Bästa ljudkortet för tung bas

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Länka gärna en låt där dynamiken är försämrad på Youtube.

Det du syftar på är antagligen folk som laddat upp på Youtube med dålig kvalitet ifrån början. Det händer inte riktigt på Spotify och andra musiktjänster eftersom de har tillgång till originalfilen, där är det inte vem som helst som laddar upp.

Vi kan väl alla fall vara överens om, att kvaliteten är högst varierande på youtube?

Permalänk

Letar ljudkort, nån som har ett förslag 😄

Permalänk
Medlem

Såg att du nämnt ZxR tidigare i tråden.

Jag har kört med ett Creative Soundblaster Z som är en billigare variant av ZxR. Ljudet var kanonbra i klass med Asus xonar essence STX och spöade skiten ur realtek 1220 ljudkretsen (som varenda pucko på nätet rekommenderade och hävdade var helt fantastiskt, men det går INTE att använda datorn samtidigt som du lyssnar isf pga brus som uppstår vid belastning i komponenter på moderkortet).

Upplevde Soundblaster Z som basiga med mycket klart ljud och bra volym. Equalizer var helt okej i mjukvaran, så det går att justera. Lätt jämförbara med min nuvarande Aune X1S som är kina premium "med riktigt bra reviews".

Pris på Soundblaster är inte högt! Jag sålde mitt för ca 150spänn.

Gillar du bas så slår jag ett slag för Beyerdynamic lurar + soundblaster inbyggt. Ljudkurvan på Beyerdynamic är lite V-formad och i mina DT 1990 Pro är ljudet mycket avslappnat med detaljer + kanonbas jämfört mot mina Sennheiser gaminglurar som är extremt intima utan någon bas alls.

Ja alltså Sennheiser är extremt intima och känns väldigt "in på" och nästintill döda när det gäller basen utöver mellanbasen i min mening men det kanske är annorlunda med HD600/HD650. Däremot var det helt magiskt att få höra akustisk musik, särskilt gitarr, dock sög dom till allt annat tyckte jag.

Ljud är väldigt personligt och vad man gillar är upp till var och en. Neutralt ljud är endast nödvändigt för en professionell musiker som mastrar eller producerar.

Gillar du bas så är inte Soundblaster alls dåligt val, däremot känns Sennheiser inte som det bästa valet, inte från min erfarenhet iaf.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Helt rätt, ska funka till både klassiskt, piano, och techno. Går inte att få allt med samma lurar så klart. Men så mycket som möjligt inom budget!

Tack, ska kika på dessa!

Själv har jag både olika lurar och högtalarsystem hemma som jag byter mellan om jag kör min favorit Weird Al eller min andra favorit Mozart. Ljudkortet är dock det samma. Det är så jag tänker, och gör. (Soundblaster16 enligt LGR:s rekommendation)
SB16 var ett litet skämt..

Ärligt talat är jag faktiskt rätt lat, och mest kör Samsung soundbars i hela huset, rätt sällan jag orkar dra igång "de riktiga grejorna". Ljudkorten är idag "likvärdiga", det är inte som 1992 med AdLib versus "Soundblasher Pro" längre.. Tyvärr.

Koppla "aldrig" in hörlurar direkt in i datorns/ljudkortets hörlursuttag, om du är kräsen. Ha en förstärkare emellan. Om du alltså är "prinsessan på ärten" gällande ljud.

AdLib är för övrigt att rekommendera om du mest kör tidiga 1990-talsgrejor. Ger bra ljud tycker jag.

Permalänk
Skrivet av Pontooz:

Såg att du nämnt ZxR tidigare i tråden.

Jag har kört med ett Creative Soundblaster Z som är en billigare variant av ZxR. Ljudet var kanonbra i klass med Asus xonar essence STX och spöade skiten ur realtek 1220 ljudkretsen (som varenda pucko på nätet rekommenderade och hävdade var helt fantastiskt, men det går INTE att använda datorn samtidigt som du lyssnar isf pga brus som uppstår vid belastning i komponenter på moderkortet).

Upplevde Soundblaster Z som basiga med mycket klart ljud och bra volym. Equalizer var helt okej i mjukvaran, så det går att justera. Lätt jämförbara med min nuvarande Aune X1S som är kina premium "med riktigt bra reviews".

Pris på Soundblaster är inte högt! Jag sålde mitt för ca 150spänn.

Gillar du bas så slår jag ett slag för Beyerdynamic lurar + soundblaster inbyggt. Ljudkurvan på Beyerdynamic är lite V-formad och i mina DT 1990 Pro är ljudet mycket avslappnat med detaljer + kanonbas jämfört mot mina Sennheiser gaminglurar som är extremt intima utan någon bas alls.

