Custombyggt chassi för 2 datorer
Hallå alla!
Ny här på forumet och tänkte att jag skulle dela med mig av ett litet bygge som jag och min sambo jobbar på. Bygget har varit igång i snart ett år, så ni får mycket bilder att gotta er i direkt 😄
Det hela började med att rummet var i stort behov av renovering, och jag har alltid velat bygga något unikt i datorväg.
Så i denna tråd har vi först lite bygge av gamingrum följt av chassit.
Det här blir alltså första lådan jag designat själv så det finns väl ett par saker man hade kunnat göra annorlunda såhär i efterhand. Men det får man väl tänka på till ett framtida bygge. Nåväl, låt oss börja!
Började med att skissa upp hur lådan skulle se ut.
Ritade därefter ut på väggen var vi ville ha den placerad.
Fräste in 2st 50mm slangar i väggen där alla kablar kommer ledas. Även en dosa för eluttag blev monterat
Gipsat igen alla väggar och påbörjat det roliga spacklandet.. det blir fort kaos 😅.
Alla väggar målade svart + nytt golv.
Därefter beställdes 2 tapeter, då både jag och frugan gillar Diablo spelen så blev ju valet självklart. Synd att där inte fanns bra D4 bilder då det var dags, bilder är från Diablo 3 istället.
Påbörjade ett skrivbord.
Skrivbordet färdigt! Nu ser ni var dosorna emellan slangarna hamnade, från dator till ovankant skrivbord. Ska byggas en liten låda där hdmi/usb och aux uttag ska sitta där man enkelt kan ansluta skärmar och övrigt tillbehör.
Då kommer vi äntligen till chassit, gjorde ritningar och skickade in så jag fick laserskuret och bockat, sömmade sedan igen skarvarna med MIGen.
Monterade 2 plåtar som sitter på distansskruvar för att enkelt kunna dra kablar bakom.
Första provmonteringen.
Beställde hem lite mer laserskurna detaljer.
Allt fastsvetsat. 😃 Fläktramen i mitten ska trycka luften upp igenom "hyllan" där nätaggen sitter och ut på sidorna. Kommer även att trycka luften neråt genom botten av lådan. Borrar upp dessa i efterhand.
Monterade 2st gamla moderkort för att se var hålet för I/O plåten skulle hamna.
Sagt å gjort..
Ritade lite..
Borrade lite..
Borrade lite mer, sen var det klart! Allt slipades och skickades på pulverlack!
Blev riktigt bra!
Beslutade mig för att göra nya moderkortsplåtar så jag fick laserskurna hål för kablar och dylikt.
Båda plåtarna preppade och redo för provmontering
Gjorde även en liten platta för att klämma fast riserkabeln.
Första provmonteringen! Skickades senare på pulverlack..
Och kom tillbaka såhär 😁
Monterade båda datorerna och satte även dit täckplåten för hyllan.
Fick lite fläktgaller och monteringsplåtar för nätaggen utskurna.
Svetsade fast gallret i monteringsplåten.
Bockade sedan upp spåret för att kunna skruva fast nätaggen.
Gjorde en jigg där jag kapade brickor mitt itu för att sedan borra ett hål i.
Sedan gjordes jiggar där gallren svetsades, har tyvärr inte bilder på de större gallren men det blev samma metod där.
Allt färdigsvetsat och blev inlämnat för pulverlack.
Kom tillbaka helt OK 🙂
Monterade nätaggen och de större gallren.
Fick hem lite fläktar, gick på Corsairs QL serie då dessa är väldigt tysta för att ha RGB, 26db på maxfart vilket dom ändå aldrig kommer gå i 🙂
Allt monterat, blev tyvärr tvungen att beställa en förlängningssladd till sista fläkten.. funderade på att skarva den själv men kändes onödigt att klippa i en ny fläkt..
Och det är här vi står idag, har beställt en härdad glasskiva med 6st monteringshål i som ska monteras i fronten. Var ca 3 veckors leveranstid på den så jag skulle gissa att den kommer i samband med förlängningskabeln.
Ha det gott så hörs vi vid nästa update! 😁
Ställ gärna frågor, har garanterat missat nått.