Samsung Galaxy S21 — 5G, pennor och platta skärmar i årets flaggskepp

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av superegg:

Har du intalat dig själv att en mobil för över 10-16 tusen är okej, S6/S7 hade bättre priser och man fick mycket mer för pengarna.

S6 kostade 6990:- vid lansering. Sett till inflationen motsvarar det ungefär 7500:- i 2020 års prisläge. För 2000 kronor mer får du väsentligt större skärm, fler kameramoduler och mycket större lagringsutrymme, för att nämna några saker. Jag tycker nog inte att det är helt orimligt. Med det sagt är ju dagens mellanklassmobiler i ungefär samma prisklass, men erbjuder också mer än vad flaggskeppen gjorde 2015.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag vill ha min laddare! Laddaren kostar kanske 300kr att köpa separat så dras inte priset ner med 300kr så ska jag ha min laddare!

Plast på baksidan och 1920x1080 upplösning tycker jag inte heller va så mysigt. Exynos 2100 kommer säkert prestera sämre som vanligt och dra mer ström så du får lägre batteritid än de i staterna.

AV1 decoder är ju nice iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det stämmer. Anledningen är att många redan har tillräckligt bra laddare hemma. I gengäld har priset sänkts något. Kabel medföljer fortfarande!

Nja väldigt få har nog en 25W laddare hemma, nu kostar dom inte överdrivet mycket men med tanke på att S20 lanserades för 500 kronor mer så känns det ganska löjligt att säga "kolla vi har sänkt priset"*

*Laddare för drygt 350-400 ingår ej.

Särskilt i en tid när svenska kronan blivit cirka 20% starkare sen S20 lansering.

För att frångå gnället lite så ser den intressant ut, ska nog klämma på en och se om min S10 får pension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Sjuka priser som vanligt, har svårt att tro att det skulle kosta så mycket pengar att tillverka en mobil.

Skrivet av ipac:

Jag har lite insider info: Det gör det inte.

Det kostar mycket mer - att utveckla dessa lurar lär kostat flera hundra miljoner - så för att få tillbaks utvecklingskostnaden krävs "ett visst pålägg" på kostnaden för "bara" de ingående delarna (fast flera delar är ju specialutvecklade och går inte att köpa för pengar) - och att de säljer flera miljoner lurar. Lyckas de, blir det vinst, men S20 sålde inte som förväntat och var ingen "kassako" så de vill verkligen lyckas/sälja mer av S21.

Lockas av S21 Ultra som kamera, surfmaskin och allt-möjligt digitalt fast en massa stålar för en lur - samtidigt inte mer än vad ETT kryss kan kosta i tillbehörslistan på fräsch ny bil - och visst gör mobilen "större nytta" än säg glastaklucka?

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

beställt S21 redan inom en timme after lanseringen kl 16

det e en vanlig S21 o jag har redan abonnemang 100gb. Du spenderar bara under 5k efter 24mån. Inte dåligt, iaf.

Visa signatur

AMD FX8320 | MSI Gaming X Trio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av LeVvE:

Jag vill ha min laddare! Laddaren kostar kanske 300kr att köpa separat så dras inte priset ner med 300kr så ska jag ha min laddare!

Plast på baksidan och 1920x1080 upplösning tycker jag inte heller va så mysigt. Exynos 2100 kommer säkert prestera sämre som vanligt och dra mer ström så du får lägre batteritid än de i staterna.

AV1 decoder är ju nice iaf.

Det är nog för tidigt att säga att Exynos 2100 kommer att prestera sämre. Vänta in testresultaten i stället, så kan vi ta den diskussionen sen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av ErikLtz:

Det kostar mycket mer - att utveckla dessa lurar lär kostat flera hundra miljoner - så för att få tillbaks utvecklingskostnaden krävs "ett visst pålägg" på kostnaden för "bara" de ingående delarna (fast flera delar är ju specialutvecklade och går inte att köpa för pengar) - och att de säljer flera miljoner lurar. Lyckas de, blir det vinst, men S20 sålde inte som förväntat och var ingen "kassako" så de vill verkligen lyckas/sälja mer av S21.

Lockas av S21 Ultra som kamera, surfmaskin och allt-möjligt digitalt fast en massa stålar för en lur - samtidigt inte mer än vad ETT kryss kan kosta i tillbehörslistan på fräsch ny bil - och visst gör mobilen "större nytta" än säg glastaklucka?