Ja alltså Sennheiser är extremt intima och känns väldigt "in på" och nästintill döda när det gäller basen utöver mellanbasen i min mening men det kanske är annorlunda med HD600/HD650. Däremot var det helt magiskt att få höra akustisk musik, särskilt gitarr, dock sög dom till allt annat tyckte jag.

Ljud är väldigt personligt och vad man gillar är upp till var och en. Neutralt ljud är endast nödvändigt för en professionell musiker som mastrar eller producerar.

Gillar du bas så är inte Soundblaster alls dåligt val, däremot känns Sennheiser inte som det bästa valet, inte från min erfarenhet iaf.

Tack för svar
Nä Sennheiser är kanske inte bästa valet för bastungt, har jag förstått. Men för den större delen av mitt lyssnande ca 60-65% som är av annan art. Så tror jag att jag kommer vara mycket nöjd med dom dyra HD650 lurarna.

Hade tyvärr inte möjlighet att hämta dom idag heller, som jag trodde! Tyvärr!!! Livet kom ivägen, och ombudet han stänga. Hoppas på morgondagen DHL påminner via mail dagligen, att varan endast stannar 12 dagar

Men ljudkort! Ett riktigt bra! Helst internt, och gärna Creative, eller Asus. Money is not an issue Skämt å sido, max 2 tusen, men är det ett riktigt bra för 900kr så kör jag på det. Fokusera inte på den övre delen av prislappen, för den är den absoluta max gränsen. Så kort långt under det premieras. Nu när jag behöver köpa baslurar också! Jag kommer inte sälja fonder, eller få en skiljsmässa pga detta

Vad tror ni om detta: https://www.webhallen.com/se/product/240990-Creative-Sound-Bl... Som jag från början hade som orginal i datorn. Men då den max fick kosta 30k utan skärm, fick det stryka på foten vid köp!

Bastunga lurar. Som hela tråden från början handlade om

Nu när jag har Sennheiser lurarna för finliret (vilket jag tror, att jag kommer vara otroligt nöjd med). Behöver jag kanske mest pump, och inte finlir längre. Och då tänker jag betydligt lägre prisklass! Pengarna sinar här. Bästa dunka dunka lurarna för <1500kr. Det kommer bli en ekonomisk ballans mellan ljukort, och dunka dunka hörlurar!

Bose? Max 3500kr att spendera, på ljudkort och lurar!

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Fast, i många fall är det nog förstärkaren som är problemet. Pratar vi Sennheiser så kan t.o.m. deras billigare modeller typ HD558 låta vettigt (särskilt för prisklassen) om man inte försöker driva dem från integrerade ljudkort.

Det märks tydligt på mina NAD-prylar att även enklare högtalare kan låta väldigt mycket bättre än systemen de normalt paras ihop med, typ Yamaha/Pioneer-prylar med jättestora displayer från någon stapel hos närmaste elektroniklada.

NAD förstärkare har jag haft som hemmaförstärkare en gång i tiden. Väldigt bra måste jag säga!! Drev 2 stora Jamo 15" burkar (bas), och 2 st B&W mellanregister, och diskanter utan problem. Med suveränt ljud! Hade naturligtvis föredragit B&W även på bas. Men det var en prisfråga B&W är snordyrt!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Men ljudkort! Ett riktigt bra!

https://www.mobileztore.se/product.html/fiio-k5pro-desktop-da...
Recension:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Han testade med bl.a HD 650 och den drev dem riktigt bra.

Permalänk

Ska kolla, stort tack

Permalänk

Verkar dock vara en hörlursförstärkare? Kanske inte varit tydlig, så mitt fel i så fall! Men jag vill ha ett ljudkort, för jag har även ett ljudsystem kopplat till datorn. Där är det bara ljudkort som behövs. Det var det ljudsystemet jag testade, mellan datorerna när jag köpte den nya. Och märkte skillnaden mellan moderkortets ljud, och den 11 år gamla datorns ljud (med ett premium ljudkort, från Creative) Men tack alla fall

Permalänk

Och hellst internt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Verkar dock vara en hörlursförstärkare? Kanske inte varit tydlig, så mitt fel i så fall! Men jag vill ha ett ljudkort, för jag har även ett ljudsystem kopplat till datorn. Där är det bara ljudkort som behövs. Det var det ljudsystemet jag testade, mellan datorerna när jag köpte den nya. Och märkte skillnaden mellan moderkortets ljud, och den 11 år gamla datorns ljud (med ett premium ljudkort, från Creative) Men tack alla fall

Det är väl lika mycke ljudkort som den där creative du länkade

Helt ärligt verkar gaming fokuserade hörlurs amp/dacar bara skapa onödiga problem, konstiga drivrutiner, ser bara kommentarerna under den webhallen sidan du linkade. Den har ju lineout som du kan koppla till ditt andra system Edit: (K5 pro alltså). Det ser inte ut som sound blastern erbjuder det heller, så fiion kan du koppla till ditt andra system.

