telefon med fysiska knappar och storlek
FINNS det ngn telefon med fysiska knappar i storlek och tjocklek som en vanlig fast telefonlur? Mina åldriga föräldrar har fast telefoni, med en lös större lur, men måste nu byta enhet (batteriet är slut och finns inte att byta) . Det står mellan en fast telefon och omvandlare till satelitttelefon eller en mobiltelefon. Men, vanliga mobiler är så tunna, svåra att hålla i och svåra att trycka på.
De har ngn gammal mobil doro, med knappar, den klarar han inte pga litenhet och hörselskada.
Hon kan prata i den, men är nu blind och kan inte hantera den själv. Den kommer att finnas kvar som yttersta reserv.
Han har en gammal liten mobil som han varken kan använda eller höra i, men den är ständigt nyladdad om i fall att....
Jag drömmer om en mobil, i större storlek, tjocklek, med fysiska knappar, med extra högt ljud och så att det går fram många signaler innan de når telefonen. Mobil ty då skulle de även kunna ta med den i bilen eller utomhus.
De surfar inte, men han skulle kunna ha glädje av ex kunna kolla på hemnet så smartphone är inte helt uteslutet.
Helst skulle de då behålla sitt fasta hemtelefonnr.
När jag googlar är det ytterst sällan STORLEKEN eller vikten står (förutom om det är extra liten vikt eller extra stor skärm)
Men, gamla, darriga händer behöver ha något rejälare att hålla i än en slimmad tunn kreditkortstorlekstelefon. Det tycks lättare också om telefonen är i storlek som räcker mellan örat och munnen....
Knappar som syns, känns, och där en går att markera en till snabbnr för telenrupplysningen (som blind har du rätt att ringa telenrupplysningen gratis, men för att det ska fungera måste en knapp markeras och det finnas möjlighet att lägga in den som snabbnr.
En telefon där det är lätt att förstå, KÄNNA var man startar eller stänger av den.
Så, någon som vet ngt om en telefon med fysiska knappar och storlek?
Och andra tankar, lösningar, ideer är också välkomna.