RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem

Suck, inget kort här inte men är väll väntat för mig för kundvagnen tömdes när jag försökte gå till kassan första klicket...

Så nu kommer ju frågan hur mycket mer kommer parternkorten kosta och när kan man få tag på ett 6800xt för under 8k utan att dagligen spamma F5...

Permalänk
Skrivet av xze-:

"Vi kan dock gladeligen informera dig om att du hade turen med dig denna gång och du har fått ett kort tilldelat till din beställning. Vi beräknar att kunna skicka iväg dig kort inom 1-3 veckor."

Känns som ett spam-mail och inte direkt gått igenom beställningarna då mitt powercolor finns att hämta hos ombud 😅

Samma här😂 Jag beställde mitt powercllor 15:20 hos de igår, på något sätt är den his ombud redan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool_Hector:

Telefonkön? Deras Facebook och mail är ju helt hopplös. Jag ringer också. EDIT: såg nu att deras hemsidas chatt är uppe. Provar där också.

Sitter på föreläsning så har inte tiden att sitta i telefon också. Har chatt-fönstret öppet lite i bakgrunden och tittar då och då. Men det är inte första gången som den där estimerade tiden är helt galen. De kan lika gärna ta bort den och endast ha kö-plats kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Suck, inget kort här inte men är väll väntat för mig för kundvagnen tömdes när jag försökte gå till kassan första klicket...

Så nu kommer ju frågan hur mycket mer kommer parternkorten kosta och när kan man få tag på ett 6800xt för under 8k utan att dagligen spamma F5...

Var handlade du?

Tror många av partnerkorten kommer kosta samma eller mindre.
Sen finns det ju så klart dyra bling kort också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Då fick man äntligen mail från Inet!!!
"Vi kan dock gladeligen informera dig om att du hade turen med dig denna gång och du har fått ett kort tilldelat till din beställning. Vi beräknar att kunna skicka iväg dig kort inom 1-3 veckor."

Var ett PowerColor 6800 non-XT. Men nu lär man ju få se både priser, spec och tillgänglighet på partnerkorten innan jag får leverans, så får väl se hur det blir...

Fattar inte hur jag lyckades "vinna på lotteriet"!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Måste älska Webhallen's estimerade väntetid på chatten. "Du är nummer 15 i kön. Din väntetid blir ungefär 14 minut(er). Du hittar fler sätt att kontakta oss på via vår kontaktsida:"

Har haft en väntetid mellan 10-15 minuter i över en timme nu, haha.

hehe du möts i alla fall inte av detta

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Kommer webhallen makulera beställningar som ej blev tilldelad kort eller ska man vänta i nån kö?
"Detta kort säljs endast i begränsad upplaga, när det är slut så kommer ej någon påfyllning alls." med tanke på den texten?

@webhallen

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExInferis:

Jag hade kontakt med kundtjänst på Inet igår och fick direkt besked att jag fått tilldelat ett av MSI korten fast det skulle skickas senare då de ej fått in dom ännu.

Idag fick jag ett mejl som säger jag inte fått något kort alls.

Känns ruttet man inte kan lita på kundtjänstens uppgifter. Riktigt dåligt ge ett besked man inte kan backa upp. Har alltid tyckt Inet haft bra kundtjänst men det här är inte kul råka ut för.

Samma situation för mig. Risigast tycker jag ändå är att man inte får någon form av köplats för framtida kort. Samma process igen den 24:e mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hur visste du?

Beror ju lite på vad de vill ha för det

Läste nånstans 899usd or higher men vet inte om de var helt tagit ur luften, runt 12-13 skulle jag tro. Blir det dyrare hade jag nog lagt pengarna på ett 3090 istället... men det är ju lite fränt 😎

Visa signatur

Ryzen 5950x | Gigabyte B550 Aorus Elit | Gigabyte GeForce RTX 3090 | 32GB Corsiair 3600MHz CL18 Vengeance | Corsair RM750X | Samsung 970 EVO Plus 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Var handlade du?

Tror många av partnerkorten kommer kosta samma eller mindre.
Sen finns det ju så klart dyra bling kort också.

Inet, var fruktansvärt irriterande kom igenom spammfiltret och la till i kundvagn och klickade gå till kassan, något medlande dök up för någon sekund och sen kastades jag till deras förstasida..

