Fått tag i två 3070 vilket ska jag behålla?

Permalänk

Fått tag i två 3070 vilket ska jag behålla?

Hej!

Pga rådande lotteri lagersaldo hos återförsäljarna så har jag lyckats få två olika 3070 kort. Vet inte vilket jag ska behålla. Ska nog inte överklocka mer än fabrik.

Zotac Gaming GeForce RTX 3070 Twin Edge 8GB OC White Edition

MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB

Lutar åt att behålla MSI för jag tror tre fläktar är tystare än två. Tips?

Permalänk
Medlem

Prova dem först om du kan det? För att se om de båda fungerar, och inte ger ifrån sig spoltjut eller annat strul.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Behåll de billigaste med lägst temps, inget spoltjut och bäst overall prestanda? är ju värsta lotteriet vad man får för kvalitet på komponenterna under kylaren nuförtiden.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

"Många" skriver dock att Ventus är bland de "sämsta" korten bland de reviews som jag gått igenom.

Permalänk
Skrivet av buse_id10t:

"Många" skriver dock att Ventus är bland de "sämsta" korten bland de reviews som jag gått igenom.

Det har jag också läst. Men de fokuserar mycket på överklockning? I och för sig, desto bättre något överklockar desto bättre komponenter. Men det kanske ändå inte spelar roll för vardagligt bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megadunder:

Det har jag också läst. Men de fokuserar mycket på överklockning? I och för sig, desto bättre något överklockar desto bättre komponenter. Men det kanske ändå inte spelar roll för vardagligt bruk.

Sant, kanske. Men å andra sidan, om det är ljudnivån och fläktarna som avgör så kan man ju alltid fundera kring om man ska ta det "bättre" kortet och då komplettera med en till extern fläkt istället. Jag hade nog tagit det "bättre" kortet, så länge det inte var stor prisskillnad dem emellan, och sålt det andra vidare.

Permalänk
Medlem

Jag har Ventus 3X OC, och det är hjälpligt tyst och underklockar bra utan att sänka hastigheten.

Det vita kortet är snyggare, men det kostar väl en tusenlapp mer också? Låter ovärt för redan överprisade kort tycker jag.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!