Permalänk
Medlem

Mjukare USB-C kabel

Hej,

Har skaffat en Dell P3421W för att jobba hemma med, funkar bra. Fick med en USB-C kabel som jag kopplar till laptopen och får bild och laddning genom, smidigt!
Vad som däremot inte är smidigt är att kabeln är jättestel, inte alls särskilt följsam.
Söker tips på en mjuk USB-C kabel som klarar bildöverföring och laddning (skärmen klarar max 65W, så mer än så är inte ett krav), den behöver inte vara mer än 1,5-2 meter.

Tack!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ja, det här känner jag igen. Något jag lade märkte till när jag köpte min ipad air4 var att den medföljande kabeln var väääldigt mjuk och fin. Kabeln jag fick till min Xbox elite-kontroller däremot är sådär stel och "braided" som du beskriver.

Så om vit är en OK färg så skulle jag faktiskt rekommendera apples egna från t.ex. Kjell eller annan firma. Den är faktiskt inte speciellt dyr heller, vilket förvånade mig.

edit: Ursäkta, den här USB-sladden är nog bara för laddning, inte för andra ändamål

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Printscreen:

Så om vit är en OK färg så skulle jag faktiskt rekommendera apples egna från t.ex. Kjell eller annan firma. Den är faktiskt inte speciellt dyr heller, vilket förvånade mig.

Klarar den de 3 440 × 1 440 @ 60 Hz (~17 Gbit/s inklusive overhead eh … var fick jag den siffran ifrån?) som TS behöver?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ja, det här känner jag igen. Något jag lade märkte till när jag köpte min ipad air4 var att den medföljande kabeln var väääldigt mjuk och fin. Kabeln jag fick till min Xbox elite-kontroller däremot är sådär stel och "braided" som du beskriver.

Skrivet av Alling:

Klarar den de 3 440 × 1 440 @ 60 Hz (~17 Gbit/s inklusive overhead) som TS behöver?

Den där 2-meterskabeln klarar bara USB 2.0, vilket kanske är varför den är så tunn och billig (ingen shielding).

EDIT: källa: https://support.apple.com/en-us/HT208368

Permalänk
Medlem

Thunderbolt 3 Pro‑kabel (2 m) är riktigt bra, lång och även mjuk men kostar därefter (1595kr !!!). Kan du få jobbet att betala så är det en annan femma.

Permalänk
Medlem

Måste kabeln vara 2 meter lång? Priserna ökar enormt vid större längder för den här typen av kablar. Ska du bara koppla din laptop till skärmen borde väl 0.8m räcka?

https://www.apple.com/se/shop/product/MQ4H2ZM/A/thunderbolt-3...

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Angående längden så skulle nog 1 meter funka också, men det blir på håret.
Sen vet jag inte om en såndär apple-kabel kommer funka för mig? Har ingen appledator och därmed ingen Thunderbolt. Ser ut som att dataöverföringen är max 10 Gb/s över USB 3.1 gen 2.

Får väl försöka ta mig till en butik för att kolla, verkar svårt att se över internet hur mjuk en kabel är

Det är inte ett jätteproblem, men skulle vara trevligt med en mjuk kabel istället för den här halvstela.

Permalänk
Medlem

När man skickar bild över en USB-C kabel så används inte USB-protokollet, utan istället går sändare/mottagare över till att använda Displayport Alt mode, där du får ut högre bandbredd än vad USB-standarden kan ge. Alla USB C-enheter med stöd för Thunderbolt 3 ska stödja DP Alt mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apandrak:

Tack för svar! Angående längden så skulle nog 1 meter funka också, men det blir på håret.
Sen vet jag inte om en såndär apple-kabel kommer funka för mig? Har ingen appledator och därmed ingen Thunderbolt. Ser ut som att dataöverföringen är max 10 Gb/s över USB 3.1 gen 2.

Får väl försöka ta mig till en butik för att kolla, verkar svårt att se över internet hur mjuk en kabel är

Det är inte ett jätteproblem, men skulle vara trevligt med en mjuk kabel istället för den här halvstela.

Apple kablarna kommer fungera utan problem med en dator som saknar Thunderbolt, men då blir den "bara" en USB3.1 Gen 2 kabel med USB-C anslutning vilket är tillräckligt för vad du beskriver i OP.

@Alling har gjort en väldigt bra sammanställning kring USB-C och videoöverföring här: DisplayPort över USB-C – ett träsk utan motstycke

Permalänk
Medlem

Det här ar duktigt rörigt. Kikade igenom tråden från Alling men det blev inte glasklart.
För att sammanfatta så kommer det iallafall fungera som det gör nu om jag köper den billigare apple-kabeln som nämnts? https://www.apple.com/se/shop/product/MQ4H2ZM/A/thunderbolt-3...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av apandrak:

Har ingen appledator och därmed ingen Thunderbolt.

Det finns många datorer från andra tillverkare med Thunderbolt 3, till exempel min Lenovo ThinkPad X1 Carbon.

