Fick ett samtal om att skaffa ID kapningsskydd från Tryggsam. Är det värt eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ditt irrelevanta sidospår fortsatte, varför den frågan inte är en fråga är besvarad.

Nog blev det ett irrelevant sidorspår alltid, svårt att säga emot dig där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vi har stulit din tråd och fortsätter med sidodiskussioner som inte egentligen är relevanta för ditt ärende, ursäkta om det förvillar men vissa av oss tycker sådant här är skojigt
Se till att ringa dem imorgon och säga upp det hela bara.

Man blev både fundersam och förvirrad eftersom konversationen tog en skarp högersväng. Som sagt, kommer ringa Tryggsam imorgon. Deras kundservice nummer är, enligt deras hemsida 0771 - 404 505.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Företaget i fråga kan inte hantera ånger via e-post. Skickar du e-post dag 1 där du blir hänvisad att ringa för att sen ringa in dag 15 lär du få hantera det genom att göra en reklamation. Du kan inte förutsätta att beslut kan tas dag 15 utan att chefer blir inblandade och att du behöver styrka att du skickat e-post.

Fast det där stämmer ju verkligen inte. Har företaget överhuvudtaget någon form av konsumentkontakt via e-post (det har Tryggsam - kundservice@tryggsam.se och klagomal@tryggsam.se, om den senare uttrycker de dessutom själva att "Om du skulle ha ett klagomål eller vill göra en reklamation så ta gärna kontakt med oss.") räcker det gott och väl att kontakta dem på det sättet och uttrycka att du vill utnyttja din ångerrätt. Dessutom är säljaren skyldig att lämna uttrycklig och tydlig information om ångerrätten innan avtalet ingås. (Huruvida det är gjort ex. muntligen vid samtalet får dock trådskaparen svara på.)

Konsumentverket och andra aktörer rekommenderar att ånger sker skriftligen, och e-post fungerar alldeles utmärkt att spara som underlag - inte minst då du där har datum- och tidsstämpel.

Att folk drar vidare på sidospåret är inte så konstigt när du gör så felaktiga rekommendationer.
Till TS och andra som ska reklamera och ångra köp: kör så mycket skriftligt som möjligt, och kravet ligger inte på dig som kund att du ska behöva leta kontaktuppgifter eller kontakta företaget "på rätt sätt" för att ditt ångrade köp skall gälla.

Skrivet av Petterk:

Det är för övrigt vanligt att folk kommer flera månader senare, många kontaktar inte företagen fören de får fakturor från inkasso. Lägg där till att erbjudandet kanske innehåller fria månader, så nej de kan inte lägga sig platt för alla som först bestrider i efterhand efter de sagt ja flera gånger och tagit del av villkoren på flera olika sätt, de verkar ju inte ens göra det när säljarna gör fel eller att det är tydligt att konsumenten inte förstår vad de gått med på så länge konsumenten sagt ja.

Jag är nyfiken på din källa och definition där? "Väldigt vanligt"?

Skrivet av MAB576:

Man blev både fundersam och förvirrad eftersom konversationen tog en skarp högersväng. Som sagt, kommer ringa Tryggsam imorgon. Deras kundservice nummer är, enligt deras hemsida 0771 - 404 505.

Jag hoppas vi inte skrämmer upp dig, du har ett skydd som konsument enligt lag och det är något som Tryggsam är väl medvetna om. Ta det lugnt i den mån möjligt, var rak och tydlig så löser det sig nog bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Fast det där stämmer ju verkligen inte. Har företaget överhuvudtaget någon form av konsumentkontakt via e-post (det har Tryggsam - kundservice@tryggsam.se och klagomal@tryggsam.se, om den senare uttrycker de dessutom själva att "Om du skulle ha ett klagomål eller vill göra en reklamation så ta gärna kontakt med oss.") räcker det gott och väl att kontakta dem på det sättet och uttrycka att du vill utnyttja din ångerrätt. Dessutom är säljaren skyldig att lämna uttrycklig och tydlig information om ångerrätten innan avtalet ingås. (Huruvida det är gjort ex. muntligen vid samtalet får dock trådskaparen svara på.)