Jag vill minnas att Jensen på Nvidia talade om att det numera kostar minst en miljard dollar (ca. 9 miljarder kronor) i R&D för att utveckla en ny grafikprocessor, bara för att få ett hum om vilka summor det handlar om. Finns dock gott om kinatillverkare som använder diverse "off the shelf"-komponenter, struntar i licensavgifter etc. och därigenom pressar marginalerna och det syns ju även på utpriset för dessa telefoner.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gainsgoblin:

Nja väldigt få har nog en 25W laddare hemma, nu kostar dom inte överdrivet mycket men med tanke på att S20 lanserades för 500 kronor mer så känns det ganska löjligt att säga "kolla vi har sänkt priset"*

*Laddare för drygt 350-400 ingår ej.

Särskilt i en tid när svenska kronan blivit cirka 20% starkare sen S20 lansering.

För att frångå gnället lite så ser den intressant ut, ska nog klämma på en och se om min S10 får pension.

Jag förstår hur du menar, men samtidigt är ju inte 25 watt ett krav för att ladda telefonen (det är ju max laddeffekt). För egen del klarar jag mig rätt bra på runt 10 watt, sett till hur jag använder och laddar telefonen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ErikLtz:

Det kostar mycket mer - att utveckla dessa lurar lär kostat flera hundra miljoner - så för att få tillbaks utvecklingskostnaden krävs "ett visst pålägg" på kostnaden för "bara" de ingående delarna (fast flera delar är ju specialutvecklade och går inte att köpa för pengar) - och att de säljer flera miljoner lurar. Lyckas de, blir det vinst, men S20 sålde inte som förväntat och var ingen "kassako" så de vill verkligen lyckas/sälja mer av S21.

Lockas av S21 Ultra som kamera, surfmaskin och allt-möjligt digitalt fast en massa stålar för en lur - samtidigt inte mer än vad ETT kryss kan kosta i tillbehörslistan på fräsch ny bil - och visst gör mobilen "större nytta" än säg glastaklucka?

Ja, sedan är ju inte det rekommenderade utpriset vad Samsung får för telefonen. I det ryms ju handlarnas marginaler, moms, transportkostnader, förpackningar, marknadsföring, med mera. Det är ju en lång kedja av saker som till slut blir en produkts pris i handeln.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Synd att inte ultra fick platt skärm också.
Hursom hade hellre sett en bra laddare istället för dessa troligen halvdana hörlurar....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Stämmer det att alla S21 modeller gått ned till 1080p istället för de högre upplösningarna de tidgigare modellerna körde med? Jag antar att man inte ser någon skillnad och sparar batteri? De tidigare modellerna hade ändå 1080p förinställt när man köpte dem?

Permalänk
Medlem

Jag gillar dem men vafan, inte plats för minneskort? Ska jag spela in film osv så vill jag ju kunna byta dessa...

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Hoppas ju det kommer någon bra "bundle" med en 25W Samsung laddare då min gamla Samsung laddare med Micro USB är för liten.
Har en känsla av att vi kommer få läsa ännu mera om brinnande mobiler med Kina/pirat laddare i Aftonbladet/Expressen nu efter det här att tillverkarna slutar skicka med en Orginal laddare.
Väntar nu med spänning på när testare får tag på både Exynos och Snapdragon och kan jämföra dom.
Är den likvärdig i prestanda, inte blir varmare eller drar mer batteri så blir det nog "snikmodellen" av Ultran.
Dags för min Samsung S6 Edge Plus att få gå i välförtjänt pension nu!
Och jag som tyckte den var dyr med sina 7990kr inklusive både laddare och hörlurar...
Synd Phantom Titanium bara kommer finnas i Samsungs butik, fast man kommer ju endå aldrig se baksidan på grund av ett skyddande skal.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Dinkefing:

Stämmer det att alla S21 modeller gått ned till 1080p istället för de högre upplösningarna de tidgigare modellerna körde med? Jag antar att man inte ser någon skillnad och sparar batteri? De tidigare modellerna hade ändå 1080p förinställt när man köpte dem?

Nej, S21 och 21+ har 2400 x 1080 med 421 ppi och 394 ppi. S21 Ultra har 3200 x 1440 och 515 ppi. Skärmstorlekarna är 6,2", 6,7" och 6,8" respektive.

Jag tror också att det är ett avvägande som gjorts kring upplösning, skärmstorlek och batteritid.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Bletooth 5.0 står det i artikeln det kan väl inte stämma? De har väl minst bluetooth 5.1 med Bluetooth Direction Finding där man kan hitta var saker finns, precis som de beskrev i presentationen.
Sedan skulle jag vilja ha bluetooth 5.2 med förbättringar på ljudsidan, men den som väntar på något gött väntar aldrig för länge.
*edit*
Samsung har kanske utvecklat något eget. Jag har länge varit nyfiken på hur just Direction Finding i bluetooth 5.1 ska användas, där man kan ha den för att hitta åt vilket håll ens smarttag ligger. Och när jag såg presentationen så tyckte jag att jag äntligen fick se hur den nyttjades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag förstår hur du menar, men samtidigt är ju inte 25 watt ett krav för att ladda telefonen (det är ju max laddeffekt). För egen del klarar jag mig rätt bra på runt 10 watt, sett till hur jag använder och laddar telefonen.