Edit: alltså den där creative Sound BlasterX G5 är ju precis som k5 pro, en extern dac /hörlurs förstärkare kombo, DAC delen kan du ju se som ljudkortet.

Som det står om den på DJservice.se's produktsida:

The K5 Pro DAC and Headphone Amplifier from FiiO is a high-performance headphone amplifier and USB DAC that features coaxial, optical, and RCA line inputs, and 1/4" headphone and RCA line outputs. It can be used as a bridge for several music playback devices allowing your computer, speakers, and headphones to work together delivering an emotional experience with realistic detail from your music.

Den har då allt du efterfrågar, ja förutom att den är extern då, och det är inte moderkortes ljudkort du använder. Men men om du måste ha internt av någon anledning så ^^

Permalänk
Medlem

Varför krångla till det? Köp en stärkare med tillräckligt med kräm o sen tanka Equalizer APO o bara dra en low shelf EQ vid runt 50hz med lagom bredd o höj tills du är nöjd.

Permalänk

Det är en här på marknaden som säljer ett Soundblaster ZxR om du ät intresserad

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Varför krångla till det? Köp en stärkare med tillräckligt med kräm o sen tanka Equalizer APO o bara dra en low shelf EQ vid runt 50hz med lagom bredd o höj tills du är nöjd.

För det var ju skiiiiitbraaaaa på 90-talet och det var bättre förr!!!!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Bytte själv hörlurar nyss för att jag ville ha lite mer bas, och efter en del efterforskning så såg Emotiva Airmotiv GR1 lurarna intressanta ut. Beställde dem och ångrar mig inte, levererar rent och klart ljud nära referens, men har mer betoning på de lägre frekvenserna, väldigt lättdrivna lurar dessutom.
Körde ett par Audio Technica MSR7 innan.

Review av lurarna.
https://youtu.be/L0r5cDcc2xQ

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Seasonic Prime Ultra 850W | AMD Ryzen 9 3900X | Aorus X570 Master | RTX 3080 | 32Gb G.Skill Trident Z RGB 3200MHz | 2x Samsung 970 Evo Plus| ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

För det var ju skiiiiitbraaaaa på 90-talet och det var bättre förr!!!!

EQ var bra förr ja, o fortfarande minst lika bra nu japp.

Permalänk

De har redan nämnts men för dina behov och din smak tycker jag att iFi Zen DAC passar bäst:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5769439

Utan TrueBass aktiverat så har de ändå en gnutta mer oomph i basen än vad som skulle anses neutralt och när det inte räcker så finns som sagt TrueBass-knappen.

Själv köpte jag nyligen en Schiit Hel 2 för att jag gillade flexibiliteten att i framtiden kunna använda den till så gott som vilken konsol som helst (inte Xbox men det är deras eget fel) istället och köpa något ännu flådigare till datorn, om jag känner för det.

Har en Sound BlasterX AE-5 som jag nyligen tagit ut ur burken för att få lite bättre luftflöde till grafikkortet (inblås är underifrån) och därför ville jag ersätta med en extern DAC/AMP. Den största skillnaden mellan den integrerade ljudkretsen och SBX AE-5 är att med ljudkortet så slapp jag märkbar påverkan av EMI, vilka jag hör mycket tydligt när jag spelar om jag använder den integrerade ljudkretsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

EQ var bra förr ja, o fortfarande minst lika bra nu japp.

Absolut. Det var mer en pik åt TS som envisas med gamla vanor.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Vi kan väl alla fall vara överens om, att kvaliteten är högst varierande på youtube?

Fast det var inte det som påstods, utan att Youtube in itself gjorde att kvaliteten på låtarna blev dålig, vilket inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Letar ljudkort, nån som har ett förslag 😄

RGB-finesserna till trots så är Sound BlasterX AE-5 minst lika bra som ett Sound Blaster Zx rent ljudmässigt:

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Jag provade ett AE-5 när jag fick för mig att uppgradera från mitt Zx, har kvar det här hemma eftersom jag inte hann nyttja ångerrätten, kunde dock konstatera att det var minst lika bra som ett Zx.

Permalänk

Hämtat ut HD650 lurarna, men tänkte inte på att dessa inte har 3,5mm jack. Höll på att beställa en adapter. När jag kollade i kartongen. Och där låg ju en adapter i botten

Permalänk

Lyssnat igenom lite ljuddemos, låter väldigt bra. Vill dock vänta med slutgiltigt omdömme, tills jag har något ljudkort/förstärkare. Jag vet från budgetlurarna jag använt ett tag. Att det blir "större" ljud, och djupare bas när jag lyssnar från dotterns dator. Med samma budget lurar. Haft samma låt på båda burkarna, bara gått i mellan och lyssnat. Så nog gör ljudkortet skillnad C: Har dock gett upp där, så kan inte lyssna av HD650 tyvärr

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

RGB-finesserna till trots så är Sound BlasterX AE-5 minst lika bra som ett Sound Blaster Zx rent ljudmässigt:

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Jag provade ett AE-5 när jag fick för mig att uppgradera från mitt Zx, har kvar det här hemma eftersom jag inte hann nyttja ångerrätten, kunde dock konstatera att det var minst lika bra som ett Zx.