Konsumentverket och andra aktörer rekommenderar att ånger sker skriftligen, och e-post fungerar alldeles utmärkt att spara som underlag - inte minst då du där har datum- och tidsstämpel.

Att folk drar vidare på sidospåret är inte så konstigt när du gör så felaktiga rekommendationer.
Till TS och andra som ska reklamera och ångra köp: kör så mycket skriftligt som möjligt, och kravet ligger inte på dig som kund att du ska behöva leta kontaktuppgifter eller kontakta företaget "på rätt sätt" för att ditt ångrade köp skall gälla.

Jag är nyfiken på din källa och definition där? "Väldigt vanligt"?

Jag hoppas vi inte skrämmer upp dig, du har ett skydd som konsument enligt lag och det är något som Tryggsam är väl medvetna om. Ta det lugnt i den mån möjligt, var rak och tydlig så löser det sig nog bra!

Ska vara ärlig, har blivit en aning rädd med tanke på vad allt som sägs om detta. Det enda som jag fattar är att Jag har 14 dagars ångerrätt (hade samtalet tidigare idag) och att jag kommer kontakta de imorgon via numret som jag skrev tidigare och säga tydligt att jag vill inte ha något att göra med deras tjänst. Försäljaren sa också att han kommer skicka ett brev till min adress och jag begärde att han skrev sitt namn på brevet så att jag vet vet jag pratade med. Trots det så kommer jag ringa imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

Ska vara ärlig, har blivit en aning rädd med tanke på vad ni säger. Ser en massa svar och det enda som jag fattar är att Jag har 14 dagars ångerrätt och att jag kommer kontakta de imorgon via numret som jag skrev tidigare och säga tydligt att jag vill inte ha något att göra med deras tjänst.

Precis som @twit skrev är vi några stycken som engagerar oss i sådant här på olika sätt, och då kan det bli lite mycket för alla andra runtomkring - det är lätt att få tunnelseende när man är inne i något man tycker om/är engagerad i. Inte minst när man kanske inte håller med varandra, något som märks i tråden. ^^

Även utöver lagskydd tror jag inte du behöver oroa dig, om aktören ens är någorlunda seriös (vilket ett aktiebolag i Sverige i någon utsträckning är) är de tillräckligt medvetna om läget och juridiken för att hjälpa dig att fixa det.
Det går att vända på det: de tjänar absolut inget på att bråka med dig när du tydligt ångrar dig inom ångerfristen. Skadar inte att ringa dem och diskutera saken, sen kan du skicka ett mail också - du förlorar inget på att kontakta dem både skriftligen och muntligen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MAB576:

Ska vara ärlig, har blivit en aning rädd med tanke på vad allt som sägs om detta. Det enda som jag fattar är att Jag har 14 dagars ångerrätt (hade samtalet tidigare idag) och att jag kommer kontakta de imorgon via numret som jag skrev tidigare och säga tydligt att jag vill inte ha något att göra med deras tjänst. Försäljaren sa också att han kommer skicka ett brev till min adress och jag begärde att han skrev sitt namn på brevet så att jag vet vet jag pratade med. Trots det så kommer jag ringa imorgon.

Men varför svarade du ja på SMSet? Jag vet...det är lätt att vara efterklok, men med åren kommer man lära sig att säga, nej tack. Klick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Precis som @twit skrev är vi några stycken som engagerar oss i sådant här på olika sätt, och då kan det bli lite mycket för alla andra runtomkring - det är lätt att få tunnelseende när man är inne i något man tycker om/är engagerad i. Inte minst när man kanske inte håller med varandra, något som märks i tråden. ^^

Även utöver lagskydd tror jag inte du behöver oroa dig, om aktören ens är någorlunda seriös (vilket ett aktiebolag i Sverige i någon utsträckning är) är de tillräckligt medvetna om läget och juridiken för att hjälpa dig att fixa det.
Det går att vända på det: de tjänar absolut inget på att bråka med dig när du tydligt ångrar dig inom ångerfristen. Skadar inte att ringa dem och diskutera saken, sen kan du skicka ett mail också - du förlorar inget på att kontakta dem både skriftligen och muntligen.