Skrivet av Penguin:

Apple kablarna kommer fungera utan problem med en dator som saknar Thunderbolt, men då blir den "bara" en USB3.1 Gen 2 kabel med USB-C anslutning vilket är tillräckligt för vad du beskriver i OP.

Detta gäller alltså Thunderbolt 3-kablar. Den 2 m långa USB‑C-kabeln som länkades i början av tråden kanske inte stöder SuperSpeed USB 10Gbps (USB 3.1 tillika USB 3.1 Gen 2 tillika USB 3.2 Gen 2; vi tackar USB‑IF för deras konsekventa tydlighet), utan bara SuperSpeed USB 5Gbps. (Apple verkar tycka att detta är helt irrelevant, för deras "tech specs" lyder kort och gott "Connections: USB‑C".) TS lär behöva knappt 10 Gbit/s. (Ingen aning om varifrån jag fick 17 Gbit/s som jag skrev tidigare.)

Det är också nämnvärt att en TB3-kabel ska kunna användas för en DP-signal med mer än 10 Gbit/s även från en dator som bara har DP Alt Mode-stöd utan att ha TB3. Den hårda gränsen på 10 Gbit/s gäller bara USB-protokollet, inte DisplayPort. (Sedan kan kablar som inte är TB3 såklart ha sina egna begränsningar i vilken bandbredd de kan överföra, men de brukar inte vara så exakta, utan kan bero på källa, mottagare osv.)

Skrivet av apandrak:

Det här ar duktigt rörigt. Kikade igenom tråden från Alling men det blev inte glasklart.

Huvudet på spiken! Du ser ju … inte ens jag som skrivit artikeln har ju ens nära full koll. Riktigt knepigt är det.

Citat:

För att sammanfatta så kommer det iallafall fungera som det gör nu om jag köper den billigare apple-kabeln som nämnts? https://www.apple.com/se/shop/product/MQ4H2ZM/A/thunderbolt-3...

Thunderbolt 3-kablar klarar alltid "allt"; om något inte funkar med en (korrekt tillverkad) TB3-kabel är det något annat i kedjan som är flaskhalsen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det finns många datorer från andra tillverkare med Thunderbolt 3, till exempel min Lenovo ThinkPad X1 Carbon.

Detta gäller alltså Thunderbolt 3-kablar. Den 2 m långa USB‑C-kabeln som länkades i början av tråden kanske inte stöder SuperSpeed USB 10Gbps (USB 3.1 tillika USB 3.1 Gen 2 tillika USB 3.2 Gen 2; vi tackar USB‑IF för deras konsekventa tydlighet), utan bara SuperSpeed USB 5Gbps. (Apple verkar tycka att detta är helt irrelevant, för deras "tech specs" lyder kort och gott "Connections: USB‑C".) TS lär behöva knappt 10 Gbit/s. (Ingen aning om varifrån jag fick 17 Gbit/s som jag skrev tidigare.)

Det är också nämnvärt att en TB3-kabel ska kunna användas för en DP-signal med mer än 10 Gbit/s även från en dator som bara har DP Alt Mode-stöd utan att ha TB3. Den hårda gränsen på 10 Gbit/s gäller bara USB-protokollet, inte DisplayPort. (Sedan kan kablar som inte är TB3 såklart ha sina egna begränsningar i vilken bandbredd de kan överföra, men de brukar inte vara så exakta, utan kan bero på källa, mottagare osv.)

Huvudet på spiken! Du ser ju … inte ens jag som skrivit artikeln har ju ens nära full koll. Riktigt knepigt är det.

Thunderbolt 3-kablar klarar alltid "allt"; om något inte funkar med en (korrekt tillverkad) TB3-kabel är det något annat i kedjan som är flaskhalsen.

Tack!
Jag nöjer mig med den slutsatsen och hoppas att jag aldrig behöver gräva i det här igen.

Roligt att komplexiteten ökar exponentiellt med varje ny standard som kommer. Det var ju smidigare (men såklart inte bättre) när man bara hade VGA, det bara funkade (oftast).

Permalänk
Medlem
Skrivet av apandrak:

Tack!
Jag nöjer mig med den slutsatsen och hoppas att jag aldrig behöver gräva i det här igen.

Roligt att komplexiteten ökar exponentiellt med varje ny standard som kommer. Det var ju smidigare (men såklart inte bättre) när man bara hade VGA, det bara funkade (oftast).

Det blev nog snarare komplext när man började trycka in flera standarder i en enda kontakt, då USB-C i teorin stödjer bl.a.:

- USB (allt från 2.0 480 Mbps upp till USB4 40Gbps )
- Displayport
- Ljud via usb-audio
- Thunderbolt 3
- PCI express via Thunderbolt 3

Hittills har alla dessa gränssnitt haft en egen fysisk anslutning och kabel, där man uppenbart ser vad som stöds och inte. En dator med en Displayport-kontakt stödjer ju såklart Displayport. Nu kan tillverkare fritt välja och vraka mellan vilka standarder som ska kunna gå genom USB-C, så man måste noggrant läsa tekniska specifikationer istället för att bara kunna titta på utgångarna som man kunde förr.