Permalänk
Medlem

Routern tappar internet titt som tätt

Hej jag ska försöka ge all information som jag har kunnat hitta nu under den här tiden som jag har felsökt detta. 2019 så tecknade farsan ett abonnemang med Telia med mobilt bredband, tyvärr va fiber inte en lösning för oss då det skulle gå på sjuka summor. allt funkade helt okej till en början jag va inne i routern och försökte få dom bästa värdena jag kunde få. tillslut så kom vi på iden att skaffa en riktantenn vilket vi gjorde. Den funkade perfekt inga konstigheter. Och nu för 4 månader sen så har routern spontant bara tappat internetet lite titt som tätt, när det är riktigt dåligt så kan det ske runt 40-50 gånger varje dag. så jag googlade runt och hittade att det kanske var ram minnet i routern som blev lite överbelastat eller något liknande. så jag ringde telia och efter mycket om och men och 6 timmar av att sitta i köer och prata med dom så skickade dom ut en router som jag bytte den andra med. detta problemet har kommit upp igen och jag är totalt lost över vad jag ska göra. jag o farsan går upp på taket lite då och då och fixar antennen så att den ger dom bästa värdena som den kan men i all min förtvivlan så dör allt ändå. just nu innan allt går heywire så sitter routern på 140mbp/s ner och 30mbp/s upp vilket är riktigt bra med tanke på att det är mobilt. om någon har en lösning till detta eller kan komma med någon information så hade det varit sjukt uppskattat. Router ett var Huawei b525. Router två är zte mf286d.

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CervarIV:

om någon har en lösning till detta eller kan komma med någon information så hade det varit sjukt uppskattat.

Om du inte redan har gjort det prova att låsa 4G till ett visst frekevensband, istället för att ha det på auto.
Problemet kan nämnligen vara att routern håller på att byta frekvensband för att försöka hitta det som har bäst kontakt med mast, vilket kan innebära att uppkopplingen tappas.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Om du inte redan har gjort det prova att låsa 4G till ett visst frekevensband, istället för att ha det på auto.
Problemet kan nämnligen vara att routern håller på att byta frekvensband för att försöka hitta det som har bäst kontakt med mast, vilket kan innebära att uppkopplingen tappas.

Visste att det va något som jag missade, på huawei routern så låste jag det till 1800mhz, och nu kan jag inte låsa den pga att routern inte tillåter mig att ändra ngt förutom att låsa den på 4g men den har alltid varit låst

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem, kör med MF286D. Jag har haft problemet i kanske 2 veckor, fungerade felfritt innan. Kommer dock inte upp i så höga hastigheter, så ska prova ta ner några träd för att se om det blir bättre. Jag har haft tjänsten sen april. Går det att låsa till ett visst frekvensband på denna router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveddas:

Går det att låsa till ett visst frekvensband på denna router?

Det gick på den jag hade iaf. men det kan skilja mellan olika operatörer eftersom de flesta kör med egen modifierad firmware.
Jag kommer dock inte ihåg var man gjorde det eftersom det är ett bra tag sedan jag använde den, då den mer eller mindre pajade (hängde sig titt som tätt och behövde startas om för att fungerar igen) så jag köpte en annan av ett annat märke.
Men vad jag kan minnas så måste man först låsa till 4G och sedan välja att koppla upp mot ett visst frekvensband.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.