Ok. Ska jag fråga om deras email till deras kundservice, så att jag har både pratat och skrivit ett mail till de att jag har ångrat mig och vill inte ha nånting med deras tjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Men varför svarade du ja på SMSet? Jag vet...det är lätt att vara efterklok, men med åren kommer man lära sig att säga, nej tack. Klick.

Jag vet nu. Jag kommer inte svara på telefonnummer som jag inte känner och söka upp de efter de själva har lagt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Raderat e-postspåret, men det finns kvar i svaren.

Vid problem eller klagomål har jag hänvisat till att skicka e-post till klagomal@tryggsam.se. Problem skulle t.ex. vara att TS inte får bekräftelse på ångern och hinner då skriftligt kontakta företaget inom 14 dagar utan problem.

Jag har informerat om den snabbaste vägen att hantera ärendet. TS frågade om de hade en blankett på hemsidan och det har de inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

Ok. Ska jag fråga om deras email till deras kundservice, så att jag har både pratat och skrivit ett mail till de att jag har ångrat mig och vill inte ha nånting med deras tjänst?

Det kan du göra, du kan även säga det rakt upp och ner i samtalet att du gärna skickar ett mail till dem också för att det ska bli tydligt. Då kan du passa på att fråga var de vill att du skickar mailet, och stå gärna på dig även om de skulle säga att det inte behövs - för det skadar verkligen inte att skicka ett mail i de fallen.

Skrivet av Petterk:

För att vara tydlig, du kan inte ångra över e-post utan att räkna med problem. Sitter inte de som hanterar ånger på e-posten så sitter de inte på e-posten och du kommer bli hänvisad till att ringa, man får lov att vara realistisk. Vid reklamation/tvist så kommer de läsa e-posten och säkert gå till mötes, men varför skulle någon vilja lägga tiden på det? Vid problem eller klagomål har jag hänvisat till att skicka e-post till klagomal@tryggsam.se. Problem skulle t.ex. vara att TS inte får bekräftelse på ångern och hinner då skriftligt kontakta företaget inom 14 dagar utan problem.

Jag har informerat om den snabbaste vägen att hantera ärendet, hade Tryggsam skrivit att de hanterar ånger på e-post så hade jag informerat om det. TS frågade om de hade en blankett på hemsidan och det har de inte.

För att vara tydlig: jo, det kan du.
För att styrka poängen ytterligare: konsumentverket rekommenderar det, tydligt över att göra det via telefon.

Jobbar du på Tryggsam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

Så länge du får en bekräftelse på att du ångrat avtalet så behöver du inte kontakta de igen utan har då ett skriftligt underlag på att avtalet är ångrat.

Fick du orderbekräftelsen på e-post eller kommer den på posten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det kan du göra, du kan även säga det rakt upp och ner i samtalet att du gärna skickar ett mail till dem också för att det ska bli tydligt. Då kan du passa på att fråga var de vill att du skickar mailet, och stå gärna på dig även om de skulle säga att det inte behövs - för det skadar verkligen inte att skicka ett mail i de fallen.

Ok. Tack för hjälpen. Kommer ge en uppdatering efter jag har haft samtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du varit ute i verkligheten?

Du kan knappast räkna med att kunna göra det utan problem, vill man inte upprepade gånger kontakta företaget kontakta då de som hanterar ånger direkt och se till att få en bekräftelse på ångern. Var inte rädd för att ringa, då ärendet kan hanteras på en gång då istället för att vänta på hanteringstiden de har på e-post. Företaget i fråga säger att de bara hanterar frågor om kreditupplysningar på sin kundservice-e-post, andra företag som har folk som jobbar med ånger som sitter på e-post kommer det givetvis gå att ångra över e-post på ett smidigt sätt.

Sluta upp med dina argumentationsfel som att tillskriva mig saker jag aldrig påstått eller ad hominem.

(Jag kan också redigera.)
Jag har jobbat med det, ja. Tillräckligt för att veta att det du säger inte representerar "verkligheten".

Att företag i regel skulle ha folk som jobbar enbart med ånger eller att det skulle vara separerat från övrig kundtjänst och kommunikation, var får du det ifrån?
Du sprider dessutom fler felaktigheter: "Företaget i fråga säger att de bara hanterar frågor om kreditupplysningar på sin kundservice-e-post."
På hemsidan står det om deras kundservicemail: "Kan ej användas till att besvara frågor gällande kredituppgiftsinformation." - alltså precis tvärtemot vad du hävdar.

Utöver det har de ytterligare en e-postadress som används för konsumentkontakt - som uttryckligen dessutom används till klagomål och rekommendation.

"Har du varit ute i verkligheten?" är också ett argumentationsfel, bara som upplysning.
Ad hominem vet jag inte riktigt hur du får ihop - min fråga om du jobbar på Tryggsam, kanske? Den var snarare tänkt för att i så fall kunna ställa följdfrågor om hur kommunikationen sköts. Känns dock subjektivt närmare sakfrågan än "har du varit ute i verkligheten?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så länge du får en bekräftelse på att du ångrat avtalet så behöver du inte kontakta de igen utan har då ett skriftligt underlag på att avtalet är ångrat.

Fick du orderbekräftelsen på e-post eller kommer den på posten?

Försäljaren sa att han kommer skicka brev till min adress om detta. Jag har inte fått ett email om någon orderbekräftelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

Försäljaren sa att han kommer skicka brev till min adress om detta. Jag har inte fått ett email om någon orderbekräftelse.

Då gav du nog aldrig en e-post, du kan fråga om de kan skicka bekräftelsen på uppsägningen på e-post så du slipper sitta och vänta på brev. Du kan samtidigt be de spärra dig för framtida marknadsföring.

Permalänk
Avstängd

Tittade på vad en hemförsäkring bas på Folksam kostar.
Valde en 1:a i stan hemma.
De tar 50 kr/mån och då ingår id-stöld.
I din variant får du bara id-stöld för dubbla priset.

Skulle ge honom ett bud på 25 kr/mån om han vill sälja och tala om vad en hemförsäkring med id-skydd kostar.

Här kan du kolla på din lägenhet:
https://www.folksam.se/forsakringar/hemforsakring/hyresrattsf...

Har för mig att man inte kan sluta avtal på telefon. Men det räcker med att man svarar på ett SMS så har man ett avtal.
Men kolla med konsumentverket eller din kommuns konsumentvägledare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då gav du nog aldrig en e-post, du kan fråga om de kan skicka bekräftelsen på uppsägningen på e-post så du slipper sitta och vänta på brev. Du kan samtidigt be de spärra dig för framtida marknadsföring.

Jag gav han inte min email adress. ok

Permalänk
Medlem

Få se om jag fattar rätt utifrån denna utdragna diskussion:

När jag ringer imorgon:

Vad tydlig med vad vill säga (säga upp, säg att jag ångrar mig), tacka nej för deras nya erbjudan (om de kommer erbjuda)
Fråga om deras email så jag skicka min uppsägelse till de via skrift
Begära att de skickar en uppsägelsemail till mig så att jag har bevis på att jag vill inte ha nånting att göra med deras tjänster.

Har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

För att vara tydlig: jo, det kan du.
För att styrka poängen ytterligare: konsumentverket rekommenderar det, tydligt över att göra det via telefon.

Jobbar du på Tryggsam?

Skrivet av Petterk:

Har du varit ute i verkligheten?

Du kan knappast räkna med att kunna göra det utan problem, vill man inte upprepade gånger kontakta företaget kontakta då de som hanterar ånger direkt och se till att få en bekräftelse på ångern. Var inte rädd för att ringa, då ärendet kan hanteras på en gång då istället för att vänta på hanteringstiden de har på e-post. Företaget i fråga säger att de bara hanterar frågor om kreditupplysningar på sin kundservice-e-post, andra företag som har folk som jobbar med ånger som sitter på e-post kommer det givetvis gå att ångra över e-post på ett smidigt sätt.

Sluta upp med dina argumentationsfel som att tillskriva mig saker jag aldrig påstått eller ad hominem.

Följande står på deras hemsida, vad är det som säger att dom inte accepterar att ångerrätten nyttjas via mail? Som påpekats tidigare så rekommenderar Konsumentverket även att använda mail eftersom du då har ett bevis med datum.

"Mejl
kundservice@tryggsam.se
OBS! Kan ej användas till att besvara frågor gällande kredituppgiftsinformation.

Klagomål
klagomal@tryggsam.se
Om du skulle ha ett klagomål eller vill göra en reklamation så ta gärna kontakt med oss."

Anledningen till att denna typ av företag vill att du ska ringa in är att du då ska få ett "nytt erbjudande" och därmed köpa det vanliga säljarsnacket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

Få se om jag fattar rätt utifrån denna utdragna diskussion:

När jag ringer imorgon:

Vad tydlig med vad vill säga (säga upp, säg att jag ångrar mig), tacka nej för deras nya erbjudan (om de kommer erbjuda)
Fråga om deras email så jag skicka min uppsägelse till de via skrift
Begära att de skickar en uppsägelsemail till mig så att jag har bevis på att jag vill inte ha nånting att göra med deras tjänster.

Har jag missat något?

Det låter som en bra plan, och det känns inte som det borde innebära några större problem. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorder:

Följande står på deras hemsida, vad är det som säger att dom inte accepterar att ångerrätten nyttjas via mail? Som påpekats tidigare så rekommenderar Konsumentverket även att använda mail eftersom du då har ett bevis med datum.

"Mejl
kundservice@tryggsam.se
OBS! Kan ej användas till att besvara frågor gällande kredituppgiftsinformation.

Klagomål
klagomal@tryggsam.se
Om du skulle ha ett klagomål eller vill göra en reklamation så ta gärna kontakt med oss."

Anledningen till att denna typ av företag vill att du ska ringa in är att du då ska få ett "nytt erbjudande" och därmed köpa det vanliga säljarsnacket.

Ok men jag kommer vara tydlig med att säga de punkter som jag har skrivit

Skrivet av Pettson88:

Det låter som en bra plan, och det känns inte som det borde innebära några större problem. Lycka till!

Tack, hoppas verkligen att det löser sig imorgon. Om det inte gör det, ska jag då kontakta Konsumentverket om detta och få hjälp av de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

Ok men jag kommer vara tydlig med att säga de punkter som jag har skrivit

Tack, hoppas verkligen att det löser sig imorgon. Om det inte gör det, ska jag då kontakta Konsumentverket om detta och få hjälp av de?

Jag tror inte du behöver oroa dig, samtidigt är det å andra sidan bra att vara förberedd också.

Det första steget jag personligen skulle rekommendera vid en tvist är en lokal konsumentvägledare om sådan finns.

Sen kan man kontakta Konsumentverket/Hallå Konsument direkt för vägledning också, vilket är extra användbart om inte ens kommun kan erbjuda någon hjälp. Lokala eller nationella konsumentrådgivare kan även ge råd kring hur du gör en anmälan till ARN.

Vad gäller bank- och försäkringsärenden specifikt finns Konsumenternas.se.

Om du fortfarande konkret känner att företaget gjort fel efter försök att lösa situationen finns ARN som kan titta på tvisten.