Kan nog mycket väl bli ett sådant, tack!

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Fast det var inte det som påstods, utan att Youtube in itself gjorde att kvaliteten på låtarna blev dålig, vilket inte stämmer.

Då är jag med! Jag lyssnar en hel del på youtube. Framförallt test av ljudsystem i bilar, från Daily motor. oftast samma musik, bra utrustning för att fånga upp ljudet, och alltid Charlie plus att man tror att intro musiken, bara är intromusik. Men den körs alltid från den testade bilens ljudsystem!

Exempel på tester från Daily Motor

ex Bowers&Wilkins i Volvo V90 https://www.youtube.com/watch?v=PXDRLGFk6TM
ex Mark Levinson i Lexus RX https://www.youtube.com/watch?v=SJHY1I9YgSw
ex JBL i Toyota RAV 4 https://www.youtube.com/watch?v=kwT0KMmumHo
ex Bang & Olufsen i Audi Q5 https://www.youtube.com/watch?v=c34bYeR2RcU

Eller en billig bil, som Mazda 3. Dock med sitt bästa ljudsystem, som endast finns i högsta utrustningsnivån i Sverige!

Bose i Mazda 3 https://www.youtube.com/watch?v=XyxITVXreeo

Men även mycket piano, Som denna underbara. Men väldigt svårspelade låt, i detta utförande!

https://www.youtube.com/watch?v=MHW7yIXSqZ4

Men det kräver bra ljud hemma, för att höra skillnaderna. Ett väldigt bra ljudsystem, eller väldigt bra lurar. Och något väldigt bra, som levererar signaler till dessa!

Och där står jag, i dag

Väldigt bra lurar, med Senheiser HD650!
Men behöver ett ljudkort, som ger det sista!

Och ett par billigare baslurar <1500kr för bastung musik, som Techno, trance, eurodance osv

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare ett Soundblaster Z, bytte till ett Asus Strix Raid DLX, basen låter betydligt rappare och mer distinkt än med SB-z kortet, framförallt ljudet i ljudet genom stereon där suben gått från ett lite oartikulerat trumslag till en smäll i magen s.a.s. för bastrumma, (jag kör fortfarande ett 2.1-system) men också till viss del, om än inte lika tydligt, när det gäller hörlurarna (Sennheiser HD600).

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Maxgaming är fd MaxFPS och har varit i branschen i 20år~ och har ett väldigt bra rykte så ja

Har fått tillbaka pengarna på kontot igen! Så håller med dig! Maxgaming är en seriös butik

Permalänk
Skrivet av Johan_G3:

Jag hade tidigare ett Soundblaster Z, bytte till ett Asus Strix Raid DLX, basen låter betydligt rappare och mer distinkt än med SB-z kortet, framförallt ljudet i ljudet genom stereon där suben gått från ett lite oartikulerat trumslag till en smäll i magen s.a.s. för bastrumma, (jag kör fortfarande ett 2.1-system) men också till viss del, om än inte lika tydligt, när det gäller hörlurarna (Sennheiser HD600).

Intressant att höra! noterar detta! Ska kika tester!

Permalänk
Skrivet av Alling:

Kanske inte alltid kommer vara fallet. Missa inte heller de andra poängerna.

Du har 14 dagars ångerrätt på alla distansköp.

Skulle rekommendera att gå efter recensioner och/eller mätningar snarare än vilket märke du använt sedan 90-talet. Det har hänt mycket bara de senaste fem åren med avseende på pris vs prestanda på externa ljudsetups.

Jag har lärt mig väldigt mycket, i den här tråden. Från början gick jag in med attityden, att jag behövde lite tips. Men att jag (närmare 50, än 40år) alltid, varit nästan bäst påläst! enligt eget troende!

Nu går jag in med öppet sinne, i Fas 2! Av detta. Och du gav ju en del tips, jag kastade bort direkt tidigare! Ledsen för det. Om du tar dig tiden, att gå igenom tråden igen! Vad skulle du rekommendera, över ett Soundblaster AE-5 ? Och Varför? Du är ju mycket för externa, jag är mycket för interna. Men berätta gärna, nu när jag släppt prestigen

Permalänk
Medlem

Man får ändå säga att HD 681 för ~350 kronor står upp bra mot HD 650 som kostar nästa tio gånger mer.

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/sennheiser-hd...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB