Permalänk
Medlem

Behöver mer minne, tips

Hej!

Jag är i behov av mer minne till min stationära dator, och skulle behöva lite tips på vad jag bör köpa. Är inte särskilt datorkunnig, så ni får ursäkta.

Har idag ett SSD på 480 GB, bör jag köpa ytterligare ett SSD, eller räcker det med ett "vanligt" minneskort? Vad jag förstår är SSD bra för spel osv, medan bildalbum osv är bättre lämpat för en vanlig hårddisk. Har lite ont om plats för alla spelen i dagsläget, så en idé vore att köpa en hårddisk där jag lägger över sånt som inte kräver snabb respons typ.

Nästa problem är: vad får jag plats med? Har ingen erfarenhet av att bygga egen dator, så är rädd för att det jag köper inte kan monteras på mitt chassi.. Har länkat min dator nedan om det är till någon hjälp

Summa summarum: Vilken typ av minne bör jag köpa som platsar i mitt chassi?

Tack på förhand!

Fractal Design Define C Temp G

Fläktar: 1x120mm front, 1x120mm bak, ATX, mATX, mITX, Art. nr: 930966 / Tillverkarens artikelnummer:: FD-CA-DEF-C-BK-TG BID Number:

Corsair TX550M, 550W PSU
ATX 12V v2-4, 80 Plus Gold, Semi Modular, 6+2-pin PCIe, Art. nr: 915831 / Tillverkarens artikelnummer:: CP-9020133-EU BID Number:

AMD Ryzen 5 2600X Processor
Socket-AM4, 6-Core, 12-Thread, 4.25GHz, 19MB cache, 95W, inkl. kylare, Art. nr: 1100619 / Tillverkarens artikelnummer:: YD260XBCAFMPK BID Number:

Gainward RTX 2070 Dual Fan
Grafikkort, PCI-Express 3.0, 8GB GDDR6, Turing, Art. nr: 1112076 / Tillverkarens artikelnummer:: 426018336-4269 BID Number:

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, Socket-AM4
Moderkort, ATX, B450, DDR4,2x PCIe-x16, 2x M.2, USB 3.1, SupremeFX, Art. nr: 1080421 / Tillverkarens artikelnummer:: ROG STRIX B450-F GAMING BID Number:

Ballistix Sport LT DDR4 16GB
2x8GB 2666MHz DDR4 CL16 SR x8 Unbuffered DIMM, Grå, Art. nr: 917684 / Tillverkarens artikelnummer:: BLS2C8G4D26BFSBK BID Number:

Kingston A1000 480GB M.2 SSD
M.2 2280, PCIe 3.0 x2, NVMe, 3D TLC, up to 1500/900 MB/s, 300TBW, Art. nr: 1005328 / Tillverkarens artikelnummer:: SA1000M8/480G BID Number:

Permalänk
Medlem

@wilsjo Ett Fractal Design Define C har plats för 2 st 3.5 tums platser (dvs stora HDD:s) och 3 st 2.5 tums platser (dvs SSD:s eller laptop-HDDs). På ditt moderkort har du 2 st platser för m.2-diskar (dvs SSD:s).

Det du behöver kolla upp är om du har några kablar kvar att använda (SATA-kablar). Har du det är det bara att köpa det som budgeten tillåter
Skriv gärna i tråden om du behöver råd med exakt vad du ska köpa

Moderkort

Chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

@wilsjo Ett Fractal Design Define C har plats för 2 st 3.5 tums platser (dvs stora HDD:s) och 3 st 2.5 tums platser (dvs SSD:s eller laptop-HDDs). På ditt moderkort har du 2 st platser för m.2-diskar (dvs SSD:s).

Det du behöver kolla upp är om du har några kablar kvar att använda (SATA-kablar). Har du det är det bara att köpa det som budgeten tillåter
Skriv gärna i tråden om du behöver råd med exakt vad du ska köpa

Moderkort

Chassi

Kanon, tack för infon! Jag ska spana vidare, kanske återkommer om det dyker upp något frågetecken

Permalänk
Medlem

En sak bara: Det du frågar om är mer lagringsutrymme, inte mer minne. Pratar man om "minne" eller skriver att man vill ha mer minne pratar man nästan alltid om RAM-minne. Kliade mig på skallen ett tag och undrade hur ett chassi skulle påverka vilket RAM-minne man köper... Förvisso är lagringsutrymme också en typ av minne, men 99/100 håller nog med mig om att formuleringen i sammahanget är förvirrande.