Permalänk
Medlem

En gång i tiden fick jag samtal av Tryggsam oxå och dom lyckades sälja på mig ett uppkopplad brandvarnare och då sålde på mig argumentet att jag är student och bodde i studentlägenhet så var bra att det kunde automatiskt kontaktas brandbil om det börjar brinna om jag inte var hemma.
Slutade med att jag hade dom i ett år och betalade över 1000kr för de året för en sak jag kunde bara sagt på 5 min att NEJ jag vill inte ha.

Efter detta är jag inte alls så orolig på telefonförsäljare mera utan lägger bara på om dessa ringer. Vet inte anledningen till att du tackade ja till något med se det som en lärorik erfarenhet och gör dig själv en tjänst att bara lägg på. Det som kunde tagit 5 min kommer nu ta dig mer tid för att du ska behöva krångla och reklamera och säga upp ett erbjudande.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Jag tror inte du behöver oroa dig, samtidigt är det å andra sidan bra att vara förberedd också.

Det första steget jag personligen skulle rekommendera vid en tvist är en lokal konsumentvägledare om sådan finns.

Sen kan man kontakta Konsumentverket/Hallå Konsument direkt för vägledning också, vilket är extra användbart om inte ens kommun kan erbjuda någon hjälp. Lokala eller nationella konsumentrådgivare kan även ge råd kring hur du gör en anmälan till ARN.

Vad gäller bank- och försäkringsärenden specifikt finns Konsumenternas.se.

Om du fortfarande konkret känner att företaget gjort fel efter försök att lösa situationen finns ARN som kan titta på tvisten.

Ok så ARN är som ett sista alternativ innan detta kan tas till tingsrätten? Hoppas verkligen att detta löser sig imorgon. Har lust att säga att jag kommer, under samtalet, ta detta till ARN men det vore inte så smart från min del.

Skrivet av Don Stroker:

En gång i tiden fick jag samtal av Tryggsam oxå och dom lyckades sälja på mig ett uppkopplad brandvarnare och då sålde på mig argumentet att jag är student och bodde i studentlägenhet så var bra att det kunde automatiskt kontaktas brandbil om det börjar brinna om jag inte var hemma.
Slutade med att jag hade dom i ett år och betalade över 1000kr för de året för en sak jag kunde bara sagt på 5 min att NEJ jag vill inte ha.

Efter detta är jag inte alls så orolig på telefonförsäljare mera utan lägger bara på om dessa ringer. Vet inte anledningen till att du tackade ja till något med se det som en lärorik erfarenhet och gör dig själv en tjänst att bara lägg på. Det som kunde tagit 5 min kommer nu ta dig mer tid för att du ska behöva krångla och reklamera och säga upp ett erbjudande.

Jag vet att det var dumt av mig. Försäljaren lyckades övertala mig men nu har jag lärt mig att lyssna inte på deras bullshit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

Ok så ARN är som ett sista alternativ innan detta kan tas till tingsrätten? Hoppas verkligen att detta löser sig imorgon. Har lust att säga att jag kommer, under samtalet, ta detta till ARN men det vore inte så smart från min del.

Jag vet att det var dumt av mig. Försäljaren lyckades övertala mig men nu har jag lärt mig att lyssna inte på deras bullshit.

Första och sista gången Låter bra. Bara att vara på dom. Klart du har ångerrätt på erbjudande liksom.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Du sprider dessutom fler felaktigheter: "Företaget i fråga säger att de bara hanterar frågor om kreditupplysningar på sin kundservice-e-post."
På hemsidan står det om deras kundservicemail: "Kan ej användas till att besvara frågor gällande kredituppgiftsinformation." - alltså precis tvärtemot vad du hävdar.

Utöver det har de ytterligare en e-postadress som används för konsumentkontakt - som uttryckligen dessutom används till klagomål och rekommendation.

Lät mer rimligt, misstag kan alla göra.

Rimligt eftersom kreditupplysningar är något som görs av kreditupplysningsföretag.

