telefon med fysiska knappar och storlek

Permalänk

telefon med fysiska knappar och storlek

FINNS det ngn telefon med fysiska knappar i storlek och tjocklek som en vanlig fast telefonlur? Mina åldriga föräldrar har fast telefoni, med en lös större lur, men måste nu byta enhet (batteriet är slut och finns inte att byta) . Det står mellan en fast telefon och omvandlare till satelitttelefon eller en mobiltelefon. Men, vanliga mobiler är så tunna, svåra att hålla i och svåra att trycka på.

De har ngn gammal mobil doro, med knappar, den klarar han inte pga litenhet och hörselskada.
Hon kan prata i den, men är nu blind och kan inte hantera den själv. Den kommer att finnas kvar som yttersta reserv.
Han har en gammal liten mobil som han varken kan använda eller höra i, men den är ständigt nyladdad om i fall att....

Jag drömmer om en mobil, i större storlek, tjocklek, med fysiska knappar, med extra högt ljud och så att det går fram många signaler innan de når telefonen. Mobil ty då skulle de även kunna ta med den i bilen eller utomhus.

De surfar inte, men han skulle kunna ha glädje av ex kunna kolla på hemnet så smartphone är inte helt uteslutet.

Helst skulle de då behålla sitt fasta hemtelefonnr.

När jag googlar är det ytterst sällan STORLEKEN eller vikten står (förutom om det är extra liten vikt eller extra stor skärm)

Men, gamla, darriga händer behöver ha något rejälare att hålla i än en slimmad tunn kreditkortstorlekstelefon. Det tycks lättare också om telefonen är i storlek som räcker mellan örat och munnen....

Knappar som syns, känns, och där en går att markera en till snabbnr för telenrupplysningen (som blind har du rätt att ringa telenrupplysningen gratis, men för att det ska fungera måste en knapp markeras och det finnas möjlighet att lägga in den som snabbnr.

En telefon där det är lätt att förstå, KÄNNA var man startar eller stänger av den.

Så, någon som vet ngt om en telefon med fysiska knappar och storlek?
Och andra tankar, lösningar, ideer är också välkomna.

Permalänk
Samsung Sverige

Den här är ju möjligen lite mindre, men verkar i övrigt ganska vettig. Det ska gå att lägga in snabbuppringningar och den har även ett SOS-läge med separat knapp. Den verkar också ganska greppvänlig.

https://www.mytrendyphone.se/shop/artfone-c1-mobiltelefon-ald...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige

Ett annat alternativ kanske kan vara en bordsmodell? https://www.prylstaden.se/stationar-gsm-telefon-for-simkort-f...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

telefon med fysiska knappar och storlek - batteri

tack för edra svar. Nu visade sig det att vi kunde skjuta upp problemet. Tele2 som sålt telefonen och där de har abonemanget, de hade vare sig sådan telefon eller reservdelare eller batterier. MEN batterilagret hade, så nu är batteriet bytt och föräldrarna slipper att lära om, lära nytt.

Men, det är dåligt att det ska finnas så få alternativ för äldre med darriga fingrar, hörselproblem och/eller synproblem. Tunna, svårhållna, svårtryckbara och icke hörbara. De har fått testa våra mobiler, vanliga samsung och iphone men det fungerar inte.....

Permalänk
Medlem

Du kanske kan hitta något här: https://www.test.se/seniormobiler/

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tänker att här verkar finnas två personer med sina egna behov.

Din mor är synskadad men hör normalt, och skulle behöva en telefon hon kan hantera själv. En sån här kanske? https://www.irishjalpmedel.se/mobiltelefon-blindshell-classic... Den är särskilt utformad för synskadade.

Din far är hörselskadad och har svårt att hantera små telefoner, men där verkar du redan ha hittat en lösning. Annars finns det telefoner specifikt för hörselskadade också, men jag har svårt att hitta någon som dessutom är så pass stor som du är ute efter. Fasta telefoner är ju desto enklare att hitta för ett sådant syfte.

Permalänk
Medlem

Doro har flera modeller som borde passa. Jag köpte av typen vikmodell till min mormor och morfar och dom uppskattar att det blir lätt att svara/avsluta samtal genom att bara öppna/stänga. Dessutom har den en stor skärm och knapparna är stora. Doro har även modell med få stora knappar för direktnummer.
https://www.doro.com/sv-se/produkter/mobiltelefoner/
Om din far är sugen på att kunna surfa lite men tycker att smartphones generellt är för tunna är det väl bara till att sätta på ett rejält skyddsfodral. Lycka till!