Ditt moderkort har plats för två stycken M.2 SSD:er också, och med dina specs ser det ut som att en av dessa är lediga. Detta är instickskort som du skruvar fast i moderkortet (med medföljande mutter och skruv som kom med moderkortet). Om du är bekväm med att skruva fast något på moderkortet så är det också ett väldigt bra alternativ som inte kräver någon kabel, eller utrymme i chassit. Exempelvis Intel 665p är en väldigt billig och förhållandevis bra M.2 disk med god kapacitet och prestanda (1 TB för tusenlappen).

Känns ovan lite överkurs så verkar du ha samtliga 2.5" slots lediga i ditt chassi, så som föregående postare skrev kan du titta efter SATA-kablar, en SSD och en HDD kommer att behöva en SATA-kabel mellan disk och moderkort samt en SATA strömkabel från nätaggregatet för att fungera. Det förstnämnda ligger antagligen i kartongen till ditt moderkor och strömkabeln hänger antagligen från nätaggregatet, eller i tillbehören till nätagget om det är ett modulärt sådant.

Personligen skulle jag aldrig rekommendera en HDD över SSD såvida man inte har lagring som kräver dussintals TB.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Om du inte har någon M.2 disk skulle jag, om jag var du, köpt en M.2 disk (gärna nvme). En M.2 disk kräver inga kablar, tar ingen plats och är betydligt snabbare än en sata ssd.

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr inte riktigt så enkelt som att bara trycka i en godtycklig M.2 SSD, det finns några "fällor" man bör vara medveten om också.

En "fälla" är att M.2 bara är en formfaktor och M.2-enheter kan kommunicera via antingen PCIe eller SATA. Väljer man en M.2 SATA SSD så kommer den inte vara snabbare än en vanlig 2.5" SATA SSD, så vill man ha en snabbare SSD måste man se till att välja en som använder PCIe/NVMe (samma sak). Prismässigt finns det ingen större anledning att välja SATA över PCIe i dagsläget.

En annan grej man måste hålla koll på är att inte alla M.2-portar klarar både SATA och PCIe. På ASUS ROG STRIX B450-F GAMING så klarar en av portarna både SATA och PCIe, medan den andra bara klarar PCIe.

Och den sista "fällan" är att moderkortet kanske inte har tillräckligt med PCIe-banor för alla portar utan delar bandbredd mellan vissa portar. Just B450 har väldigt klent med PCIe-banor och har inte tillräckligt för två M.2-portar, vilket på moderkortet i fråga visar sig genom att PCIe x16_1-porten (den som grafikkortet ska sitta i) får halverad bandbredd om man använder den andra M.2-porten. Halverad bandbredd till grafikkortet kan låta som ett stort problem, men i praktiken brukar det inte göra mer än 1-2% skillnad i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

En sak bara: Det du frågar om är mer lagringsutrymme, inte mer minne. Pratar man om "minne" eller skriver att man vill ha mer minne pratar man nästan alltid om RAM-minne. Kliade mig på skallen ett tag och undrade hur ett chassi skulle påverka vilket RAM-minne man köper... Förvisso är lagringsutrymme också en typ av minne, men 99/100 håller nog med mig om att formuleringen i sammahanget är förvirrande.

Ditt moderkort har plats för två stycken M.2 SSD:er också, och med dina specs ser det ut som att en av dessa är lediga. Detta är instickskort som du skruvar fast i moderkortet (med medföljande mutter och skruv som kom med moderkortet). Om du är bekväm med att skruva fast något på moderkortet så är det också ett väldigt bra alternativ som inte kräver någon kabel, eller utrymme i chassit. Exempelvis Intel 665p är en väldigt billig och förhållandevis bra M.2 disk med god kapacitet och prestanda (1 TB för tusenlappen).

Känns ovan lite överkurs så verkar du ha samtliga 2.5" slots lediga i ditt chassi, så som föregående postare skrev kan du titta efter SATA-kablar, en SSD och en HDD kommer att behöva en SATA-kabel mellan disk och moderkort samt en SATA strömkabel från nätaggregatet för att fungera. Det förstnämnda ligger antagligen i kartongen till ditt moderkor och strömkabeln hänger antagligen från nätaggregatet, eller i tillbehören till nätagget om det är ett modulärt sådant.

Personligen skulle jag aldrig rekommendera en HDD över SSD såvida man inte har lagring som kräver dussintals TB.

Ja såklart, jag ser problematiken här, lagringsutrymme är det såklart jag söker tack för upplysningen

Skrivet av perost:

Det är tyvärr inte riktigt så enkelt som att bara trycka i en godtycklig M.2 SSD, det finns några "fällor" man bör vara medveten om också.

En "fälla" är att M.2 bara är en formfaktor och M.2-enheter kan kommunicera via antingen PCIe eller SATA. Väljer man en M.2 SATA SSD så kommer den inte vara snabbare än en vanlig 2.5" SATA SSD, så vill man ha en snabbare SSD måste man se till att välja en som använder PCIe/NVMe (samma sak). Prismässigt finns det ingen större anledning att välja SATA över PCIe i dagsläget.

En annan grej man måste hålla koll på är att inte alla M.2-portar klarar både SATA och PCIe. På ASUS ROG STRIX B450-F GAMING så klarar en av portarna både SATA och PCIe, medan den andra bara klarar PCIe.

Och den sista "fällan" är att moderkortet kanske inte har tillräckligt med PCIe-banor för alla portar utan delar bandbredd mellan vissa portar. Just B450 har väldigt klent med PCIe-banor och har inte tillräckligt för två M.2-portar, vilket på moderkortet i fråga visar sig genom att PCIe x16_1-porten (den som grafikkortet ska sitta i) får halverad bandbredd om man använder den andra M.2-porten. Halverad bandbredd till grafikkortet kan låta som ett stort problem, men i praktiken brukar det inte göra mer än 1-2% skillnad i prestanda.

Okej det där var svår fakta att ta in för min det ^^, men om jag tolkar er rätt så kan jag i princip köpa ytterligare ett Kingston A1000 480GB M.2 SSD som jag redan har eftersom det finns plats på mitt moderkort, men det kan försämra prestandan någon procent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsjo:

Okej det där var svår fakta att ta in för min det ^^, men om jag tolkar er rätt så kan jag i princip köpa ytterligare ett Kingston A1000 480GB M.2 SSD som jag redan har eftersom det finns plats på mitt moderkort, men det kan försämra prestandan någon procent?

Korrekt

Permalänk
Medlem

Om jag nu väljer att köpa till en Kingston A1000 480GB M.2 SSD, vart får den i så fall plats? Försökte titta efter men jag är som sagt inte särskilt begåvad när det kommer till datorer.. skulle någon vänligt själ kunna bekräfta att det finns en ledig plats samt beskriva vart på bilden den ska sitta?

https://imgur.com/a/Cz5i8Q9

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsjo:

Om jag nu väljer att köpa till en Kingston A1000 480GB M.2 SSD, vart får den i så fall plats? Försökte titta efter men jag är som sagt inte särskilt begåvad när det kommer till datorer.. skulle någon vänligt själ kunna bekräfta att det finns en ledig plats samt beskriva vart på bilden den ska sitta?

https://imgur.com/a/Cz5i8Q9

Här skulle jag säga

EDIT: Kolla så du har en liten skruv så du kan skruva fast den också. Har du tur ingick det när du köpte datorn

Permalänk
Medlem

Vet inte va du satt för budget, men 1tb versionen av a2000 verkar inte mycket dyrare.

typ denna: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdm2/k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Här skulle jag säga

EDIT: Kolla så du har en liten skruv så du kan skruva fast den också. Har du tur ingick det när du köpte datorn

Tack! Misstänkte att det var där den skulle sitta! Bra tips med skruv också, ska rota lite i lådorna

Skrivet av PeoplesMC:

Vet inte va du satt för budget, men 1tb versionen av a2000 verkar inte mycket dyrare.

typ denna: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdm2/k...

Tack för tipset! Den skulle nog också gå in i budgeten

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsjo:

Tack! Misstänkte att det var där den skulle sitta! Bra tips med skruv också, ska rota lite i lådorna

Tack för tipset! Den skulle nog också gå in i budgeten

Ja kanske lika bra att köpa en lite större, då du bara har plats för två nvme direkt på moderkortet:)

nästa gång du vill utöka kan du köpa ett nvme-pcie kort typ som detta:
https://cdon.se/hobby-fest/lagg-till-kort-pcie-till-m2-m-2-ad...

då kan man trycka in en nvme drive på det kortet och sen in i en av de vanliga pcie slottarna på moderkortet. Alternativt bara köra på SATA diskar.