Skrivet av Pettson88:

"Har du varit ute i verkligheten?" är också ett argumentationsfel, bara som upplysning.
Ad hominem vet jag inte riktigt hur du får ihop - min fråga om du jobbar på Tryggsam, kanske? Den var snarare tänkt för att i så fall kunna ställa följdfrågor om hur kommunikationen sköts.

Behöver du ställa frågan om du har jobbat med det? Ska jag behöva svara? Hade jag jobbat hos Tryggsam eller telefonförsäljare som jobbar med Tryggsam hade jag varit arbetslös så fort jag svarat i tråden. Hade också blivit avstängd från a-kassan. Dessutom hade jag blivit avstängd i forumet. Vill Tryggsam att en representant skriver i forumet får de följa reglerna.

Ja du argumenterar mot en påhittad person istället för att använda något argument där. Det är vad ad hominem är, tidigare använde du även en halmgubbe i och med att du lade till ett ord som inte ens användes i texten överhuvudtaget.

Dessutom antydde jag starkt i #18698799 att jag inte har en fot i telefonförsäljarspelet.

Har du varit ute i verkligheten? kan retoriskt vara fel, men det skrivs väl av den anledningen att jag inte kan förstå varför du ens slänger ut saker som att misstänkliggöra min person. Jag ska inte göra det till en tu quoque.

Argument har inte med person att göra.

Som du ser i SMS:et som TS visat så informerades det om ångerrätten på länken som fanns i detta SMS. Säljaren behöver inte i samtalet säga så mycket mer än att ångerrätt finns, hur lång den är och när den börjar gälla när det även finns skriftlig information. Eftersom det står på länken så har information om ångerrätten getts innan avtalet ingicks och då gäller 14 dagar från den dag TS skickade ett ja.

Konsumentverket och andra aktörer rekommenderar inte någon metod för att ångra då Konsumentverket är den enda aktören som hänvisats till

Det Konsumentverket skriver på Hallå konsument är följande –

Skrivet av Hallå Konsument:

Hur?

För att du ska kunna bevisa att du har ångrat dig är det bäst att meddela företaget skriftligen. Om företaget skulle påstå att du inte har ångrat dig behöver du ha kvar underlag, till exempel ett mejl, som bevisar att du har ångrat dig.

Eftersom TS bör få ett skriftligt underlag även när han ringer och för att han även kan klaga på säljaren samtidigt så kvarstår mitt tips att först bry sig om att skriva till klagomal@tryggsam.se om han känner att han inte får gehör eller för att han vill ha skriftligt svar på klagomålet. Dito bör han ju höra av sig skriftligt om han inte får en bekräftelse på ånger. I annat fall kan det hanteras på telefon så slipper TS sitta och noja över det hela, underlag är den viktiga biten på Hallå konsument.

Väljer TS att skriva ett meddelande om ånger till företaget gör det då enligt Konsumentverkets mall och raljera inte om massor annat i just det meddelandet.

När du ringer så kan du mycket väl ta upp varför däremot, då de kanske vill veta om de gjort fel eller inte och kan registrera det samtidigt och kan skicka synpunkterna på försäljarens samtal vidare.

Så länge TS får en bekräftelse på ånger skulle jag inte säga att det är felaktiga rekommendationer (plural?) att ringa dem.

Varför SMS ses som ett skriftligt godkännande som inte är enkelt att hävda att det inte är ett i det här sammanhanget behöver vi inte ta upp igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

ARN hanterar inte kritik om telefonförsäljning. Ta inte upp ARN där ARN inte är relevant.

Konsumentverket kan ta emot anmälningar som rör försäljning/marknadsföring, men kritik mot säljaren ska du ta med Tryggsam som faktiskt kan lyssna på samtalet och prata med säljaren. Du kan lyssna på samtalet också, men du kommer inte kunna kontakta säljaren. Säger säljaren helt galna saker i flera samtal kommer säljaren avskedas, behöver Tryggsam avskeda massor säljare så kommer de också titta över utbildningen av säljarna. När denna självreglering inte fungerar, anmäl då till Konsumentverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

ARN hanterar inte kritik om telefonförsäljning. Ta inte upp ARN där ARN inte är relevant.