Jodå, nog klarar man sig med 15W som var standard förut, 25W skulle dock inte skada men inköpet av en 25W laddare+ny USB-C > C kabel drar iväg mer än prissänkningen skulle jag säga.
Har du någon koll på hur lång kabeln i lådan är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tycker man får mer för pengarna idag iform av tech etc.

En S21 Ultra /iPhone 12 pro Max kan ersätta min kamera det kunde inte en S7 så jo.

Jag gick från en Nexus 6P till en begagnad Huawei P40 PRO & kameran är så mycket bättre går inte att jämföra. Gav 4500 på Tradera & fick väldigt mkt telefon för pengarna.

1440P skärm som ultran åt S21, bra kamera, ingen plast som S21 har, större batteri & 90 Hz vs 120 Hz.

S21 vanliga känns som en uppgraderad S20FE enligt mig men därför dom också kunde sänka priset jämfört mot förra årets S20.

På nya modeller tror jag Xiaomi 11 med snapdragon 888 kan bli ett prisvärt alternativt om man söker en ny telefon.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Gillar inte att det ska vara så stora skillnader i specs nu för tiden. Jag vill ha den minsta modellen med lika bra kameror som Ultra!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bletooth 5.0 står det i artikeln det kan väl inte stämma? De har väl minst bluetooth 5.1 med Bluetooth Direction Finding där man kan hitta var saker finns, precis som de beskrev i presentationen.
Sedan skulle jag vilja ha bluetooth 5.2 med förbättringar på ljudsidan, men den som väntar på något gött väntar aldrig för länge.

Jag kan försöka kolla upp vilka delar av 5.x-standarden som implementerats enligt standard, men 5.0 är det som står i materialet jag har. S21 Ultra ska även ha dual mode-bluetooth, som (om jag förstått det rätt) innebär BLE och vanlig BT kombinerat.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Blir nog en svart Galaxy S21 för mig. Dags för min S7 Edge att få vila.

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gainsgoblin:

Jodå, nog klarar man sig med 15W som var standard förut, 25W skulle dock inte skada men inköpet av en 25W laddare+ny USB-C > C kabel drar iväg mer än prissänkningen skulle jag säga.
Har du någon koll på hur lång kabeln i lådan är?

Jag kan skicka vidare frågan om kabellängd! Återkommer när jag får svar.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Avsaknaden av laddare har nog mest med de nya EU-kraven för att minska elektroniskt avfall.

Räkna med att alla mobiltillverkare kommer att gå den här vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är nog för tidigt att säga att Exynos 2100 kommer att prestera sämre. Vänta in testresultaten i stället, så kan vi ta den diskussionen sen.

När kommer testresultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

När kommer testresultat?

När folk hunnit testa telefonerna sett Youtubers redan visat upp dom så lär inte dröja mer en några veckor.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Har den 3.5mm anslutning?

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Utseendemässigt är S21 den snyggaste mobilen på väldigt länge. Älskar kamera designen och hur det går runt.
Förstår inte att de ska fortsätta på curved displays. Men är de samma curvature som på S20 motsvarande så är det acceptabelt iaf.

Återstår att se om Exynos 2100 levererar eller om det blir ett fiasko som varje år tidigare.

Permalänk
Medlem

Vi fick riktigt dålig växelkurs i Sverige. Prissänkningen i USA är ju 200$, och trots lägre dollar än för ett sedan får vi bara 500-1000 kr?

https://arstechnica.com/gadgets/2021/01/the-galaxy-s21-is-off...

Permalänk
Medlem

Inbyte dealen deras är ett skämt. Har du en Huawei (även senaste modell) får du max lite över 400,- SEK i inbyte).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag kan försöka kolla upp vilka delar av 5.x-standarden som implementerats enligt standard, men 5.0 är det som står i materialet jag har. S21 Ultra ska även ha dual mode-bluetooth, som (om jag förstått det rätt) innebär BLE och vanlig BT kombinerat.

Hur är det med codec-stödet i BT? Aptx-hd? Ldac?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag kommer låta som en gammal gubbe nu. Men sen att jag nyligen blivit berikad med inbyggd reklam i gränssnittet på min Samsung-TV som jag betalat 10.000kr för - har jag strängt bestämt mig för att bojkotta alla produkter från Samsung. Jag tappade nästan hakan när reklamen ploppade upp, tydligen har Samsung mage att sjunka så lågt.
Då kan väl nästa steg lika gärna vara att det läggs in i telefonerna också...