Skrivet av marcus84:

Kommer webhallen makulera beställningar som ej blev tilldelad kort eller ska man vänta i nån kö?
"Detta kort säljs endast i begränsad upplaga, när det är slut så kommer ej någon påfyllning alls." med tanke på den texten?

@webhallen

Inga fler kort och ingen förtur till 3e partskort...

Skrivet av Kurvan:

Samma situation för mig. Risigast tycker jag ändå är att man inte får någon form av köplats för framtida kort. Samma process igen den 24:e mao.

Dels förstår jag varför de inte kan ha en kö för ett kort de inte kommer kunna sälja och föra över alla till en gemensam kö för flera andra produkter/kort, så mest ska AMD ha skit för att släppa en så pass limiterad produkt, men ÅF är inte helt oskyldiga för man blev ju försiktigt glad när man såg en orderbekräftelse som sen blev makulerad och de borde ju haft en plan för dem

Permalänk
Medlem

Sjukt att man sitter här och förmodligen kommer sluta med 3080 kort man beställde 22/9... men inte förrän 2021 😂

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Jahapp Inet makulerade min MSI rx 6800 XT...

Trevligt.....

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

https://i.imgur.com/hhpjRxA.png

Utbrändheten ???

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Grattis till alla som fick tag på ett kort!

Personligen håller jag mig nog till 3080 nu när jag sett priset/prestandan på 6800XT. Jag tycker det är värt det högre priset för Nvidias RTX prestanda känner jag. Hade AMD lagt sig billigare för referensmodellen (eller återförsäljarna för att vara petig) så hade det nog blivit ett AMD. Nu gick det ju inte att få tag på för mig heller vilket såklart spelar in. Tyvärr tror jag AIB modellerna kommer ligga som 3080 ligger idag, kanske marginellt under och då blir det helt sonika inte värt det för egen del.

Men otroligt kul att AMD lyckats så bra som dom gjort. Det hoppades jag på och det bådar gott för framtiden. Go AMD!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Inet order. 6077

Blir tilldelat ett msi RX 6800 non XT
Fasiken att man råkade trycka på non-xt varianten när man ville ha den istället.
Man blir riktigt skakig när man försöker vara först.
Blir nog att avbeställa och vänta på partnerkorten den 25.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Jag hade turen att knipa ett MSI 6800 XT på Inet.
Är ändå lite kluven och bitter över hela Zotac Trinity RTX 3080-härvan på Komplett. Har väntat på det kortet över 2 månader utan uppdatering eller info. Samtidigt har dom mage att prångla ut OC-versionen i mängder till nya kunder och till fullpris. Klart som tusan att det är bättre vinstmarginal där och roligare att sälja men i grunden är det ju exakt samma kort. Det finns ju heller ingen vilja från deras sida att erbjuda byte av kö i stil med Webhallen/Inet.

Det här är förvisso dagens i-landsproblem, men det rör sig ändå om rätt mycket pengar för ett grafikkort och det känns bättre för mig med nVidia än AMD.

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Inet, var fruktansvärt irriterande kom igenom spammfiltret och la till i kundvagn och klickade gå till kassan, något medlande dök up för någon sekund och sen kastades jag till deras förstasida..

Inga fler kort och ingen förtur till 3e partskort...

Dels förstår jag varför de inte kan ha en kö för ett kort de inte kommer kunna sälja och föra över alla till en gemensam kö för flera andra produkter/kort, så mest ska AMD ha skit för att släppa en så pass limiterad produkt, men ÅF är inte helt oskyldiga för man blev ju försiktigt glad när man såg en orderbekräftelse som sen blev makulerad och de borde ju haft en plan för dem

Aha för mig så kom de olika produkterna först upp hos inet. Men det stod något fel meddelande när jag försökte öppna så kollade runt på andra sidor. Sen kom jag tillbaka och kunde komma in på produkterna. Då bokade jag ett Powercolor 6800 XT och betalade med faktura (vill ju inte lägga ut pengar för något man inte får "direkt"). Detta kanske var 15.05

Så har väntat och fick idag mail om att jag inte får något.

Men om man ska tro AMD kommer det vara en god tillgång till partnertillverkarna senare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Med gemensam kö menas för de eventuella extra kort av andra märken som trillar in så kommer utskjutande köerna på GB och MSI bli tillfrågade i turordning, kommer inte kunna blanda in AIB i det hela då det finns inga rimliga systemstöd för det.

Detta är årets mest hektiska vecka så kommer tyvärr inte kunna kolla till forumet på ett tag om jag inte har något mer att infromera om.

/Patrik

Går ni genom ordrar manuellt?
Jag beställde ett 6800XT via klarna 15:00:28 men det finns ingen order under min profil.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Tycker tråkigt nog att det har varit katastrofalt dåligt genomfört från webhallens sida. Kör man inte ett lotto system när det är så extremt begränsat med produkt så får man förhålla sig till en faktiskt kö. Problemet är att den här kön inte har respekterats från webhallens sida heller pga loop buggen.

Är det som så att en bugg som denna sker så får man väl för fan först o främst lösa de innan man börjar spotta ut dom få kort som finns? Hade man väntat en dag med att skicka ut korten och faktiskt gjort lite efterarbete för att säkerställa en korrekt kö baserat på inbetalnings tidpunkten oavsett om man gick igenom direkt eller om man fastnade i buggen, så hade det helt klart varit rättvist för alla.

Klarna kan bidra utan problem med uppgifter om exakt klockslag en betalning gjorts.

Inte nog med det, när jag pratade med kundtjänst på telefon igår så var jag GARANTERAD ett kort. Idag när jag ringer och ska säkerställa det här så är jag helt plötsligt utanför kön helt och hållet och kan mer eller mindre fetglömma ett referenskort.

Bedrövligt. Säga vad man vill om AMD och hur många kort dom hade skickat ut vid release, återförsäljaren har, iaf i mitt tycke, ett ansvar över att allt ska ske på ett rättvist sätt.

Skäms på er Webhallen

Permalänk
Medlem

Precis hämtat ut mitt 6800XT PowerColor och min 5900x från Inet, tack för en väldigt smidig leverans och information genom alla släpp.

#Inetbäst

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

https://i.imgur.com/hhpjRxA.png

Haha sant! Men nu är jag på köplats 14, med 3 minuters väntetid. Två timmar efter start

Permalänk
Medlem

Fick ett mejl från komplett men jag måste vara dum i huvudet för jag hittar inte "Mina öppna offerter". Har inte vågat klicka på nån länk i mejlet...

"Kära kund,

Du är en av extremt många entusiaster som ville köpa första omgången av de nya AMD Radeon RX 6000-serien hos Komplett.

Som förväntat var efterfrågan på RX 6800-serien enorm, och vi sålde slut på rekordtid. Vi har dessvärre inte fått levererat kort nog till alla som önskat köpa. Du är dock en av de lyckliga få som kommer få ett erbjudande skickat till dig under dagen med ett helt identiskt kort från en annan producent.

Detta erbjudande hittar du genom att logga in på Komplett.se och scrolla ner i kundvagnen. Där hittar du en flik som heter ”Mina öppna offerter” där du kan trycka på ”Köp” för att lägga till erbjudandet i kundvagnen. Din orginalbeställning kommer att bli avbeställd, och ditt erbjudande kommer att vara giltigt i 7 dagar.

Vi vill uppmärksamma att alla kort som blev lanserade under gårdagen med namnet Radeon RX 6800 är identiska, vilket innebär att det kort du först hade beställt och kortet i vårt erbjudande har helt lika utseenden och samma prestanda."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Fick ett mejl från komplett men jag måste vara dum i huvudet för jag hittar inte "Mina öppna offerter". Har inte vågat klicka på nån länk i mejlet...

"Kära kund,

Du är en av extremt många entusiaster som ville köpa första omgången av de nya AMD Radeon RX 6000-serien hos Komplett.

Som förväntat var efterfrågan på RX 6800-serien enorm, och vi sålde slut på rekordtid. Vi har dessvärre inte fått levererat kort nog till alla som önskat köpa. Du är dock en av de lyckliga få som kommer få ett erbjudande skickat till dig under dagen med ett helt identiskt kort från en annan producent.

Detta erbjudande hittar du genom att logga in på Komplett.se och scrolla ner i kundvagnen. Där hittar du en flik som heter ”Mina öppna offerter” där du kan trycka på ”Köp” för att lägga till erbjudandet i kundvagnen. Din orginalbeställning kommer att bli avbeställd, och ditt erbjudande kommer att vara giltigt i 7 dagar.

Vi vill uppmärksamma att alla kort som blev lanserade under gårdagen med namnet Radeon RX 6800 är identiska, vilket innebär att det kort du först hade beställt och kortet i vårt erbjudande har helt lika utseenden och samma prestanda."

Har fått samma mejl. Loggade in på deras hemsa via datorn, men kan inte hitta någon sådan flik. Nåväl, det står ju att man skall få ett erbjudande "under dagen". Vi får avvakta och se

Permalänk
Medlem

Vad skumt, såhär stod det i mitt mail från komplett, fick ni ett sånt här först och ett annat senare?

Bästa kund,

Gratulerar! Du får det här mailet eftersom du är en av de lyckliga få som säkrat dig ett av de nya korten i AMD Radeon RX 6000-serien.

Tack för ditt tålamod under tiden vi arbetat med att verifiera alla ordrar.

Dessvärre har vi ännu inte alla kort i lager, men vi förväntar oss att alla kunder med en bekräftad beställning skall ha mottagit sitt kort inom 1-2 veckor.

Du kan när som helst se din orderstatus på “Min Sida”

// Hälsningar oss på Komplett

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Vad skumt, såhär stod det i mitt mail från komplett, fick ni ett sånt här först och ett annat senare?

Bästa kund,

Gratulerar! Du får det här mailet eftersom du är en av de lyckliga få som säkrat dig ett av de nya korten i AMD Radeon RX 6000-serien.

Tack för ditt tålamod under tiden vi arbetat med att verifiera alla ordrar.

Dessvärre har vi ännu inte alla kort i lager, men vi förväntar oss att alla kunder med en bekräftad beställning skall ha mottagit sitt kort inom 1-2 veckor.

Du kan när som helst se din orderstatus på “Min Sida”

// Hälsningar oss på Komplett

Bara bekräftelse först och sedan detta mail.

Permalänk
Medlem

Min Inet-order sket sig (väntat) så jag tröttnade på denna hysteri och beställde ett 3090, ska komma in i lager på Måndag (jag har lovat bort mitt grafikkort så jag behöver ett). Helt idiotiskt av mig, men detta kaos som varit med 3000-serien, 5000-serien och nu 6800-serien betalar jag f*n för att slippa kaoset.

Permalänk

Ni som sitter i skiten med webhallens klarna bugg, slösa inte er tid med deras websidas chat. De kan inte hjälpa er ändå. Tydligen måste man skicka mail (...som har väntetid 72h).

Visa signatur

Processor: Ryzen 7, 3700x. Moderkort: MSI B550 Gaming Edge WiFi. Grafikkort: RX 6800 XT, "referens" RAM: Crucial LPX 32 GB. SSD: WD SN550 1TB. Nätaggregat: Corsair RM 750x v2. Chassi: NZXT H440 Red/Black. Operativsystem: Windows 10 64x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool_Hector:

Ni som sitter i skiten med webhallens klarna bugg, slösa inte er tid med deras websidas chat. De kan inte hjälpa er ändå. Tydligen måste man skicka mail (...som har väntetid 72h).

Ja, been there done that, chatten har tydligen inte mer behörighet att ta reda på saker i Webbhallens system än man själv har så det är ett rent slöseri med tid. Dom kunde lika gärna ta bort den.

Visa signatur

|| 9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5080 TUF OC(450W) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear.1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII Ext. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3070 FTW Ultra || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Bara bekräftelse först och sedan detta mail.

Låter inte som om Komplett vet om eller hur många kort de kommer få in alls, efter att nyss pratat kundservice via deras chatt.

Fick detta svaret när jag frågade om min beställning på 6800 XT som är gul men som de förväntar i lager den 21:a.

15:28:18 - Kundservice
avvakta med ordern
15:30:32 - Kundservice
den kommer automatiskt avbeställas ifall den inte går igenom ändå

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

5503, lost. That is how Inet explains this logical issue order numbers.
"Betalningen inkom försent på grund av en långsam kommunikation från din bank/kortleverantör och nådde oss först ca: 1-2 timmar efter att du genomförde din beställning. Så även om du har ett tidigt ordernummer som kunde genererat ett kort tilldelat så kunde inte ordern registreras förrän efter att de sålt slut. Även om detta ligger utanför våra händer så tycker vi att detta är oerhört tråkigt och vill erbjuda dig två alternativ som plåster på såren."

Quite lousy one. I paid with Swish 15:02 and IMO it is the quickest way. Just curious if I would have selected "Faktura" - would it be "instant" :)?
What are your thoughts on this guys?