Konsumentverket kan ta emot anmälningar som rör försäljning/marknadsföring, men kritik mot säljaren ska du ta med Tryggsam som faktiskt kan lyssna på samtalet och prata med säljaren. Du kan lyssna på samtalet också, men du kommer inte kunna kontakta säljaren. Säger säljaren helt galna saker i flera samtal kommer säljaren avskedas, behöver Tryggsam avskeda massor säljare så kommer de också titta över utbildningen av säljarna. När denna självreglering inte fungerar, anmäl då till Konsumentverket.

Så Jag ska göra såhär (rätta mig och jag vill ha ja eller nej svar på punkterna):

1. Vara tydlig med vad jag vill (uppsägning av erbjudandet), berätta varför och tacka nej för deras nya erbjudan (om de kommer erbjuda)
2. Berätta om hur samtalet gick med försäljaren
3. Fråga om deras email så jag skicka min uppsägelse till de via skrift
4. Begära att de skickar en uppsägelsemail till mig så att jag har bevis på att jag vill inte ha nånting att göra med deras tjänster.
5. Skicka ett mail till klagomål@tryggsam.se om detta inte har löst efter samtal
6. Om det är fortfarande problem så kontakta en konsumentvägledare eller Konsumentverket om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

Så Jag ska göra såhär (rätta mig och jag vill ha ja eller nej svar på punkterna):

1. Vara tydlig med vad jag vill (uppsägning av erbjudandet), berätta varför och tacka nej för deras nya erbjudan (om de kommer erbjuda)
4. Begära att de skickar en uppsägelsemail till mig så att jag har bevis på att jag vill inte ha nånting att göra med deras tjänster.
5. Skicka ett mail till klagomål@tryggsam.se om detta inte har löst efter samtal
6. Om det är fortfarande problem så kontakta en konsumentvägledare eller Konsumentverket om detta.

1. Du säger att du vill utnyttja ångerrätten av den anledning att du inte förstod att du ingick i avtalet.

2. Ja.

3. Kan du göra om du vill. Jag skulle säga att ett underlag är viktigast, man kan inte ångra två gånger, men du kan givetvis skicka ett e-postmeddelande som är utformat så att det framkommer att du meddelat ånger och om det redan är ångrat att du vill ha ett meddelande som bekräftar detta.

4. Ja, be om en bekräftelse av ångern.

5. Ja, skicka e-post med klagomål om du inte tycker att de hanterade kritiken under samtalet.

6. Ja, men osannolikt att det skulle bli några problem med att säga upp sig inom ångerrätten. När du väl har fått bekräftelse på att avtalet är ångrat/hävt så behöver du ju inte lägga någon mer tid på frågan.

Om de försöker behålla dig som kund var tydlig med att du nu vet vad tjänsten är och att den är på tok för dyr för att du skulle kunna tänka dig att teckna tjänsten och/eller att du vänder dig till en konkurrenten om du vill ha en motsvarande tjänst eller att du vänder dig till bolaget du har hemförsäkring hos. Har de ett bättre erbjudande att ge dig så kommer detta erbjudande även gälla ett tag efter du lägger på luren.

Har du hemförsäkring från If, Dina, Folksam, Länsförsäkringar, Safetown, Gjensidige, Swedbank/Sparbankerna eller WaterCircles har du nog redan id-skydd i hemförsäkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

Du bör även vara försiktig med vilka okända människor du tar råd av online och själv fundera på vad som verkar rimligt.

Tror du oroar dig i onödan, skicka ett mail till dom att du vill nyttja ångerrätten och att dom bekräftar det. Gärna med dold kopia till någon annan mailadress så du kan bevisa att och när du skickat det. Se sen om allt löser sig. Om inte kan du då börja fundera på krångligare alternativ.