta;
"You can modify the ALT+TAB experience in Settings > System > Multitask."

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Del 2.
Brukar alltid köra ominstallation när det kommer en stor uppdatering av Windows.

Detta är dock ingen stor uppdatering. Lika stor som förra årets höstuppdatering, tog typ 1-2 minuter o ladda ner (har 100mbit/s lina) och ungefär lika lång tid o installera den.

Skrivet av hulkenstrong:

Jag använder dagligen "start menyn" och ser mig som en "power user" av windows,

Samma här.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arzei:

Undrar hur många som faktiskt använder Startmenyn till att klicka i. Sedan Vista har jag alltid bara tryckt på Windowstangenten och sökt efter det jag är ute efter, går ju sjukt mycket snabbare. Kanske är vanligare bland mindre insatta användare?

Mest använda program = taskbar, 10 appar
Typ används hyfsat ofta finns i startmenyn, lägger in de ikoner efter hur ofta saker används, totalt nu 18 appar. De som har lägre prior gör jag mindre ikoner till.

Sen ligger vissa spel-länkar på skrivbordet som annars är tom

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag tror också vissa installationer verkar ha problem med sökfunktionen då jag minns en annan tråd på Swec där någon sade att funktionen inte kunde hitta ett visst program (har glömt vilket det var), varpå jag testade själv och fick fram samma program efter två bokstäver. Jag har inte gjort några speciella inställningar men minns inte någon gång där jag inte hittat vad jag sökt efter (säger inte att det inte kan ske, bara min direkta erfarenhet).

Som sagt så går det att ofta att lösa om man vill.

Ett exempel är att index sällan utgår från roten C:\ utan har ett antal kataloger som som anses räcka. Jag har sett installationer där index endast utgick från C:\Program Files (x86) men de flesta program var installerade i C:\Program Files och dök då logiskt nog inte upp i sökfunktionen.

I andra fall har index inte hängt med alls på att man installerar program på andra hårddiskar i datorn och dyker då heller inte upp i söken.

Det är rätt sjukt att Spotlight i Mac OS fungerade bättre än detta redan när Apple släppte det med Tiger år 2005.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Detta är dock ingen stor uppdatering. Lika stor som förra årets höstuppdatering, tog typ 1-2 minuter o ladda ner (har 100mbit/s lina) och ungefär lika lång tid o installera den.
Samma här.

Hmm, jag har 250 mbps och det tog nog 5-6 min för nerladdningen, sen uppåt 20 min för förinstallationen, och därefter en omstart och ytterligare kanske 15-20 min, följt av en sista omstart. Efter inloggningen fick jag vänta ett par minuter till innan den var klar. Så absolut ingen snabb installation. 2004-installationen gick mycket snabbare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hmm, jag har 250 mbps och det tog nog 5-6 min för nerladdningen, sen uppåt 20 min för förinstallationen, och därefter en omstart och ytterligare kanske 15-20 min, följt av en sista omstart. Efter inloggningen fick jag vänta ett par minuter till innan den var klar. Så absolut ingen snabb installation. 2004-installationen gick mycket snabbare.

Hos mig så står det till o med "Installed on 2020-10-05" under About i inställningarna och System. Och det är det datumet jag installerade 2004 (fick inte tillgång till 2004 tidigare då min dator har LTE stöd och det var ett känt fel med 2004 fram tills dess). Vad står det för datum hos dig där? Låter som om den "installerade" om Windows som den gör med våruppdateringen. Är det en gammal dator?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Min dator är senast nyinstallerad i november förra året. Hos mig står det datumet som dagens datum. Jag fick 2004-uppdateringen för några veckor sen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Nu undrar jag vad som är rätt

Jag har redan 19041.572 installerad. Om man kollar på ISO som man laddar ner. Så är den Ver 19041.572.
Rätt så länge. Men om man tittar på deras sida. Så är 20H2 OS build 19042.572. 42 då inte 41 som man laddar ner.

https://docs.microsoft.com/sv-se/windows/release-information/

Vad har ni för OS build ? Ni som har tankat ner den nya ?

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Rekordmedlem

Det betyder väl i vanlig ordning att man ska tvingas till en omstart när det passar MS och inte användaren eller har de fixat stabilitetsproblemen som win update innebär ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.